Методологія досліджень міжнародних відносин
Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.O.002
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: Хома Наталія Михайлівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
Загальні компетентності:
ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
ЗК2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК3. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК9. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
ЗК11. Здатність діяти суспільно відповідально, проявляти громадянську свідомість, відповідати за якість виконаної роботи.
ЗК12. Уміння аргументувати вибір шляхів вирішення завдань професійного характеру, критично оцінювати отримані результати та обґрунтовувати прийняті рішення.
Фахові компетентності:
ФК5. Здатність аналізувати та прогнозувати міжнародні відносини у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному.
ФК6. Здатність використовувати для дослідження міжнародних відносин, суспільних комунікацій та для регіональних студій теоретичні та методологічні підходи політології, економічної та правової науки, міждисциплінарних досліджень.
ФК7. Здатність здійснювати прикладні аналітичні дослідження проблем міжнародних відносин та світової політики, суспільних комунікацій, регіональних студій, професійно готувати аналітичні матеріали та довідки.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
РН1. Знати та розуміти природу, джерела та напрями еволюції міжнародних відносин, міжнародної політики, зовнішньої політики держав, стану теоретичних досліджень міжнародних відносин та світової політики.
РН3. Застосовувати сучасні наукові підходи, методології та методики для дослідження проблем міжнародних відносин та зовнішньої політики.
РН5. Збирати, обробляти та аналізувати інформацію про стан міжнародних відносин, світової політики та зовнішньої політики держав.
РН9. Готувати аналітичні довідки, звіти, письмові та усні презентації наукового та практичного змісту, інші документи про стан міжнародних відносин, зовнішньої політики, суспільних комунікацій т а регіональних студій.
РН12. Формулювати задачі моделювання, створювати і досліджувати моделі об’єктів і процесів міжнародних відносин, зовнішньої політики, суспільних комунікацій та регіональних студій.
РН14. Оцінювати результати власної роботи і відповідати за особистий професійний розвиток.
РН18. Адаптуватися до змін міжнародної ситуації та самостійно розробляти рішення, що стосуються міжнародних відносин, європейської інтеграції та міжнародної безпеки.
КОМ3. Уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань.
АіВ1. Здатність адаптуватися до нових умов та приймати відповідні рішення.
АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання упродовж всього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотримання вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кореквізити:
Актуальні проблеми зовнішньої політики України та міжнародних відносин.
Стратегічний форсайт у міжнародних відносинах
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна спрямована на оволодіння студентами методологічним інструментарієм досліджень у сфері міжнародних відносин. Вона ознайомлює з основними теоретико-методологічними підходами, методами та методиками дослідження міжнародних відносин. Вивчення дисципліни сприяє набуттю умінь обирати для власних досліджень концепції, теорії та методи, логічно та грамотно викласти їхній зміст. Вивчення дисципліни сприяє набуттю навичок планувати та організовувати наукове дослідження, а також обґрунтовано, адекватно обирати і застосовувати методи дослідження при вивченні конкретних аспектів проблематики міжнародних відносин.
Опис: Тема 1. Роль методології для наукового дослідження проблем міжнародних відносин
Тема2. Особливості проведення наукового дослідження проблем міжнародної політики на теоретичному та практичному рівні
Тема 3. Обґрунтування теми дослідження. Визначення предмета, об’єкта, мети та завдань дослідження. Гіпотеза дослідження
Тема 4. Порівняльна методологія в системі досліджень міжнародних відносин
Тема 5. Опитування громадської думки в системі кількісних методів дослідження проблем міжнародних відносин
Тема 6. Контент-аналіз як методологія вивчення проблематики міжнародних відносин
Тема 7. Методологія мережевого аналізу у вивченні міжнародних відносин
Тема 8. Аксіологічний аналіз як методологія вивчення міжнародних відносин
Тема 9. Методологія івент-аналізу (подієвого аналізу) у вивченні міжнародних відносин
Тема 10. SWOT-аналіз як методологія дослідження міжнародних відносин
Тема 11. Методологія прогнозування у вивченні проблем міжнародних відносин
Тема 12. Використання теорії ігор для аналізу проблем міжнародних відносин
Тема 13. Неоінституційний аналіз у вивченні міжнародних відносин
Тема 14. Системний підхід до аналізу міжнародних відносин
Тема 15. Методика підготовки наукових досліджень з проблем міжнародних відносин
Методи та критерії оцінювання: Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, рефератів, презентацій, есе.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль.
Методи оцінювання знань: усне та фронтальне опитування; письмове опитування;
вибіркове усне опитування; виступи на семінарах; тести; захист практичних робіт; оцінка активності; оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; тощо.
Екзамен: письмове опитування, тестовий контроль.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Бабух І. Актуальність і специфіка сучасної методології наукових досліджень. Вісник Хмельницького національного університету. Серія «Економічні науки». 2023. № 3. С. 291-294.
Бодров В., Лазебник Л., Онишко С., Рожко В., Шевчук О. Методологічне та інструментальне забезпечення наукових досліджень: навч. посіб. Ірпінь: Університет ДФС України, 2020. 323 с.
Бхаттачерджи А., Ситник Н. Методологія та організація наукових досліджень: дослідження в соціально-економічних науках: навч. посіб. Київ: НТУУ «КПІ ім. Ігоря Сікорського», 2022. 173 с.
Галян О. Методологія наукових досліджень та академічна доброчесність. Луцьк: Вежа-Друк, 2023. 38 с.
Гребенюк Т. Академічна доброчесність. Запоріжжя: ЗДМУ, 2021. 108 с.
Данильян О. Методологія наукових досліджень. Харків : Право, 2019. 368 с.
Дзера М., Пасічний Р. Сучасні методи досліджень міжнародних відносин. Науковий вісник ЛНУВМБТ імені С. З. Ґжицького. 2017. Том 19, № 76. С. 144-146.
Картунов О. Метод та матриця SWOT-аналізу: пошуки шляхів удосконалення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 22: Політичні науки та методика викладання соціально-політичних дисциплін. 2017. Вип. 21. С. 3-12.
Ковальчук О. Я. Математичне моделювання і прогнозування в міжнародних відносинах. Тернопіль: ТНЕУ, 2016. 423 с.
Костін Ю., Полозова Т., Шейко І., Костін Д. Теорія і методологія наукових досліджень : навчальний посібник для студентів (магістрів) усіх форм навчання. Харків: ХНУРЕ, 2021. 152 с.
Котловий С., Павлик Н., Сейко Н., Ситняківська С. Методологія наукових досліджень: навчально-методичний посібник. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2023. 89 с.
Коцан Н., Коцан Р. Методологія досліджень міжнародних відносин: теорія та практика: навч. посіб. Луцьк: «Вежа-Друк»; ФОП Гадяк Ж.; друкарня «Волиньполіграф»ТМ, 2022. 99 с.
Кривошеїн В. В. Теоретико-методологічні засади застосування івент-аналізу в діяльності патронатної служби органів державного управління. Аспекти публічного правління. 2018. № 6 (3). С. 12-17.
Палеха Ю., Леміш Н. Основи науково-дослідної роботи: навч. посіб. Київ: Ліа-К, 2017. 336 с.
Підлісний М. М. Проблеми аксіології та шляхи їх вирішення. Дніпро: Видавець Біла К. О., 2020. 164 с.
Політична думка XX – початку XXI століть: методологічний і доктринальний підходи: у 2-х т. / за ред. Н. Хоми; [Т. Андрущенко, О. Бабкіна, В. Горбатенко та ін.]. Львів: Новий Світ-2000, 2016. Том 1. Методологічний підхід. 516 с.
Самсонов В., Сільвестров А., Тачиніна О. Методологія наукових досліджень та приклади її використання : навчальний посібник. Київ: НУХТ, 2022. 385 с.
Староста В. Методологія наукових досліджень: навчально-методичний посібник для самостійної роботи здобувачів освіти. Ужгород: ДВНЗ «УжНУ», 2023. 72 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).