Стратегічний форсайт у міжнародних відносинах

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.O.007
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: Сухорольський П.М., к.ю.н., доц.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів здатності розв’язувати складні задачі і проблеми в галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, зокрема на основі знань з теорії стратегічного форсайту та практики їх застосування у діяльності органів влади та міжнародних організацій.
Завдання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності: ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. ЗК2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК3. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК5. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК8. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість. ЗК12. Уміння аргументувати вибір шляхів вирішення завдань професійного характеру, критично оцінювати отримані результати та обґрунтовувати прийняті рішення. Фахові компетентності: ФК2. Здатність приймати обґрунтовані рішення щодо здійснення міжнародної та зовнішньополітичної діяльності. ФК4. Здатність аналізувати глобальні процеси та їх вплив на міжнародні та суспільні відносини, політичні та суспільні системи. ФК5. Здатність аналізувати та прогнозувати міжнародні відносини у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному. ФК7. Здатність здійснювати прикладні аналітичні дослідження проблем міжнародних відносин та світової політики, суспільних комунікацій, регіональних студій, професійно готувати аналітичні матеріали та довідки ФК11. Здатність аналізувати сучасні європейські інтеграційні процеси та розуміння місця в них України. ФК12. Здатність виявляти та аналізувати загрози для європейської і міжнародної безпеки та розробляти обґрунтовані рішення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН2. Критично осмислювати та аналізувати глобальні процеси та їх вплив на міжнародні відносини. РН3. Застосовувати сучасні наукові підходи, методології та методики для дослідження проблем міжнародних відносин та зовнішньої політики. РН5. Збирати, обробляти та аналізувати інформацію про стан міжнародних відносин, світової політики та зовнішньої політики держав. РН6. Визначати, оцінювати та прогнозувати політичні, дипломатичні, безпекові, суспільні й інші ризики у сфері міжнародних відносин та глобального розвитку. РН9. Готувати аналітичні довідки, звіти, письмові та усні презентації наукового та практичного змісту, інші документи про стан міжнародних відносин, зовнішньої політики, суспільних комунікацій т а регіональних студій. РН12. Формулювати задачі моделювання, створювати і досліджувати моделі об’єктів і процесів міжнародних відносин, зовнішньої політики, суспільних комунікацій та регіональних студій. РН16. Системно мислити та креативно інтерпретувати події на глобальному, регіональному та локальному рівнях із урахуванням історичних передумов їх виникнення та розвитку. РН17. Застосовувати свої знання для консультування зацікавлених осіб з питань суспільно-політичного розвитку та безпеки (національний та міжнародний виміри). РН18. Адаптуватися до змін міжнародної ситуації та самостійно розробляти рішення, що стосуються міжнародних відносин, європейської інтеграції та міжнародної безпеки. РН19. Усвідомлювати необхідність постійного удосконалення професійної майстерності, включаючи поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань відповідно до тенденцій розвитку міжнародних відносин, формулювання новітніх політологічних теорій, концепцій та трактувань міжнародної системи. АіВ1. Здатність адаптуватися до нових умов та приймати відповідні рішення. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання упродовж всього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Методологія досліджень міжнародних відносин; Актуальні проблеми зовнішньої політики України та міжнародних відносин Супутні і наступні навчальні дисципліни: Нові тренди в дипломатії; Енергетична безпека у міжнародних відносинах
Короткий зміст навчальної програми: Стратегічний форсайт у міжнародних відносинах - навчальна дисципліна, спрямована на отримання знань та вмінь, які допомагають міжнародним структурам і організаціям розробляти рішення і стратегії в умовах невизначеності, складності та непрогнозованості, характерних для сучасного світу.
Опис: Уявлення про майбутнє. Множинні майбутності. Еволюція стратегічного форсайту. Теоретичні засади форсайту. Стратегічний форсайт в діяльності органів влади та міжнародних організацій. Загальний процес форсайту: етапи і методи. Практика стратегічного форсайту для вирішення міжнародних проблем.
Методи та критерії оцінювання: Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль – усне опитування, оцінювання виступів, доповідей, результатів досліджень та аналітичної роботи. Екзамен – тести, задачі, описові питання.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна кількість балів за одне практичне заняття – 3. Критерії оцінювання: Досконале знання матеріалу, опрацювання обов’язкових та додаткових джерел, висока активність, точні та повні відповіді – 3 бали. Достатнє знання матеріалу, ретельне опрацювання обов’язкових джерел (у тому числі судової практики), загалом правильні відповіді на запитання – 2 бали. Поверхове знання матеріалу, опрацювання не усіх обов’язкових джерел, недостатня активність – 1 бал.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Hines A., Bishop P. Thinking about the Future: Guidelines for Strategic Foresight. Houston: Social Technologies, 2015. 448 p. Lustig P. Strategic Foresight: Learning from the Future. Axminster: Triarchy Press, 2015. 177 p. Popper R. How are foresight methods selected? Foresight. 2008. Vol. 10. Is. 6. P. 62–89. Slaughter R. Developing and applying strategic foresight. ABN Report. 1997. Vol. 5. No. 10. P. 7–15. Schwarz J. O. Strategic Foresight: An Introductory Guide to Practice. Routledge, 2024. 181 p. Cухорольський П. Основи футурології. Львів: Апріорі, 2021.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).