Професійна та цивільна безпека
Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.162.00.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.х.н., доц. Марія ТОКАРЄВА
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: інтегральна компетентність (ІНТ):
• Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення іновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
загальні компетентності:
• ЗК5. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість.
фахові компетентності:
• ФК4. Здатність розробляти та реалізовувати комерційні та науково-технічні плани і проєкти в галузі біотехнології з урахуванням всіх аспектів вирішуваної проблеми, включаючи технічні, виробничі, експлуатаційні, комерційні, правові, питання охорони праці і навколишнього середовища.
• ФК19. Здатність використовувати правові основи дослідницьких робіт і законодавства України в галузі охорони природи та біобезпеки використання біотехнологій та організації ефективної системи управління персоналом відповідно до вимог безпеки праці.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
знати:
• нормативно-правове забезпечення та організацію роботи з охорони праці та цивільного захисту на підприємстві;
• заходи та засоби поліпшення стану виробничого середовища;
• засоби та заходи підвищення електробезпеки на біотехнологічних та фармацевтичних підприємствах;
• засоби та заходи системи попередження пожеж на галузевих об’єктах
• методи прогнозування негативних наслідків природних і техногенних НС.
вміти:
• визначити коло своїх обов’язків за напрямом професійної діяльності з урахуванням вимог професійної безпеки;
• оцінити та контролювати відповідність умов праці встановленим нормативно-правовим актам;
• визначити першочергові заходи та засоби поліпшення стану виробничого середовища та умов праці;
• розробити технічні рішення щодо поліпшення стану виробничого середовища;
• розробити пропозиції щодо зниження напруженості праці;
• розробити технічні рішення щодо підвищення електробезпеки;
• визначити фактори пожежної небезпеки;
• визначити склад сил, засобів і ресурсів для подолання наслідків НС;
• здатність приймати рішення з питань професійної безпеки.
РН1. ПРН9. Вміти розробляти, обґрунтовувати та застосовувати методи та засоби захисту людини та навколишнього середовища від небезпечних чинників техногенного та біологічного походження
РН2. ПРН14. Здійснювати змістову постановку задач оптимізації в галузі біотехнології та біоінженерії, їх формалізацію, обирати придатні методи розв’язання таких задач і отримувати їх розв’язки із заданим ступенем точності.
РН3. ПРН22. Використовувати правові основи дослідницьких робіт і законодавства України в галузі охорони природи та біобезпеки використання біотехнологій та організації ефективної системи управління персоналом відповідно до вимог безпеки праці.
РН4. КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською та іншими).
РН5. АіВ4. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Моделювання та масштабування біотехнологічних виробництв в системі GMP
Навчальні дисципліни вибіркового блоку 1.
Навчальні дисципліни вибіркового блоку 2.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Професійна та цивільна безпека» об’єднує систему знань і навиків з безпеки та гігієни праці (БГП) і заходів цивільного захисту (ЦЗ) під час виконання професійних обов’язків працівників об’єктів господарювання, а також населення за загрози та виникнення надзвичайних ситуацій (НС). Дисципліна покликана сформувати у майбутніх фахівців знання, навики і вміння щодо функціонування системи безпеки та гігієни праці і цивільного захисту у підприємствах, аналізу стану і вирішення проблем безпеки праці у галузі, захисту персоналу об’єктів господарювання і населення, самих об’єктів господарювання і територій за надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами.
Навчальна дисципліни ««Професійна та цивільна безпека» передбачає вивчення питань з безпеки та гігієни праці і цивільного захисту у галузі фармацевтичної та біоінженерії відповідно до особливостей професійної діяльності майбутніх фахівців. Виклад дисципліни включає питання виробничої санітарії і техніки безпеки під час виконання трудових обов’язків у підприємствах галузі та біолабораторіях. Тематика матеріалу з цивільної безпеки пов’язана з прогнозуванням негативних наслідків надзвичайних ситуацій і забезпеченням заходів захисту об’єктів господарювання у зонах природних і техногенних надзвичайних ситуацій.
Опис: Міжнародні норми і законодавство України у галузі
безпеки та гігієни праці. Особливості безпеки та гігієни праці у галузі фармації і біотехнологій.
Чинники небезпеки у галузі фармації та біотехнологій. Загальні вимоги безпеки у галузі. Виробнича санітарія та гігієна праці у галузі фармації та біотехнологій. Пожежна безпека у галузі фармації та біоінженерії. Державна політика у сфері цивільного захисту населення і територій від НС техногенного та природного характеру. Забезпечення заходів і дій у межах єдиної системи цивільного захисту. Стійкість роботи об’єкта господарювання. Прогнозування обстановки у зонах хімічного зараження. Планування заходів захисту у зонах техногенних і природних надзвичайних ситуацій.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і підсумковий контроль, який здійснюється на основі навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється під час практичних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: виконання та захисту практичних робіт, виконання і захисту розрахунково-графічної роботи.
Підсумковий контроль проводиться у формі диференційованого заліку, який проводиться на основі тестування у ВНС.
Критерії оцінювання результатів навчання: Формою семестрового контролю навчальної дисципліни «Професійна та цивільна безпека» є диференційований залік, тому семестрова оцінка виставляється як сумарна оцінка результатів поточного контролю усіх видів обов’язкових робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни, а саме:
- max 40 балів за засвоєння теоретичного матеріалу 8 лекцій (тестування у ВНС; кількість балів за кожну з лекцій обумовлена складністю навчального матеріалу, об’ємом навчального матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання);
- max 40 балів за виконання практичних робіт (max 10 балів за роботу, з яких 5 балів за правильність виконання роботи та 5 балів за захист роботи);
- max 20 балів за виконання розрахунково-графічної роботи (max 15 балів за правильність виконання розрахункової частини, max 5 балів за правильність виконання ілюстративного матеріалу та формулювання висновків).
До кількості балів, яку студент набрав з дисципліни, можуть додаватися заохочувальні бали за публікації наукових робіт, участь в олімпіадах за профілем дисципліни тощо. Загальна кількість балів не може перевищувати 100.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс "Професійна та цивільна безпека» для спеціальностей 162 «Біотехнології та біоінженерія», 226 «Фармація, промислова фармація»(ІХХТ), сертифікат № 02099, https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2404
2. Дослідження стійкості роботи об’єктів господарювання (ОГ) до впливу ударної хвилі під час вибухів газо- та пароповітряних сумішей / Укл.: Васійчук В.О., Вахула О.М., Качан С.І., Токарєва М.О., – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 24 с.
3. Розрахунок укриття виробничого персоналу у захисних спорудах: методичні вказівки до виконання практичної роботи з дисциплін «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» та «Професійна та цивільна безпека» для студентів усіх спеціальностей / Укл.: С. Качан, О. Мацьків, М. Токарєва – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2022. - 25 с.
4. Визначення категорії вибухової і пожежної небезпечності приміщень, будівель, споруд: Методичні вказівки до практичної роботи з дисциплін "Професійна та цивільна безпека" та «Пожежна безпека» для студентів першого (бакалаврського) рівня всіх спеціальностей і форм навчання. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка“, 2021. – 20 с.
5. Прогнозування та оцінка наслідків аварії на хімічно-небезпечних об’єктах та захисні заходи: методичні вказівки до виконання розрахунково-графічної та контрольної робіт з дисциплін «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності » та «Професійна та цивільна безпека» для студентів денної та заочної форм навчання усіх спеціальностей / Укл.: В. Васійчук, С. Качан, М. Токарєва – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2024. - 28 с.
6. Вивчення порядку атестації робочих місць за умовами праці. - Методичні вказівки до виконання практичної та самостійної робіт з дисципліни "Професійна та цивільна безпека" для студентів усіх спеціальностей. - І.Я. Почапська, М.О. Токарєва, О.О. Мацьків. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2024. - 46 с.
7. О. Мацьків. Професійна та цивільна безпека: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів спеціальності 162 «Біотехнології та біоінженерія» другого (магістерського) рівня. – Львів: 2023. - 309 с.
8. Ю.Г. Сукач, А.О. Рогуля, О.Ф. Бабаджанова, М.О. Токарєва. Цивільний захист: навчальний посібник – Львів: КП «Палітурник», 2022. – 306 с.
9. Васійчук В.О., Токарєва М.О. Хімічна безпека: довідник – Київ: Яроченко Я.В., 2022.– 146 c.
10. О. Мацьків. Професійна та цивільна безпека: Конспект лекцій для студентів Інституту хімії та хімічних технологій за спеціальністю 162 Біотехнології та біоінженерія. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка». - 2019. – 164 с.
11. Васійчук В.О., Гончарук В.Є., Дацько О.С., Качан С.І., Козій О.І., Ляхов В.В., Мохняк С.М., Петрук М.П., Романів А.С., Скіра В.В. Цивільний захист: Конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей і форм навчання – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011. - 208 с.
12. Васійчук В.О., Гончарук В.Є., Качан С.І., Мохняк С.М. Основи цивільного захисту: Навч. посібник / Львів, 2010.- 384 с.
13. Гончарук В.Є., Качан С.І., Орел С.М., Пуцило В.І., «Оцінка обстановки у надзвичайних ситуаціях». Навчальний посібник, Видавництво НУ «Львівська політехніка», – 2004. -136с.
14. Довідник для виконання розрахунково-графічних робіт з «Безпеки життєдіяльності» і «Цивільного захисту» для всіх спеціальностей і форм навчання / Укл.: Качан С. І., Мохняк С.М., Васійчук В.О., Гончарук В.Є., Гіщак Х.Я. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2011. - 29 с.
15. Прогнозування обстановки і можливих збитків при аваріях на хімічно-небезпечних об’єктах та проведення захисних заходів: Методичні вказівки до виконання розрахунково-графічних робіт з курсу “ Цивільний захист “ для студентів усіх профілів навчання. Укл: С.І.Качан, В.Є.Гончарук, В.О. Васійчук, С.М. Мохняк. Львів: Видавництво Національного університету “Львівська Політехніка”, 2012 - 29 с.
16. Дослідження стійкості роботи об’єктів господарювання (ОГ) до впливу ударної хвилі під час вибухів газо- та пароповітряних сумішей / Укл.: Васійчук В.О., Вахула О.М., Качан С.І., Гончарук В.Є., – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2016. – 24 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).