Технологія біологічно-активних добавок
Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.162.01.E.023
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: к.х.н., доц., доцент Швед О.В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
інтегральна компетентність - здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог;
загальні компетентності - здатність проведення досліджень на відповідному рівні;
фахові компетентності - здатність використовувати знання характеристик нових харчових і кормових добавок, а також технологічних режимів переробки, застосування біо- та фітомаси.
Результати навчання: Формування знань використання біотехнологічних методів при створенні нових джерел здорової їжі для дієтології та спеціального харчування:
- володіти знаннями про сучасне визначення добавок відповідно до нових законодавчих документів світового та національного рівня. сучасні підходи організації біотехнологічні виробництва та ринку дієтичних та біодобавок щодо якості та товарних форм біопродукції;
- засвоїти нові знання, прогресивні технології та різноманітні інновації з виробництва та застосування дієтичних добавок, їх випробування щодо якості та ефективності дії на організм та їх введення на вітчизняний ринок
- базові уявлення про сучасні методи експериментальної роботи з біотехнологічними об’єктами у виробничих і лабораторних умовах;
- володіння достатніми знаннями в галузях молекулярної біотехнології для аналізу існуючих технологій біотехнологічних виробництв;
- вміти застосовувати отримані знання для порівняння та вибору альтернативних шляхів синтезу біологічних добавок, обґрунтовано вибрати відповідну технологію та біотехнологічний метод;
- вміти пояснювати зміни що відбуваються під час виробництва біотехнологічних продуктів. визначати та оптимізувати технологічні параметри технологій одержання додатків;
- володіння методиками одержання та визначення харчових та біологічно активних додатків для покращання харчування, профілактики, супутньої терапії та реабілітації здоров’я;
- вміння узагальнювати та складати порівняльні таблиці властивостей і впливів дієтичних добавок на організм людини;
- уміння працювати як індивідуально, так і в команді та відповідальність за якість виконуваної роботи за сучасними методи експериментальної роботи з біотехнологічними об’єктами у виробничих і лабораторних умовах створення дієтичних добавок в тому числі біологічно активних добавок.
ПРНС1.3. Вміти аналізувати дані про характеристики нових харчових та кормових добавок та оцінювати технологічні режими переробки та застосування біо- та фітомаси.
КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською та іншими).
КОМ2 Здатність до використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
АіВ3 Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Загальна біотехнологія, Гігієнічні основи охорони продуктів харчування, Хімія природних біологічно активних сполук
кореквізити: Сучасне застосування біотехнологічних методів (біотехнологія харчових виробництв).
Короткий зміст навчальної програми: Зміст дисципліни спрямований на сучасне визначення добавок відповідно до нових законодавчих документів світового та національного рівня та формування знань про використання біотехнологічних методів при створенні нових джерел здорової їжі для дієтології та спеціального харчування, про сучасні методи експериментальної роботи з біотехнологічними об’єктами у виробничих і лабораторних умовах за методиками одержання та визначення харчових та біологічно активних додатків для покращання харчування, профілактики, супутньої терапії та реабілітації здоров’я; сприяння вироблення навиків та вмінь узагальнення та складання порівняльних таблиць властивостей і впливів БАД на організм людини; визначати та оптимізувати технологічні параметри технологій одержання дієтичних добавок з ессенціальними та біологічними властивостями у порівнянні з відомими товарними формами, присутніми на вітчизняному ринку, що стимулює пошук нових джерел здорової їжі та засобів профілактики захворювань, допоміжних засобів супутньої терапії та реабілітації здоров’я, визначення характеристики їх складу, властивостей та застосування, а також наявність виробництва дієтичних добавок/біологічно активних добавок ДД/БАД до їжі та добавок з біологічно-активними властивостями з різного походження, зокрема з рослинного та мікробного.
Опис: В контенті дисципліни розглядається альтернативність харчування (раціонального, оздоровчого та функціонального), концепція здорового способу життя. Системи харчових продуктів та добавок. Класифікація, типи та склад добавок до їжі - біологічно активні субстанції та речовини, що перетворюються в процесі життєдіяльності — біополімери, і впливають на процеси життєдіяльності — Біорегулятори. Типи харчових добавок (Е-штрих кодування) та дієтичних добавок до їжі, біологічно активних добавок (нутрицевтиків, уебіотиків, пара-фармацевтиків). пробіотиків, космоцевтиків, кормових добавок, преміксів тощо. Індустрія здорового харчування та стандартизація продукції. Вітчизняні виробники біодобавок та їх аналогів. Тенденції світового ринку, нормативи та особливості технології дієтичних добавок в тому числі біологічно активних.
Методи та критерії оцінювання: Усна співбесіда та фронтальне опитування; лабораторний практикум; індивідуальне завдання; контрольна робота тощо.
Поточний контроль – виконання, захист та оформлення звіту ; оформлення індивідуальних завдань - реферативна доповідь з мультимедійною презентацією; складання таблиць-каталогів технології дієтичних/біологічно активних добавок та виробничих компаній. Підсумковий семестровий контроль – диференційований залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – ЛР (виконання, захист та оформлення звіту – 20%); ІндЗ-1, (оформлення реферативної доповіді та усний захист з мультимедійною презентацією – 20%); ІндЗ-2 (складання таблиць-каталогів технології та виробничих компаній БАД – 20%) - 60%. Контрольний захід (КЗ) - КР (письмово) - 40%.
Підсумковий семестровий контроль (СК) – диференційований залік: сума поточного контролю (ПК) та контрольного заходу (КЗ), можлива усна компонента для уточнення за виконаних завдань – до 10 балів, участь у науковій роботі - до 5 балів) - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Смоляр В.І. Харчова експертиза. — К.: Здоров’я. 2005. — 505 с.
2. Доморецький В.А., Прибильський В.Л.. Михайлов М.Г. Технологія екстрактів, концентратів і напоїв з рослинної сировини. Підручник. — Вінниця: Нова книга. 2005. — 408 с.
3. Харчові добавки: тексти лекцій для студентів спеціальності 181 "Харчові технології" / Уклад.: Гуменюк О.Л. – Чернігів: ЧНТУ, 2019. – 177 с.
4. Грубер-Швенк Г., Швенк М. Харчування:dtv-Atlas./ переклад з нім. Передерій В.Г.. Григоров Ю.Г. – К: Знання –Прес, 2004.- 183 с.
5. Vel?sek J. The Chemistry of Food. – Wiley-Blackwell, 2014.– 1124р.
6. Українець А.І., Сімахіна Г.О., технологія оздоровчих харчових продуктів. Курс лекцій .К: Нухт.-2009.- 310 с.
7. Воронов С.А., Сиецишин Ю.Б., Панченко Ю.В., Когут А.М. Токсикологія продуктів харчування.- Львів: Видавництво львівської політехніки.-2014-556с.
8. Червецова В. Г., Губрій З. В., Швед О. В., Микитюк О. М., Новіков В. П. Окремі фізіологічні та технологічні характеристики промислових йогуртів для дитячого харчування // Chemistry, Technology and Application of Substances = Хімія, технологія речовин та їх застосування. – 2018. – Vol. 1, № 2. – P. 69–73.
9. Червецова В. Г., Дмитрів А. З., Губрій З. В., Швед О. В. Перспективи використання Lactobasillus reuteri у функціональному харчуванні // Проблеми та досягнення сучасної біотехнології : матеріали І Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції (Харків, 2021 р.). – 2021. – C. 337–338.
10. Вічко О. І., Червецова В. Г., Губрій З. В., Швед О. В., Губицька І. І., Лубенець В. І. Перспективи біотехнології функціональних продуктів з використанням добавок біологічно активних сполук // Сучасні виклики і актуальні проблеми науки, освіти та виробництва : матеріали XV Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (Київ, 29 квітня 2021 р.). – 2021. – C.298–304.
11. Stadnytska N. Human health: realities and prospect. – Volume 4 : Health and biosensors. – (Monografic series): колективна монографія // N.E. Stadnytska, V.V. Lylo, O.V. Shved, V.P. Novikov. Analysis of baby mixtures and porridge on the market of ukraine on the content of fats and fat-soluble vitamins– Drohobych: Posvit, 2019. – 237 c.
12. Fedorova O. Human health: realities and prospect. – Volume 5 : Health аnd Nanobiotechnology. – (Monografic series): колективна монографія //N. Stadnytska, o. Shved, i. Lobur, zh. Parashchyn, v. Novikov. Analysis of the assortment of biologically active additives for the prevention of the respiratory diseases – Drohobych: Kolo, 2020. – 213 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).