Технологія біологічно-активних добавок
Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.162.01.E.023
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: к.х.н., доц., доцент Швед О.В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
інтегральна компетентність - здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог;
загальні компетентності - здатність проведення досліджень на відповідному рівні;
фахові компетентності - здатність використовувати знання характеристик нових харчових і кормових добавок, а також технологічних режимів переробки, застосування біо- та фітомаси.
Результати навчання: Формування знань використання біотехнологічних методів при створенні нових джерел здорової їжі для дієтології та спеціального харчування:
- володіти знаннями про сучасне визначення добавок відповідно до нових законодавчих документів світового та національного рівня. сучасні підходи організації біотехнологічні виробництва та ринку дієтичних та біодобавок щодо якості та товарних форм біопродукції;
- засвоїти нові знання, прогресивні технології та різноманітні інновації з виробництва та застосування дієтичних добавок, їх випробування щодо якості та ефективності дії на організм та їх введення на вітчизняний ринок
- базові уявлення про сучасні методи експериментальної роботи з біотехнологічними об’єктами у виробничих і лабораторних умовах;
- володіння достатніми знаннями в галузях молекулярної біотехнології для аналізу існуючих технологій біотехнологічних виробництв;
- вміти застосовувати отримані знання для порівняння та вибору альтернативних шляхів синтезу біологічних добавок, обґрунтовано вибрати відповідну технологію та біотехнологічний метод;
- вміти пояснювати зміни що відбуваються під час виробництва біотехнологічних продуктів. визначати та оптимізувати технологічні параметри технологій одержання додатків;
- володіння методиками одержання та визначення харчових та біологічно активних додатків для покращання харчування, профілактики, супутньої терапії та реабілітації здоров’я;
- вміння узагальнювати та складати порівняльні таблиці властивостей і впливів дієтичних добавок на організм людини;
- уміння працювати як індивідуально, так і в команді та відповідальність за якість виконуваної роботи за сучасними методи експериментальної роботи з біотехнологічними об’єктами у виробничих і лабораторних умовах створення дієтичних добавок в тому числі біологічно активних добавок.
ПРНС1.3. Вміти аналізувати дані про характеристики нових харчових та кормових добавок та оцінювати технологічні режими переробки та застосування біо- та фітомаси.
КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською та іншими).
КОМ2 Здатність до використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
АіВ3 Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Загальна біотехнологія, Гігієнічні основи охорони продуктів харчування, Хімія природних біологічно активних сполук
кореквізити: Сучасне застосування біотехнологічних методів (біотехнологія харчових виробництв).
Короткий зміст навчальної програми: Зміст дисципліни спрямований на сучасне визначення добавок відповідно до нових законодавчих документів світового та національного рівня та формування знань про використання біотехнологічних методів при створенні нових джерел здорової їжі для дієтології та спеціального харчування, про сучасні методи експериментальної роботи з біотехнологічними об’єктами у виробничих і лабораторних умовах за методиками одержання та визначення харчових та біологічно активних додатків для покращання харчування, профілактики, супутньої терапії та реабілітації здоров’я; сприяння вироблення навиків та вмінь узагальнення та складання порівняльних таблиць властивостей і впливів БАД на організм людини; визначати та оптимізувати технологічні параметри технологій одержання дієтичних добавок з ессенціальними та біологічними властивостями у порівнянні з відомими товарними формами, присутніми на вітчизняному ринку, що стимулює пошук нових джерел здорової їжі та засобів профілактики захворювань, допоміжних засобів супутньої терапії та реабілітації здоров’я, визначення характеристики їх складу, властивостей та застосування, а також наявність виробництва дієтичних добавок/біологічно активних добавок ДД/БАД до їжі та добавок з біологічно-активними властивостями з різного походження, зокрема з рослинного та мікробного.
Опис: В контенті дисципліни розглядається альтернативність харчування (раціонального, оздоровчого та функціонального), концепція здорового способу життя. Системи харчових продуктів та добавок. Класифікація, типи та склад добавок до їжі - біологічно активні субстанції та речовини, що перетворюються в процесі життєдіяльності — біополімери, і впливають на процеси життєдіяльності — Біорегулятори. Типи харчових добавок (Е-штрих кодування) та дієтичних добавок до їжі, біологічно активних добавок (нутрицевтиків, уебіотиків, пара-фармацевтиків). пробіотиків, космоцевтиків, кормових добавок, преміксів тощо. Індустрія здорового харчування та стандартизація продукції. Вітчизняні виробники біодобавок та їх аналогів. Тенденції світового ринку, нормативи та особливості технології дієтичних добавок в тому числі біологічно активних.
Методи та критерії оцінювання: Усна співбесіда та фронтальне опитування; лабораторний практикум; індивідуальне завдання; контрольна робота тощо.
Поточний контроль – виконання, захист та оформлення звіту ; оформлення індивідуальних завдань - реферативна доповідь з мультимедійною презентацією; складання таблиць-каталогів технології дієтичних/біологічно активних добавок та виробничих компаній. Підсумковий семестровий контроль – диференційований залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – ЛР (виконання, захист та оформлення звіту – 20%); ІндЗ-1, (оформлення реферативної доповіді та усний захист з мультимедійною презентацією – 20%); ІндЗ-2 (складання таблиць-каталогів технології та виробничих компаній БАД – 20%) - 60%. Контрольний захід (КЗ) - КР (письмово) - 40%.
Підсумковий семестровий контроль (СК) – диференційований залік: сума поточного контролю (ПК) та контрольного заходу (КЗ), можлива усна компонента для уточнення за виконаних завдань – до 10 балів, участь у науковій роботі - до 5 балів) - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Смоляр В.І. Харчова експертиза. — К.: Здоров’я. 2005. — 505 с.
2. Доморецький В.А., Прибильський В.Л.. Михайлов М.Г. Технологія екстрактів, концентратів і напоїв з рослинної сировини. Підручник. — Вінниця: Нова книга. 2005. — 408 с.
3. Харчові добавки: тексти лекцій для студентів спеціальності 181 "Харчові технології" / Уклад.: Гуменюк О.Л. – Чернігів: ЧНТУ, 2019. – 177 с.
4. Грубер-Швенк Г., Швенк М. Харчування:dtv-Atlas./ переклад з нім. Передерій В.Г.. Григоров Ю.Г. – К: Знання –Прес, 2004.- 183 с.
5. Vel?sek J. The Chemistry of Food. – Wiley-Blackwell, 2014.– 1124р.
6. Українець А.І., Сімахіна Г.О., технологія оздоровчих харчових продуктів. Курс лекцій .К: Нухт.-2009.- 310 с.
7. Воронов С.А., Сиецишин Ю.Б., Панченко Ю.В., Когут А.М. Токсикологія продуктів харчування.- Львів: Видавництво львівської політехніки.-2014-556с.
8. Червецова В. Г., Губрій З. В., Швед О. В., Микитюк О. М., Новіков В. П. Окремі фізіологічні та технологічні характеристики промислових йогуртів для дитячого харчування // Chemistry, Technology and Application of Substances = Хімія, технологія речовин та їх застосування. – 2018. – Vol. 1, № 2. – P. 69–73.
9. Червецова В. Г., Дмитрів А. З., Губрій З. В., Швед О. В. Перспективи використання Lactobasillus reuteri у функціональному харчуванні // Проблеми та досягнення сучасної біотехнології : матеріали І Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції (Харків, 2021 р.). – 2021. – C. 337–338.
10. Вічко О. І., Червецова В. Г., Губрій З. В., Швед О. В., Губицька І. І., Лубенець В. І. Перспективи біотехнології функціональних продуктів з використанням добавок біологічно активних сполук // Сучасні виклики і актуальні проблеми науки, освіти та виробництва : матеріали XV Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (Київ, 29 квітня 2021 р.). – 2021. – C.298–304.
11. Stadnytska N. Human health: realities and prospect. – Volume 4 : Health and biosensors. – (Monografic series): колективна монографія // N.E. Stadnytska, V.V. Lylo, O.V. Shved, V.P. Novikov. Analysis of baby mixtures and porridge on the market of ukraine on the content of fats and fat-soluble vitamins– Drohobych: Posvit, 2019. – 237 c.
12. Fedorova O. Human health: realities and prospect. – Volume 5 : Health аnd Nanobiotechnology. – (Monografic series): колективна монографія //N. Stadnytska, o. Shved, i. Lobur, zh. Parashchyn, v. Novikov. Analysis of the assortment of biologically active additives for the prevention of the respiratory diseases – Drohobych: Kolo, 2020. – 213 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).