Спецкурс - Інженерна езимологія целюлолітичних ферментів

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.162.00.O.014
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Гавриляк Вікторія Василівна, д.б.н., с.н.с., проф. кафедри Червецова Вероніка Геннадіївна, к.б.н., доц.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у ознайомленні студентів із основними принципами отримання, конструювання та використання целюлолітичних ензимів у керованих біотехнологічних процесах. У результаті вивчення дисципліни студенти отримають практичні знання та навики, необхідні для вирішення складних проблем інноваційного характеру та здатності приймати продуктивні рішення не лише у сфері інженерної ензимології, а також і біотехнології загалом.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: інтегральна компетентність: ІНТ - Здатність розв’язувати складні технологічні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та здійснення інновацій з урахуванням економічного стану, загальнолюдських цінностей та особистісних, суспільних і виробничих інтересів. загальні компетентності: ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. фахові компетентності: ФК6. Здатність планувати і виконувати експериментальні роботи в галузі біотехнології з використанням сучасних обладнання та методів, інтерпретувати отримані дані на основі сукупності сучасних знань та уявлень про об’єкт і предмет дослідження, робити обґрунтовані висновки. ФК22. Здатність використовувати знання з біоінформатики, біосенсорики, нанобіотехнології та біотрансформації. ФК25. Здатність використовувати знання методів роботи з ферментами та ферментними препаратами, розуміння технологій конструювання біоорганічних каталізаторів із заданими властивостями на основі ферментів або їх комплексів.
Результати навчання: • Здатність планувати і виконувати експериментальні роботи в галузі біотехнології з використанням сучасних обладнання та методів, інтерпретувати отримані дані на основі сукупності сучасних знань та уявлень про об’єкт і предмет дослідження, робити обґрунтовані висновки.; • Здатність використовувати знання методів роботи з ферментами та ферментними препаратами, розуміння технологій конструювання біоорганічних каталізаторів із заданими властивостями на основі ферментів або їх комплексів. • Знати та оцінювати основні методичні прийоми культивування еукаріотичних клітин тваринного та рослинного походження, розробляти нові технології їх застосування у наукових цілях, медицині, сільському господарстві тощо. • Мати навички виділення, ідентифікації, зберігання, культивування, іммобілізації біологічних агентів, здійснювати оптимізацію поживних середовищ, обирати оптимальні методи аналізу, виділення та очищення цільового продукту, використовуючи сучасні біотехнологічні методи та прийоми, притаманні певному напряму біотехнології. • Планувати та управляти науково-дослідними, науково-технічними та/або виробничими проектами у галузі біотехнології, базуючись на сучасних тенденціях розвитку науки, техніки та суспільства..
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Сучасне застосування біотехнологічних методів (біоіндустрія) кореквізити: Нанобіотехнологія та біосенсорика Клітинна інженерія рослин Біологічна активність фізіологічно активних субстанцій
Короткий зміст навчальної програми: Целюлази, будова та функції. Джерела отримання целюлолітичних ензимів. Гідроліз целюлози целлюлазами. Застосування целлюлаз у харчовій промисловості. бета-глюкозидази та бета-галактозидази. Пектинові ензими. Ксиланолітичні ензими. Ензиматичний гідроліз бета-гліканів.
Опис: Целюлази, будова та функції. Джерела отримання целюлолітичних ензимів. Гідроліз целюлози целлюлазами. Застосування целлюлаз у харчовій промисловості. бета-глюкозидази та бета-галактозидази. Пектинові ензими. Ксиланолітичні ензими. Ензиматичний гідроліз бета-гліканів.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі письмово-усного контролю, виконання та захисту лабораторних робіт. Підсумковий контроль – проведення підсумкового контрольного заходу у письмовому вигляді
Критерії оцінювання результатів навчання: • фронтальне усне опитування, тестовий контроль, письмові звіти з лабораторних робіт (40 балів) • підсумковий контроль (60 балів, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (60 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Галкін Б.М., Іваниця В.О., Галкін М.Б. Інженерна ензимологія. – Одеса: ОНУ.- 2017. – 103 с. Handbook of Food enzymology /J.R. Whitaker, A. Voragen, D. Wong, - Marcel Dekker, Inc. 270 Madison Avenue, New York, NY 10016 Біохімія ензимів / М.М. Марченко, Л.В. Худа, М.М. Великий, Л.І. Остапченко. – Чернівці: Чернівецький національний університет, 2012. – 416 с. Грегірчак Н.М., Антонюк М.М. Іммобілізовані ферменти і клітини в біотехнології: Конспект лекцій для студ. спец. 8.05140101 «Промислова біотехнологія» ден. та заоч. форм навч. – К.: НУХТ, 2011. – 59 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).