Економічний аналіз біотехнологічних виробництв

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.162.00.O.006
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Маркетинг і логістика
Лектор: к.е.н., доцент, доцент кафедри МЛ Шандрівська О. Є.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: ІНТ. Здатність розв’язувати складні технологічні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та здійснення інновацій з урахуванням економічного стану, загальнолюдських цінностей та особистісних, суспільних і виробничих інтересів.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей загальних: ЗК4. Здатність працювати в міжнародному контексті. фахових: ФК4. Здатність розробляти та реалізовувати комерційні танауково-технічні плани і проєкти в галузі біотехнології зурахуванням всіх аспектів вирішуваної проблеми, включаючитехнічні, виробничі, експлуатаційні, комерційні, правові, питанняохорони праці і навколишнього середовища. ФК14. Здатність здійснювати комерціоналізацію результатів наукових і прикладних досліджень та результатів.
Результати навчання: Результати навчання ПРН3. Здійснювати техніко-економічні розрахунки проектно-конструкторських рішень та аналізувати та оцінювати їхефективність, екологічні та соціальні наслідки на коротко- тадовгострокову перспективу. ПРН18.Мати навички розробки і реалізації інноваційних проектів та комерціалізації результатів досліджень і розробок у галузі біотехнології та біоінженерії. КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземними мовами (англійсько., німецькою, італійською, узькою, іспанською та іншими). АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни ОК2.1. Методологія та організація наук. досл., інтелект. власність та інноватика
Короткий зміст навчальної програми: Передбачає надання студентам знань щодо теоретичних положень економічного аналізу біотехнологічних виробництв. Дисципліна передбачає набуття ними практичних навичок у сфері аналізування основних засобів та ефективності їх використання; розуміння змісту оплати праці на підприємстві, аналізу собівартості та цін на продукцію в ринкових умовах; аналізування процесів організації управління якістю продукції, методів забезпечення та інструментарію її аналізу; інструментарію управління виробничо-господарською діяльністю підприємства; аналізу руху грошових коштів підприємства.
Опис: Основи економічного аналізу Економічний аналіз, як наука. Функції та завдання економічного аналізу. Види економічного аналізу. Методи і прийоми економічного аналізу. Аналіз забезпечення підприємства основними засобами та ефективність їх використання. Економічна суть, класифікація і структура основних засобів підприємства. Облік та оцінка основних виробничих засобів. Аналіз відтворення основних засобів. Аналіз ефективності використання основних виробничих засобів. Виробнича потужність підприємства. Шляхи підвищення ефективності використання основних засобів. Аналіз матеріальних ресурсів підприємства. Економічна суть, матеріальний склад та структура оборотних засобів. Джерела формування матеріальних ресурсів підприємства. Кругообіг матеріальних ресурсів. Нормування оборотних засобів. Показники використання матеріальних ресурсів на підприємстві. Аналіз ефективності матеріальних ресурсів. Аналіз використання персоналу на підприємстві. Персонал підприємства, його склад і структура. Визначення чисельності окремих категорій працівників і загальної чисельності персоналу. Аналіз продуктивності праці. Чинники підвищення продуктивності праці. Аналіз оплати праці на підприємстві. Зміст і завдання організації праці. Нормування витрат праці на підприємстві. Сутність, функції та принципи організації та регулювання заробітної плати. Форми і системи оплати праці. Формування фонду оплати праці на підприємстві. Аналіз виробничої діяльності підприємства. Формування виробничого процесу та його структура. Принципи організації виробничих процесів. Виробничий цикл та його характеристика. Типи виробництва. Методи організації виробничих процесів. Аналіз витрат та собівартість продукції. Поняття й характеристика витрат виробничо-господарської діяльності. Аналіз витрат за елементами та статтями. Кошторис виробництва та собівартість продукції. Поняття, види й показники собівартості продукції.. Особливості розрахунку собівартості продукції за окремими статтями. Шляхи зниження собівартості продукції. Аналіз резервів виробництва. Ціни та ціноутворення в умовах ринку. Економічний зміст і функції цін. Мета ціноутворення в умовах ринку. Види цін. Гуртові та роздрібні ціни на продукцію їх формування. Франкування цін. Методи ціноутворення в умовах ринку. Модифікація цін. Організація управління якістю продукції. Поняття, значення і фактори, що обумовлюють якість продукції. Сутність і показники якості продукції. Управління якістю продукції. Стандартизація і сертифікація продукції. Конкурентоспроможність продукції: чинники забезпечення та методика оцінювання її рівня. Економічна ефективність і шляхи підвищення якості та конкурентоспроможності продукції. Управління виробничо-господарською діяльністю підприємства. Аналіз руху грошових коштів підприємства Сутність і значення планування. Принципи та види планування діяльності підприємства. Стратегічне планування діяльності підприємства. Формування стратегії розвитку підприємства. Базові стратегії підприємства. Оперативно-виробниче планування діяльності підприємства. Сутність та структура надходження грошових коштів на підприємстві . Аналіз динаміки грошових потоків підприємства. Аналіз збалансованості грошових потоків. Аналіз інтенсивності та ефективності грошового потоку. Оптимізація грошових потоків на підприємстві.
Методи та критерії оцінювання: Усне та письмове опитування: 30 балів Опрацювання індивідуальних завдань за темою лекційних та практичних занять: 30 балів Виконання розрахунково-графічної роботи: 40 балів Підсумковий контроль: 100 балів за результатами роботи на практичних та лекційних заняттях, виконання розрахунково-графічної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів Розподілбалів. Денна форма навчання: Розподілбалів у 100-бальній шкалі Поточний контроль (ПК) Разом за дисципліну Усне та письмовеопитування: 30 балів Опрацюванняіндивідуальнихзавдань за темою лекційних та практичних занять: 30 балів Виконаннярозрахунково – графічноїроботи: 40 балів 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Шандрівська О. Є. Електронний навчально-методичний комплекс «Економічний аналіз біотехнологічних виробництв» / [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2408 2. Данилюк М. О., Метошоп І. М., Войтків Л. С., Паневник Т. М., Буй Ю. В. Економічний аналіз: навчальний посібник. ІФНТУНГ. Івано-Франківськ, 2018, 316 с. 3. Єгорова О. В., Дорогань - Писаренко Л. О., Тютюнник Ю. М. Економічний аналіз: навчальний посібник. Полтава. РВВД ПДАА, 2018, 290 с. 4. Кулик А. В. Теорія економічного аналізу: навч. посіб. Київ: ДП «Видавничий дім «Персонал», 2018 с., 452. 5. Основи економічного аналізу : навч.-метод. посібник / В. М. Микитюк, Т. М. Паламарчук, О. П. Русак [ та ін.]; за ред. В. М. Микитюка. – Житомир: Рута, 2018, 440 с. 6. Фінансовий аналіз : навч. посіб. / за заг. ред. Школьник І.О. Київ : Центр навчальної літератури, 2016, 368 с. 7. Черниш С. С. Економічний аналіз: навч. посібн./ С. С. Черниш. Вид.: «Центр учбової літератури», 2019, 310 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).