Біотехнологія фармацевтичних препаратів

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.162.01.E.021
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: к.х.н., доцент Губрій Зоряна Василівна та к.т.н., доцент Петріна Романа Омелянівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою даного курсу є розгляд сучасних проблем, пов`язаних з загальними уявленнями про антибіотики та вітаміни, їхню будову, біосинтез, механізм біологічної дії, виробництво в промислових масштабах, застосування в медицині та народному господарстві, а також ознайомлення студентів з основними імунологічними препаратами та пробіотиками, які є на ринку України, та з головними принципами організації виробництва і застосування таких препаратів.
Завдання: інтегральна компетентність: ІНТ Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та здійснення інновацій з урахуванням економічного стану, загальнолюдських цінностей та особистісних, успільних і виробничих інтересів. загальні компетентності: ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. фахові компетентності: ФКС1.1. Розуміння основ біохімічних та молекулярних процесів у мікроорганізмів, які забезпечують синтез антибіотиків та вітамінів та біотехнологічних процесів виробництва нових харчових функціональних продуктів, імунопрепаратів та пробіотиків.
Результати навчання: ПРНС1.1. Аналізувати хід молекулярних процесів, які забезпечують життєдіяльність мікроорганізмів та синтез вторинних метаболітів - антибіотиків вітамінів; аналізувати та оптимізувати біотехнологічні процеси виробництва нових харчових функціональних продуктів, імунопрепаратів та пробіотиків. КОМ2. Здатність до використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досяати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика Моделювання та масштабування біотехнологічних виробництв в системі GMP Професійна та цивільна безпека Сучасне застосування біотехнологічних методів (біоіндустрія) Супутні і наступні навчальні дисципліни: Нано- та ДНК-технології Технологія біологічно активних добавок
Короткий зміст навчальної програми: Розвиток науки про антибіотики. Класифікація антибіотиків. Біосинтез антибіотиків. Виділення з культуральної рідини і одержання в чистому вигляді. Біологічна активність антибіотиків та спектр застосування. Антибіотики рослинного походження. Антибіотики тваринного походження. Застосування антибіотиків в сільському господарстві, харчовій та консервній промисловості. Біотехнологія вітамінів. Молекулярно-біологічні механізми формування імунітету, орієнтування в сучасних біотехнологіях отримання імунопрепаратів на основі знань рецепторно-сигнальних, ферментативно-регулюючих, генетично-детермінуючих механізмів формування імунної відповіді. Технології одержання імунобіологічних препаратів та пробіотиків, які є на ринку України, а саме вакцини, сироватки, антигени, бактеріофаги, препарати алергенів, цитокінів, препарати плазми крові людини. Діагностичні препарати, виробництво та застосування діагностикумів. Пробіотики, технологія їх одержання, застосування та методи контролю таких препаратів.
Опис: Змістовий модуль 1. Біотехнологія антибіотиків та вітамінів Вступ. Зміст і задачі курсу. Розвиток науки про антибіотики. Значення вивчення антибіотиків та вітамінів для розвитку мікробіології, медицини, сільського господарства, біотехнології. Біосинтез антибіотиків. Класифікація. Бета-лактамні антибіотики. Аміноглікозидні антибіотики. Тетрацикліни. Антибіотики-макроліди. Препарати групи левоміцетину. Лінкозаміди. Їхні представники. Фізичні і хімічні властивості. Продуценти. Умови біосинтезу. Виділення та хімічна очистка. Методи одержання та виділення. Біологічна активність та застосування антибіотиків. Антибіотики, утворені бактеріями. Антибіотики рослинного і тваринного походження. Біотехнологія вітамінів. Технологія виробництва вітаміну В12 мікробним синтезом. Технології виробництва аскорбінової кислоти мікробним синтезом. Одержання рибофлавіну мікробіологічним способом. Продуценти рибофлавіну та способи одержання. Біотехнологія ергостерину та його перетворення у вітамін D2. Одержання ?-каротину мікробіологічним способом. Змістовий модуль 2. Біотехнологія імунобіологічних препаратів та пробіотиків Історія розвитку імунотерапії та імунопрофілактики. Поняття про імунотерапію та імунопрофілактику. Проблеми, напрямки та досягнення сучасної імунотерапії та імунопрофілактики. Сучасна класифікація вакцин. Етапи виробництва вакцин. Анатоксини: особливості виготовлення, способи інактиваціїї екзотоксинів. Одержання та використання сироваток, імуноглобулінів та моноклональних антитіл для профілактики, терапії та діагностики інфекційних, онкологічних та інших захворювань. Препарати алергенів, бактеріофагів. Біотехнологія одержання, використання, застосування, методи контролю. Імунотропні препарати: імуномодулятори, імуностимулятори, імунокоректори, імуносупресори. Препарати цитокінів та їх використання в лікуванні інфекційних, імунодефіцитних та онкологічних захворювань (інтерферони, інтерлейкіни, фактори некрозу пухлин, інтегрини, простагландини, лейкотрієни та ін.). Препарати з плазми крові людини. Плазма донорів та вимоги до неї. Технологічний контроль якості. Імунні препарати крові, вимоги до готових лікарських форм. Діагностичні середовища. Діагностикуми. Системи імуногенезу. Умови виробництва діагностикумів. Бактеріальні діагностикуми та монодіагностикуми. Еритроцитарні діагностикуми. Неспецифічні антигени. Іммобілізовані антигени на полімерних носіях. Адаптивна клітинна імунотерапія. Клітинні біотехнології для лікування захворювань людини. Пробіотичні препарати для нормалізації мікрофлори шлунково-кишкового тракту для медицини та ветеринарії. Пробіотики, виготовлені на основі ліофілізованих бактерій та їх вплив на імунну систему. Пребіотики та імунотропні препарати. Імуноаналіз. Методи імуноаналізу для діагностики інфекційних та соматичних захворювань людини. Методи хроматографії в імунодіагностиці: гельпроникаюча, іонообмінна. Імунофлуорисцентні та імуноферментні методи в діагностиці людини. Імуноблотинг та дот-імунозв’язування. Етичні проблеми імунотерапії та імунопрофілактики.
Методи та критерії оцінювання: Використовуються такі види контролю: поточний і семестровий. Поточний контроль – це контроль, який здійснюється у процесі вивчення навчальної дисципліни з метою виявлення ступеня розуміння студентом засвоєного навчального матеріалу та вміння застосовувати його у практичній роботі. Поточний контроль здійснюється на лабораторних заняттях. Одержані результати поточного контролю використовуються викладачем для коригування методів і засобів навчання студентів, організації їх самостійної роботи та при семестровому контролі й оцінюванні знань студентів. Форми поточного контролю: індивідуальне опитування при допуску до виконання лабораторної роботи, оцінювання виконання лабораторної роботи, захист лабораторної роботи. Семестровий контроль – це вид підсумкового контролю, який виявляє рівень засвоєння студентом навчальної дисципліни з урахуванням результатів поточного контролю. Форма проведення іспиту: письмова (тестова) з обов`язковою усною компонентою.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи – 20 балів Домашні завдання – 10 балів Екзаменаційний контроль - 70 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Посохова К.А., Вікторов О.П. Антибіотики. / Т.: Укрмедкнига, 2005. - 296с. 2. Л.М.Буценко, Ю.М. Пенчук, Т.П.Пирог. Технології мікробного синтезу лікарських засобів / К.:НУХТ, 2010. – 323с. 3. В. В. Данилейченко, Й. М. Федечко, О. П. Корнійчук. Мікробіологія з основами імунології: підруч./ К.: Медицина, 2009. - 392 с. 4. Л.І. Чернишова, Ф.І. Лапій, А.П. Волоха та ін. Імунопрофілактика інфекційних хвороб. / К.: Медицина, 2022. – 336 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).