Біотехнологія біоактивних речовин та біоконверсія
Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.162.02.E.025
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Старший викладач кафедри технології біологічно активних сполук, фармації та біотехнології, к.т.н. Федоришин Ольга Миколаївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність:
- здатність розв'язувати складні технологічні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та здійснення інновацій з урахуванням економічного стану, загальнолюдських цінностей та особистісних, суспільних і виробничих інтересів.
загальні компетентності:
ЗК6. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
фахові компетентності:
ФКC2.2. Знання застосовувати положення основних теорій і концепцій в галузі технологічної біоенергетики та основні принципи регуляції метаболізму мікроорганізмів для розробки процесів біоконверсії органічних відходів у біопаливо і біоутилізації компонентів промислових відходів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
Інтегральна компетентність:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
Загальні компетентності:
ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
Фахові компетентності:
ФКС2.1. Здатність застосовувати положення основних теорій і концепцій в галузі технологічної біоенергетики та основні принципи регуляції метаболізму мікроорганізмів для розробки процесів біоконверсії органічних відходів у біопаливо і біоутилізації компонентів промислових відходів.
ПРНС2.1. Знати основні положення процесів біоконверсії та застосовувати їх для розробки біотехнологій переробки органічних відходів у біопаливо та для біоутилізації компонентів промислових відходів.
КОМ2. Здатність до використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
АіВ4. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні
навчальні дисципліни:
Економічний аналіз біотехнологічних виробництв
Моделювання та масштабування біотехн. виробництв в системі GMP
Сучасне застосування біотехнологічних методів (біоіндустрія)
Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та іноватика (КР)
Супутні і наступні
навчальні дисципліни:
Прикладні аспекти біотехнологій
Технологія барвників та біопігментів
Біобезпека та методи контролю в біотехнології
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Біотехнологія біоактивних речовин та біоконверсія» формує у студентів сучасні уявлення про безвідходні технології, методи реутилізації, основані на біоконверсії. Ці знання дають можливість студентам успішно опанувати навички оцінювання техніко- та еколого-економічних показників еко-біотехнологічних процесів, відкриває перспективи використання сучасних наукових досліджень та цінних суспільних розробок.
Для досягнення цілей при спільній і індивідуальній діяльності студентів при оволодіння теоретичними знаннями і практичними уміннями використовуються лекції, лабораторні заняття та індивідуальні завдання при виконанні самостійної роботи.
Опис: Лекція 1. Предмет дисципліни “Біотехнологія біоактивних речовин та біоконверсія”, її зміст і місце у навчальному процесі.
1. Впровадження біотехнологій у природоохоронних заходах.
Лекція 2. Застосування біотехнологічних методів, заснованих на біоконверсії.
1.Вирішення актуальних і перспективних біотехнологічних завдань у сфері контролю безпеки повітря, води і грунтів. Комерційні біопрепарати для очищення та біовідновлення ґрунтів.
2.Переробка, біологічне очищення стічних вод, знешкодження токсичних речовин тощо.
3.Переробка і утилізація активного мулу очисних споруд.
Лекція 3. Біомаса, як сировина хімічної промисловості. Енергоконверсія біомаси. Використання палива з біомаси.
1.Біотехнології переробки біомаси в хімічні речовини для енергетичних потреб.
2.Базові речовини, що одержують з біомаси. Методи вилучення корисних речовин.
3.Хімічні технології переробки біомаси в базові органічні речовини (піроліз, гідроліз тощо).
4.Хімічні продукти, що одержують з целюлозовмісної сировини.
Лекція 4. Природна біоконверсія речовин, забруднювачів довкілля.
1.Застосування біоконверсії для отримання білкових речовин з органічних решток і нафти.
2.Методи генетичної інженерії та створення різноманітних мікроорганізмів для розкладання полімерних пакувальних матеріалів, які б підпадали ефективній біоконверсії.
3.Гриби та мікроорганізми для деградації пластмаси та пластику.
Лекція 5. Мікробіологічна біоконверсія органічних відходів. Переваги мікробної конверсії. Роль мікроорганізмів та використання мікобактерій.
1.Біоконверсія відходів та біоконсервування рослинної сировини. Методи конверсії рослинної сировини: фізичні, хімічні, біологічні, комбіновані. Їх характеристика.
2.Силосування.
3.Анаеробне зброджування.
4.Біоконверсія у паливо, що включає одержання етанолу, водню, біогазу шляхом генерації метану або прямої конверсії у тепло.
Лекція 6. Біоконверсія відходів харчової промисловості: переробка та утилізація органічних відходів.
1.Види відходів харчової промисловості, їх характеристика за вмістом хімічних речовин. Відходи підприємствах цукрової, крохмальо-патокової, консервної, виноробної галузей; м’ясної промисловості, рослинні відходи та відходи плодоовочевої промисловості, відходи при цукровому виробництві.
2.Утилізація стоків підприємств харчової промисловості Переробка органічних відходів молокозаводів та жировмісних стічних вод. Утилізація відходів харчових виробництв у світі.
Лекція 7. Біопереробка й біоочищення промислових та побутових рідких і твердих відходів.
1. Біорекультивація та біоремедіація грунтів.
2.Міжнародні стандарти з охорони довкілля.
3.Безвідходні технології. Поняття реутилізації і відповідних галузях господарства. Реутилізація, як метод безвідходних технологій.
4.Полімери, що розкладаються в природних умовах. Розклад біополімерів під дією світла.
Лекція 8. Біокомпостування. Біодинамічна технологія переробки сільськогосподарських відходів.
1. Компостування. Вермикомпостування.
2. Компостування органічних решток безкисневою ферментацією.
Методи та критерії оцінювання: Під час вивчення предмету використовуються наступні методи:
1. За типом викладу використовують репродуктивний (словесний) та інформаційно рецептивний (наочний).
2. За рівнем викладу використовують словесний метод – лекція, розповідь, пояснення, бесіда, інструктаж; наочний пояснювально-ілюстративний метод – демонстрація, ілюстрація; практичний – лабораторна робота, розв?язування задач, вправ, ситуацій.
3. За рівнем самостійної розумової діяльності використовують методи: проблемного викладання, частково-пошуковий та евристичний, дослідницький та спонукальний методи.
4. За характером логіки пізнання використовують методи: аналітичний, синтетичний, аналітико-синтетичний, індуктивний, дедуктивний методи.
Методи, які застосовуються під час проведення занять:
- лекції проводяться у формі бесіди, дискусії, з використанням схем, різного роздаткового матеріалу та мультимедійних технологій;
- лабораторні заняття проводяться у формі виконання лабораторних завдань, пошукових робіт; виконання тестових та контрольних робіт;
- самостійна робота проводиться у формі виконання індивідуальних завдань, їх оформлення та захисту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі
Письмово-усний контроль (20), самостійна робота (40)¬20+40=60 балів
Захист лабораторних робіт - 40 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова
1.Федоришин О. М. Словник термінів з дисципліни "Біотехнологія біоактивних речовин та біоконверсія": словник / О. М.Федоришин, А. М. Кричковська, О. С. Яремкевич, С. В. Хом'як. – Львів: Левада, 2024. – 184 c.
2.Зниження забруднення навколишнього середовища: тенденції та стратегії: Навчадьний посібник / Пардіп Сінгх, Аджай Кумар, Анвеша Бортакур.-2019. Глава 1-16.
3.Федоришин О. М. Біотехнологія біоактивних речовин та біоконверсія: навчальний посібник / О. М. Федоришин, Р. О. Петріна, О. В. Федорова, А. В. Комар, О. В. Швед. – Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2023. – 182 c.
4.Швед О. В., Петріна Р. О., Комаровська-Порознявець О. З., Новіков В. П. Екологічна біотехнологія : навч. посіб. у 2 кн. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. Кн І. 424 с. Кн ІІ. 368 с.
5.Пляцук Л. Д., Черниш Є. Ю. Екологічна біотехнологія: принципи створення біотехнологічних виробництв : навч. посіб. Суми: Сумський державний університет, 2018. 293 с.
Допоміжна
1. Галяс В.Л. Біохімічний і біотехнологічний словник [Текст] / В.Л. Галяс, А.Г. Колотницький. – Л.: Оріяна-Нова, 2006. – 468 с
2. Кучеренко М.Е. Сучасні методи біохімічних досліджень [Текст] / М.Е. Кучеренко, Ю.Д. Бабенюк, В.М. Войціцький. – К. : Фітосоціоцентр, 2001. – 424 с.
3. Біоконверсія //Енциклопедія Сучасної України: електронна версія [веб-сайт]/ гол. редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін.
4. Основи токсикології. Доклінічні токсикологічні дослідження фармацевтичних продуктів / П. К. Гупта. - 2016. - 165-171с.
5. Герасименко В.Г. Біотехнологія [Текст]: підручник / В.Г. Герасименко, М.О. Герасименко, А.І. Цвіліховський та ін. – К.: ІНКОС, 2006. – 647 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).