Спецкурс- Біологічна активність фізіологічно активних субстанцій

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.162.00.O.016
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доцент Комаровська-Порохнявець Олена Зорянівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у забезпеченні студентам здобуття знань, розумінь і компетентностей з сучасних теоретичних принципів та практичної методології виконання та раціонального використання методів дослідження біологічної активності речовин різної природи та механізму дії; оволодіння методами інтерпретації та аналізу отриманих результатів.
Завдання: ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. ФК6. Здатність планувати і виконувати експериментальні роботи в галузі біотехнології з використанням сучасних обладнання та методів, інтерпретувати отримані дані на основі сукупності сучасних знань та уявлень про об’єкт і предмет дослідження, робити обґрунтовані висновки. ФК11. Здатність знаходити адекватні шляхи розв’язання наукових проблем у галузі біотехнології та біоінженерії. ФК16. Здатність використовувати знання методології проведення наукових досліджень та статистичної обробки експериментальних даних; застосовувати знання сучасних методів біотестування БАР та методів експериментальної роботи з біотехнологічними об’єктами.
Результати навчання: ПРН5. Знати молекулярну організацію та регуляцію експресії генів, реплікації, рекомбінації та репарації, рестрикції та модифікації генетичного матеріалу у про- та еукаріотів, стратегію створення рекомбінантних ДНК для цілеспрямованого конструювання біологічних агентів. ПРН6. Знати та оцінювати основні методичні прийоми культивування еукаріотичних клітин тваринного та рослинного походження, розробляти нові технології їх застосування у наукових цілях, медицині, сільському господарстві тощо. ПРН15. Мати навички планування та виконання експериментальних досліджень як особисто, так і у колективі, критичного аналізу отриманих результатів; оформлення результатів досліджень у вигляді звіту, наукової публікації, презентації на наукових та інших заходах. ПРН19. Знати методологію проведення наукових досліджень та статистичної обробки експериментальних даних; вміти застосовувати знання сучасних методів біотестування БАР та методів експериментальної роботи з біотехнологічними об’єктами. КОМ 2. Здатність до використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ4. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити : • Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика • Біобезпека та методи контролю в біотехнології Кореквізити : • Наукові дослідження та семінари за їх тематикою • Спецкурс – Клітинна інженерія рослин • Спецкурс –Інженерна ензимологія целюлолітичних ферментів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Спецкурс – Біологічна активність фізіологічно активних субстанцій» формує у студентів сучасні уявлення про поняття біологічної активності фізіологічно активних сполук а також знайомить студентів з основними методами експериментального дослідження біологічної активності хімічних субстанцій in vitro та in vivo та методами віртуального скринінгу ФАР. У результаті вивчення цієї дисципліни студент набуває вміння обирати та застосовувати біологічну модель у дослідженні біологічної дії субстанцій, проводити порівняльний аналіз результатів віртуального комп’ютерного скринінгу і даних експериментальних досліджень біологічної активності нових хімічних сполук та встановлювати взаємозв'язок між будовою, реакційною здатністю і біологічною активністю БАР.
Опис: Поняття біологічної активності фізіологічно активних сполук. Проблеми, завдання та перспективи у вивченні біологічної дії хімічних субстанцій. Тестові системи та біологічні моделі дослідження біологічної активності сполук. Характеристика методів вивчення біологічної активності нових хімічних субстанцій. Прогнозування біологічної активності in silico. Комп’ютерні програми PASS (Prediction of Activity Spectra for Substances), AVCpred (Antiviral Compound Prediction), CLC-Pred (Cell Line Cytotoxicity Predictor). Експериментальні методи вивчення біологічної активності сполук in vitro та in vivo. Комп'ютерний дизайн біологічно активних сполук.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний і семестровий контроль, який здійснюється на основі навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль проводиться у формі: письмово-усного експрес-контролю та оцінювання роботи студента на лабораторних заняттях. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 40 балів: - письмово-усний експрес-контроль – 10 балів - звіти лабораторних робіт – 15 балів - виконання науково-дослідного завдання -15 балів Екзаменаційний контроль охоплює письмову (50 балів) та усну (10 балів) компоненту.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Державна Фармакопея України : в 3 т. / Державне підприємство «Український науковий фармакопейний центр якості лікарських засобів». — 2-е вид. — Харків: Державне підприємство «Український науковий фармакопейний центр якості лікарських засобів», 2015. — Т. 1. — 1128 с. 2.C. Barba-Ostria, S. E. Carrera-Pacheco, R. Gonzalez-Pastor. Evaluation of Biological Activity of Natural Compounds: Current Trends and Methods/ Molecules, 2022, V.27. -Р. 4490. 3. Доклінічне вивчення безпеки лікарських засобів біотехнологічного походження. Методичні рекомендації /Укладачі: В.М.Коваленко, Г.М.Бутенко, - Київ, 2011. - 32 с. 4. Наказ МОЗ України №167 від 05.04.2007 р. про затвердження методичних вказівок «Визначення чутливості мікроорганізмів до антибактеріальних препаратів» // Новини медицини і фармації. – 2008. - №236. – С.2-4. [Електронний ресурс. – Режим доступу: h://www.mif-ua.com/archive/article print /4835]. 5. Бондар О.С. Прогнозування біологічної активності сполук з застосуванням комп?ютерних програм. Навчальний посібник / О.С. Бондар Чернігів: НУЧK імені Т.Г. Шевченка, 2018. – 64 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).