Методології системного аналізу

Спеціальність: Системний аналіз
Код дисципліни: 6.124.00.O.023
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: к.т.н., доц. Т.М. Басюк, Бізнес-аналітик, Business Analysis Lab Head компанії EPAM SYSTEMS К.А. Мотько
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладення дисципліни є ознайомлення студентів з методологією дослідження властивостей та відношень на об’єктах комп’ютеризації які важко спостерігаються шляхом представлення цих об’єктів у вигляді цілеспрямованих систем; надання практичних навиків застосування системної методології для аналізу, моделювання та проектування складних об’єктів, побудови комп'ютерних інформаційних систем. До складу курсу входять: цикл лекцій з основ системного аналізу, цикл лабораторних робіт по їх застосуванню та розрахункова робота, що являється практичною реалізацією із застосування системного аналізу для проектування інформаційної системи.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: інтегральної: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми системного аналізу у професійній діяльності або в процесі навчання, що передбачають застосування теоретичних положень та методів системного аналізу та інформаційних технологій і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов загальних: К01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. К02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. К04. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. К09. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. спеціальні (фахові, предметні) компетентності: К19. Здатність будувати математично коректні моделі статичних та динамічних процесів і систем із зосередженими та розподіленими параметрами із врахуванням невизначеності зовнішніх та внутрішніх факторів. К20. Здатність визначати основні чинники, які впливають на розвиток фізичних, економічних, соціальних процесів, виокремлювати в них стохастичні та невизначені показники, формулювати їх у вигляді випадкових або нечітких величин, векторів, процесів та досліджувати залежності між ними.
Результати навчання: ПР06. Знати та вміти застосовувати основні методи постановки та вирішення задач системного аналізу в умовах невизначеності цілей, зовнішніх умов та конфліктів. ПР09. Вміти створювати ефективні алгоритми для обчислювальних задач системного аналізу та систем підтримки прийняття рішень. ПР12. Застосовувати методи і засоби роботи з даними і знаннями, методи математичного, логіко-семантичного, об’єктного та імітаційного моделювання, технології системного і статистичного аналізу
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Об‘єктно-орієнтоване програмування Проектування інформаційних систем
Короткий зміст навчальної програми: Знання отримані в процесі вивчення даної дисципліни полягають у розкритті понять та методів системного аналізу, створенні інформаційних систем на основі отриманої інформації від експертів. Викладаються теоретичні основи поняття «система» та наводиться її категоріальний опис; розглядається основні поняття та методології системного аналізу та описуються методи і засоби комп’ютерного моделювання; досліджуються класичні підходи та системні методології.
Опис: Введення в дисципліну методології системного аналізу Основні поняття системного аналізу Системи та моделі Аналіз та синтез в системних дослідженнях Методології системного аналізу Поняття структурного аналізу та CASE технології Системне планування, стратегія, тактика та аналіз дій Методи системного аналізу Труднощі отримання інформації від експертів
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40%): письмові звіти з лабораторних робіт, розрахункова робота • Підсумковий контроль (60%, екзамен): тестування (50%), усне опитування (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань здобувачів освіти відбувається на основі виконання завдань в межах лабораторних занять (поточний контроль) та виконання екзаменаційного контролю.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Катренко А.В. Системний аналіз /Анатолій Васильович Катренко – Львів: Новий Світ 2000, 2013. - 396 с. 2. Катренко А.В. Дослідження операцій : підручник / Анатолій Васильович Катренко . — 3-тє вид., випр. та доп . — Львів : Магнолія-2006, 2009 . — 349 с.: іл. — (Комп’ютинг) . — Бібліогр.: с.348-349 (38 назв) . — На укр. яз. — ISBN978-966-8340-18-5 3. Катренко А.В. Системний аналіз об’єктів та процесів комп’ютеризації :Навчальний посібник для вузів / Анатолій Васильович Катренко . — Львів : Новий Світ-2000, 2003 . — 419 с. 4. Катренко А.В. Теорія прийняття рішень [Текст] : підруч. для студ. вузів /А. В. Катренко, В. В. Пасічник, В. П. Пасько. — К. : BHV, 2009. — 448 с. 5. Основи системного аналізу : підручник для студентів вищих навчальних закладів, які навчаються за напрямами "Системний аналіз", "Прикладна математика", "Інформатика", "Комп'ютерні науки", "Комп'ютерна інженерія", "Системна інженерія" / М. З. Згуровський, Н. Д. Панкратова. – Київ : Видавнича група BHV, 2007. – 544 c. : іл.–(Серія "Інформатика"/ за заг. ред. М. З. Згуровського). –Бібліогр.: с. 517–531. – ISBN 978-966-552-153-2. 6. Згуровский М. З. Системный анализ: проблемы, методология, приложения : [монография] / М. З. Згуровский, Н. Д. Панкратова ; НАН Украины, Мин-во образования и науки Украины, Ин-т прикладного системного анализа – К.: Наукова думка, 2005. – 743с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).