Вагони магістрального і промислового транспорту та контейнери, частина 1
Спеціальність: Вагони та вагонне господарство
Код дисципліни: 6.273.01.O.020
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: к.т.н. , доцент Терещак Юрій Володимирович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК 4. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
Фахові компетентності:
ФК 2. Здатність розрізняти типи та моделі вагонів та контейнерів та їх складових частин, визначати вимоги до їхньої конструкції, параметрів та характеристик
ФК 3. Здатність проведення вимірного експерименту з визначення параметрів та характеристик об’єктів залізничного транспорту, їх агрегатів, систем та елементів
ФК 13. Здатність аналізувати техніко-економічні та експлуатаційні показники вагонів та контейнерів, їх систем та елементів з метою виявлення та усунення негативних чинників та підвищення ефективності виробничого процесу.
Результати навчання: РН 6 Дотримуватися норм спілкування у професійній взаємодії з колегами, керівництвом, учнями, ефективно працювати у команді.
РН 9 Уміти застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності.
РН 13 Ідентифікувати типи і моделі вагонів та контейнерів, їх системи, елементи, характеристики та параметри.
РН 14 Визначати параметри вагонів та контейнерів, їх систем та елементів шляхом проведення вимірювального експерименту з оцінкою його результатів.
РН 24 Вміти розрахувати техніко-економічні та експлуатаційні показники вагонів та контейнерів, їх систем, агрегатів та вузлів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні навчальні дисципліни:
Загальний курс залізниць
Фізика
Вагони магістрально та промислового транспорту (частина 2).
Системи автоматизації при проектуванні, виготовленні та ремонті вагонів
Основи проектування, розрахунку сучасних вагонів та їх обладнання.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань й розуміння, що стосуються будови конструкції та елементів вагонів та контейнерів.
Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент набуває здатності продемонструвати такі результати навчання:
1. Знати характеристики вагонного та контейнерного парку України та його класифікацію.
2. Знати основні типи вагонів, контейнерів та їх складові за призначенням.
3. Знати особливості будови та призначення основних типів вагонів й контейнерів, їх відмінності від аналогічних закордонних.
4. Знати та розуміти принципи роботи складових вузлів та деталей вагонів та контейнерів.
5. Знати та розуміти перспективи розвитку та основні тенденції при побудові та розрахунках вітчизняних вагонів та контейнерів
6. Вміти формулювати вимоги до конструкції вагонів, контейнерів та їх складових частин.
7. Вміти виконувати розрахунки вагонів, контейнерів та їх складових.
8. Вміти аналізувати особливості будови та призначення основних типів вітчизняних та закордонних вагонів й контейнерів, їх відміну від вітчизняних аналогів та можливість використання на коліях Укрзалізниці.
9. Вміти аналізувати основні типи випробувань вагонів і контейнерів та визначати їх потребу.
10. Вміти вибрати матеріали для виготовлення деталей вагонів.
Опис: Мета та призначення дисципліни. Сучасний стан в Україні по вантажним та пасажирським вагонам магістральних залізниць. Техніко-економічні параметри вагонів. Характеристика вагонного парку та його класифікація. Габарити рухомого складу. Вписування вагонів у габарит з врахуванням зміщень та зносів та побудовою вертикальної та горизонтальної габаритних рамок. Розвиток вагонного парку залізниць України та країн бувшого СНД. Закордонний вагонний парк, сучасні тенденції вагонобудування та розвитку технологій та досягнень. Навантаження, які діють на вагон відповідно до нормативних документів в Україні. Колісні пари вагонів, їх конструкція, особливості конструкції в Україні та закордоном та технологія виготовлення. Розрахунки деталей колісної пари ( вісі , колеса). Буксові вузли вагонів. Конструкція, призначення, розрахунки. Основні елементи конструкції вантажних та пасажирських вагонів та розрахунок навантажень на них. Матеріали, що використовують у вагонобудуванні. Вагони промислового транспорту. Типи, класифікація та особливості будови.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Захист практичних та лабораторних робіт.
2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних тестових завдань.
3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якого ґрунтуються на змісті лекційних, лабораторних та практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 50 балів.
Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 40 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Горбенко А.П., Мартинов І.Е. Конструювання та розрахунки вагонів: Навчальний посібник. – Харків: УкрДАЗТ, 2007. – 150 с.
2. ДСТУ 7598:2014 Вагони вантажні. Загальні вимоги до розрахунків та проектування нових і модернізованих вагонів колії 1520 мм (несамохідних)
3. Крюківський вагонобудівний завод [Електронний ресурс] Режим доступу https://www.kvsz.com/index.php/ua/produktsiya/vantazhne-vagonobuduvannya/vizki-vantazhnogo-vagonobuduvannya
4. ТОВ «ДОСЛІДНО-МЕХАНІЧНИЙ ЗАВОД «КАРПАТИ» [Електронний ресурс] Режим доступу https://dmz-karpaty.com/
5. Дьомін Ю.В. Залізнична техніка міжнародних транспортних систем, Юнкон- Пресс, 2001
6. . Колісні пари вагонів магістральних залізниць колії 1520 мм (конструкція, технічне обслуговування та ремонт): Підручник для навчальних закладів залізничного транспорту / С. В. Панченко, А. О. Каграманян, І. Д. Борзилов, І. Е. Мартинов, Є. Р. Можейко; В. Е. Стріленко, А. І. Феногенов. Під заг. ред. С. В. Панченка. – Харків: РРВ УкрДУЗТ, 2018. 357 с.
7. Панченко С. В., Мартинов, І. Е., Сафронов О. М., Труфанова А. В., Можейко Є. Р. Криті вагони – Харків: УкрДУЗТ, 2021.– 161 с.
8. Роликові підшипники букс вагонів: розрахунки на міцність та надійність: монографія / С. В. Панченко, І. Е. Мартинов, А. В. Гайдамака та ін. – Харків: УкрДУЗТ, 2019. – 245 с.
9. ДСТУ 3431-96 Вагони вантажні. Терміни та визначення
10. ДСТУ Б В.2.3-29:2011 Габарити наближення будівель і рухомого складу залізниць колії 1520 мм (1524) мм (ГОСТ 9238-83, MOD).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).