Гальма рухомого складу
Спеціальність: Вагони та вагонне господарство
Код дисципліни: 6.273.01.O.037
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: Болжеларський Ярослав Володимирович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання: Надати студентам необхідні знання у галузі конструкції і принципів функціонування гальм різних типів, гальмівного обладнання та проведення гальмівних розрахунків
Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійній діяльності у сфері залізничного транспорту відповідно до спеціалізації або у процесі подальшого навчання із застосуванням положень, теорій та методів природничих, технічних, інформаційних та соціально-економічних наук, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов функціонування об’єктів залізничного транспорту.
Загальні компетентності.
ЗК 4. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
ЗК 5. Здатність розробляти та управляти проектами.
Фахові компетентності.
ФК 1. Дотримання у професійній діяльності вимог нормативно- правових, законодавчих актів України, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничного транспорту та їх систем
ФК 2. Здатність розрізняти типи та моделі вагонів та контейнерів та їх складових частин, визначати вимоги до їх конструкції, параметрів та характеристик
ФК 5. Здатність розробляти, оформлювати та впроваджувати у виробництво документацію щодо технологічних процесів будівництва, експлуатації, ремонту та обслуговування вагонів та контейнерів, їх систем, вузлів та елементів
ФК 6. Здатність розробляти з урахуванням безпечних умов використання, міцнісних, естетичних і економічних параметрів технічні завдання і технічні умови на проектування вагонів та контейнерів, їх систем та окремих елементів; складати плани розміщення устаткування, технічного оснащення та організації робочих місць; розраховувати завантаження устаткування та показники якості продукції
Результати навчання: РН 11 Знати основні історичні етапи розвитку предметної області та уміти оперувати базовими категоріями та поняттями спеціальності.
РН 12 Знати основні положення нормативно-правових та законодавчих актів України у сфері залізничного транспорту, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування вагонів та контейнерів, їх систем, агрегатів та вузлів.
РН 13 Ідентифікувати типи і моделі вагонів та контейнерів, їх системи, елементи, характеристики та параметри.
РН 22 Розробляти проєктно-конструкторську та технологічну документацію зі створення, експлуатації, ремонту та обслуговування вагонів та контейнерів, їх систем, агрегатів та вузлів, використовуючи спеціалізовані сучасні програмні засоби.
РН 24 Вміти розрахувати техніко-економічні та експлуатаційні показники вагонів та контейнерів. їх систем, агрегатів та вузлів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Теорія машин та механізмів
Основи автоматизації та механізації виробничих процесів при виготовленні та ремонті вагонів / Автоматизація та механізація робіт при експлуатації рухомого складу
Технологія ремонту вагонів, частина 2
Організація та планування виробництва на підприємствах по виготовленню вагонів, частина 1 / Організація та планування ремонту вагонів на вагоноремонтних підприємствах, частина 1
Технологічне обладнання та його розрахунок / Конструкція та розрахунок вагоноремонтних машин
Установки кондиціонування повітря і холодильні машини вагонів / Енергохолодильні системи вагонів, їх ремонт та технічне обслуговування
Практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Виконання та захист бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Від технічного стану гальм рухомого складу та ефективності їх дії безпосередньо залежить безпека руху. Під час вивчення навчальної дисципліни студенти знайомляться з конструкцією та принципом дії гальмівних систем різних типів, принципами їх розрахунків та методами удосконалення конструкції.
Опис: Тема 1. Визначення основних понять, призначення та принцип дії пневматичних та електропневматичних гальм.
Тема 2. Визначення основних понять, призначення та принцип дії електричних гальм.
Тема 3. Механічна частина колодкового гальма.
Тема 4. Механічна частина дискового та магніторейкового гальма.
Тема 5. Сили, що діють на поїзд. Поняття про питомі сили.
Тема 6. Схема утворення гальмівної сили при різних видах гальмування
Тема 7. Коефіцієнти тертя та зчеплення і їх роль у реалізації гальмівної сили
Тема 8. Явище юзу, його небезпека та умова без’юзового гальмування. Протиюзні пристрої і системи.
Тема 9. Розрахунок гальмівного шляху при пневматичному гальмуванні за інтервалами швидкостей.
Тема 10. Розрахунок гальмівного шляху при пневматичному гальмуванні за інтервалами часу.
Тема 11. Розрахунок гальмівного шляху при електричних видах гальмування. Розрахунок ручних гальм та гальмування гальмівними башмаками
Тема 12. Оцінка ефективності гальмівних засобів рухомого складу. Випробування та контрольні перевірки гальм.
Тема 13. Прилади управління гальмами
Тема 14. Прилади і пристрої гальмування та контролю стану гальмівної системи.
Тема 15. Джерела стиснутого повітря.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Проведення контролю знань з практичних робіт проводиться за тематикою робіт у вигляді опитування (усної компоненти).
2. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, проводиться у вигляді тестування.
3. Проведення усної компоненти за результатами екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Екзаменаційний контроль з дисципліни проводиться у вигляді виконання тестових завдань. Завдання включають запитання одного рівня складності, що охоплюють усі теми занять.
На тестування виноситься 45 питань, кожне з яких оцінюється в один бал.
Сумарна оцінка, яку студент може отримати за результатами семестрового контролю, складається з кількості балів, отриманої за результатами поточного контролю знань під час семестру, та кількості балів, отриманих під час екзаменаційного контролю.
Максимальна оцінка, яку студент може отримати під час екзаменаційного контролю, визначається, як сума балів, що отримані студентом під час тестування та усної компоненти.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова
1. Бабаєв А.М. Принцип дії, розрахунки та основи експлуатації гальм рухомого складу залізниць [Текст]: навч. посіб. / А.М. Бабаєв, Д.В. Дмитрієв. –К.: ДЕТУТ, 2008. – 176 с.
2. Теорія електричної тяги [Текст]: підручник у 2 т. І Г. К. Гетьман.- Д. : Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, Акцент ПП, 2014.-. Т. 1.-580 с .
3. Утримання рухомого складу залізниць на стоянках [Текст] : монографія / А.М. Бабаєв, С.С. Довганюк, В.Ю. Шапошник; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазарянаа. – Дніпро, 2106, 144 с.
Допоміжна
1. Методи і засоби технічної діагностики гальмівної системи електропоїзда : монографія / Ю. А. Лобатюк, О. Б. Мокін, Б. І. Мокін. – Вінниця : ВНТУ, 2018. – 100 с.
2. Reidemeister O. H., Shaposhnyk V. Yu. Determination of Stopping Distance of Unpowered Rolling Stock by Method of Sequential Braking. Наука та прогрес транспорту. 2015. № 6 (60). С. 127–133. doi: 10.15802/stp2015/57097
Інформаційні ресурси: Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Гальма рухомого складу».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Гальма рухомого складу (курсова робота)
Спеціальність: Вагони та вагонне господарство
Код дисципліни: 6.273.01.O.039
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: Болжеларський Ярослав Володимирович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання: Ознайомлення студентів з методами розрахунку гальмівного шляху та сферами їх застосування.
Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійній діяльності у сфері залізничного транспорту відповідно до спеціалізації або у процесі подальшого навчання із застосуванням положень, теорій та методів природничих, технічних, інформаційних та соціально-економічних наук, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов функціонування об’єктів залізничного транспорту.
Компетентності.
Загальна компетентність
ЗК 4. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні
ЗК 5. Здатність розробляти та управляти проектами
Фахові компетентності.
ФК 1. Дотримання у професійній діяльності вимог нормативно- правових, законодавчих актів України, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничного транспорту та їх систем
ФК 2. Здатність розрізняти типи та моделі вагонів та контейнерів та їх складових частин, визначати вимоги до їхньої конструкції, параметрів та характеристик
ФК5. Здатність розробляти, оформлювати та впроваджувати у виробництво документацію щодо технологічних процесів будівництва, експлуатації, ремонту та обслуговування вагонів та контейнерів, їх систем та інших інструктивних вказівок, правил та методик.
ФК 6. Здатність розробляти з урахуванням безпечних умов використання, міцнісних, естетичних і економічних параметрів технічні завдання і технічні умови на проектування та розрахунок вагонів та контейнерів, їх систем та окремих елементів; складати плани розміщення устаткування, технічного оснащення та організації робочих місць; розраховувати завантаження устаткування та показники якості продукції
Результати навчання: РН 2 Здійснювати професійне спілкування з учасниками трудового процесу сучасною українською мовою.
РН 6 Дотримуватися норм спілкування у професійній взаємодії з колегами, керівництвом, учнями, ефективно працювати у команді.
РН 12 Знати основні положення нормативно-правових та законодавчих актів України у сфері залізничного транспорту, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування вагонів та контейнерів, їх систем, агрегатів та вузлів.
РН 13 Ідентифікувати типи і моделі вагонів та контейнерів їх системи, елементи, характеристики та параметри.
РН 22 Розробляти проєктно-конструкторську та технологічну документацію зі створення, експлуатації, ремонту та обслуговування вагонів та контейнерів, їх систем, агрегатів та вузлів, використовуючи спеціалізовані сучасні програмні засоби.
РН 24 Вміти розраховувати техніко-економічні та експлуатаційні показники вагонів та контейнерів, їх систем, агрегатів та вузлів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Теорія машин та механізмів
Основи автоматизації та механізації виробничих процесів при виготовленні та ремонті вагонів / Автоматизація та механізація робіт при експлуатації рухомого складу
Технологія ремонту вагонів, частина 2
Організація та планування виробництва на підприємствах по виготовленню вагонів, частина 1 / Організація та планування ремонту вагонів на вагоноремонтних підприємствах, частина 1
Технологічне обладнання та його розрахунок / Конструкція та розрахунок вагоноремонтних машин
Установки кондиціонування повітря і холодильні машини вагонів / Енергохолодильні системи вагонів, їх ремонт та технічне обслуговування
Практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Виконання та захист бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Від технічного стану гальм рухомого складу та ефективності їх дії безпосередньо залежить безпека руху. Під час виконання курсової роботи студенти знайомляться з чотирма аналітичними та одним графічним методом гальмівних розрахунків і набувають практичних навичок їх застосування до різних типів рухомого складу.
Опис: Розділ 1. Розрахунок гальмівного шляху за інтервалами швидкості і розрахунковими значеннями сили натиснення гальмівних колодок на вісь та коефіцієнту тертя.
Розділ 2. Розрахунок гальмівного шляху за інтервалами часу і розрахунковими значеннями сили натиснення гальмівних колодок на вісь та коефіцієнту тертя.
Розділ 3. Розрахунок гальмівного шляху за інтервалами швидкості і дійсними значеннями сили натиснення гальмівних колодок на вісь та коефіцієнту тертя.
Розділ 4. Розрахунок гальмівного шляху за інтервалами часу і дійсними значеннями сили натиснення гальмівних колодок на вісь та коефіцієнту тертя.
Розділ 5. Графічне вирішення гальмівної задачі.
Методи та критерії оцінювання:
Контроль знань студентів відбувається шляхом публічного захисту курсової роботи та проведення усної компоненти за результатами захисту, питання якої узгоджені з розділами курсової роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Заліковий контроль курсової роботи проводиться у вигляді усної компоненти, на яку виносяться питання, що повязані з розділами курсової роботи. Завдання включають запитання одного рівня складності, що охоплюють усі розділи курсової роботи.
На тестування виноситься 5 питань, кожне з яких оцінюється у 20 балів.
Сумарна оцінка, яку студент може отримати за результатами семестрового контролю складає 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література:
1. Бабаєв А.М. Принцип дії, розрахунки та основи експлуатації гальм рухомого складу залізниць [Текст]: навч. посіб. / А.М. Бабаєв, Д.В. Дмитрієв. –К.: ДЕТУТ, 2008. – 176 с.
2. Теорія електричної тяги [Текст]: підручник у 2 т. І Г. К. Гетьман.- Д. : Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, Акцент ПП, 2014.-. Т. 1.-580 с .
3. Утримання рухомого складу залізниць на стоянках [Текст] : монографія / А.М. Бабаєв, С.С. Довганюк, В.Ю. Шапошник; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазарянаа. – Дніпро, 2106, 144 с.
Допоміжна
1. Методи і засоби технічної діагностики гальмівної системи електропоїзда : монографія / Ю. А. Лобатюк, О. Б. Мокін, Б. І. Мокін. – Вінниця : ВНТУ, 2018. – 100 с.
2. Reidemeister O. H., Shaposhnyk V. Yu. Determination of Stopping Distance of Unpowered Rolling Stock by Method of Sequential Braking. Наука та прогрес транспорту. 2015. № 6 (60). С. 127–133. doi: 10.15802/stp2015/57097
Інформаційні ресурси: Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Гальма рухомого складу».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).