Технічні вимірювання та уніфікація на залізничному транспорті

Спеціальність: Вагони та вагонне господарство
Код дисципліни: 6.273.01.O.029
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: К. с.-г., ст. викл. Роп Руслана Юріївна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни є здобуття теоретичних знань і практичних навичок використання та дотримання вимог комплексних систем загальнотехнічних стандартів, виконання точних розрахунків з вибору посадок типових з’єднань, метрологічного забезпечення єдності вимірювань в технологічних процесах при виготовленні, експлуатації і ремонті техніки залізничного транспорту.
Завдання: Вивчення дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: -здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійній діяльності у сфері залізничного транспорту відповідно до спеціалізації або у процесі подальшого навчання із застосуванням положень, теорій та методів природничих, технічних, інформаційних та соціально-економічних наук, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов функціонування об’єктів залізничного транспорту; -навики використання інформаційних і комунікаційних технологій; -датність розробляти та управляти проектами; - дотримання у професійній діяльності вимог нормативно-правових, законодавчих актів України, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничного транспорту та їх систем; -здатність проведення вимірного експерименту з визначення параметрів та характеристик об’єктів залізничного транспорту, їх агрегатів систем та елементів; - здатність застосовувати методи та засоби технічних вимірювань, технічні регламенти, стандарти та інші нормативні документи при технічному діагностуванні вагонів та контейнерів, їх систем та елементів.
Результати навчання: РН 9. Уміти застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній та громадській діяльності. РН 12. Знати основні положення нормативно-правових та законодавчих актів України у сфері залізничного транспорту, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування вагонів та контейнерів, їх систем, агрегатів та вузлів. РН 21. Знати методи та вміти використовувати засоби технічних вимірювань, технічні регламенти, стандарти та інші нормативні документи під час технічного діагностування вагонів та контейнерів, їх систем, агрегатів та вузлів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Безпека інфраструктури та рухомого складу залізниць. Організація та планування виробництва на підприємствах по виготовленню вагонів. Організація та планування ремонту вагонів на вагоноремонтних підприємствах.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо будови та принципів роботи технічних засобів вимірювань. Ознайомлюється з основними поняттями вимірювань та уніфікації на залізничному транспорті; принципами вибору і розрахунку посадок гладких з’єднань деталей, посадок із зазором та натягом, посадок типових з’єднань: підшипників, шпонкових і нарізних з’єднань, зубчастих та черв’ячних коліс, а також технічними регламентами і стандартами. Розглянуть нормування форми і розташування поверхонь, шорсткості поверхонь, правила побудови і розрахунку розмірних ланцюгів.
Опис: 1. Основні поняття про вимірювання. Класифікація, основні характеристики та класифікація вимірювань. Засоби технічних вимірювань. 2. Уніфікація як ефективний метод стандартизації. Похибки вимірювань. Єдина система допусків та посадок (ЄСДП). Поля допусків. 3. Посадки. Принципи побудови допусків та посадок. Основні відхилення. 4. Шорсткість поверхонь параметри шорсткості. Позначення шорсткості поверхні на креслені. Методи та засоби контролю шорсткості. 5. Допуск форми та розташування поверхонь. Контроль та вимірювання. Метрологічні характеристики засобів вимірювання. 6. Похибки виготовлення і вимірювання. Метрологічні характеристики засобів вимірювання. 7. Основні положення розрахунку розмірних ланцюгів. Класифікація розмірних ланцюгів. 8. Основні норми взаємозамінності різьбових, шпонкових та шліцьових з’єднань.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Усне опитування за тематикою практичних робіт, виконання домашніх завдань. 2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань. 3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних занять.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 40 балів. Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 50 балів; усна компонента – 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Головко Д.Б., Рего К.Г., Скрипник Ю.О. Основи метрології та вимірювань. Навч. посібник / Д.Б. Головко, К.Г. Рего, Ю.О. Скрипник. – К.: «Либідь», 2001. – 408с. 2. Сусліков Л.М., Студеняк І.П. Метрологія та вимірювання: Навчальний посібник. – Ужгород: Видавництво УжНУ, 2014. - 292 с. 3. Поліщук Є.С., Дорожовець М.М., Яцук В.О., та ін. Метрологія та вимірювальна техніка: Підручник / Є.С.Поліщук, М.М.Дорожовець, В.О.Яцук, В.М.Ванько, Т.Г.Бойко; За ред. проф. Є. С. Поліщука. – Львів.: Видавництво «Бескід Біт» , 2003. – 544 с. 4. Токар Ю.С., Караван Ю.В. Основи стандартизації, метрології та сертифікації: Посібник. – Львів, ЛНУ ім. Івана Франка, 2002. – 247 с. 11. Цюцюра В.Д., Цюцюра С.В. Метрологія та основи вимірювань: Навч. посіб. – К.: Знання-Прес, 2003. – 180 с. Допоміжна 1. Базієвський С.Д. Взаємозамінність, стандартизація і технічні вимірювання: Підручник. / С.Д. Базієвський,В.Ф. Дмитришин. –К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. 504 с.3. 2. Боженко Л.І. Метрологія, стандартизація, сертифікація та акредитація. Навч. посібник / Л.І. Боженко. – К.: 2004.–324 с 3. Бичківський Р.В., Столярчук П.Г., Гамула П.Р. Метрологія, стандартизація, управління якістю і сертифікація: підр. для вищ. Навч. закл. / Р.В. Бичківський, П.Г. Столярчук, П.Р. Гамула; М-во освіти і науки України, Нац. ун-т "Львівська політехніка"; за ред. Р. В. Бичківського. – Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2002. – 560 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).