Екологічна безпека автомобільного транспорту

Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 7.274.01.O.001
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Автомобільний транспорт
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна

Екологічна безпека автомобільного транспорту (курсовий проєкт)

Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 7.274.01.O.006
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автомобільний транспорт
Лектор: к.т.н., доцент Качмар Роман Ярославович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Курсовий проект з дисципліни “Екологічна безпека автомобільного транспорту” має на меті сприяти виробленню у студентів навичок і вмінь розв’язувати складні науково-прикладні задачі та вирішувати практичні проблеми підприємств/установ галузі автомобільного транспорту, що передбачає застосування надання студентам знань методів оцінювання величин викидів забруднюючих речовин в атмосферу автотранспортними потоками на міських магістралях та розрахунку екологічних збитків від забруднення довкілля, враховуючи вплив транспорту на усі групи учасників дорожнього руху та мешканців прилеглої території.
Завдання: загальні компетентності: ЗК-2. Здатність продукувати нові ідеї і втілювати їх на практиці; ЗК-4. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. фахові компетентності: ФК-1. Знання основних нормативно-правових актів та довідко¬вих матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів у галузі транспорту. ФК-3. Вміння здійснювати аналіз і синтез та застосовувати системний підхід для вирішення інженерних проблем в рамках спеціальності. Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: ПР-3. Розробляти заходи з підвищення експлуатаційної ефективності, паливної ощадливості та поліпшення екологічних показників засобів автомобільного транспорту в умовах експлуатації. ПР-8. Досліджувати й аналізувати особливості дорожнього руху автомобільних транспортних засобів, розробляти і впроваджувати заходи, спрямовані на підвищення його безпеки. КОМ-1. Вміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською); КОМ-2. Здатність використовувати різноманітні методи, зокрема сучасні інформаційні технології, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ-1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення; АіВ-2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; АіВ-3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставлену мету з дотриманням вимог професійної етики; АіВ-4. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосовувати.
Результати навчання: 1. Вміти визначати значення викидів забруднюючих речовин автотранспортним потоком на автомагістралі з фіксованою протяжністю. 2. Вміти визначати рівень викидів забруднюючих речовин автотранспортним потоком в районі регульованих перехресть. 3. Вміти визначати екологічні збитки від забруднення довкілля автотранспортним потоком з фіксованою протяжністю і вказаною кількістю перехресть. 4. Проводити визначення екологічної шкоди від викидів забруднюючих речовин в атмосферу автотранспортними потоками з урахуванням створюваного ними шуму. 5. Проводити визначення екологічних втрат від дії на людину токсичності відпрацьованих газів двигунів автомобілів. 6. Проводити визначення рівня екологічного та економічного збитку залежно від змін характеристик транспортного потоку. 7. Проводити вибір і обґрунтовувати можливі удосконалення для зменшення екологічного навантаження від дії автотранспорту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Автомобільні двигуни Силові агрегати автомобілів Технічні засоби діагностування автомобілів Гібридні та електричні приводи автомобілів Експлуатаційні матеріали
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо визначення характеристик чинників забруднення автотранспортним комплексом довкілля, визначення комплексних показників екологічної безпеки автомобіля. Студенти освоюють особливості нормування, визначення та шляхів зниження рівня шкідливих викидів автомобілів та їх систем для зменшення екологічного навантаження від дії автотранспорту.
Опис: Виконання і оформлення записки та графічної частини: 1. Визначення викидів забруднюючих речовин рухомим автотранспортним потоком за допомогою типової методики розрахунку викидів забруднюючих речовин пересувними джерелами. 1.1. Визначення викидів забруднюючих речовин автотранспортним потоком на автомагістралі з фіксованою протяжністю. 1.2. Визначення викидів забруднюючих речовин автотранспортним потоком в районі регульованих перехресть. 1.3. Визначення сумарної зведеної токсичності автотранспортного потоку на автомагістралі з фіксованою протяжністю і вказаною кількістю перехресть. 1.4. Визначення екологічних збитків від забруднення довкілля автотранспортним потоком з фіксованою протяжністю і вказаною кількістю перехресть. 2. Визначення екологічної шкоди від викидів забруднюючих речовин в атмосферу автотранспортними потоками з урахуванням створюваного ними шуму. 2.1. Визначення екологічних втрат від дії на людину токсичності відпрацьованих газів двигунів автомобілів. 2.2. Розрахунок економічних втрат від зменшення швидкості транспортного потоку. 2.3. Визначення екологічних втрат від дії на людину від транспортного шуму потоку автомобілів. 2.4. Визначення рівня екологічного та економічного збитку залежно від змін характеристик транспортного потоку. 3. Вибір і обґрунтування можливих удосконалень для зменшення екологічного навантаження.
Методи та критерії оцінювання: Контрольні заходи, які проводяться в університеті, визначають відповідність рівня набутих студентами знань, умінь та навичок вимогам нормативних документів щодо вищої освіти й забезпечують своєчасне коригування навчального процесу. Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання з курсового проекту з дисципліни "Екологічна безпека автомобільного транспорту" використовуються підсумковий вид контролю. Підсумковий контроль забезпечує оцінювання результатів навчання студентів під час семестрового контролю, який проводиться відповідно до навчального плану у вигляді захисту курсового проекту на комісії - заліку в терміни, встановлені графіком навчального процесу та в обсязі навчального матеріалу, визначеного робочою програмою дисципліни. Форма проведення семестрового контролю – усний захист. Оцінюють зміст, структуру, якість виконання і наповнення курсового проекту, чи відповідає вимогам до освітньо-кваліфікаційних робіт такого рівня. Студент, який виявив глибокі знання суті і змісту роботи, вміння аналізувати досліджені об’єкти, чітко, лаконічно, логічно послідовно викладати суть роботи і відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час виконання роботи та розв'язувати практичні задачі, отримує позитивну оцінку.
Критерії оцінювання результатів навчання: А, 94 бали, «Відмінно» - зміст, структура, якість виконання і наповнення курсового проекту вичерпно відповідають вимогам до освітньо-кваліфікаційних робіт такого рівня. Студент виявив глибокі знання суті і змісту роботи, вміння аналізувати досліджені об’єкти, чітко, лаконічно, логічно послідовно викладати суть роботи і відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час виконання роботи та розв'язувати практичні задачі. B, 80 балів, «добре» - зміст, структура, якість виконання і наповнення курсового проекту відповідають вимогам до освітньо-кваліфікаційних робіт такого рівня. Студент виявив міцні знання суті і змісту роботи, вміння застосовувати теоретичні положення під час виконання кваліфікаційної роботи та розв'язувати практичні задачі, послідовно виклав її і відповів на поставлені запитання. D, 60 балів, «задовільно» - зміст, структура, якість виконання і наповнення курсового проекту загалом відповідають вимогам до освітньо-кваліфікаційних робіт такого рівня. Студент виявив посередні знання суті і змісту роботи, посереднє вміння аналізувати досліджені об’єкти, посередні знання суті роботи і дав відповіді на поставлені питання, які, однак, містять неточності. FX, 0 балів, «незадовільно» - зміст, структура, якість виконання і наповнення курсового проекту не відповідають вимогам освітньо-кваліфікаційних робіт такого рівня. Студент виявив недостатні знання суті і змісту роботи, недостатнє вміння аналізувати досліджені об’єкти, дав відповіді на поставлені питання, які містять істотні неточності.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Екологічна безпека автомобільного транспорту», сертифікат №02051. 2. Визначення рівня екологічної небезпеки потоку автомобілів в умовах міста / Методичні вказівки до виконання курсового проекту з дисципліни "Екологічна безпека автомобільного транспорту" для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 274 «Автомобільний транспорт» усіх форм навчання. / Укл.: Качмар Р.Я. - Львів: Вид-во Національного університету “Львівська політехніка”, 2020. – 32 с. 3. Екологічна безпека автотранспортних потоків: Методичні вказівки до виконання курсового проекту з дисципліни "Екологічна безпека автомобільного транспорту" для студентів другого рівня вищої освіти спеціальності 274 «Автомобільний транспорт» усіх форм навчання. / Укл.: Качмар Р.Я. - Львів: Вид-во Національного університету “Львівська політехніка”, 2022. – 32 с. 4. Марков О.Д. Інжиніринг систем автосервісу / О.Д. Марков, В.П. Матейчик, В.П. Волков. - Харків, Видавництво ХДАДУ, 2021: 508 стор. 5. Форнальчик Є.Ю. Основи технічного сервісу транспортних засобів: навч. посібник / Є.Ю. Форнальчик, Р.Я. Качмар. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 324 с. 6. Транспортна екологія: навчальний посібник / О. І. Запорожець, С. В. Бойченко, О. Л. Матвєєва, С. Й. Шаманський, Т. І. Дмитруха, С. М. Маджд; за заг. редакцією С. В. Бойченка. – К.: НАУ, 2017. – 507 с. 7. Коржавін Ю.А. Ресурсозберігаючі технології технічного обслуговування та ремонту автомобілів: Навчальний посібник / Ю.А. Коржавін, О.М. Коробочка – Дніпродзержинськ: Дніпродзержинський державний технічний університет, 2009. – 182 с. 8 Методи оцінки екологічних втрат. Монографія / За ред. Мельника Л.Г., Карінцевої О.І. - Суми: ВТД "Університетська книга", 2004. - 288 с. 9. Гутаревич Ю.Ф. Екологія та автомобільний транспорт: Навчальний посібник / Ю.Ф. Гутаревич, Д.В. Зеркалов, А.Г. Говорун, Л.П. Мержиєвська – К.: Арістей, 2006. – 292 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).