Організування технічної експлуатації гібридів та електромобілів

Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 7.274.01.E.019
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Автомобільний транспорт
Лектор: к.т.н., Пороховський Юрій Васильович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття студентами знань і вмінь розв’язувати складні науково-прикладні задачі та вирішувати практичні проблеми підприємств/установ галузі автомобільного транспорту, або у навчальних процесах ЗВО і наукових програмах НДІ, що передбачає засвоєння методів технічного обслуговування та ремонту, а також знання вимог безпеки під час виконання робіт.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: фахових: ФКС-2.1. Знати наукові підходи, форми та методи організації автосервісного виробництва (основного та допоміжного), його структуру і методи управління. ФКС-2.2. Базові знання у галузі комп’ютерно-інформаційних технологій на автомобільному транспорті, методів та форм організації технічної та комерційної експлуатації автомобілів.
Результати навчання: 1. Розуміння конструкції та принципів роботи гібридних автомобілів та електромобілів. 2. Здатність проводити діагностику та технічне обслуговування гібридних і електричних транспортних засобів. 3. Навички роботи з високовольтними системами. 4. Здатність вибору та застосування відповідного інструменту і обладнання. 5. Уміння аналізувати та оптимізувати технічні процеси.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Екологічна безпека автомобільного транспорту. - Комп’ютерно-інформаційні технології автосервісу.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна спрямована на вивчення особливостей експлуатації, технічного обслуговування та ремонту сучасних гібридних і електричних транспортних засобів. У рамках курсу студенти отримують знання про конструкцію та принципи роботи основних систем гібридних автомобілів та електромобілів, включаючи електродвигуни, акумуляторні батареї, інвертори, системи керування та рекуперації енергії. Основна увага приділяється питанням діагностики технічного стану транспортних засобів, профілактики несправностей, а також методам обслуговування високовольтних систем. Вивчаються сучасні технології, інструменти та обладнання, які застосовуються для технічного обслуговування та ремонту гібридів та електромобілів.
Опис: Тема 1. Вступ до технічної експлуатації гібридних та електромобілів: історія та еволюція гібридних та електричних транспортних засобів; важливі етапи розвитку; технічні відмінності між гібридними та електричними автомобілями. Тема 2. Основні компоненти гібридних систем: двигуни внутрішнього згоряння та електродвигуни в гібридах; типи батарей та їх характеристики; регенеративні гальмівні системи: принцип роботи та переваги. Тема 3. Електрична система автомобіля: структура електричної системи; функціонування високовольтних та низьковольтних систем; розподіл енергії в електромобілях. Тема 4. Технічне обслуговування електромобілів: періодичне технічне обслуговування електромобілів; обслуговування акумуляторів та електричних систем; поради для продовження терміну служби електромобіля. Тема 5. Управління тепловим режимом електромобілів: проблеми тепловиділення в електричних транспортних засобах; системи охолодження акумуляторів; методи оптимізації теплового режиму. Тема 6. Зарядна інфраструктура для електромобілів: Різновиди зарядних станцій (AC/DC); Швидкісні зарядки та їх ефективність; Мережі зарядних станцій і доступність. Тема 7. Програмне забезпечення та системи управління в електромобілях: основні системи керування в електромобілях; оновлення ПЗ та його роль в оптимізації; інтерфейси користувача та взаємодія з водієм. Тема 8. Діагностика та сервісне обслуговування батарей для електромобілів: методи діагностики стану батарей; визначення зносу акумуляторів; обслуговування та заміна батарей. Тема 9. Безпека електромобілів: вплив високовольтних систем на безпеку; пожежна безпека та системи гасіння пожеж у електромобілях; норми безпеки при зарядці та експлуатації. Тема 10. Інтеграція гібридних та електричних систем у сучасні автомобільні платформи: інтеграція електричних систем в автомобільні платформи; виклики проектування шасі для гібридів та електромобілів; баланс між традиційними та інноваційними компонентами. Тема 11. Вплив електромобілів на довкілля та енергетичні ресурси: порівняння викидів електромобілів і традиційних автомобілів; вплив виробництва та утилізації акумуляторів; енергоефективність та використання відновлюваних джерел енергії. Тема 12. Ефективність та енергетична економіка електромобілів: витрати на електрику та порівняння з паливними витратами; вартість обслуговування електромобіля; аналіз довгострокової економії. Тема 13. Інноваційні технології в електромобільній промисловості: технології покращення автономного пробігу; нові типи батарей та матеріалів; розвиток автономного керування та штучного інтелекту. Тема 14. Правові аспекти експлуатації електромобілів: міжнародні та національні стандарти для електромобілів; ліцензування, сертифікація та вимоги безпеки; пільги для власників електромобілів. Тема 15. Майбутнє та тренди в гібридних та електромобільних технологіях прогноз розвитку ринку електромобілів; тренди у дизайні та інженерії; вплив електромобілів на транспортну інфраструктуру та суспільство.
Методи та критерії оцінювання: Контрольні заходи, які проводяться в університеті, визначають відповідність рівня набутих студентами знань, умінь та навичок вимогам нормативних документів щодо вищої освіти й забезпечують своєчасне коригування навчального процесу. Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання з дисципліни «Організування технічної експлуатації гібридів та електромобілів» використовуються такі види контролю: поточний і підсумковий. Поточний контроль проводиться на всіх видах аудиторних занять (лекції, практичні, лабораторні заняття) з метою перевірки рівня підготовки студентів за визначеною темою (навчальним елементом). Основна мета поточного контролю — забезпечення зворотного зв’язку між викладачами та студентами, управління навчальною мотивацією студентів. Інформація, одержана при поточному контролі, використовується як викладачем — для коригування методів і засобів навчання, так і студентами — для планування самостійної роботи. Поточний контроль проводиться у формі усного опитування, тестування, захисту звітів з лабораторних робіт, виступів студентів при обговоренні теоретичних питань тощо. Результати поточного контролю є важливою інформацією для визначення підсумкової оцінки з дисципліни при семестровому контролі. Підсумковий контроль забезпечує оцінювання результатів навчання студентів під час семестрового контролю, який проводиться відповідно до навчального плану у вигляді залікового контролю в терміни, встановлені графіком навчального процесу та в обсязі навчального матеріалу, визначеного робочою програмою дисципліни. Форма проведення семестрового контролю - письмова компонента (тестування) та усна компонента. Зміст і структура залікових білетів (контрольних завдань), критерії оцінювання визначаються рішенням кафедри автомобільного транспорту та зазначаються у робочій програмі навчальної дисципліни й доводяться до відома студентів на першому занятті.
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточний контроль (30 %): письмові звіти з лабораторних робіт та усне опитування. - підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, залік).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конверсія легкового автомобіля в гібридний / Бажинов О. В., Двадненко В. Я., Хакім М. - Харків: ХНАДУ, 2014. - 160 с. 2. Синергетичний автомобіль. Теорія і практика / Бажинов О. В., Смирнов О. П., Сєріков С. А., Двадненко В. Я. - Харків: ХНАДУ, 2011. - 236 с. 3. Бажинов О.В., Смирнов О.П., Сєріков С.А., Гнатов А.В., Колєсніков А.В. Гібридні автомобілі. - Харків, ХНАДУ, 2008. - 327 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).