Прогнозування транспортних потоків

Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Код дисципліни: 7.275.01.E.021
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: к.т.н., доцент Афонін Максим Олександрович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння студентами теоретичних основ та практичних навичок щодо збору ретроспективних даних та здійснення прогнозування параметрів транспортних потоків за допомогою сучасних програмних засобів та прогресивних методик з урахуванням попередньо набутих знань в предметній області.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Інтегральних: 1. Здатність особи розв’язувати складні задачі і проблеми транспортної галузі у сфері професійної (наукової) діяльності за певним видом транспортних систем і технологій та у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень і здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальних: 1. Здатність працювати в міжнародному контексті (ЗК1); 2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК3); ? Фахових: 1. Здатність до дослідження і управління функціонуванням транспортних систем та технологій (ФК1); 2. Здатність до управління вантажними перевезеннями за видами транспорту (ФК5); 3. Здатність до управління транспортними потоками (ФК7); 4. Здатність врахувати вплив митних процедур при формуванні транспортних технологій (ФК10); 5. Уміння розробляти моделі прогнозу транспортних потоків на короткотривалу та довготривалу перспективу (ФКС1.2); 6. Здатність забезпечити процес перевезень необхідною кількістю транспортних засобів та визначити місця їх застосування (ФКС1.3).
Результати навчання: РН7 – Розробляти та аналізувати графічні, математичні та комп’ютерні моделі транспортних систем та технологій. РН8 – Розробляти технології вантажних та пасажирських перевезень за видами транспорту на основі досліджень і релевантних даних. РН9 – Досліджувати вплив митних процедур на ефективність транспортних технологій. РН11 – Аналізувати та оцінювати ефективність ланцюгів поставок і логістичних центрів, здійснювати розрахунки відповідних показників. РН16 – Прогнозувати обсяги транспортних потоків на основі даних щодо діяльності автотранспортних підприємств та міжнародного товарообігу на автомобільному транспорт.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Транспортно-експедиторська діяльність • Моделювання систем доставки вантажів
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент освоює принципи і методи прогнозування транспортних потоків, які дозволяють здійснювати оцінку детермінованих та стохастичних показників функціонування ліній та мереж транспорту. В курсі розглядаються питання щодо базових вимог та методів збору статистичних даних, методології прогнозування транспортних потоків, визначення чинників, які впливають на результат прогнозу та програмні інструменти для підтримки процесу прогнозування. Весь комплекс такої інформації відповідає вимогам сучасних правил та методології, а також прогресивним напрямкам подальшого використання статистичних даних в транспортних потоках.
Опис: Основні закономірності зміни параметрів транспортних потоків в просторі та часі. Статистичні методи на транспорті. Методи прогнозування. Основні положення збору ретроспективних даних. Рівні та періоди прогнозування. Застосування методів складних відсотків у прогнозування. Аналіз часових рядів. Регресійний аналіз як метод прогнозування. Сезонна компонента. Використання Excel QM для прогнозування транспортних потоків. Алгоритми мови програмування R для аналізу часових рядів. Візуалізація прогнозів з використанням R та STATISTICA.
Методи та критерії оцінювання: • виконання та захист лабораторних робіт робіт (40%) • екзаменаційний контроль - письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів до практичних робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту у ВНС; 2. Проведення заліку за результатами вивчення дисципліни, який складається з дворівневих теоретичних та практичних завдань; 3. Проведення усної компоненти за результатами написання заліку, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Єріна А.М. Статистичне моделювання та прогнозування: навч. посібник. / Єріна А.М.. – Єріна А.М.: КНЕУ, 2001. – 170 с. 2. Майборода Р.Є. Регресія: лінійні моделі : навч. посіб. / Р. Є. Майборода; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. - К., 2007. - 296 c. 3. Майборода Р.Є., Сугакова О.В. Аналіз даних за допомогою пакета R: Навчальний посібник / Р. Є. Майборода, О.В. Сугакова; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. - К., 2015. – 65 c. 4. Ugarte M.D., Militino A.F., Arnholt A.T. Probability and statistics with R. – Boca Raton, London, New York: CRC Press, Taylor&Francis Group, 2008. – 700 p. 5. Trina Chiasson, Dyanna Gregory. Data + Design. A simple introduction to preparing and visualizing information. – Donald W. Reynolds Journalism Institute, 2015. – 299 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Прогнозування транспортних потоків (курсовий проєкт)

Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Код дисципліни: 7.275.01.E.023
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: к.т.н., доцент Афонін Максим Олександрович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • Відшуковувати необхідну інформацію у науково-технічній літературі, базах даних, інших джерелах, аналізувати і об’єктивно оцінювати інформацію у сфері транспортних систем і технологій та з дотичних міжгалузевих проблем; • Розробляти нові та удосконалювати існуючі транспортні системи та технології, визначати цілі розробки, наявні обмеження, критерії ефективності та сфери використання; • Розробляти та аналізувати графічні, математичні та комп’ютерні моделі транспортних систем та технологій; • Розробляти технології вантажних та пасажирських перевезень за видами транспорту на основі досліджень і релевантних даних; • Керувати складними технологічними та виробничими процесами транспортних систем та технологій, у тому числі непередбачуваними і такими, що потребують нових стратегічних підходів; • Використовувати спеціалізоване програмне забезпечення для аналізу, розробки та удосконалення транспортних систем та технологій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Управляння ланцюгом постачань • Транспортно-експедиторська діяльність
Короткий зміст навчальної програми: Тема курсового проекту – «Прогнозування обсягів перевезень та експлуатаційних витрат роботи автопарку». Збір та аналіз ретроспективних даних. Кластеризація даних, факторний аналіз. Прогнозування показників методом ковзного середнього. Визначення сезонної компоненти. Побудова часових рядів.
Методи та критерії оцінювання: • виконання та захист курсового проекту (100%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Єріна А.М. Статистичне моделювання та прогнозування: навч. посібник. / Єріна А.М.. – Єріна А.М.: КНЕУ, 2001. – 170 с. 2. Майборода Р.Є. Регресія: лінійні моделі : навч. посіб. / Р. Є. Майборода; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. - К., 2007. - 296 c. 3. Майборода Р.Є., Сугакова О.В. Аналіз даних за допомогою пакета R: Навчальний посібник / Р. Є. Майборода, О.В. Сугакова; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. - К., 2015. – 65 c. 4. Ugarte M.D., Militino A.F., Arnholt A.T. Probability and statistics with R. – Boca Raton, London, New York: CRC Press, Taylor&Francis Group, 2008. – 700 p. 5. Trina Chiasson, Dyanna Gregory. Data + Design. A simple introduction to preparing and visualizing information. – Donald W. Reynolds Journalism Institute, 2015. – 299 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).