Маркетинг інновацій
Спеціальність: Менеджмент інноваційної діяльності
Код дисципліни: 7.073.02.O.009
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Менеджмент організацій
Лектор: д.е.н., проф. Чухрай Наталія Іванівна, к.е.н., доц. Гірна Ольга Богданівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК3. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій;
ЗК4. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети;
ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
Спеціальні:
СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів;
СК5. Здатність створювати та організовувати ефективні комунікації в процесі управління;
СК7. Здатність розробляти проекти, управляти ними, виявляти ініціативу та підприємливість;
СК9. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію.
Фахові компетентності:
ФКС2. Здатність розкрити вплив глобалізаційних та інтеграційних процесів у міжнародному економічному просторі на інноваційну діяльність вітчизняних підприємств, організацій, установ;
ФКС3. Здатність використовувати основні складові креативності, сучасні прийоми моделювання та вимірювання економічного ризику в процесі прийняття управлінських рішень при розробленні та реалізації інноваційних проектів у різних сферах діяльності;
ФКС4. Уміння формувати ресурсне та інформаційне забезпечення інноваційної діяльності підприємства (організації, установи) з урахуванням динаміки факторів зовнішнього та внутрішнього середовища.
Результати навчання: Програмні результати навчання:
ПРН4. Обґрунтовувати та управляти проектами, генерувати підприємницькі ідеї;
ПРН6. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність;
ПРН8. Застосовувати спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні системи для вирішення задач управління організацією.
Програмні результати навчання спеціалізації (ПРНС):
ПРНС 2. Планувати, організовувати, контролювати та регулювати інноваційну діяльність на усіх рівнях економіки, використовувати сучасні механізми мотивування персоналу у сфері інноваційної діяльності.
ПРНС 3. Інтегрувати інноваційну та маркетингову політику підприємства (організації), управляти процесом пошуку цільового ринку з метою реалізації інноваційного потенціалу, узгоджувати потреби та поведінкову реакцію споживачів і розробляти заходи для активізації внутрішніх і зовнішніх факторів мотивування попиту на інноваційні продукти
Комунікація (КОМ):
КОМ1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності
Автономія і відповідальність (АіВ):
АіВ1.Управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни: Стратегічний менеджмент.
Супутні і наступні дисципліни: Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна охоплює теоретичні і практичні аспекти прийняття маркетингових рішень при матеріалізації та комерціалізації інновацій. Лекційний матеріал систематизує, структурує та деталізує, «заземлює» в проблематику маркетингової теорії, сучасні методичні підходи та механізми планування, організації, координації та контролю інноваційного процесу. Лабораторні роботи дозволяють набути практичних знань та умінь для реалізації функцій маркетингового забезпечення інноваційних проектів. Для самостійної роботи розроблені кейси, де представлений досвід успішних підприємств по виведенні на ринок продуктових, технологічних, організаційно-управлінських інновацій, опрацювання яких дозволить студентам опанувати дисципліну за самостійною роботою.
Опис: Концептуальні засади сучасного маркетингу. Поняття та особливості маркетингу інновацій. Інновація як об’єкт маркетингової політики. Споживча поведінка як реакція на новий товар. Подолання споживчого опору інноваціям. Маркетингова інформаційна система організації. Маркетингові дослідження ринку інновацій. Тестування у маркетингу інновацій. Управління «потоком інновацій» в організації. Стратегії виведення та утримання інновацій. Формування «блакитних океанів». Сегментування, таргетування та позиціонування нових товарів на ринку. Маркетингова товарна політика. Маркетинг технологічних інновацій. Цінова політика в інноваційній діяльності. Політика дистрибуції нового товару. Просування інновації на ринок. Партнерський маркетинг у інноваційній діяльності.
Методи та критерії оцінювання: Методи навчання і викладання:
Лекції, лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод.
Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання:
Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: захист звітів з лабораторних робіт; оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – усне опитування, тестовий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: – поточний контроль – виконання лабораторних завдань;
– підсумковий контроль – письмовий екзаменаційний контроль (письмова форма – тестування); усне опитування.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення:
1. Чухрай Н.І. Електронний навчально-методичний комплекс «Маркетинг інновацій». URL: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id =194
2. Чухрай Н.І. Маркетинг інновацій: Підручник. Львів: НУ “Львівська політехніка”, 2011. 262 с.
Рекомендована література:
Базова:
1. Чухрай Н.І. Управління інноваціями: навчальний посібник / Н.І. Чухрай, Л.С. Лісовська. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. 280 с.
2. Карий О.І., Лісовська Л.С., Кулиняк І.Я., Галаз Л.В., Бондаренко Ю.Г. Менеджмент та інновації: теорія і практикум: Навчальний посібник. Львів: Видавництво «Растр-7», 2020. 298c.
3. Ілляшенко С. М. Інноваційний менеджмент: підручник. Суми: ВТД – Університетська книга: 2013. 334 с.
4. Ілляшенко С. М. Менеджмент та маркетинг інновацій: монографія. Суми: ВТД- Університетська книга. 2020. 616с.
5. Маркетинг: Cвітовий досвід та український вимір: підручник / За заг. ред. А. О. Старостіної. Київ : Видавництво Ліра-К, 2024. 484 с.
6. Маркетинговий менеджмент: Підручник / Ф. Котлер, К.Л. Келлер, А.Ф. Павленко та інш. – К.: Вид-во «Хімджест», 2008. 720 с.
7. Старостіна А.О., Кравченко В.А., Пригара О.Ю., Ярош-Дмитренко Л.О. Маркетинг: навчальний посібник. К.: НВП «Інтерсервіс. 2018. 216 с.
8. Управління маркетинговою діяльністю: ситуаційні вправи: навчальний посібник / Левків Г.Я., Подра О.П., Леськів Г.С., Гинда С.М. Львів: ЛьвДУВС, 2019. 190 с.
9. Чухрай Н. Товарна інноваційна політика: Підручник. К.: Кондор, 2006. – 356 с.
Допоміжна:
1. Аромамаркетинг - ефективний засіб підвищення продажів і зростання лояльності клієнтів. URL: https://trademaster.ua/articles/312221 (дата звернення: 20.04.2023).
2. Біловодська О.А. Управління маркетинговими каналами промислових підприємств на інноваційних засадах : монографія. Київ : Центр навчальної літератури, 2017. 234 с.
3. Вірусний маркетинг: розкриваємо секрети швидкого розповсюдження інформації. URL:https://luxsite.ua/ua/virusnij-marketing-rozkriva-mo-sekretishvidkogo-rozpovsyudzhennya-informaczi/ ( дата звернення: 20.04.2023).
4. Котлер Ф. Маркетинг: від А до Я. Альпіна Паблішер Україна. 2021. 252 с.
5. Інноваційний маркетинг: навч. посібник. [Електронний ресурс] / В.В. Барабанова, Г.А. Богатирьова. – Кривий Ріг : Вид.ДонНУЕТ, 2022. 145 с.
6. Люльчак З.С. Маркетинг 1 / Люльчак З.С., Карий О.І. Львів: Видавництво «Магнолія 2006», 2014. 272 с.
7. Рейтинг найбільш інноваційних компаній світу.URL: http://iii.ua/uk/reyting-naybilsh-innovaciynih-kompaniy-svitu ( дата звернення: 17.04.2023).
8. Innovation Process Management in Ukraine: problems in commercialization of scientific and technical developments: Monograph / Yurii Vovk, Oleh Karyy, Ihor Kulyniak, Yosyf Petrovych, and other / Edited by Yurii Vovk, Oleh Karyy. – Lviv : LLC «Rastr-7», 2018. 266 p.
Інформаційні ресурси:
1. Офіційний сайт "Української Асоціації Маркетингу". URL: http://uam.in.ua
2. Офіційний сайт журналу "Маркетинг и Реклама". URL: http://www.mr.com.ua
3. Офіційний сайт журналу "Маркетинг і менеджмент інновацій". URL: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/
4. Журнал “Маркетинг в Україні”. URL: http://uam.in.ua/rus/projects/marketing-in-ua/arhive.php.
5. Журнал “Маркетинг і менеджмент інновацій” URL: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua.
6. Інтернет-портал для управлінців. URL: http://www.management.com.ua.
7. Офіційний сайт Української Асоціації Маркетингу. URL: http://uam.in.ua/ukr.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).