Контролінг інноваційної діяльності корпорацій

Спеціальність: Менеджмент інноваційної діяльності
Код дисципліни: 7.073.02.E.015
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Менеджмент організацій
Лектор: д.е.н., професор Аверкина Марина Федорівна, д.е.н., професор Пшик Богдан Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: формування системи знань і навичок з концептуальних засад та організаційно-методичних основ функціонування системи контролінгу інновацій у корпорації.
Завдання: Загальні компетентності (ЗК): ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні; ЗК3. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій; ЗК5. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів); ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК): СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани. СК3. Здатність до саморозвитку, навчання впродовж життя та ефективного самоменеджменту; СК7. Здатність розробляти проекти, управляти ними, виявляти ініціативу та підприємливість. Фахові компетентності спеціалізації (ФКС): ФКС2. Здатність розкрити вплив глобалізаційних та інтеграційних процесів у міжнародному економічному просторі на інноваційну діяльність вітчизняних підприємств, організацій, установ. ФКС3. Здатність використовувати основні складові креативності, сучасні прийоми моделювання та вимірювання економічного ризику в процесі прийняття управлінських рішень при розробленні та реалізації інноваційних проектів у різних сферах діяльності. ФКС4. Уміння формувати ресурсне та інформаційне забезпечення інноваційної діяльності підприємства (організації, установи) з урахуванням динаміки факторів зовнішнього та внутрішнього середовища. ФСК5. Здатність виявляти та всебічно використовувати наявні ринкові можливості, підтримувати баланс зовнішніх та внутрішніх резервів інноваційного розвитку та максимізації перспективних доходів підприємства (організації, установи).
Результати навчання: ПРН6. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність. ПРН10. Демонструвати лідерські навички та вміння працювати у команді, взаємодіяти з людьми, впливати на їх поведінку для вирішення професійних задач. ПРН12. Вміти делегувати повноваження та керівництво організацією (підрозділом). ПРНП1. Інтегрувати та застосовувати набуті теоретичні знання на практиці для розв’язання управлінських завдань у сфері інноваційної діяльності. ПРНП 4. Поєднувати різні економіко-математичні методи та моделі аналізування та оцінювання ризиків інноваційної діяльності, приймати управлінські рішення та розробляти заходи зниження їхнього впливу на ефективність інноваційних проектів. ПРНП 5. Розробляти, оцінювати та обґрунтовувати варіанти інноваційного розвитку підприємств (організацій, установ) у динамічному внутрішньому і нестабільному зовнішньому середовищі та визначати оптимальну структуру ресурсів для їхнього впровадження. КОМ1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. КОМ2. Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію, використовуючи іноземні мови у професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Фінансовий менеджмент. кореквізити: Управління ризиками інноваційної діяльності, Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи, Виконання магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Основні поняття контролінгу інноваційної діяльності в корпорації. Витрати підприємства як основний об’єкт контролінгу інноваційної діяльності . Організація управлінського обліку в системі контролінгу. Методичний інструментарій оперативного контролінгу інноваційної діяльності. Ефективність контролінгу інноваційної діяльності корпорації. Організаційно-правове забезпечення контролінгу інноваційної діяльності корпорації. Контролінг у системі прийняття управлінських рішень. Організаційні основи створення системи контролінгу корпорації.
Опис: Еволюція контролінгу та тлумачення його етимології. Концепція контролінгу інноваційної діяльності. Витрати як основний об’єкт управління в системі контролінгу інноваційної діяльності. Місце служби контролінгу в організаційній структурі інноваційного підприємства. Роль центрів відповідальності в системі контролінгу інноваційної діяльності корпорації. Методи аналізу відхилень фактичних результатів від планових.
Методи та критерії оцінювання: Лекційні та лабораторні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування перед початком занять; фронтальне стандартизоване опитування за тестами протягом 5-10 хв; фронтальна перевірка виконаних домашніх завдань тощо. Екзамен письмова (тестова) частина, усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): оцінювання лабораторних робіт та проведення проміжного контролю - 40 балів. Екзаменаційний контроль: письмова компонента - 50 балів, усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Контролінг інноваційної діяльності: Метод. вказівки до проведення лабораторних занять для студ. спеціальності 073 „Менеджмент” усіх форм навч. / Укл: А.В. Дзюбіна, – НУЛП, 2016. – 57 с. 2. Методичні вказівки для виконання лабораторних робіт з дисципліни Контролінг/ Укл: Я.В. Догадайло, Я.І. Величко, Харків: ХНАДУ, 2011. – 44 с. 3. Державне стимулювання інноваційного розвитку суб’єктів господарювання: методологічні засади, світовий та вітчизняний досвід : монографія / за заг. ред. канд. екон. наук, доц. Л. С. Захаркіної. Суми : Сумський державний університет, 2019. 200 с. 4. Інноваційна діяльність на регіональних туристичних ринках: модернізація та регулювання: монографія / В.В. Лагодієнко, К.В. Павлов, О.М. Павлова, Г.О.Саркісян Луцьк : СПД Гадяк Жанна Володимирівна, друкарня «Волиньполіграф», 2021. 402 с. 5. Михайлишин Н.П. Контролінг інноваційної діяльності як засіб реалізації інноваційного потенціалу підприємства. Інноваційна економіка. 2010. №1. С. 101-105 6. Пілецька С.Т., Коритько Т.Ю., Дуксенко О.П. Контроллінг інновацій в системі управління підприємством. Адаптивне управління підприємствами в умовах неотехнологічного відтворення: Монографія. За редакцією Ареф’євої О.В. К.: ФОП Маслаков, 2020. 260 с. С. 77-83 7. Портна О.В. Контролінг: Підручник. Львів: „Магнолія 2006”, 2019. 264 с. 8. Оліфіров О.В. Контролінг інформаційних систем підприємства : монографія. Донецьк: ДонДУЕТ ім. М. Туган-Барановського, 2009. 325 с. 9. Теорія та методологія формування інвестиційно-фінансової стратегії розвитку суб‘єктів національного господарства: монографія/за ред. Л.М. Савчук, А.В. Череп. Дніпро: Журфонд. 2019. 420 с. 10. Азаренков Г. Ф. Можливості контролінгу в системі управління інноваційним розвитком підприємства. Проблеми економіки. 2013. №4. С. 74-78 11. Диба М.І., Осадчий Є.С. Фінансові інноваційні інструменти у банківській системі. Стратегія економічного розвитку України. 2018. № 42. С. 99-109. 12. Інноваційне право: науково-практичний посібник за заг. ред. С. В. Глібка, Ю. В. Георгієвського, О. В. Розгон. Харків: Право, 2019. 246 с. 13. Маргосова В. Г., Роговий Р. Г., Виговська В. В. Організаційно- інформаційне забезпечення фінансового контролінгу системи управління оборотним капіталом. Актуальні проблеми економіки. 2016. №2 (92). С. 167–175. 14. Бутиріна В.М., Чемко В.П. Дослідження економічної сутності контролінгу. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/inek/2011_1/109.pdf. 15. Воронцова А.С. Порівняльна характеристика визнання та оцінки витрат як елементу фінансової звітності у національній та міжнародній практиці. Молодіжний економічний дайджест: наук. електронний журн. № 1. с. 108-113. URL: http://med.kneu.edu.ua/wpcontent/uploads/2014/05/MED-KNEU-2014-1.pdf.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).