Європейський суд з прав людини: практика діяльності

Спеціальність: Професійна освіта (Право)
Код дисципліни: 6.015.55.O.001
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Цебенко Соломія Богданівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета курсу «Європейський суд з прав людини: практика діяльності» є вивчення практики застосування Європейським Судом з прав людини (далі – Суд або ЄСПЛ) «праволюдинних» статей Європейської конвенції про захист прав людини та основних свобод, тобто саме тих статей, які безпосередньо містять виклад норм про права людини. В межах дисципліни передбачено ознайомлення студентів із процедурою розгляду справ у Суді та з його інтерпретаційно-правовими положеннями, закріпленими у рішеннях ЄСПЛ, що дозволить сформувати правоповажливе мислення майбутнього професіонала, вплинути на його правову поведінку.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійній освіті, що передбачає застосування певних теорій і методів педагогічної науки та інших наук відповідно до спеціалізації і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Спеціальні (фахові) компетенції (ФК): ФК 14. Здатність забезпечити формування у здобувачів освіти цінностей громадянськості і демократії. ФК 26. Здатність збирати, аналізувати та інтерпретувати інформацію (дані) відповідно до спеціалізації. ФК 27. Здатність забезпечити якість освіти і управління діяльністю закладу освіти, відповідно до спеціалізації. ФК 29 (ЗВО). Повага до честі і гідності людини як найвищої соціальної цінності, розуміння їх правової природи. ФК 30 (ЗВО). Знання і розуміння міжнародних стандартів прав людини, положень Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, а також практики Європейського суду з прав людини. ФК 31 (ЗВО). Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР): ПР 01. Уміти використовувати інструменти демократичної правової держави в професійній та громадській діяльності, приймати рішення на підставі релевантних даних та сформованих ціннісних орієнтирів. ПР 03. Аналізувати суспільно та особистісно значущі світоглядні проблеми, усвідомлюючи цінність захисту незалежності, територіальної цілісності та демократичного устрою України. ПР 05. Володіти культурою мовлення, обирати оптимальну комунікаційну стратегію у спілкуванні з групами та окремими особами. ПР 06. Доносити зрозуміло і недвозначно професійні знання, обґрунтування і висновки до фахівців і широкого загалу державною та іноземною мовами. ПР 08. Самостійно планувати й організовувати власну професійну діяльність і діяльність здобувачів освіти і підлеглих. ПР 09. Відшуковувати, обробляти, аналізувати та оцінювати інформацію, що стосується професійної діяльності, користуватися спеціалізованим програмним забезпеченням та сучасними засобами зберігання та обробки інформації. ПР 10. Знати основи психології, педагогіки, а також фундаментальних і прикладних наук (відповідно до спеціалізації) на рівні, необхідному для досягнення інших результатів навчання, передбачених цим стандартом та освітньою програмою. ПР 11. Володіти психолого-педагогічним інструментарієм організації освітнього процесу, уміти проектувати і реалізувати навчальні/розвивальні проекти. ПР 13. Уміти проектувати і реалізувати навчальні/розвивальні проекти. ПР 15. Володіти навичками стимулювання пізнавального інтересу, мотивації до навчання, професійного самовизначення та саморозвитку здобувачів освіти. ПР 16. Діагностувати, прогнозувати, забезпечувати ефективність та корегування освітнього процесу для досягнення програмних результатів навчання і допомоги здобувачам освіти в реалізації індивідуальних освітніх програм. ПР 18.Виконувати розрахунки, що відносяться до сфери професійної діяльності. ПР 21. Емпатійно взаємодіяти, відповідати за прийняття рішень в межах своєї компетенції, дотримуватися стандартів професійної етики. ПР 22. Застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності. ПР 25. Володіти основами управління персоналом і ресурсами, навичками планування, контролю, звітності на виробництвах, в установах, організаціях галузі/сфери. ПР 27. Розуміти специфіку системи забезпечення якості освіти та особливості управління діяльністю закладу освіти. ПР 29 (ЗВО). Вміти користуватися конституційно-правовими механізмами та системами щодо гарантування прав людини, забезпечення правовладдя та народовладдя. ПР 30. Демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм фундаментальних галузей права. ПР 31. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Теорія держави і права. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Цивільне право і процес.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Європейський суд з прав людини: практика діяльності» для студентів має важливе теоретичне та практичне значення, оскільки за допомогою цього курсу студенти навчаться ефективно захищати права людей в Україні, використовуючи практику ЄСПЛ, а також звертатися до Європейського суду з прав людини за захистом своїх людини. Курс має чітко виражений комплексний, міждисциплінарний характер, оскільки спирається на знання як загальної теорії права, так і окремих галузей системи національного права, а також міжнародного публічного права. Навчальна програма дає змогу ознайомити студентів із підставами і порядком звернення до ЄСПЛ та процедурою розгляду справ цим Судом, а також із формально-організаційними та змістовними аспектами діяльності цієї міжнародної правозахисної установи. Під час вивчення курсу будемо працювати з національним законодавством та міжнародними актами щодо захисту прав людини, аналізувати конкретні життєві ситуації крізь призму положень Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та правових позицій Європейського суду з прав людини, складати заяви до Європейського суду з прав людини.
Опис: 1. Загальні положення про права і свободи людини. 2. Роль Ради Європи в європейській системі захисту прав людини. 3. Європейський суд з прав людини як ефективний засіб правового захисту прав людини. 4. Розгляд справи у Суді та рішення Європейського суду з прав людини. 5. Право на життя у практиці Європейського суду з прав людини. 6. Заборона катувань у практиці Європейського суду з прав людини. 7. Право на свободу та особисту недоторканність у практиці Європейського суду з прав людини. 8. Судові гарантії захисту прав людини у практиці Європейського суду з прав людини. 9. Особливості захисту права на повагу до приватного і сімейного життя, житла та кореспонденції Європейським судом з прав людини. 10. Право власності та заборона дискримінації у практиці Європейського суду з прав людини. 11. Особливості захисту окремих прав людини Європейським судом з прав людини.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях;, письмова та практична перевірка, стандартизований контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та екзаменаційної роботи. Кількість балів, відведених на ПК на практичних заняттях складає 40 балів, екзамен – 60 балів. Максимальна оцінка в балах разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Антонович М.М. Україна в міжнародній системі захисту прав людини : Теорія і практика. К., 2007. 384 с. 2. Від теорії міжнародного права до практики захисту прав людини. LiberAmicorum до 60-річчя проф. В.В. Мицика : моногр. / авт. кол. ; за ред. О.В. Задорожнього та О.Р. Поєдинок. Київ; Одеса : Фенікс, 2016. 718 с. 3. Дудаш Т.І. Практика Європейського суду з прав людини: навч.-практ. посіб. К.: Алерта, 2016. 488 с. 4. Караман І.В., Козіна В.В. Європейський суд з прав людини, Європейська кон- венція з прав людини та індивідуальні заяви: перше знайомство. К.: ВАІТЕ, 2015. 136 с. 5. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод: міжнар. док. від 04.11.1950 / Рада Європи. Урядовий кур’єр. 2010. 17 листоп. № 215. 6. Мицик В.В. Права людини у міжнародному праві: міжнародно-правові механізми захисту: підручник для вузів. К., 2010. 722 с. 7. Опольська Н.М., Бабой А.М., Бабой В.С. Міжнародний захист прав людини: навчальний посібник. Вінниця: Твори, 2021. 408 с. URL: http://socrates.vsau.org/repository/getfile.php/28982.pdf 8. Особливості застосування рішень Європейського суду з прав людини при розгляді цивільних справ: навч. посібник / У. Б. Андрусів, О. Б. Верба-Сидор, Ю. В. Верхола та ін. Львів: ЛьвДУВС, 2019. 404 с. URL: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2738. 9. Права людини у міжнародному праві : підручник / за заг. ред. канд. юрид. наук, доцента А. В. Войціховського; [Бакумов О. С., Варунц Л. Д., Войціховський А. В., Гудзь Т. І. та ін.]; передм. А. В. Войціховський. Харків: ООО «Планета-Принт», 2021. 404 с. URL: http://dspace.univd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/11349. 10. Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини: Закон України від 23 лютого 2006 р. 11. Размєтаєва Ю.С. Доктрина та практика захисту прав людини: навч. посіб. Х., 2018. 362 с. 12. Сироїд Т.Л. Міжнародне публічне право. Міжнародний захист прав людини: посіб. для підгот. до зовн. незалеж. оцінювання / Т. Л. Сироїд, О. А. Гавриленко, Л. О. Фоміна ; за заг. ред. Т. Л. Сироїд. 4 те вид., перероб. і допов. Харків : Право, 2021. 462 с. 13. Сучасні механізми захисту прав людини: колективна монографія / М.С.Кельман, А.С.Токарська, Л.В.Ярмол, С.Б.Цебенко, А.О.Дутко. Львів: Галицька видавнича спілка, 2020. 220 с. 14. Фулей Т.І. Застосування практики Європейського суду з прав людини при здійсненні правосуддя: Науково-методичний посібник для суддів. 2-ге вид. випр., допов. К., 2015. 208 с. 15. Шуміло І. А. Міжнародна система захисту прав людини : навч. посіб. Х. : І. Б. Лисенко, 2019. 168 с. 16. Електронний навчально-методичний комплекс «Європейський суд з прав людини: практика діяльності». Адреса розміщення: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14668 17. HUDOC - База рішень Європейського суду з прав людини: https://hudoc.echr.coe.int/. 18. Європейський суд з прав людини : http://www.echr.coe.int/. 19. Практика ЄСПЛ. Український аспект: https://www.echr.com.ua/rishennia-espl/. 20. Рішення щодо України, винесені Європейським судом з прав людини, розміщені на офіційному сайті Міністерства юстиції України: https://minjust.gov.ua/m/rishennya-schodo-ukraini-vineseni-evropeyskim-sudom-z-prav-lyudini.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).