Адміністративне судочинство
Спеціальність: Професійна освіта (Право)
Код дисципліни: 6.015.55.O.025
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Скочиляс-Павлів Ольга Василівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності (ЗК):
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК9. Здатність працювати в команді.
ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК):
СК7. Здатність застосовувати норми та інститути права, щонайменше з таких галузей, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, трудове право, кримінальне і кримінальне процесуальне право.
СК10. Здатність використовувати різноманітні інформаційні джерела для повного та всебічного встановлення певних обставин.
СК11. Здатність визначати належні та прийнятні для юридичного аналізу факти.
СК12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиції.
СК13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ.
СК14. Здатність до консультування з правових питань, зокрема, можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів, відповідно до вимог професійної етики, належного дотримання норм щодо нерозголошення персональних даних та конфіденційної інформації.
СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
СК18. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
РН5. Давати короткий правовий висновок щодо окремих фактичних обставин з достатньою обґрунтованістю.
РН 6. Оцінювати недоліки і переваги певних правових аргументів, аналізуючи відому проблему.
РН10. Знати та розуміти особливості реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
РН11. Використовувати статистичну інформацію, отриману з першоджерел та вторинних джерел для правничої діяльності.
РН17. Виокремлювати і аналізувати юридично значущі факти і робити обґрунтовані правові висновки.
РН21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини;
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Адміністративне право і процес; правове регулювання державної служби в Україні.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення курсу передбачає здобуття знань про поняття, завдання, принципи адміністративного судочинства, систему адміністративних судів України, організацію адміністративного судочинства (підсудність, учасники судового процесу, склад суду, докази, судові витрати, заходи процесуального примусу, правнича допомога), порядок судового розгляду адміністративної справи, апеляційне та касаційне оскарження, перегляд справи за нововиявленими або виключними обставинами, особливості розгляду окремих категорій адміністративних справ, порядок виконання судових рішень в адміністративних справах
Опис: Загальні положення адміністративного судочинства України. Принципи адміністративного судочинства. Особливості побудови та функціонування адміністративних судів в Україні. Організація адміністративного судочинства (підсудність адміністративних справ; склад суду при вирішенні адміністративних справ; учасники судового процесу). Докази та доказування в адміністративному судочинстві. Основні інститути адміністративного судочинства (судові виклики і повідомлення; судові витрати; заходи процесуального примусу). Інститут позову в адміністративному судочинстві. Проходження справи в адміністративному суді. Типові та зразкові справи в адміністративному судочинстві. Перегляд судових рішень в адміністративному судочинстві. Особливості розгляду окремих категорій адміністративних справ. Види спорів за зверненням суб’єкта владних повноважень до фізичних чи юридичних осіб та порядок їх розгляду. Порядок виконання судових рішень в адміністративних справах.
Методи та критерії оцінювання: Засобами діагностики знань (успішності навчання, якісних та кількісних показників) виступають: проведення поточного і семестрового контролю знань студентів.
Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Адміністративне судочинство» складається з оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену.
Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Адміністративне судочинство».
Поточний контроль проводиться у таких формах: фронтального стандартизованого усного опитування студентів за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); опитування з використанням методу «мікрофон».
Семестровий контроль проводиться у формі екзамену в терміни, передбачені графіком навчального процесу. Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Екзамен з навчальної дисципліни проводить лектор за участю асистента чи іншого викладача, який вів практичні заняття з дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 40 балів:
- практичні (семінарські) заняття - 28 балів
- індивідуальне науково-дослідне завдання (презентація, тези) - 12 балів
Екзамен - 60 балів:
- письмова компонента - 50 балів)
- усна компонента - 10 балів
Разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Адміністративне судочинство. Процесуальні документи. Практичний коментар та зразки. Київ: Центр учбової літератури. 2018. 152 с.
2. Адміністративне судочинство: навч. посіб. / за заг. ред. Н. Б. Писаренко. Харків: Право, 2016. 312 с.
3. Адміністративне судочинство: навчальний посібник / укладачі: Н. П. Бортник, Н. В. Лесько, О. В. Скочиляс-Павлів, М. Р. Малець. Київ: «Видавництво Людмила», 2021. 340 с.
4. Кайдашев Р., Лощихін О., Акімов О. Теоретико-метологічні аспекти перегляду судових рішень в апеляційному впроваджені в адміністративному процесі України: навч. посіб. К.: ДП «Вид. дім «Персонал», 2016. 124 с.
5. Коваль М.П. Адміністративний судовий процес та особливості розгляду деяких спорів: навчальний посібник у схемах. К.: Видавництво «Юридична література», 2020. 216 с.
6. Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 року. URL: http://www. rada. gov. ua.
7. Науково-практичний коментар Кодексу адміністративного судочинства України; за заг. ред. Журавльова Д. В. Київ: Видавничий дім «Професіонал», 2017. 416 с.
8. Перегляд судових рішень в адміністративному процесі: у 2 кн.: підручник/ наук.-ред. колегія: Р. Кайдашев (голова), Є. Романенко (співголова) та інші. Київ: «Видавничий дім «Персонал», 2017. Кн. 1. 304 с.
9. Пєтков С., Мацюк В., Журавльов Д. Адміністративне судочинство. Процесуальні документи. Практичний коментар та зразки. Станом на 1 червня 2018 року. К.: Центр навчальної літератури, 2018. 152 с.
10. Тетарчук І.В. Адміністративне судочинство: навчальний посібник для підготовки до іспитів. К.: Центр учбової літератури + ЦНЛ Київ. 2020. 186 с.
Навчально-методичне забезпечення:
1. Робоча програма навчальної дисципліни (укладачі – Скочиляс-Павлів О.В.).
2. Методичні вказівки для підготовки до семінарських занять та самостійної роботи (укладачі – Скочиляс-Павлів О.В.).
3. Методичні вказівки до виконання контрольних робіт (укладачі – Скочиляс-Павлів О.В.).
4. Електронний Віртуальний навчально-методичний комплекс з дисципліни (реєстраційний номер Е41-133-267/2019 від 09.04.2019 р.).
Інформаційні ресурси:
1. Офіційний веб-сайт Верховного Суду. URL: https://supreme.court.gov.ua
2. Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. URL: http://rada.gov.ua
3. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/
4. Зразкові справи. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/gromadyanam/perelik_sprav/
5. Постанови Пленуму Верховного Суду. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pro_sud/postanovap/
6. Практика ЄСПЛ. Український аспект. URL: https://www.echr.com.ua/rishennia-espl/
7. Національна бібліотека ім. В.І. Вернадського. URL: http://www.nbuv.gov.ua/
8. Юридична бібліотека. URL: http://pravo.biz.ua/
9. Союз юристів України - Всеукраїнське громадське об'єднання. URL: http://www.lawyersunion.org.ua
10. Правознавець. URL: http://www.pravoznavec.com.ua/
11. ЛІГА.net. URL: http://liga.net/
12. Юридичний портал. URL: http://jurisprudence.com.ua/
13. LEX - Правовий портал України. URL: http://ukr-pravo.at.ua/
17. Юридичний радник. URL: http://www.yurradnik.com.ua/
18. Юридична газета. URL: http://yur-gazeta.com/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Адміністративне судочинство (курсова робота)
Спеціальність: Професійна освіта (Право)
Код дисципліни: 6.015.55.O.030
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Керівники курсових робіт
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності (ЗК):
ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК):
СК7. Здатність застосовувати норми та інститути права, щонайменше з таких галузей, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, трудове право, кримінальне і кримінальне процесуальне право.
СК12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиції;
СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Результати навчання: РН3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел.
РН6. Оцінювати недоліки і переваги певних правових аргументів, аналізуючи відому проблему.
РН7. Складати та узгоджувати план власного прикладного дослідження і самостійно збирати матеріали за визначеними джерелами.
РН15. Застосовувати в професійній діяльності основні сучасні правові доктрини, цінності та принципи функціонування національної правової системи.
РН17. Виокремлювати і аналізувати юридично значущі факти і робити обґрунтовані правові висновки.
КОМ3. Доносити до респондента матеріал з певної проблематики доступно і зрозуміло.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Адміністративне право та процес, правове регулювання державної служби, адміністративне судочинство
Короткий зміст навчальної програми: Важливою складовою підготовки у вищих навчальних закладах висококваліфікованих фахівців є науково-дослідна робота студентів, яка включає в себе роботу над науковим дослідженням під керівництвом викладачів.
Одним з напрямків науково-дослідної роботи, яка здійснюється в межах навчально-виховного процесу, є підготовка до написання та захист курсових робіт, які є основними науковими працями, що виконуються студентами індивідуально в процесі їх навчання в вищому навчальному закладі.
Курсова робота передбачає систематизацію, закріплення та розширення теоретичних знань, ознайомлення з методами, напрацьованими іншими дослідниками у відповідній галузі правової науки, обґрунтування результатів власного дослідження.
Дана робота є закономірним підсумком теоретичної, науково-практичної роботи студента протягом певного періоду навчання, тому процес написання курсової роботи – важливий і відповідальний етап підготовки фахівця-правознавця.
Опис: Тематика курсових робіт складається викладачами кафедри адміністративного та інформаційного права відповідно до навчального і робочого навчального планів спеціальності 015 «Професійна освіта (право)» і затверджується на засіданні кафедри.
Студенти мають право вільного вибору теми курсової роботи із запропонованого переліку (принцип академічної свободи) протягом 4-6 тижнів з початку навчального семестру, після чого на кафедру подається заява студента на ім’я завідувача кафедри із зазначенням теми курсової роботи і кандидатури наукового керівника.
Студент може самостійно запропонувати тему курсової роботи, попередньо узгодивши її з науковим керівником та завідувачем кафедри.
При виборі теми необхідно враховувати, що в межах однієї форми навчання, як правило, не допускається виконання курсової роботи за однією і тією самою темою двома чи більше студентами.
Методи та критерії оцінювання: Оцінка курсової роботи здійснюється за 100-бальною шкалою:
- виконання курсової роботи - 70 балів;
- захист - 30 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: При оцінюванні курсових робіт беруть до уваги те, що здобувач повинен уміти:
- формулювати мету і завдання дослідження;
- вести бібліографічний пошук із застосуванням сучасних інформаційних технологій;
- використовувати сучасні методи наукового дослідження, модифікувати наявні методи відповідно до поставлених завдань роботи;
- обробляти отримані дані, аналізувати і систематизувати їх на базі відомих джерел;
- узагальнювати результати дослідження й обґрунтовувати їхню достовірність;
- оформляти одержані результати і роботу в цілому відповідно до сучасних чинних вимог.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Адміністративне судочинство. Процесуальні документи. Практичний коментар та зразки. Київ: Центр учбової літератури. 2018. 152 с.
2. Адміністративне судочинство: навч. посіб. / за заг. ред. Н. Б. Писаренко. Харків: Право, 2016. 312 с.
3. Адміністративне судочинство: навчальний посібник / укладачі: Н. П. Бортник, Н. В. Лесько, О. В. Скочиляс-Павлів, М. Р. Малець. Київ: «Видавництво Людмила», 2021. 340 с.
4. Кайдашев Р., Лощихін О., Акімов О. Теоретико-метологічні аспекти перегляду судових рішень в апеляційному впроваджені в адміністративному процесі України: навч. посіб. К.: ДП «Вид. дім «Персонал», 2016. 124 с.
5. Коваль М.П. Адміністративний судовий процес та особливості розгляду деяких спорів: навчальний посібник у схемах. К.: Видавництво «Юридична література», 2020. 216 с.
6. Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 року. URL: http://www. rada. gov. ua.
7. Науково-практичний коментар Кодексу адміністративного судочинства України; за заг. ред. Журавльова Д. В. Київ: Видавничий дім «Професіонал», 2017. 416 с.
8. Перегляд судових рішень в адміністративному процесі: у 2 кн.: підручник/ наук.-ред. колегія: Р. Кайдашев (голова), Є. Романенко (співголова) та інші. Київ: «Видавничий дім «Персонал», 2017. Кн. 1. 304 с.
9. Пєтков С., Мацюк В., Журавльов Д. Адміністративне судочинство. Процесуальні документи. Практичний коментар та зразки. Станом на 1 червня 2018 року. К.: Центр навчальної літератури, 2018. 152 с.
10. Тетарчук І.В. Адміністративне судочинство: навчальний посібник для підготовки до іспитів. К.: Центр учбової літератури + ЦНЛ Київ. 2020. 186 с.
Навчально-методичне забезпечення:
1. Робоча програма навчальної дисципліни (укладачі – Скочиляс-Павлів О.В.).
2. Методичні вказівки для підготовки до семінарських занять та самостійної роботи (укладачі – Скочиляс-Павлів О.В.).
3. Методичні вказівки до виконання контрольних робіт (укладачі – Скочиляс-Павлів О.В.).
4. Електронний Віртуальний навчально-методичний комплекс з дисципліни (реєстраційний номер Е41-133-267/2019 від 09.04.2019 р.).
Інформаційні ресурси:
1. Офіційний веб-сайт Верховного Суду. URL: https://supreme.court.gov.ua
2. Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. URL: http://rada.gov.ua
3. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/
4. Зразкові справи. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/gromadyanam/perelik_sprav/
5. Постанови Пленуму Верховного Суду. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pro_sud/postanovap/
6. Практика ЄСПЛ. Український аспект. URL: https://www.echr.com.ua/rishennia-espl/
7. Національна бібліотека ім. В.І. Вернадського. URL: http://www.nbuv.gov.ua/
8. Юридична бібліотека. URL: http://pravo.biz.ua/
9. Союз юристів України - Всеукраїнське громадське об'єднання. URL: http://www.lawyersunion.org.ua
10. Правознавець. URL: http://www.pravoznavec.com.ua/
11. ЛІГА.net. URL: http://liga.net/
12. Юридичний портал. URL: http://jurisprudence.com.ua/
13. LEX - Правовий портал України. URL: http://ukr-pravo.at.ua/
17. Юридичний радник. URL: http://www.yurradnik.com.ua/
18. Юридична газета. URL: http://yur-gazeta.com/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).