Сімейне право
Спеціальність: Професійна освіта (Право)
Код дисципліни: 6.015.55.E.056
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: І.О. Личенко, В.З. Чорнописька
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (ФК)
Фк26 Здатність збирати, аналізувати та інтерпретувати інформацію (дані відповідно до спеціалізації.
Фахові компетентності професійного спрямування
ФКС35(ЗВО)
Здатність аналізувати та правильно застосовувати законодавство, що стосуються сімейних та трудових правовідносин, засинювати правове виховання.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання (ПР):
Лінія 1: Освітньо-правова діяльність
ПР35 (ЗВО).Знання змісту та особливостей правового регулювання сімейних та трудових правовідносин.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Цивільне право і цивільний процес
Короткий зміст навчальної програми: «Сімейне право» – навчальна дисципліна, що орієнтує студентів на поглиблене дослідження сімейних правовідносин. Вивчення дисципліни дозволить сформувати у студентів повне і об’єктивне уявлення про особисті немайнові та майнові відносини, які випливають із шлюбу, споріднення, усиновлення, опіки та піклування, прийняття дитини в сім’ю для виховання та з інших підстав, які не заборонені законом і таких, що не суперечать моральним засадам. В рамках цієї дисципліни формуються теоретичні знання студентів щодо правових засад здійснення сімейних прав та виконання сімейних обов’язків, особливостей та умов укладення шлюбного договору та правових основ захисту сімейних прав, умов укладення, підстав та правових наслідків недійсності шлюбу, порядку його розірвання, теоретичних і практичних проблем сімейного права. Глибоке засвоєння студентами основних положень цієї навчальної дисципліни є необхідною умовою формування кваліфікованих фахівців, зокрема, майбутніх адвокатів, юрисконсультів, суддів, нотаріусів, прокурорів тощо.
Опис: Тема 1. Поняття, предмет та метод сімейного права
Тема 2. Сім’я. Загальні засади правового регулювання сімейних відносин.
Тема 3. Сімейні правовідносини, їх суб’єкти, види, підстави виникнення
Тема 4. Захист сімейних прав та законних інтересів. Відповідальність в сімейному праві
Тема 5. Сімейне законодавство України.
Тема 6. Шлюб.
Тема 7. Особисті немайнові та майнові правовідносини подружжя.
Тема 8. Припинення шлюбу. Недійсність шлюбу.
Тема 9. Визначення походження дітей.
Тема 10. Особисті немайнові правовідносини батьків та дітей.
Тема 11. Майнові право-відносини батьків та дітей.
Тема 12. Судовий розгляд справ, що виникають із шлюбно-сімейних правовідносин між подружжям
Тема 13. Судовий розгляд справ, що виникають із шлюбно-сімейних
правовідносин щодо дітей
Тема 14. Влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Тема 15. Права та обов’язки інших членів сім’ї та родичів
Методи та критерії оцінювання: Контроль результатів навчання студентів є складовою навчального процесу, який проводиться з метою встановлення відповідності результатів навчання студентів вимогам освітніх програм. Основними видами контролю результатів навчання студентів є поточний та семестровий контроль.
В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекції, «активні» семінари з елементами «ділової гри», тренінги, заняття із застосуванням комп'ютерно-комунікаційної складової.
Для формувань уміння та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький.
Перевага продуктивним методам: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, кейс-стади, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації - спрямовані на активізацію і стимулювання навчально пізнавальної діяльності студентів.
Методи діагностики знань, опосередком яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни «Сімейне право», наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі.
Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Сімейне право» для студентів денної форми навчання складається з оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену.
Засобами діагностики знань (успішності навчання, якісних та кількісних показників) виступають: проведення поточного і семестрового контролю знань студентів.
Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Сімейне право». Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо.
Поточний контроль проводиться з метою вияснення готовності студентів до занять у таких формах: фронтального стандартизованого усного опитування студентів за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц - опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх студентів або вибіркове опитування частини присутніх.
Самостійна та індивідуальні робота студентів передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни «Сімейне право», свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну літературу і нормативну базу, планувати власну роботу.
Самостійна робота студента - робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчально-методичними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, колоквіумів, рефератів, звітів.
Завдання для СРС: робота з спеціальною, довідковою літературою, першоджерелами, робота з медіа-ресурсами з оформленням результату у виді реферату, есе, повідомлення, розробка наукового проєкту – написання наукової статті, наукової доповіді; пошук інформації та її обробка – робота в мережі Інтернет; робота з електронними носіями інформації – електронні підручники, медіатека, аудіотека; участь у конференціях, наукових семінарах, симпозіумах, «круглих столах»; розв’язання задач (казусів), тощо.
Написання реферату (під керівництвом викладача) дасть змогу студентам опанувати
навичками добору і самостійної роботи з літературними та іншими джерелами, а також, на
ґрунті вивченого, узагальнення, систематизації й аналізу матеріалу, робити відповідні висновки. Студент може самостійно обрати будь-яку тему з рекомендованої тематики реферативних робіт. За умови, коли студент вчасно не обрав тему або затрудняється у виборі, тему може запропонувати викладач. Староста складає список студентів з назвами обраних тем рефератів і передає його викладачеві. Студент використовує рекомендовану літературу, також самостійно здійснює пошук необхідних наукових праць. Для цього потрібно ознайомитись із каталогами наукових бібліотек, новими надходженнями до них, виділити дослідження тих авторів, які працюють над науковими проблемами, пов’язаними із темою обраної реферативної роботи. Необхідно обов’язково ознайомитись з журнальними публікаціями останніх кількох років.
Обов’язковим етапом роботи над рефератом є його захист. Він передбачає коротке викладення студентом головного змісту свого дослідження та відповіді на запитання викладача. У ході захисту легко визначити ступінь обізнаності автора у досліджуваній темі та рівень його теоретичних знань.
Реферат оцінюється відповідно до встановлених критеріїв.
Семестровий контроль: СК з дисципліни «Сімейне право» проводиться у формі екзамену за накопичувальною системою в терміни, передбачені графіком навчального процесу Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Екзамен з навчальної дисципліни проводить лектор за участю асистента чи іншого викладача, який вів практичні заняття з дисципліни.
Під час СК, перед складанням ЕК з навчальної дисципліни, викладач проводить для студентів консультацію.
Методи діагностики знань, за допомогою яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни «Сімейне право», наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі.
Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти денної форми навчання
Максимальна оцінка в балах 100
Поточний контроль (ПК):
-усне опитування – 35 балів;
-виступ на практичних заняттях ( реферат) – 5 балів;
Разом за ПК – 40 балів.
Екзаменаційний контроль:
-письмова компонента – 50 балів;
-усна компонента – 10 балів.
Разом за дисципліну 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється з огляду на здатність зібрати потрібну інформацію, засвоїти знання, що дозволяють відтворити факти, демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм права, розуміти їх зміст та природу, вміння застосовувати знання у новій ситуації зі змінними умовами, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки, давати оцінку, показати переваги та недоліки, зробити загальний висновок, виявлення інтересу до потрібної інформації, формування в нього уявлення про те, як потрібно діяти, та готовності виконувати дії під керівництвом викладача та самостійно, надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях, тощо.
При оцінюванні знань студентів під час поточного контролю враховується:
– здатність диференціювати, інтегрувати й уніфікувати знання;
– вміння застосовувати правила, методи, принципи у конкретних ситуаціях;
– навики співвідношення причин і наслідків;
– спроможність аналізувати й оцінювати факти, події, явища та прогнозувати бажані результати від прийнятих рішень;
– здатність викладати письмову відповідь граматично і стилістично грамотно, логічно, послідовно з використанням наукових термінів понять (три останні критерії стосуються й усної відповіді).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Сімейний кодекс України від 10.01.2002 р. № 2947-III URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2947-14.
2. Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/435-15.
3. Цивільний процесуальний кодекс України від 18.03.2004 № 1618-IV URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1618-
4. Гузь Л. Є. Судово-практичний коментар до Сімейного кодексу України. Навчальний посібник. / Гузь Л. Є., Гузь А. В. Х.: Видавничий будинок «ФАКТОР», 2011. 576 c.
5. Дякович М. М. Сімейне право України: навчальний посібник. 2-ге вид., виправл. і доп. К.: Правова єдність, 2012. 551 с.
6. Науково-практичний коментар Сімейного кодексу України : пер. з рос. / С. В. Ківалов, Ю. С. Червоний, Г. С. Волосатий та ін. ; за ред. Ю. С.Червоного. К. ; О., 2008. 504 с.
7. Ромовська З. В. Сімейний кодекс України: науково-практичний коментар / З. В. Ромовська. К.: Правова єдність. 2009. 428 с.
8. Сімейне право України: підручник / Л. М. Баранова, В. І. Борисова, І. В. Жилінкова та ін..; за заг. ред. В. І. Борисової та І. В. Жилінкової. 4-те вид., перероб. і доп. К.: Юрінком Інтер, 2012. 320 с.
9. Сімейне право України : підручник / Л. М. Баранова, В. І. Борисова, І. В. Жилінкова та ін. ; за заг. ред. В. І. Борисової та І. В. Жилінкової. 3-тє вид., переробл. і допов. К., 2011. 264 с.
10. Сімейне право: підручник / За заг. Ред. В. А. Кройтора, В. Ю. Євко. Харків, 2016. 512 с.
11. Сімейне право України: підручник / за ред. А. О. Дутко. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2018. 480 с.
12. Сімейне право України: навч. посібник / Т. А. Кобзєва, В. С. Шапіро. Суми: Сумський держ. Університет, 2015. 90 с.
13. Чеховська І. В., Самілик Л. О. Сімейне право: практикум. Ірпінь : Університет ДФС України, 2019. 132 с.
14. Чеховська І.В., Самілик Л.О. Сімейне право : практикум. Ірпінь : Університет ДФС України, 2019. 132 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).