Історія держави і права України
Спеціальність: Професійна освіта (Право)
Код дисципліни: 6.015.55.O.005
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Коваль Ігор
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в професійній освіті, що передбачає застосування певних теорій і методів педагогічної науки та інших наук відповідно до спеціалізації і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність реалізувати свої права і обов'язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК 9. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. ЗК 11. Усвідомлення рівних можливостей та гендерних проблем. ЗК 12 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР): ПР 01. Уміти використовувати інструменти демократичної і правової держави в професійній та громадській діяльності, приймати рішення на підставі релевантних даних та сформованих ціннісних орієнтирів. ПР 02. Володіти інформацією чинних нормативно-правових документ, законодавства, галузевих стандартів професійної діяльності в установах, на виробництвах, організаціях галузі/сфери (відповідно до спеціалізації). ПР 03. Аналізувати суспільно й особистісно значущі світоглядні проблеми, усвідомлювати цінність захисту незалежності територіальної цілісності та демократичного устрою України. ПР 04. Розуміти особливості комунікацій, взаємодій та співпраці в міжнародному культурному та професійному контекстах. ПР 08. Самостійно планувати й організовувати власну професійну діяльність і діяльність здобувачів освіти і підлеглих. ПР 09. Відшуковувати, обробляти, аналізувати та оцінювати інформацію, що стосується професійної діяльності користуватися спеціалізованим програмним забезпеченням та сучасними засобами зберігання та обробки інформації. ПР 11. Володіти психолого-педагогічним інструментарієм організації освітнього процесу, уміти проектувати і реалізувати навчально-розвивальні проекти. ПР.12. Аналізувати історію формування правових явищ. ПР 13. Уміти проектувати і реалізувати навчально-розвивальні проекти. ПР 15. Володіти навичками стимулювання пізнавального інтересу, мотивацій до навчання, професійного самовизначення та саморозвитку здобувачів освіти. ПР 16. Діагностувати, прогнозувати, забезпечувати ефективність та корегування освітнього процесу для досягнення програмних результатів навчання і допомоги здобувачам освіти в реалізації індивідуальних освітніх траєкторій. ПР 17. Знати основи і розуміти принципи функціонування технологічного обладнання та устаткування галузі (відповідно до спеціалізацій). ПР 21. Емпатійно взаємодіяти, відповідати за прийняття рішень в межах своєї компетенції, дотримуватися стандартів професійної етики. ПР 22. Застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності. ПР 25. Володіти основами управління персоналом і ресурсами, навичками планування, контролю, звітності на виробництвах, в установах, організаціях галузі/сфери. ПР 26. Забезпечувати рівні можливості і дотримуватися принципів гендерного паритету у професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: -
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Теорія держави і права.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна "Історія держави і права України" вивчає еволюцію української державної традиції, розвиток механізму державної влади в Україні, зародження та функціонування правової системи в цілому і окремих галузей права зокрема, а також зародження та розвиток соціокультурних елементів українського суспільства. На основі закономірностей історико-культурного розвитку вивчає причини і наслідки виникнення та занепаду державно-правових систем, функціонування механізму державної влади, зокрема органів центрального та місцевого управління, юстиції. В історії права України належна увага приділяється утворенню національної правової системи, вивченню та аналізу джерел і основних рис права, кодифікації, формуванню правової свідомості та правової культури українського народу та їх зв’язок з еволюційним розвитком українського суспільства в цілому.
Навчальний матеріал висвітлюється у відповідності до загально-цивілізаційних засад у розвитку людства з урахуванням національної державно-правової традиції, для якої характерні гуманізм, демократизм і соціальна справедливість.
Опис: 1. Вступна. Стародавні держави і право на території України – «До-слов’янська доба української державності». Зародження державної організації на території України. Рабовласницькі держави і право. Предмет історії держави і права України як історико-правової науки і навчальної дисципліни. Періодизація історії держави і права України. Монархія й республіка – політичні форми перших рабовласницьких держав на території України. 2. Українська державність у добу Середньовіччя «Руська держава і право». Становлення державності у східних слов’ян. Київська Русь як ранньофеодальна держава. Галицько-Волинська держава. Литовсько-руська держава як спадкоємиця київського та галицького періодів розвитку української держави і права. 3. Українська державність доби раннього Нового часу – «Козацька держава і право». Виникнення українського козацтва. Запорозька Січ. Реєстрове козацтво та його державно-правовий статус. Козацько-гетьманська держава. «Козацьке право»: правова система в Україні доби козацько-гетьманської держави. 4. Держава і право на території України за Нового часу – «Державо-правовий устрій на українських етнічних землях в імперську добу». Державно-правовий устрій на українських землях у складі Російської імперії. Державно-правовий устрій на західноукраїнських землях у складі Австрійської (Австро-Угорської) імперії. 5. Новітня українська національна державність і право – «Спроба розбудови української національної держави і правової системи у революційні 1917 1921 (23) рр. Соціалістичні форми українського національного державотворення: Держава і право в Україні доби Української Центральної ради (“Перша УНР”) та Директорії УНР (“Друга УНР”). “Українська Держава” та ЗУНР в Україні: національно-консервативна та національно-демократична форми розбудови Української держави. 6. Держава і право на західних українських землях доби окупації – міжвоєнний період та Друга світова війна (1920-ті середина 1940-х рр.). Соціально-політичне та правове становище західних українських земель у період міжвоєнної окупації (1920-ті – 1930-ті рр.). Окупаційні режими в Україні 1941-1944 рр. й проблеми української національної державності та права. Організаційно-правові основи діяльності українського повстанського руху. 7. Радянська держава і право в Україні (1917 1991 рр.). Політико-правові особливості становлення в Україні радянської державності і права (1917-1922 рр.). Політико-правові особливості закріплення в Україні радянської державності та права (1920-ті рр.). Тенденції розвитку радянської державності і права в Україні у період сталінського тоталітарно-репресивного режиму (1930-поч. 1950-х). Еволюція радянської державності і права в Україні у період кризи соціалізму (середина 1950-х – початок 1990-х рр.). 8. Держава і право незалежної України – «Становлення та еволюція незалежної держави та правової системи сучасної України (1991 2013 рр.). Нормативно-правове забезпечення процесу становлення незалежної української національної державності. Формування національної правової системи.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на семінарських заняттях; виконання і захист домашньої контрольної роботи та підсумкової контрольної роботи, підготовка тематичних рефератів, стандартизований контроль (тести). Загальне значення цих методів полягає в тому, щоб найкращим чином забезпечити своєчасний і всебічний зворотний зв’язок між студентами і викладачем.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольного заходу під час СК – заліку. Кількість балів, відведених на ПК складає 40 балів; додатково – 10 (домашня контрольна робота). Заліковий контроль – 50 балів. Максимальна оцінка в балах разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: • Історія держави і права України / Під ред. Тація В.Я., Рогожина А.Й.: Академічний курс у 2-х тт. К., 2000. 444 с. (а також інші видання).
• Музиченко П. Історія держави і права України. К., 2003. 550 с. (а також інші видання).
• Терлюк І.Я. Історія держави і права України (Доновітній час): навчальний посібник. К.: Атіка, 2006. 400 с.
• Терлюк І.Я. Історія держави і права України: [навч. посіб.]. К.: Атіка, 2011. 944 с.
• Терлюк І.Я. Історія держави і права України: [навч. посіб.]. Вид. 3-тє, перероблене. К.: Атіка, 2013. 628 с.
• Терлюк І.Я. Історія держави і права України: [навч. посіб.]. Вид. 4-те, зі змінами. К.: Видавничий дім «КОНДОР», 2018. 772 с.
• Терлюк І.Я. Історія держави і права України: [навч. посіб.]. Вид. 5-те, перегл., зі змінами. У 2-х ч. Ч.1: Держава і право на території сучасної України від Стародавності по Новий час. К.: Видавничий дім «Кондор», 2022. 254 с.
• Терлюк І.Я. Історія держави і права України: [навч. посіб.]. Вид. 5-те, перегл., зі змінами. У 2-х ч. Ч.2: Держава і право на території сучасної України за новітнього часу. К.: Видавничий дім «Кондор», 2022. 427 с.
• Терлюк І.Я. Історія українського права від найдавніших часів до XVIII століття. Львів: ЛІВС при НАВСУ, 2003. 156 с.
• Терлюк І.Я. Огляд історії кримінального права України: [навч. посіб.]. Львів: Ліга-Прес, 2007. 92 с.
• Тестові завдання з курсу “Історія держави і права України” /Укладачі: В.М. Власенко, С.І. Дегтярьов. Суми: Вид-во СумДУ, 2006. 96 с.
• Електронний навчально-методичний комплекс «Історія держави і права України» / І.Я. Терлюк, С.Б. Цебенко (укладачі). URL: http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10762 / Сертифікат № 00465 / Номер та дата реєстрації: Е41-132-15/2013 від 25.10.2013 р.
• [Терлюк І.Я.] Історія держави і права України: методичні матеріали з навчальної дисципліни. Для студентів денної і заочної форми навчання першого (бакалаврського) рівня Навчально-наукового інституту права, психології та інноваційної освіти НУ «Львівська політехніка», спеціальність 081 – «Право» / І.Я. Терлюк (укладач). Видання 12-те, зі змінами. Львів: НУ «Львівська політехніка», 2022. 70 с.
• ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ: офіційний сайт. URL: http://zakon.rada.gov.ua/
• ІЗБОРНІК. Історія України IX-XVIII ст. Першоджерела та інтерпретації. Електронна бібліотека давньої української літератури. Українські літописи, хроніки, житія, апокрифи, граматики, лексикони, історично-мемуарна проза, перекладні та поетичні твори. URL: http://litopys.org.ua/ ; http://izbornyk.org.ua/
• БІБЛІОТЕКА «ЛІТЕРА» — колекція українських оцифрованих книг у форматах: pdf, djvu : Держава (ідеологія, політика, право). URL: http://litera-ua.livejournal.com/2009/05/12/
• DIASPORIANA.ORG.UA — бібліотека електронних копій друкованих книг української діаспори, переважно давніх, всі книги доступні у форматі pdf або djvu. URL: http://diasporiana.org.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).