Психофізіологія

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 6.053.00.O.016
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Андрушко Ярина Степанівна – к.псих.н., доцент, доцент Колінковський Олександр Миколайович – к.мед.н, старший викладач закладу вищої освіти
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни «Психофізіологія» є ознайомлення здобувачів вищої освіти з фізіологією центральної нервової системи (головного мозку), щодо реалізації психічних функцій та процесів, зокрема: навчальна – оволодіння здобувачів вищої освіти у галузі психології сучасними знаннями про фізіологічні і нейрофізіологічні механізми психічних функцій людини, з?ясування розвитку, становлення та досягнень психофізіології, оволодіння сучасними напрямками психофізіологічних досліджень з метою оцінки, прогнозу, адаптації та регулювання станів людини, психофізіологічного супроводу навчальної і професійної діяльності та психодіагностичного процесу, форм і методів реабілітації; розвиваюча – формування природничо-наукової методології аналізу психічних феноменів і поведінки людини; виховна – виховання професійно-значущих якостей, розуміння психофізіологічних складових психіки з метою особистісної гармонізації здобувачів вищої освіти.
Завдання: Місце навчальної дисципліни в освітній програмі визначено такими компетентностями освітньої програми: ЗК 3. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. 3К 4. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. СК 2. Здатність до ретроспективного аналізу вітчизняного та зарубіжного досвіду, розуміння природи виникнення, функціонування та розвитку психічних явищ. СК 3. Здатність до розуміння природи поведінки, діяльності та вчинків.
Результати навчання: ПР 2 Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань. ПР 18 Вживати ефективних заходів щодо збереження здоров’я (власного й оточення) та за потреби визначати зміст запиту до супервізії. АіВ 2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Передумови для вивчення навчальної дисципліни: Загальна психологія, Анатомія та фізіологія центральної нервової системи, Психологія особистості, Порівняльна психологія та психофізіологія.
Короткий зміст навчальної програми: Основна мета вищої освіти – підготувати висококваліфікованих фахівців, які здатні до якісної організаційно – керувальної та науково – педагогічної діяльності. Курс вивчення психофізіології покликаний реалізувати дану мету шляхом надання потрібних знань з нейрофізіологічних основ психічної діяльності людини та інстинктивної, свідомо – мотиваційної поведінки. Адекватна поведінка людини забезпечується нервово – гуморальною регуляцією її функцій, та виразно і багатозначно проявляється у психічній діяльності особистості. Психофізіологія, як наука, повинна забезпечити якісну природно - наукову підготовку студентів, необхідну для формування їх професійних умінь та навичок, що включає в себе, насамперед, правильну організацію наукової та психічної діяльності, спираючись на індивідуальні психофізіологічні особливості сприйняття, уваги, пам’яті та мислення. Це також дозволить оптимізувати процес навчання. Дисципліна передбачає аудиторну роботу у межах лекційних та практичних занять. Самостійна робота передбачає роботу з укладання корекційних програм, роботу з рекомендованою літературою, опрацювання окремих тем і питань, роботу з першоджерелами. Вивчення навчальної дисципліни потребує: виконання тестових завдань, ситуаційних завдань, самостійної роботи, індивідуальних завдань тощо; підготовки до практичних занять; робота з статистичними та інформаційними джерелами, опрацювання рекомендованої основної та додаткової літератури, а також матеріалів діяльності організацій і закладів різного типу. Підготовка та участь у практичних заняттях передбачає: ознайомлення з програмою навчальної дисципліни, питаннями, які виносяться на заняття з відповідної теми; вивчення практичного досвіду роботи психолога, конспекту лекцій, а також позицій, викладених у підручниках, монографічній та іншій науковій літературі, тощо. Для вивчення теми та правильного виконання (розв’язання) завдань слід брати до уваги методичні рекомендації щодо підготовки до теми (заняття), зазначені у конспекті лекцій з курсу. На практичних заняттях присутність здобувачів вищої освіти є обов’язковою, важливою також є їх участь в обговоренні всіх питань теми. Пропущені заняття мають бути відпрацьовані. Це ж стосується й здобувачів, які не виконали завдання або показали відсутність знань з основних питань теми. Здобувач вищої освіти повинен дотримуватися навчальної етики, поважно ставитися до учасників процесу навчання, бути зваженим, уважним та дотримуватися дисципліни й часових (строкових) параметрів навчального процесу.
Опис: Тема 1. Предмет, завдання і методи психофізіології. Психофізіологія та її місце в системі психофізіологічних наук. Предмет та задачі психофізіології на сучасному етапі розвитку науки. Психофізіологія, психологічна фізіологія, нейропсихологія та ВНД. Історія становлення психофізіології, як науки. Розділи сучасної психофізіології. Основні напрямки теоретичної психофізіології. Прикладні області психофізіології. Методи психофізіологічних досліджень. Тема 2. Морфофункціональні особливості нервової системи Загальні принципи будови нервової тканини. Найпростіші соматичні та вегетативні рефлекторні дуги. Будова і функція соматичної та вегетативної нервової системи. Функціональні та морфологічні відмінності симпатичної і парасимпатичної частин вегетативної нервової системи. Тема 3. Психофізіологія сенсорних процесів Загальні властивості сенсорних процесів. Нейронні моделі сприйняття. Узагальнена модель сенсорної системи. Тема 4. Психофізіологія зорової системи Будова і функції периферійної частини зорового аналізатора (очного яблука). Будова і функції сітківки. Провідні шляхи та кіркові центри зорового аналізатора. Акомодація, рефракція. Види аномалії рефракції і способи її корекції. Світло- і кольоросприйняття. Адаптація ока. Тема 5. Психофізіологія слухової і вестибулярної систем Будова органа слуху: а. зовнішнє вухо; б. середнє вухо; в. внутрішнє вухо. Будова кіскового і перетинчастого лабіринтів. Кортіїв (спіральний орган), його будова і функція. Механізм сприйняття звукових хвиль. Вестибулярна система. Тема 6. Психофізіологія смакової і нюхової систем Сенсорна система смаку: будова смакових рецепторів, сприйняття та центри смакових відчуттів. Сенсорна система нюху: будова, функція та кіркове представництво. Тема 7. Психофізіологія вісцерально-сенсорної та сомато-сенсорної систем Провідні шляхи і центри вісцеральної сенсорної системи. Загальна характеристика соматовісцеральних систем. Сенсорна система шкіри. Сенсорна система кістково-м’язового апарату. Тема 8. Психофізіологіяні основи рухової діяльності людини Поняття рухової діяльності та будова опорно-рухового апарата. Організація рухової системи. Система управління рухами (за М.О. Бернштейном). Схема управління руховою діяльністю (за О.Р. Малхазовим). Опанування рухової діяльності. Тема 9. Психофізіологія адаптації людини Загальні уявлення про адаптацію. Види адаптації. Основні закономірності адаптації. «Ціна» адаптації та дезадаптація. Адаптивність та адаптаційні можливості. Тема 10. Психофізіологія пам’яті Загальні уявлення про пам’ять та її фізіологічні основи. Види пам’яті. Загальна характеристика процесів пам’яті. Індивідуальні особливості пам’яті. Тема 11. Психофізіологія уваги Поняття про увагу, її природу та значення. Види та форми уваги. Основні властивості уваги. Способи управління увагою. Тема 12. Психофізіологія емоцій Поняття емоції і почуття. Теорії емоцій. Функції емоцій і почуттів. Види емоцій. Індикатори емоцій. Психофізіологічні механізми емоцій. Тема 13. Психофізіологія сну Сон і його види. Теорії сну. Стадії сну. Сновидіння. Функціональне значення сну і потреба в ньому. Регулярний режим сну. Тема 14. Психофізіологія научіння Поняття научіння, його механізми. Рівні научіння. Форми научіння і їх характеристика. Поняття «учіння». Види, рівні та механізми учіння і научіння. Поняття «навчання» і його механізми. Тема 15. Психофізіологія індивідуальних відмінностей Властивості нервової системи і характеристика індивідуальності. Типи темпераментів та їх психологічна характеристика. Властивості нервової системи і спеціальні здібності. Темперамент як формальна інтеграційна основа індивідуальності. Тема 16. Психофізіологія діяльності Поняття діяльності. Види і структура діяльності. Загальні характеристики та закономірності діяльності. Чинники ефективності діяльності. Працездатність. Функціональні стани організму людини в процесі праці. Оцінка працездатності людини. Динаміка працездатності і характеристика їх фаз. Психофізіологія професійної діяльності.
Методи та критерії оцінювання: Методи письмового контролю – забезпечують глибоку і всебічну перевірку засвоєння програмового матеріалу. У письмовій роботі студенту необхідно показати як теоретичні знання, так і вміння застосовувати їх для розв'язування конкретних завдань, психологічних проблем, ситуацій. Методи усного контролю – бесіда, доповідь студента, роз'яснення. Основою усного контролю слугує монологічна відповідь студента (у підсумковому контролі це більш повний, системний виклад) або запитально-відповідальна форма – бесіда. Усний контроль, як поточний, проводиться на кожному занятті в індивідуальній, фронтальній або комбінованій формі, можуть застосовуватися дидактичні картки, ігри, технічні засоби.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) Залік Разом за дисципліну Письмова компонента, усна компонента 60 40 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Легендзевич Г. Я. Порівняльна психологія та психофізіологія: навч. посібник / Г. Я. Легендзевич, Г. М. Закалик. - Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2021. - 220 с. 2. Данилов С.А. Психофізіологія: навчальний посібник / М. Ю. Макарчук, Т. В. Куценко, В.І. Кравченко, С.А.Данилов – К. : ООО «Інтерсервіс» , 2011. – 329 с. 3. Кизиминко Л.Д., Сняданко І.І. Основи анатомії і фізіології людини: теоретичний та практичний курс: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2009. – 248 с. 4. Лісовенко А.Ф., Бедан В.Б. Психофізіологія: практикум (для самостійної підготовки здобувачів вищої освіти факультету психології, політології та соціології) / А.Ф. Лісовенко, В.Б. Бедан. – Одеса: Фенікс, 2021. – 75 с. 5. Сапольські Р. Біологія поведінки. Причини доброго і погано в нас / пер. з англ. Олена Любенко. – К.: Наш формат, 2021. – 672 с. 6. Філімонов В. Фізіологія людини: підручник / В. І. Філімонов. – 4-те вид. – К.: ВСВ «Медицина», 2021. – 488 с. Допоміжна 1. Горго Ю.П, Чайченко Г.М., Маліков М.В. Прикладна психофізіологія людини: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. – Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2005. – 193 с. 2. Філіппов М.М. Психофізіологія людини: навчальний посібник. – К.: МАУП, 2003. – 136 с. 3. Аршава І.Ф., Черненко М.І. Психофізіологія. Підручник. – К. Вища освіта, 2006. – 308 с. 4. Крушельницька Я.В. Фізіологія і психологія праці. К.: КНЕУ, 2002. 182 с. 5. Малхазов О.Р. Психологія та психофізіологія управління руховою діяльністю. - К.: Євролінія, 2002. - 320 с. 6. Психофіологічне забезпечення бойових підрозділів в екстремальних умовах: Метод. посіб. / Під ред. М.С. Корольчука. - К.: МОУ, 2001. - 175 с. 7. Чайченко Г.М., Цибенко В.О., Сокур В.Д. Фізіологія людини і тварини: Підручник для студ. біол. спец. вищ. навч. закл. - К. : Вища школа, 2003. - 464 с. 9. Інформаційні ресурси 1. Національна бібліотека ім. В. І. Вернадського. URL: http://www.nbuv.gov.ua/ Психологічний сайт. URL: http://www.syntonespb.ru/library/books/content/1068.html?current_book_page=all 2. Електронна бібліотека НПН України - http://lib.iitta.gov.ua 3. Актуальні проблеми психології -http://appsychology.org.ua/index.php/ua/dlia-avtoriv 4. Актуальні питання сучасної психології - http://library.sspu.sumy.ua/wpcontent/uploads/2018/04/Aktualny_pitannya_suc.psihologii 5. Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України-http://psychology-naesua.institute/ 6. Українська бібліотека - http://ualib.com.ua/ 7. Психологія-http://psyh.kiev.ua 8. Соціальні науки-http:// social-science.com.ua/ 9. http://www.chl.kiev.ua/default.aspx?id=5718 10. http://www.openlife.lviv.ua/ - для осіб з вадами зору. 11. Перша українська дейзі-бібліотека http://daisy-ukr.svefi.net/download/ 12. http://ehttp://naiu.org.ua/ducation-inclusive.com/ 13. Всеукраїнський фонд «Крок за кроком» http://ussf.kiev.ua/inclusive_education/ -Сайт містить матеріали щодо питань навчання в інклюзивному освітньому середовищі.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).