Політична психологія

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 6.053.00.O.035
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Ольга Свідерська - кандидат політичних наук, доцент кафедри теоретичної та практичної психології
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета навчальної дисципліни – формування у студентів системного уявлення і розуміння психологічної сутності політичної об’єктивної реальності, принципів та законів формування політичних поведінки, уявлень, явищ та стереотипів; вміння орієнтуватися у сучасному турбулентному світі, розуміти специфіку та особливості протидії ІПСО, політичному маніпулюванню та дезінформації.
Завдання: 3К 5. Здатність бути критичним і самокритичним. 3К 6. Здатність приймати обґрунтовані рішення ЗК 10. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні; СК 3. Здатність до розуміння природи поведінки, діяльності та вчинків. СК 7. Здатність аналізувати та систематизувати одержані результати, формулювати аргументовані висновки та рекомендації.
Результати навчання: ПР 10 Формулювати думку логічно, доступно, дискутувати, обстоювати позицію, модифікувати висловлювання відповідно до особливостей співрозмовника. ПР 17 Демонструвати соціально відповідальну та свідому поведінку, слідувати гуманістичним та демократичним цінностям у професійній та громадській діяльності. КОМ 2. Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію. АіВ 2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Історія державності та культури України Соціальна психологія, частина 1 Соціальна психологія, частина 2 Філософія Психологія управління Виконання бакалаврської кваліфікаційної роботи (ВКР)
Короткий зміст навчальної програми: Результатом вивчення курсу «Політична психологія» в навчальній програмі підготовки здобувачів вищої освіти за спеціальністю 053 Психологія є забезпечення формування професійних та фахових компетентностей у сфері управління та аналізу політичних реалій сьогодення. Зокрема мова йде про вміння аналізувати взаємозв’язок суспільних змін та психологічних явищ, засвоєння практичних навичок політичної комунікації, розуміння особливостей психологічного впливу та його використання у PR технологіях, передвиборчих кампаніях й у формуванні суспільної думки. Вироблення стратегії поведінки протидії політичному маніпулюванню. Розуміння основних етапів становлення політичної психології, методів та методології її дослідження, поняття політичної поведінки та масової політичної поведінки, а також їхньої трансформації під впливом розвитку інформаційного суспільства. Формування уявлень щодо психологічних особливостей характеру та прийняття рішень видатних світових та українських політиків. Вміння критично аналізувати політичні процеси, котрі відбуваються у світі, розуміти механізми створення сучасного політичного лідерства, та ін. Розуміння інформаційно-смислових війн та ІПСО, особливостей протидії ворожій пропаганді.
Опис: Політична психологія як наука Психологія політичної та масової політичної поведінки Політичні потреби, мотиви, атитюди та орієнтації Роль політичних режимів у формуванні індивідуальних характеристик особи Психологія політичних еліт та лідерства Психологічні особливості політичної ідеології Технології передвиборчих кампаній Технології створення політичних гасел Психологічне забезпечення інформаційної безпеки в умовах воєнних дій Астротерфінгові операції у ХХІ ст.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль за ОК «Політична психологія» здійснюється за допомогою вибіркового усного опитування; оцінення виступів на практичних заняттях, оцінки активності у дискусіях, тестування, оцінки індивідуальних проєктів та контрольних робіт. Екзаменаційний контроль є результатом розв’язання студентом тестових завдань та усного опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Для денної форми навчання: Максимальна кількість балів, які може отримати студент під час навчання 40 (ПК), що включає в себе виступи на практичних заняттях, аналіз фахової літератури, участь у дискусіях, виконання індивідуального завдання, результати тестування за кожною із тем. Система за якою студент набирає бали – накопичувальна. Під час екзамену студент може набрати максимально 60 балів, що включає 30 балів за тестування та 30 балів за усну компоненту. Мінімальний бал (ПК) з яким студент допускається до екзамену – 0 балів. Відпрацювань на дисципліні не передбачено, окрім індивідуальних графіків навчання, та пропусків за станом здоров’я. Для заочної форми навчання: Максимальна кількість балів, які може отримати студент під час навчання 40 (ПК), що включає в себе виступи на практичних заняттях, аналіз фахової літератури, участь у дискусіях, виконання індивідуального завдання, результати тестування за кожною із тем та виконання двох контрольних робіт. Система за якою студент набирає бали – накопичувальна. Під час екзамену студент може набрати максимально 60 балів, що включає 30 балів за тестування та 30 балів за усну компоненту. Мінімальний бал з яким студент допускається до екзамену – 0 балів. Відпрацювань на дисципліні не передбачено
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бек У. Влада і контрвлада у добу глобалізації. Нова світова політична економія. Київ: Ніка-Центр. 2015. 404 с. 2. Богуш Д. Десять секретів політичних компаній. Київ : Вид-во «Березовська». 2017. 168 с. 3. Була С., Свідерська О. Соціальні мережі як інструмент політичної маніпуляції. Політикус.2020. Вип. 4. С. 21–25. 4. Вілбер К. Трамп і епоха. Львів : Видавництво Terra Incognita, 2019. 136 c. 5. Гоббс Т. Левіафан, або Суть, будова і повноваження держави церковної та цивільної. Київ: Дух і Літера. 606 с. 6. Денисенко В., Вишневський Ю. Політики не брешуть: 10 законів взаємодії політиків і виборців. Київ: Наш формат. 2020. 296 с. 7. Карпенко З. Аксіологічна психологія особистості : монографія. 2-ге вид., перероб., доповн. Івано-Франківськ, 2018. 720 с 8. Козирєв М. П. Політична психологія: навч. посібник. Львiв: ЛьвДУВС. 2018. 648 с 9. Лебон Г. Психология народов и масс. Минськ.: Харвест, М.: АСТ.2000. 320с. 10. Лок Дж. Два трактати про правління. Київ: Наш Формат, 2020. 312 с 11. Макіавеллі Н. Державець. Харків: Фоліо, 2023. 192 с 12. Мороз О. Боротьба за правду: як мій дядько переміг брехню. Київ: Yakaboo Publishing. 2020. 160 c. 13. Свідерська О., Була С. Популізм як стратегія політичної маніпуляції масовою людиною у епоху пост-правди 14. Свідерська О., Чорній О. Астротерфінг як інструмент психологічного впливу на масову свідомість. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія "Питання політології". 2021. Т. 39. С. 71. 15. Свідерська О. І., Чорній О. В. Психологічні особливості політико-ідеологічного самовизначення. Вісник Національного університету оборони України. 2022. № 6 (64). С. 85–93. 16. Свідерська О., Чорній О. Політична психологія : навч. посібник. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2023. 344 с. 17. Свідерська О. Інституційне управління інформаційними потоками як чинник протидії російській кібер-війні Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2022. Випуск 45. С. 208–215.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).