Теорія та філософія права (курсова робота)

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.015
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Керівники курсових робіт
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: поглиблення, узагальнення і закріплення знань із теорії та філософії права та їх застосування при вирішенні конкретного теоретико-правового завдання.
Завдання: Завдання курсової роботи відповідно до освітньої програми: ? розвинути здібності студентів, зокрема їх здатність поглиблено аналізувати наукову літературу з теорії та філософії права, чинні нормативно-правові акти України й матеріали юридичної практики; ? виробити вміння систематизувати й узагальнювати науковий та практичний матеріал, критично його оцінювати; ? закріпити навички формування загальнотеоретичних, філософсько-правових понять, аргументованого, логічного, грамотного викладення положень теорії та філософії права; ? навчити студентів застосовувати ці положення для аналізу юридичної практики. Виконання курсової роботи має сприяти формуванню у студентів навичок творчої, дослідницької роботи. Написання курсової роботи передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ) Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК). ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК) СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві. СК2. Знання і розуміння ретроспективи формування правових та державних інститутів. СК12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції. СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР) ПР2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв’язання. ПР3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми. ПР5. Давати короткий висновок щодо окремих фактичних обставин (даних) з достатньою обґрунтованістю. ПР7. Складати та узгоджувати план власного дослідження і самостійно збирати матеріали за визначеними джерелами. ПР8. Використовувати різноманітні інформаційні джерела для повного та всебічного встановлення певних обставин. ПР16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів. Комунікація (КОМ) 3. Доносити до респондента матеріал з певної проблематики доступно і зрозуміло. 4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту. Автономія і відповідальність (АіВ) 4. Здатність демонструвати розуміння чинного законодавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Правове забезпечення гендерної рівності, Супутні і наступні навчальні дисципліни Конституційне право України, Юридична логіка, Міжнародний захист прав людини, Європейський суд з прав людини: практика діяльності.
Короткий зміст навчальної програми: Курсова робота з теорії та філософії права є одним із важливих видів індивідуальних завдань студентів.Особливість такого виду завдання обумовлена і специфікою, значущістю дисципліни «Теорія та філософія права».Теорія та філософія права є фундаментальною, методологічною, світоглядною дисципліною, значення якої в юридичній науці зумовлено універсальною системою знань про право-державні закономірності. Теоріята філософія права досліджує загальнотеоретичніта філософсько-правові закономірності виникнення, структурування, функціонування та розвитку права і держави; визначає загальнотеоретичні та філософсько-правові поняття, які мають методологічне значення для галузевих юридичних наук.Ця дисципліна викладається в усіх юридичних закладах України і становить концептуальний фундамент фахової підготовки юристів.
Опис: 1. Теорія та філософія права в системі юридичної науки (правознавства). 2. Соціальна сутність права та основні підходи до право розуміння. Поняття, види праворозуміння. Праворозуміння та основні теорії походження права. Право як волевиявлення держави (юридичне право) та його співвідношення з природним правом. 3. Природне праворозуміння. Основоположні права і свободи. 4. Права, свободи та обов’язки людини та громадянина як предмет забезпечення юридичним регулюванням. 5. Право і держава як правовий інститут. 6. Сутність сучасних соціально-демократичнх держав. 7. Верховенство права та правова держава. 8. Право і способи організації державної влади. 9. Об’єктивне юридичне право. Інші соціальні регулятори поведінки. Загальне поняття і ознаки об`єктивного юридичного права. Поняття види соціальної норми. Ознаки, що відрізняють норми права від норм поведінки у первісному соціально-однорідному суспільстві та від інших соціальних норм у соціально-неоднорідному суспільстві. Поняття та структура правосвідомості. Взаємодія правосвідомості та об'єктивного юридичного права. 10. Правові (юридичні) норми. Поняття, ознаки, структура правової (юридичної) норми. Форми викладу юридичних норм у статтях нормативно-правових актів. Види юридичних норм. 11. Сутнісна типологія позитивного права та його принципи. 13. Система права Система і систематизація нормативно-правових актів. Поняття, основні риси, структура системи права. Поняття. види галузей права. Поняття, види інституту права. Система законодавства. Систематизація нормативно-правових актів. 14. Правотворення і правотворчість (нормотворчість). Правотворення та його відмінності від правотворчості. Принципи, функції,, суб’єкти, види, основні стадії правотворчості. Нормативно-правовий акт: загальна характеристика, властивості, види. Нормативно-правові акти, що діють в Україні. Дія нормативно-правових актів у часі, просторі, та за колом осіб. 15. Правові відносини. Поняття та основні ознаки правовідносин. Види правовідносин. Суб`єкти правовідносин: поняття, види. Зміст правовідносин. Об`єкти правовідносин: поняття, види. Юридичні факти: поняття, види. Правові презумпції: поняття, види. 16. Правомірна поведінка. Законність та юридичний правопорядок. 17. Реалізація та застосування юридичних норм. 18. Тлумачення юридичних норм. Поняття та загальна характеристика тлумачення юридичних норм. Функції, види тлумачення юридичних норм. Інтерпретаціно-правові акти: поняття, юридичні властивості, види. Тлумачення і правотворчість. 19. Правопорушення та юридична відповідальність. Поняття, ознаки, склад правопорушення. Види правопорушень. Соціальна відповідальність та її види. Поняття, підстави, ознаки, принципи юридичної відповідальності. Функції та види юридичної відповідальності. 20. Юридичне регулювання суспільних відносин. Поняття юридичного (правового) регулювання. Стадії правового регулювання. Сфери та межі правового регулювання: поняття, види. Предмет, метод і типи правового регулювання. Механізм правового регулювання: поняття, структура. 21. Юридична практика та юридичний процес. Поняття та ознаки юридичної практики. Структура юридичної практики. Види юридичної практики. Функції юридичної практики. Шляхи вдосконалення юридичної практики в Україні. Поняття, зміст та ознаки юридичного процесу. Принципи юридичного процесу. Форми (класифікація) юридичного процесу. 22. Правові системи світу. Місце правової системи України серед них. Поняття, значення правової системи. Критерії класифікації правових сімей. Характеристика видів правових сімей. Тенденції розвитку правових систем сучасності. Місце правової системи України серед правових систем сучасності: стан та перспективи.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: написання курсової роботи, виступи під час захисту курсових робіт, відповіді на запитання під час захисту курсової роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Національному університеті «Львівська політехніка». Основними умовами одержання оцінки є такі: 100-88: Курсова робота виконана вчасно, самостійно, забезпечує повне розкриття теми. Вірно визначено предмет, об’єкт дослідження. Мета та завдання чітко окреслені та реалізовані у дослідженні. Автор використовує сучасні аналітичні та методологічні інструментарії. Робота містить елементи новизни та характеризується високою якістю і глибиною теоретико-методологічного аналізу, критичного огляду літературних джерел, наявністю наукової проблематики. Узагальнення і висновки базуються на якісно опрацьованій інформаційній базі, що дозволяє чітко визначити авторську позицію. У роботі розроблені суттєві аспекти впровадження рекомендацій. Відповідь аргументована, проілюстрована бездоганно оформленими наочними матеріалами, свідчить про формулювання власної думки студента щодо предмету дослідження та є логічною, повною. Відповіді на питання правильні та стислі. 87-71: Курсова робота виконана вчасно, теоретичні узагальнення та висновки аналітичної частини, в основному, правильні. Проте, існують несуттєві недоліки у виявлені логічності зв’язку заходів, що пропонуються для вирішення проблем, обґрунтування, що впливає на глибину особистого аналізу студентом фактичної інформації. Застосування сучасного аналітичного інструментарію обмежено. Подані у роботі авторські пропозиції в повній мірі не містять аналітичного обґрунтування доцільності їх реалізації. Відповідь студента насичена фактичною інформацією, що відображає відповідні результати проведеного дослідження. Відповіді на питання правильні, але не завжди повні чи конкретні. 70-50: Тема роботи в основному розкрита, але мають місце недоліки змістовного характеру. Теоретико-аналітична частина та пропозиції обґрунтовано непереконливо, відсутні аргументовані авторські узагальнення та висновки. Є зауваження щодо логічності та послідовності викладеного матеріалу, який носить переважно описовий характер. Робота недбало оформлена. Студент не володіє окремими питаннями теми, не всі відповіді на запитання правильні або повні. Наочні матеріали не в повній мірі відображають зміст виконаної роботи. 49-0: Відсутня логіка у побудові структури дослідження. У роботі відсутнє розуміння мети, завдань, предмету дослідження. Назви окремих розділів не відповідають їх змісту. Теоретичний аналіз та визначення стану процесів, що є предметом розгляду мають компіляційний характер, відсутні посилання на використані джерела літератури. Відсутня самостійність суджень у запропонованих рекомендаціях та пропозиціях. Оформлення роботи має суттєві недоліки. Доповідь не відображає зміст виконаної роботи, більшість відповідей на питання неправильні, студент не володіє предметом дослідження. Наочні матеріали до захисту роботи відсутні. Курсова робота до захисту не допускається: Роботу подано з порушенням строків, установлених кафедрою. Відгук наукового керівника негативний. У роботі немає хоча б однієї з обов’язкових структурних частин. Зміст роботи не відповідає обраній темі або викладений матеріал не відповідає темі чи змісту роботи. Порушена логіка представленого матеріалу. Змістовне наповнення розділів не пов’язано між собою. При виявленні фактів переписування матеріалу з інших джерел без посилань (наявність плагіату). Оформлення роботи не відповідає вимогам.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Актуальні проблеми теорії держави і права: підручник / О.В. Шмоткін. К.: НА СБУ, 2019. 275 с. 2. Антропологія права: професійна аргументація: монографія. /С. С. Сливка, А. С. Романова, О. Л. Чорнобай, І. М. Коваль. Львів : Ліга-прес, 2018. 212 с. 3. Балинська О., Токарська А., Ященко В. Актуальні проблеми філософії права: навчальний посібник / за заг. ред. О. Балинської. Львів: ЛьвДУВС, 2017. 612 с. 4. Бондаренко Б.Д. Закономірності як предмет загальної теорії права: монографія. К.: Дакор, 2020. 265 с. 5. Дудаш Т.І. Практика Європейського Суду з прав людини: навч. посібник. К.: Алерта, 2016. 488 с. 6. Загальна теорія права і держави: навчальний посібник /Я. Бариська, З. Погорєлова, Т. Попович. Ужгород, 2021. 550 с. 7. Загальна теорія права: [навчально-методичний посібник] /О.О. Орлова, А.М. Кучук, О.В. Мінченко. Суми: С.П. Цьома, 2020. 236 с. 8. Загальна теорія права: підручник / М. С. Кельман, В. М. Стратонов. Вид. 6-те, доп. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2020. 742 с. 9. Загальна теорія права: підручник /за заг. ред.. М.І. Козюбри. К.: Ваіте, 2016. 392с. 10. Кельзен Г. Чисте правознавство: з додатком: Проблеми справедливості / пер. з нім. О. Мокровольського. Київ: Юніверс, 2004. 496 с. 11. Кельман М.С. Методологія як форма мислення і складова культури дослідника. навчальний посібник. Львів: видавництво «растр-7», 2017. 220 с. 12. Кельман М.С., Ярмол Л.В., Коваль І.М. Загальна теорія держави та права: навчально-методичний посібник (Імітаційно-схематична форма науково-пізнавальної діяльності). Тернопіль: ТзВО «Тернограф», 2021. 204 с. 13. Кістяківський Б. О. Вибране. Бібліотека часопису «Філософська і соціологічна думка». Сер. «Українські мислителі» / пер. з рос. Л. Г. Малишевської; упор., передм. і прим. Л. П. Депенчук. Київ: Абрис, 1996. 512 c. 14. Мелкевік Б. Право. Філософія. Сучасність [Текст]: зб. ст.: з нагоди проведення Першого Харків. міжнар. юрид. форуму (3-6 жовт. 2017 р.)/; [пер.: С. Максимов та ін. ; за наук. ред. С. Максимова, О. Уварової]; Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого, Харків. юрид. т-во. Харків : Право, 2017. 75 с. 15. Методологія та інноватика загальнотеоретичної юриспруденції: монографія /за ред. Ю.М. Оборотоа. Одеса: Фенікс, 2019. 420 с. 16. Незалежність України: права людини та національна безпека: збірник матеріалів Першої міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 21 трав. 2021 р.) / Національний університет «Львівська політехніка»; упоряд. Л. В. Ярмол. Львів: Галицька видавнича спілка, 2021. 340 с. 17. Незалежність України: права людини та національна безпека: збірник матеріалів Другої міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 20 трав. 2022 р.) / Національний університет «Львівська політехніка»; упоряд. Л. В. Ярмол. Львів: Галицька видавнича спілка, 2022. 384 с. 18. Оніщенко Н. М. Правове регулювання, правовий вплив та правове забезпечення: індекс взаємовизначеності. Правова держава.2020. Випуск 31. С. 46-54. 19. Оніщенко Н.М. Ефективність та якість законодавства в контексті регуляторної політики. Наука і техніка. 2022. № 6(6). С. 363-371. 20. Оніщенко Н.М. Правові детермінанти як фактори впливу на правовий розвиток: природа та сутнісні аспекти. Правова держава. 2022. Вип. 33. С. 95-102. 21. Онтологія принципу демократизму у праві: філософско-правовий зріз: монографія /О.В. Грищук, А.М. Шейна. Хмельницький. 2019. 216 с. 22. Правова наука України: сучасний стан, виклики перспективи розвитку: монографія /редкол.: О.В. Петришин, В.А.Журавель, Н.С. Кузнєцова [та ін.]; Нац. акад. прав. наук України. Харків: Право, 2021. 680 с. 23. Рабінович П.М. Основи теорії та філософії права: навч. посібник. Львів: Видавництво ЛОБФ «Медицина і право», 2021. 256 с. 24. Северінова О.Б. Теорія держави і права: навчальний посібник. Київ: Дакор, 2021 103 с. 25. Скакун О. Ф. Теорія держави і права : підручник. 4-те видання. К. : Алерта, 2016. 528с. 26. Сливка С. С., Романова А. С. Філософія права: навчальний посібник. Львів : Ліга-прес, 2018. 250 с. 27. Сливка С. С., Романова А. С., Коваль І. М. Філософія права у схемах і таблицях і поняттях : навчальний посібник. Львів : Растр-7, 2020. 176 с. 28. Сливка С. С., Романова А. С., Коваль І. М. Філософія права: визначники у термінах та сентенціях. Навч. посібник. Львів : Растр-7, 2020. 212 с. 29. Сучасні механізми захисту прав людини: колективна монографія /М. С. Кельман, А. С. Токарська, Л. В. Ярмол, С. Б. Цебенко, А. О. Дутко. Львів : Галицька видавнича спілка, 2020. 220 с. 30. Теорія держави і права: підручник /В.М. Марчук та ін.; за заг. ред. Л. Ніколаєвої, Т. Горжія. Київ: Київський національний торговельно-економічний університет, 2021. 423с. 31. Теорія держави і права: підручник /за ред. О.В. Петришина; Національний університет «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Харків : Право, 2014. 366 с. 32. Тополевський Р.Б., Федіна Н.В. Теорія держави і права: навчальний посібник Львів : ЛьвДУВС, 2020. 267 с. 33. Харт Х. Л. А. Концепція права /пер. с англ. Н. Комарова, Київ: Сфера, 1998. 236 с. 34. Щорічна доповідь Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні за 2021 р. Офіційний веб-сайт Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. URL: http://www.ombudsman.gov.ua/ua/page/secretariat/docs/ (дата звернення: 10.03.2022). 35. Annual Report 2021 of the European Court of Human Rights, Council of Europe. Strasbour: Registry of the European Court of Human Rights, 2022. 208 p. URL: https://www.echr.coe.int/Documents/Annual_report_2021_ENG.pdf (date of access: 10.03.2022). 36. Кельман М.С., Ярмол Л.В., Колич О.І., Цебенко С.Б. Теорія та філософія права. Ч. 1: електронний навчально-методичний комплекс. Сертифікат № 05031. Номер та дата реєстрації: Е41-138-438/2022 від 01.12.2022 р. URL: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14290 37. Теорія та філософія права: методичні вказівки щодо виконання та захисту курсових робіт для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право» / укладачі Л.В. Ярмол. Львів: Національний Університет «Львівська політехніка», 2022. 32 с. 38. Офіційний сайт ООН. URL: http://www.un.org/ 39. Офіційний сайт Європейського суду з прав людини. URL: http://www.echr.coe.int/ 40. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: http:www.rada.gov.ua 41. Офіційне ітернет представництво Президента України. URL: http://www.president.gov.ua/ 42. Урядовий портал - Єдиний веб-ресурс органів виконавчої влади України. URL: http://www.kmu.gov.ua/ 43. Міністерство юстиції: офіц. веб-сайт. URL: https://minjust.gov.ua/cat_9329 44. Офіційний сайт Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. URL: http://www.ombudsman.gov.ua/ua/page/secretariat/docs/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).