Криміналістика

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.03.E.080
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: Бараняк В.М. Крижановський А.С.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни «Криміналістика» є набуття студентами знань, навиків і умінь, пов'язаних з використанням криміналістичних засобів, прийомів і методів у розкритті, розслідуванні, попередженню кримінальних правопорушень та судового розгляду справ щодо них.
Завдання: Загальні компетентності (ЗК) ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК8. Здатність бути критичним і самокритичним. ЗК9. Здатність працювати в команді. ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. Спеціальні (фахові предметні компетентності (СК) СК7. Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право. СК12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції. СК13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ і застосування набутих знань у професійній діяльності. Компетентності професійного спрямування (ПК) ПКЗ.З. Знання та уміння, пов’язані з використанням криміналістичних засобів, прийомів і методів.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР): ПР1 Визначати переконливість аргументів у процесі оцінки заздалегідь невідомих умов та обставин. ПРЗ. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми. ПР5. Давати короткий висновок щодо окремих фактичних обставин (даних) з достатньою обгрунтованістю. ПР6. Оцінювати недоліки і переваги аргументів, аналізуючи відому проблему. ПР17. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки. ПР18. Готувати проекти необхідних актів застосування права відповідно до правового висновку зробленого у різних правових ситуаціях. ПР35. Демонструвати розуміння змісту окремих інститутів кримінального права та процесу. ПР37. Формулювати обґрунтовані висновки в галузі правоохоронної діяльності та готувати проекти процесуальних документів. Комунікація (КОМ): КОМ4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити Кримінальне право ч.1, ч.2 Кримінальний процес Кримінологія
Короткий зміст навчальної програми: Предмет, система, завдання і методи криміналістики. Теорія криміналістичної ідентифікації та діагностики. Загальні положення криміналістичної техніки. Техніко-криміналістичні засоби, прийоми їх використання для виявлення, дослідження, вилучення та використання доказової інформації. Криміналістичне вчення про сліди (трасологія). Криміналістичне зброєзнавство (судова балістика) , документознавство.Криміналістичне дослідження зовнішності особи (габітоскопія). Криміналістична реєстрація (обліки). Положення криміналістичної тактики, криміналістичні ситуації, версії та основи планування і організації розслідування. Методика розслідування окремих видів злочинів. Питання підготовки матеріалів для проведення криміналістичних та інших експертних досліджень. Електронний висновок експерта в кримінальному провадженні.
Опис: Тема № 1. Поняття, предмет, система га методи криміналістики Тема № 2. Криміналістична ідентифікація і діагностика. Тема № 3. Загальні положення криміналістичної техніки, криміналістична (судова) фотографія і відеозапис. Тема №4. Криміналістична трасологія (слідознавство) і зброєзнавство та судова балістика. Тема № 5. Техніко-криміналістичне дослідження документів, письма (судове почеркознавство та авторознавство). Тема № 6. Ідентифікація особи за ознаками зовнішності (габітоскопія, габітологія). Тема № 7. Загальні положення криміналістичної тактики та організація планування розслідування. Тема № 8. Тактика слідчого огляду та освідування. Тема № 9. Тактика обшуку. Тема № 10. Тактика допиту. Тема № 11. Тактика пред'явлення для впізнання. Тема № 12. Тактика проведення слідчого експерименту. Тема № 13. Тактика використання спеціальних знань (судових експертиз). Тема №14. Загальні положення криміналістичної методики. Тема №15. Методика розслідування вбивств та вбивств на замовлення. Тема № 16. Методика розслідування грабежів та розбоїв. Тема № 17. Методика розслідування крадіжок. Тема№ 18. Методика розслідування шахрайства.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи усні відповіді та виконання практичних завдань на практичних (семінарських) заняттях, підготовку доповідей, презентацій тощо. Поточний контроль проводиться у формах фронтального стандартизованого усного опитування студентів; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц - опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх студентів або вибіркове опитування частини присутніх. Виконання індивідуального науково-дослідного завдання передбачає роботу студента за певним переліком тем (завдань), вміння використовувати наявну літературу і нормативну базу, планувати власну роботу. Оцінювання результатів навчання здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Для навчальної дисципліни «Криміналістика», засобами діагностики знань (успішності навчання) виступають: проведення попереднього, поточного і підсумкового контролю знань студентів. Попередній контроль являє собою діагностику вхідного рівня знань, який дає змогу визначити наявний рівень знань здобувачів освіти на початку вивчення дисципліни чи на початку вивчення конкретної теми. Формою попереднього контролю є вхідний контроль знань. Він проводиться на 1 - му семінарському занятті з метою оцінки залишкових знань студентів, отриманих під час вивчення циклу дисциплін на попередніх рівнях освіти. Попередній контроль у виді перевірки і оцінки залишкових знань проводиться також через деякий час на початку наступного семінарського заняття. Вхідний контроль знань проводиться у формі письмової роботи з визначення певних понять, категорій чи процесуально - правових явищ протягом 10 – 15 хвилин на початку заняття. Оцінка вхідного контролю знань студентів зараховується до оцінки за семінарське чи практичне заняття. Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Криміналістика». Оцінювання знань здобувачів освіти на основі даних поточного контролю знань відбувається за допомогою контролю активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни «Криміналістичні експертизи», включаючи відповіді на семінарських заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо; Поточний контроль на семінарських заняттях проводиться з метою вияснення готовності здобувачів освіти до занять у таких формах: - фронтального стандартизованого усного опитування здобувачів освіти за основними питаннями семінару; - фронтальної перевірки виконання домашніх завдань; виклику окремих здобувачів освіти для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій; - бліц - опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх здобувачів освіти або вибіркове опитування частини присутніх. Запитання з теми (кількох тем), яка готувалася на семінарське заняття, передбачають чітку коротку відповідь. При бліц-опитуванні кожен має право відповісти лише один раз; - інше. Самостійна та індивідуальні робота здобувачів освіти передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни «Криміналістика», свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну літературу і нормативну базу, планувати власну роботу. Підсумковим контролем рівня знань здобувачів освіти виступає проведення екзамену. До складу завдань підсумкової роботи здобувача освіти, відповідно до специфіки дисципліни включаються: - тестові завдання різних рівнів складності, складання процесуального документа - теоретичне питання нормативного або проблемного характеру.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Семестрова оцінка складається із суми балів, передбачених цією робочою програмою навчальної дисципліни на поточний контроль (ПК) та екзаменаційний контроль (ЕК). , Оцінювання поточної успішності студентів здійснюється на кожному практичному занятті. Загальна оцінка на практичному занятті складається з усної відповіді, доповіді, участі у ділових чи імітаційних іграх, розв’язку ситуативних задач і відповіді на тестові завдання, оцінюється за 5-бальною шкалою і заноситься в журнал обліку академічної успішності. 5 балів - («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу вище від середнього рівня, включаючи аргументовані відповіді на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв'язання задач; 4 бали - («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу, включаючи аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв'язання задач; З бали - («посередньо») виставляється за посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання задач; 2 бали - («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання задач; 1 бал - («незадовільно») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв'язання задач; 0 балів - виставляється за неготовність до заняття. Виконання тестів у ВНС оцінюється за 5-бальною шкалою. Для студентів денної форми навчання екзаменаційний контроль (60 балів) - у формі екзамену: тестові завдання різних рівнів складності, теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування). Письмова (50 балів) та усна (10 балів) компоненти.
Рекомендована література: 1. Маковецька Н. Є., Француз-Яковець Т. А., Колодіна А. С., Кір'яков В. В., Бараняк В. М. Криміналістика: навчальний підручник / Н. Є. Маковецька, Т. А. Француз-Яковець, А. С. Колодіна, В. В. Кір'яков, В. М. Бараняк – Київ: Університет «КРОК», 2021. – 512 с. 2. Шевчук В. М. Криміналістика: традиції, новації, перспективи : добірка наук. пр. / упоряд.: Н. А. Чмутова. Харків: Право, 2020. 1280 с. 3. Криміналістика: підручник (2-ге вид.) / за ред. В. В. Пясковського. Київ: Право, 2020. 752 с. 4. Туркот М. С. Експертизи у кримінальному провадженні: науково-практичний посібник / М. С. Туркот, Н. В. Нестор, А. В. Столітній; за заг. ред. А. В. Столітнього. – Київ: Норма права, 2020. – 308 с. 5. Павлова Т. О. Призначення судової експертизи в концепції електронного кримінального провадження: теоретичний та практичний аспекти // Т. О. Павлова, О. Д. Жученко // Юридичний науковий електронний журнал. – 2020. – № 3. – С. 390 – 393.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).