Теорія та філософія права, частина 2

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.014
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Ярмол Лілія Володимирівна Кельман Михайло Степанович Жаровська Ірина Мирославівна Токарська Антоніна Семенівна Сливка Степан Степанович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання навчальної дисципліни є освоєння студентами таких професійних даних, які сприятимуть фазовому становленню майбутнього юриста в оволодінні правом як природним феноменом і як самостійною соціокультурною цінністю.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): здатність розв’язувати практичні проблеми у процесі навчання та під час професійної діяльності у галузі права та застосовувати правові теорії та методи на засадах чинного національного законодавства. Загальні компетентності (ЗК): ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. Фахові компетентності спеціальності (СК): СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві; СК2. Знання і розуміння ретроспективи формування правових та державних інститутів; СК3. Повага до честі і гідності людини як найвищої соціальної цінності, розуміння їх правової природи; СК12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції.
Результати навчання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК): ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК12. Здатність усвідомлювати рівні можливості та гендерні проблеми. ЗК13. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку права, його місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК): СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві. СК2. Знання і розуміння ретроспективи формування правових та державних інститутів. СК3. Повага до честі і гідності людини як найвищої соціальної цінності, розуміння їх правової природи. Програмні результати навчання (ПР): ПР2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв’язання. ПР3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми. ПР14. Виявляти знання і розуміння основних сучасних правових доктрин, цінностей та принципів функціонування національної правової системи.ПР16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів.ПР17. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки.ПР20. Знати категоріальний апарат юридичної науки.ПР21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини.ПР27. Аналізувати історію формування правових явищ. Комунікація (КОМ): 4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту. Автономія і відповідальність (АіВ): 1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Правове забезпечення гендерної рівності, Супутні і наступні навчальні дисципліни: Конституційне право України, Юридична логіка, Міжнародний захист прав людини, Європейський суд з прав людини: практика діяльності.
Короткий зміст навчальної програми: Теорія та філософія права є фундаментальною, методологічною, світоглядною дисципліною, значення якої в юридичній науці зумовлено універсальною системою знань про право-державні закономірності. Основне завдання цього навчального курсу: сприяти підготовці в Україні юристів високої кваліфікації, з високим рівнем правової культури, які здатні брати активну участь у забезпеченні основних прав людини та інших суб’єктів, у розбудові демократичної, правової держави України. Це завдання може бути виконано значною мірою шляхом засвоєння студентами-юристами: - загальнотеоретичних і філософсько-правових закономірностей виникнення, структурування, функціонування та розвитку права; - закономірностей взаємозв’язку права і держави; загальнотеоретичних та філософсько-правових понять, які мають методологічне значення для галузевих юридичних наук.
Опис: Зміст і призначення філософії права. Сутність філософії права. Методологія філософії права. Основні напрями (наукові традиції) розвитку філософії права. Значення філософії права у професійній підготовці юристів. Історіографія філософсько-правової думки. Виникнення і розвиток філософсько-правових поглядів в епоху Античності. Особливості філософсько-правової думки в епоху Середньовіччя. Філософсько-правова думка епохи Відродження та періоду Реформації. Філософія права Нового часу та епохи Просвітництва. Сучасна філософія права. Загальна характеристика сучасної філософії права. Трансформація юридичного позитивізму в нео- та постпозитивізм. Концепції відродженого природного права. Філософія права в Україні. Філософія права в Україні: виникнення, світоглядно-методологічні витоки, основні ідеї. Поняття національної ідеї, її особливості та значення для формування права. Філософсько-правова думка Київської Русі. Філософсько-правові ідеї України XIII – ХVст. Філософсько-правові здобутки в епоху Відродження (XVI–XVII ст.). Філософія права в епоху українського Просвітництва (кін. XVII– XVIII ст.). Філософсько-правові дослідження в період українського романтизму (перша половина XIX ст.). Формування філософсько-правової думки в Україні у класичну добу (друга половина XIX – поч. XX ст.). Українська філософія права в діаспорі. Онтологія права. Онтологічна природа права. Правова реальність. Природне і позитивне право як основні структурні елементи правової реальності. Форми буття права: ідея права, закон, правове життя. Значення філософії права у професійній підготовці юристів. Гносеологія права. Гносеологічні інтенції філософії права. Гештальне обґрунтування предмета філософії права. Динамічна єдність принципів філософії права. Імперативність функцій філософії права. Метаантропологія права. Буття та існування людини. Метаантропологічні основи права. Ордологічне право. Екзистенціалье право. Трансцендентальне право. Аксіологія права. Загальна характеристика правової аксіології. Суть і взаємозв’язок ціннісних правових установок і орієнтацій. Правові ціннісні установки як фактор формування активності соціальних суб’єктів. Легістська, Природно-правова, Лібертарно-юридична аксіологія. Право і мораль. Свобода як цінність. Право як форма свободи. Справедливість як основна правова цінність. Філософія національної культурології права. Культура та цивілізація: їх філософський зміст. Філософсько-культурологічні категорії у праві. Культурологічна концепція права. Принципи та функції культурології права. Права та свободи людини (деонтологія духу). Ідея духу права. Національний дух українського права. Проблеми філософії юридичної практики. Юридична практика як спосіб раціоналізації людської життєдіяльності. Правова комунікація як форма правовідносин і засіб юридичної практики. Правова поведінка як діяльнісна інтерпретація інформації у процесі правовідносин. Філософісько-правовий вимір девіантної поведінки. Суддівське правопізнання як форма юридичної практики. Проблеми філософії правової відповідальності. Генеза ідеї відповідальності у праві. Філософсько-правове розуміння феномен відповідальності. Юридична відповідальність як стандартний атрибут правовідносин. Філософсько-правове розуміння мети покарання. Свобода і відповідальність як філософсько-правові засади формування законослухняності особи.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни у ІІ семестрі навчального року складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольного заходу під час СК – екзамену. Кількість балів, відведених на ПК складає 40 балів. Екзаменаційний контроль – 60 балів. Максимальна оцінка в балах разом за дисципліну – 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів; екзаменаційний контроль (письмова компонента) – 50 балів, екзаменаційний контроль (усна компонента) – 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Антропологія права: професійна аргументація: монографія. /С. С. Сливка, А. С. Романова, О. Л. Чорнобай, І. М. Коваль. Львів : Ліга-прес, 2018. 212 с. 2. Балинська О., Токарська А., Ященко В. Актуальні проблеми філософії права: навчальний посібник / за заг. ред. О. Балинської. Львів: ЛьвДУВС, 2017. 612 с. 3. Загальна теорія держави і права (основні поняття, категорії, правові конструкції та наукові концепції): навчальний посібник / за ред. О.В.Зайчука, Н.М. Оніщенко. К. : Юрінком Інтер, 2008. 400 с. 4. Загальна теорія права : підручник / М. С. Кельман, В. М. Стратонов. Вид. 6-те, доп. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2020. 742 с. 5. Загальна теорія права і держави: навчальний посібник /Я. Бариська, З. Погорєлова, Т. Попович. Ужгород, 2021. 550 с. 6. Загальна теорія права: [навчально-методичний посібник] /О.О. Орлова, А.М. Кучук, О.В. Мінченко. Суми: С.П. Цьома, 2020. 236 с. 7. Загальна теорія права: підручник /за заг. ред. М.І. Козюбри. К.: Ваіте, 2015. 392 с. 8. Кельман М.С., Ярмол Л.В., Коваль І.М. Загальна теорія держави та права: навчально-методичний посібник (Імітаційно-схематична форма науково-пізнавальної діяльності). Тернопіль: ТзВО «Тернограф», 2021. 204 с. 9. Рабінович П.М. Основи теорії та філософії права: навч. посібник. Львів: Видавництво ЛОБФ «Медицина і право», 2021. 256 с. 10. Северінова О.Б. Теорія держави і права: навчальний посібник. Київ: Дакор, 2021 103 с. 11. Скакун О. Ф. Теорія держави і права : підручник. К. : Алерта, 2016. 528 с. 12. Сливка С. С., Романова А. С. Філософія права: навчальний посібник. Львів: Ліга-прес, 2018. 250 с. 13. Сливка С. С., Романова А. С., Коваль І. М. Філософія права у схемах і таблицях і поняттях: навчальний посібник. Львів : Растр-7, 2020. 176 с. 14. Сливка С. С., Романова А. С., Коваль І. М. Філософія права: визначники у термінах та сентенціях. Навч. посібник. Львів: Растр-7, 2020. 212 с. 15. Теорія держави і права: підручник / за заг. ред. О.М. Бандурки. Харків: Харківський національний університет внутрішніх справ, 2018. 415 с. 16. Теорія держави і права: підручник /В.М. Марчук та ін.; за заг. ред. Л. Ніколаєвої, Т. Горжія. Київ: Київський національний торговельно-економічний університет, 2021. 423 с. 17. Теорія держави і права: підручник /за ред. О.В. Петришина; Національний університет «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Харків : Право, 2014. 366 с. 18. Тополевський Р.Б., Федіна Н.В. Теорія держави і права: навчальний посібник Львів : ЛьвДУВС, 2020. 267 с. 19. Шмоткін О. В. Актуальні проблеми теорії держави і права : підручник. Київ : НА СБУ, 2019. 275 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).