Порівняльне конституційне право

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.019
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Мельниченко Богдана Богданівна, Софінська Ірина Дмитрівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни: формування у студента здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, релевантні для конституційного права різних держав світу, застосування фундаментальних правових доктрин та принципів конституціоналізму (гарантування прав людини, народовладдя, правовладдя), інститутів та норм, характерних для конституційного права.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК): ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК): СК12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми (освітніх програм): ПР2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв’язання. ПР3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми. Комунікація (КОМ): КОМ4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ4. Здатність демонструвати розуміння чинного законодавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: «Теорія та філософія права»; «Історія держави і права України»; «Конституційне право України». Супутні і наступні навчальні дисципліни: «Історія держави і права зарубіжних країн»; «Міжнародне публічне право»; «Міжнародний захист прав людини».
Короткий зміст навчальної програми: «Порівняльне конституційне право» як навчальна дисципліна для студентів-бакалаврів покликана, передусім, сформувати у студентів цілісне бачення застосування цінностей та принципів конституціоналізму (гарантування прав людини, правовладдя, народовладдя, також національної безпеки, ідентичності та стабільності) у світі, зокрема у Німеччині, Об’єднаному Королівстві, США та Франції. Вивчення даної навчальної дисципліни спрямоване на адекватне уявлення студентами про світопорядок (досвід конституційно-правового регулювання суспільних відносин), на усвідомлення студентами значення норм права, які регулюють найважливіші відносини у всіх галузях державного та суспільного життя на сучасному етапі розвитку людства, засвоєння ними теоретичних положень теорії конституційного права, а саме світових тенденцій розвитку конституційного права та гарантування фундаментальних принципів конституціоналізму, формування ефективних навичок практичного застосування отриманих знань шляхом здійснення аналізу реалізації вказаних норм.
Опис: 1. Поняття порівняльного конституційного права. Порівняльне конституційне право в системі юридичної освіти. Система конституційного права. Джерела конституційного права. 2. Теорія конституції та конституціоналізму у зарубіжних країнах. Правова охорона конституції. Поняття та зміст конституції. Класифікація конституцій. Поняття та сутність конституціоналізму. Типи (моделі) конституціоналізму. 3. Форма держави у зарубіжних країнах. Поняття та елементи форми держави. Поняття та види форми державного правління. Поняття та види форми державного устрою. Поняття та види форми державно-правового режиму. 4. Правовий статус особи. Виборче право. Референдум. Конституційно-правовий статус особи. Організація і порядок проведення виборів у зарубіжних країнах. Поняття і види референдумів. 5. Парламенти у зарубіжних країнах. Поняття парламенту як представницького і законодавчого органу влади. Місце в системі органів публічної влади. Порядок формування парламентів. Структура парламенту (унікамералізм та бікамералізм в унітарних та федеративних державах). Функції та повноваження парламентів, каденції їх діяльності. Підстави дострокового припинення повноважень. Конституційно-правовий статус членів парламенту (вільний та імперативний мандат, парламентський індемнітет та імунітет). Характеристика законодавчого процесу у парламентах зарубіжних країн. 6. Глава держави та органи виконавчої влади у зарубіжних країнах. Поняття глави держави, моделі та форми, функції і повноваження. Особливості правового статусу монарха у монархіях, президента у республіках. Допоміжні органи і установи при главі держави. Уряди у зарубіжних країнах: поняття, види, порядок формування структура, функції та повноваження урядів. Конституційно-правовий статус глави уряду. Інститут парламентської відповідальності уряду. 7. Особливості конституційного права країн англо-американської правової сім’ї (Об’єднане Королівство, США). Джерела державного (конституційного) права та охорона конституції. Фундаментальні засади державотворення та конституціоналізму. Громадянство (набуття та припинення). Реалізація права голосу: вибори та референдум. Історія парламентаризму. Глава держави. Уряд. 8. Особливості конституційного права країн романо-германської правової сім’ї (Німеччина, Франція). Джерела державного (конституційного) права та охорона конституції. Фундаментальні засади державотворення та конституціоналізму. Громадянство (набуття та припинення). Реалізація права голосу: вибори та референдум. Історія парламентаризму. Глава держави. Уряд.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; контрольна робота; підсумкова контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів; письмова контрольна робота – 10 балів; підсумкова контрольна робота – 50 балів. Критерії оцінювання розроблені за чотирибальною системою («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно») з урахуванням повноти і правильності виконання завдань та обов’язковим переведенням оцінок у 100-бальну шкалу Університету для оцінювання знань студентів. При цьому враховується: здатність диференціювати, інтегрувати й уніфікувати знання; вміння застосовувати правила, методи, принципи у конкретних ситуаціях; навики співвідношення причин і наслідків; спроможність аналізувати й оцінювати факти, події, явища та прогнозувати бажані результати від прийнятих рішень; здатність викладати письмову відповідь граматично і стилістично грамотно, логічно, послідовно з використанням наукових термінів понять (три останні критерії стосуються й усної відповіді). Оцінка знань студентів повинна відповідати наступним вимогам: Оцінка «відмінно» – коли студент демонструє знання всього програмного матеріалу; системно, послідовно, і грамотно і логічно його викладає; здатний пов'язати теорію з практикою; правильно відповідає на додаткові запитання в контексті теми заняття; спроможний обґрунтувати, аргументувати власні висновки; проявляє вміння самостійно узагальнювати матеріал. Оцінка «добре» – коли студент володіє програмним матеріалом; грамотно і по суті викладає його; не допускає суттєвих помилок у відповіді на запитання; правильно використовує теоретичні положення і володіє необхідними навиками з узагальнення й систематизації матеріалу що вивчається. Оцінка «задовільно» – коли студент засвоїв основний матеріал поверхово, але не знає окремих деталей; допускає неточні відповіді чи недостатньо чіткі формулювання; порушує послідовність у викладенні програмного матеріалу та має певні труднощі в узагальненні й систематизації матеріалу, що вивчається. Оцінка «незадовільно» – коли студент не знає значної частини програмного матеріалу; допускає суттєві помилки у його викладі; не здатний узагальнити навчальний матеріал. Максимальна кількість балів, яку можна набрати під час практичних занять складає 40 балів. Індивідуальне науково-дослідне завдання студента оцінюється від «задовільно» до «відмінно» і включається у поточну оцінку. Письмова контрольна робота, передбачена навчальним планом, оцінюється 10 балами. Максимальна кількість балів, яку можна отримати на підсумковій контрольній роботі – 50 балів. Підсумкова контрольна робота проводиться у письмовій формі. Таким чином, за результатами поточної успішності студент за семестр може отримати – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бориславська О. М. Організація державної влади в сучасному світі : конституційно-правова енциклопедія / О. М. Бориславська, С. В. Різник. Львів : ПАІС, 2012. 456 с. 2. Державне право зарубіжних країн (у схемах) : навч. посіб. / Б. В. Калиновський, О. Я. Лапка, Н. Я. Лапка, Т. О. Пікуля, Л. А. Івершенко, Л. М. Козодой, К. В. Тарасенко ; за заг. ред. О. Я. Лапки. Київ : КНТ, 2012. 528 с. 3. Ковальчук В. Б. Конституціоналізм та основи демократії: теоретико-правовий вимір. Ч. 1 : колективна монографія / В. Б. Ковальчук, С. М. Білостоцький, М. М. Бліхар, І. І. Забокрицький, І. Д. Софінська. Львів : ФОП Свинарчук Роман Вікторович, 2019. 272 c. 4. Ковальчук В. Б. Конституціоналізм та основи демократії: теоретико-правовий вимір. Ч.2 : монографія / В. Б. Ковальчук, О. Б. Ковальчук, С. І. Іщук, О. І. Ромців, І. Д. Софінська. Львів : ФОП Свинарчук Роман Вікторович, 2020. 238 c. 5. Конституційне право : підручник / за загальною редакцією М. І. Козюбри / Ю. Г. Барабаш, О. М. Бориславська, В. М. Венгер, М. І. Козюбра, А. А. Мелешевич. Київ : Ваіте, 2021. 528 с. 6. Конституційне право зарубіжних країн : підручник / Н. В. Мішина, В. О. Міхальов, В. О. Куранін та ін. ; за ред. Н. В. Мішиної, В. О. Міхальова. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2019. 644 с. 7. Кириченко В. М. Порівняльне конституційне право : навч. посібн. / В. М. Кириченко, О. М. Куракін. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 256 с. 8. Мельниченко Б. Б., Ковальчук В. Б., Попадинець Г. О. Конституційна юрисдикція : підручник. Львів : БОНА, 2022. 236 с. 9. Савчин М. В. Порівняльне конституційне право: навчальний посібник. Київ: Юрінком Інтер, 2019. 328 с. 10. Білий Дім: URL: https://www.whitehouse.gov/about-the-white-house/presidents/ 11. Конґрес США: URL: https://www.congress.gov/ 12. Верховний Суд США: URL: https://www.supremecourt.gov/ 13. Президент Франції: URL: https://www.elysee.fr/en/ 14. Національна асамблея Франції: https://www2.assemblee-nationale.fr/langues/welcome-to-the-english-website-of-the-french-national-assembly 15. Сенат Франції: https://www.senat.fr/lng/en/index.html 16. Уряд Франції: URL: https://www.gouvernement.fr/en/news 17. Конституційна Рада Франції: URL: https://www.conseil-constitutionnel.fr/en 18. Федеральний президент Німеччини: https://www.bundespraesident.de/DE/Home/home_node.html 19. Бундестаґ: https://www.bundestag.de/en/ 20. Бундесрат: https://www.bundesrat.de/EN/homepage/homepage-node.html 21. Федеральний канцлер Німеччини: https://www.bundeskanzlerin.de/bkin-en/chancellery/federal-chancellors-since-1949 22. Парламент Об’єднаного Королівства: https://www.parliament.uk/ 23. Уряд Об’єднаного Королівства: https://www.gov.uk/ 24. Офіційний Сайт Європейського Союзу: URL: https://europa.eu/european-union/index_en.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).