Порівняльне конституційне право
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.019
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Мельниченко Богдана Богданівна,
Софінська Ірина Дмитрівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК):
СК12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми (освітніх програм):
ПР2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв’язання.
ПР3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел
ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми.
Комунікація (КОМ):
КОМ4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту.
Автономія і відповідальність (АіВ):
АіВ4. Здатність демонструвати розуміння чинного законодавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: «Теорія та філософія права»; «Історія держави і права України»; «Конституційне право України».
Супутні і наступні навчальні дисципліни: «Історія держави і права зарубіжних країн»; «Міжнародне публічне право»; «Міжнародний захист прав людини».
Короткий зміст навчальної програми: «Порівняльне конституційне право» як навчальна дисципліна для студентів-бакалаврів покликана, передусім, сформувати у студентів цілісне бачення застосування цінностей та принципів конституціоналізму (гарантування прав людини, правовладдя, народовладдя, також національної безпеки, ідентичності та стабільності) у світі, зокрема у Німеччині, Об’єднаному Королівстві, США та Франції.
Вивчення даної навчальної дисципліни спрямоване на адекватне уявлення студентами про світопорядок (досвід конституційно-правового регулювання суспільних відносин), на усвідомлення студентами значення норм права, які регулюють найважливіші відносини у всіх галузях державного та суспільного життя на сучасному етапі розвитку людства, засвоєння ними теоретичних положень теорії конституційного права, а саме світових тенденцій розвитку конституційного права та гарантування фундаментальних принципів конституціоналізму, формування ефективних навичок практичного застосування отриманих знань шляхом здійснення аналізу реалізації вказаних норм.
Опис: 1. Поняття порівняльного конституційного права. Порівняльне конституційне право в системі юридичної освіти. Система конституційного права. Джерела конституційного права. 2. Теорія конституції та конституціоналізму у зарубіжних країнах. Правова охорона конституції. Поняття та зміст конституції. Класифікація конституцій. Поняття та сутність конституціоналізму. Типи (моделі) конституціоналізму. 3. Форма держави у зарубіжних країнах. Поняття та елементи форми держави. Поняття та види форми державного правління. Поняття та види форми державного устрою. Поняття та види форми державно-правового режиму. 4. Правовий статус особи. Виборче право. Референдум. Конституційно-правовий статус особи. Організація і порядок проведення виборів у зарубіжних країнах. Поняття і види референдумів. 5. Парламенти у зарубіжних країнах. Поняття парламенту як представницького і законодавчого органу влади. Місце в системі органів публічної влади. Порядок формування парламентів. Структура парламенту (унікамералізм та бікамералізм в унітарних та федеративних державах). Функції та повноваження парламентів, каденції їх діяльності. Підстави дострокового припинення повноважень. Конституційно-правовий статус членів парламенту (вільний та імперативний мандат, парламентський індемнітет та імунітет). Характеристика законодавчого процесу у парламентах зарубіжних країн. 6. Глава держави та органи виконавчої влади у зарубіжних країнах. Поняття глави держави, моделі та форми, функції і повноваження. Особливості правового статусу монарха у монархіях, президента у республіках. Допоміжні органи і установи при главі держави. Уряди у зарубіжних країнах: поняття, види, порядок формування структура, функції та повноваження урядів. Конституційно-правовий статус глави уряду. Інститут парламентської відповідальності уряду. 7. Особливості конституційного права країн англо-американської правової сім’ї (Об’єднане Королівство, США). Джерела державного (конституційного) права та охорона конституції. Фундаментальні засади державотворення та конституціоналізму. Громадянство (набуття та припинення). Реалізація права голосу: вибори та референдум. Історія парламентаризму. Глава держави. Уряд. 8. Особливості конституційного права країн романо-германської правової сім’ї (Німеччина, Франція). Джерела державного (конституційного) права та охорона конституції. Фундаментальні засади державотворення та конституціоналізму. Громадянство (набуття та припинення). Реалізація права голосу: вибори та референдум. Історія парламентаризму. Глава держави. Уряд.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; контрольна робота; підсумкова контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів; письмова контрольна робота – 10 балів; підсумкова контрольна робота – 50 балів.
Критерії оцінювання розроблені за чотирибальною системою («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно») з урахуванням повноти і правильності виконання завдань та обов’язковим переведенням оцінок у 100-бальну шкалу Університету для оцінювання знань студентів. При цьому враховується: здатність диференціювати, інтегрувати й уніфікувати знання; вміння застосовувати правила, методи, принципи у конкретних ситуаціях; навики співвідношення причин і наслідків; спроможність аналізувати й оцінювати факти, події, явища та прогнозувати бажані результати від прийнятих рішень; здатність викладати письмову відповідь граматично і стилістично грамотно, логічно, послідовно з використанням наукових термінів понять (три останні критерії стосуються й усної відповіді).
Оцінка знань студентів повинна відповідати наступним вимогам:
Оцінка «відмінно» – коли студент демонструє знання всього програмного матеріалу; системно, послідовно, і грамотно і логічно його викладає; здатний пов'язати теорію з практикою; правильно відповідає на додаткові запитання в контексті теми заняття; спроможний обґрунтувати, аргументувати власні висновки; проявляє вміння самостійно узагальнювати матеріал.
Оцінка «добре» – коли студент володіє програмним матеріалом; грамотно і по суті викладає його; не допускає суттєвих помилок у відповіді на запитання; правильно використовує теоретичні положення і володіє необхідними навиками з узагальнення й систематизації матеріалу що вивчається.
Оцінка «задовільно» – коли студент засвоїв основний матеріал поверхово, але не знає окремих деталей; допускає неточні відповіді чи недостатньо чіткі формулювання; порушує послідовність у викладенні програмного матеріалу та має певні труднощі в узагальненні й систематизації матеріалу, що вивчається.
Оцінка «незадовільно» – коли студент не знає значної частини програмного матеріалу; допускає суттєві помилки у його викладі; не здатний узагальнити навчальний матеріал.
Максимальна кількість балів, яку можна набрати під час практичних занять складає 40 балів.
Індивідуальне науково-дослідне завдання студента оцінюється від «задовільно» до «відмінно» і включається у поточну оцінку.
Письмова контрольна робота, передбачена навчальним планом, оцінюється 10 балами.
Максимальна кількість балів, яку можна отримати на підсумковій контрольній роботі – 50 балів.
Підсумкова контрольна робота проводиться у письмовій формі.
Таким чином, за результатами поточної успішності студент за семестр може отримати – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бориславська О. М. Організація державної влади в сучасному світі : конституційно-правова енциклопедія / О. М. Бориславська, С. В. Різник. Львів : ПАІС, 2012. 456 с.
2. Державне право зарубіжних країн (у схемах) : навч. посіб. / Б. В. Калиновський, О. Я. Лапка, Н. Я. Лапка, Т. О. Пікуля, Л. А. Івершенко, Л. М. Козодой, К. В. Тарасенко ; за заг. ред. О. Я. Лапки. Київ : КНТ, 2012. 528 с.
3. Ковальчук В. Б. Конституціоналізм та основи демократії: теоретико-правовий вимір. Ч. 1 : колективна монографія / В. Б. Ковальчук, С. М. Білостоцький, М. М. Бліхар, І. І. Забокрицький, І. Д. Софінська. Львів : ФОП Свинарчук Роман Вікторович, 2019. 272 c.
4. Ковальчук В. Б. Конституціоналізм та основи демократії: теоретико-правовий вимір. Ч.2 : монографія / В. Б. Ковальчук, О. Б. Ковальчук, С. І. Іщук, О. І. Ромців, І. Д. Софінська. Львів : ФОП Свинарчук Роман Вікторович, 2020. 238 c.
5. Конституційне право : підручник / за загальною редакцією М. І. Козюбри / Ю. Г. Барабаш, О. М. Бориславська, В. М. Венгер, М. І. Козюбра, А. А. Мелешевич. Київ : Ваіте, 2021. 528 с.
6. Конституційне право зарубіжних країн : підручник / Н. В. Мішина, В. О. Міхальов, В. О. Куранін та ін. ; за ред. Н. В. Мішиної, В. О. Міхальова. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2019. 644 с.
7. Кириченко В. М. Порівняльне конституційне право : навч. посібн. / В. М. Кириченко, О. М. Куракін. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 256 с.
8. Мельниченко Б. Б., Ковальчук В. Б., Попадинець Г. О. Конституційна юрисдикція : підручник. Львів : БОНА, 2022. 236 с.
9. Савчин М. В. Порівняльне конституційне право: навчальний посібник. Київ: Юрінком Інтер, 2019. 328 с.
10. Білий Дім: URL: https://www.whitehouse.gov/about-the-white-house/presidents/
11. Конґрес США: URL: https://www.congress.gov/
12. Верховний Суд США: URL: https://www.supremecourt.gov/
13. Президент Франції: URL: https://www.elysee.fr/en/
14. Національна асамблея Франції: https://www2.assemblee-nationale.fr/langues/welcome-to-the-english-website-of-the-french-national-assembly
15. Сенат Франції: https://www.senat.fr/lng/en/index.html
16. Уряд Франції: URL: https://www.gouvernement.fr/en/news
17. Конституційна Рада Франції: URL: https://www.conseil-constitutionnel.fr/en
18. Федеральний президент Німеччини: https://www.bundespraesident.de/DE/Home/home_node.html
19. Бундестаґ: https://www.bundestag.de/en/
20. Бундесрат: https://www.bundesrat.de/EN/homepage/homepage-node.html
21. Федеральний канцлер Німеччини: https://www.bundeskanzlerin.de/bkin-en/chancellery/federal-chancellors-since-1949
22. Парламент Об’єднаного Королівства: https://www.parliament.uk/
23. Уряд Об’єднаного Королівства: https://www.gov.uk/
24. Офіційний Сайт Європейського Союзу: URL: https://europa.eu/european-union/index_en.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).