Теорія та філософія права, частина 1

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.006
Кількість кредитів: 10.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Ярмол Лілія Володимирівна Кельман Михайло Степанович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни: засвоєння студентами закономірностей виникнення, становлення, структурування, функціонування та розвитку права та його взаємозв’язок з державою; загальнотеоретичних та філосо фсько-правових понять, які мають методологічне значення для галузевих юридичних наук.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності. Загальні компетентності (ЗК): ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК12. Здатність усвідомлювати рівні можливості та гендерні проблеми. ЗК13. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК): СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві. СК2. Здатність аналізувати ретроспективи розвитку правових явищ та процесів у контексті їх впливу на сучасну правову систему. СК3. Цінування та повага до гідності людини як найвищої соціальної цінності, розуміння її правової природи. СК8. Здатність застосовувати правові принципи та доктрини. СК 13. Здатність до критичного і системного аналізу правових явищ
Результати навчання: Програмні результати навчання (РН): РН2. Знати та розуміти міжнародні стандарти прав людини, положення Конвенціі? про захист прав людини та основоположних свобод, а також практику Європеи?ського суду з прав людини. РН3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. РН15. Застосовувати в професіи?ніи? діяльності основні сучасні правові доктрини, цінності та принципи функціонування національноі? правовоі?систем. РН16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів. РН20. Знати категоріальний апарат юридичної науки. РН21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини. РН25. Аналізувати історію формування правових явищ. Автономія і відповідальність (АіВ): 1. АіВ1 Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: -. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Правове забезпечення гендерної рівності, Теорія та філософія права (ч.2), Конституційне право України, Юридична логіка, Міжнародний захист прав людини, Європейський суд з прав людини: практика діяльності.
Короткий зміст навчальної програми: Теорія та філософія права є фундаментальною, методологічною, світоглядною дисципліною, значення якої в юридичній науці зумовлено універсальною системою знань про право-державні закономірності. Основне завдання цього навчального курсу: сприяти підготовці в Україні юристів високої кваліфікації, з високим рівнем правової культури, які здатні брати активну участь у забезпеченні основних прав людини та інших суб’єктів, у розбудові демократичної, правової держави України. Це завдання може бути виконано значною мірою шляхом засвоєння студентами-юристами: - загальнотеоретичних і філософсько-правових закономірностей виникнення, структурування, функціонування та розвитку права; - закономірностей взаємозв’язку права і держави; загальнотеоретичних та філософсько-правових понять, які мають методологічне значення для галузевих юридичних наук.
Опис: 1. Теорія та філософія права в системі юридичної науки (правознавства). Поняття, структура, предмет, функції юридичної науки. Поняття і склад методології юридичної науки. Предмет, методологія філософії права та загальної теорії права. Функції філософії права та загальної теорії права. 2. Соціальна сутність права та основні підходи до право розуміння. Поняття, види праворозуміння. Праворозуміння та основні теорії походження права. Право як волевиявлення держави (юридичне право) та його співвідношення з природним правом. 3. Природне праворозуміння. Основоположні права і свободи. 4. Права, свободи та обов’язки людини та громадянина як предмет забезпечення юридичним регулюванням. 5. Право і держава як правовий інститут. 6. Сутність сучасних соціально-демократичнх держав. 7. Верховенство права та правова держава. 8. Право і способи організації державної влади. 9. Об’єктивне юридичне право. Інші соціальні регулятори поведінки. 10. Правові (юридичні) норми. Поняття, ознаки, структура правової (юридичної) норми. Форми викладу юридичних норм у статтях нормативно-правових актів. Види юридичних норм. 11. Сутнісна типологія позитивного права та його принципи. Поняття історичного типу права та види таких типів. Поняття принципів права та їх класифікація. Основоположні і загальні принципи права. Галузеві та міжгалузеві принципи права. Фіксація та застосування принципів права. 12. Джерела права. Поняття джерел права. Класифікація джерел права та її критерії. Джерела права і канонічне право. Інші джерела права в сучасному світі. 13. Система права Система і систематизація нормативно-правових актів. Поняття, основні риси, структура системи права. Поняття. види галузей права. Поняття, види інституту права. Система законодавства. Систематизація нормативно-правових актів. 14. Правотворення і правотворчість (нормотворчість). 15. Правові відносини. Поняття та основні ознаки правовідносин. Види правовідносин. Суб`єкти правовідносин: поняття, види. Зміст правовідносин. Об`єкти правовідносин: поняття, види. Юридичні факти: поняття, види. Правові презумпції: поняття, види. 16. Правомірна поведінка. Законність та юридичний правопорядок. 17. Реалізація та застосування юридичних норм. 18. Тлумачення юридичних норм. 19. Правопорушення та юридична відповідальність. Поняття, ознаки, склад правопорушення. Види правопорушень. Соціальна відповідальність та її види. Поняття, підстави, ознаки, принципи юридичної відповідальності. Функції та види юридичної відповідальності. 20. Юридичне регулювання суспільних відносин. Поняття юридичного (правового) регулювання. Стадії правового регулювання. Сфери та межі правового регулювання: поняття, види. Предмет, метод і типи правового регулювання. Механізм правового регулювання: поняття, структура. 21. Юридична практика та юридичний процес. Поняття та ознаки юридичної практики. Структура юридичної практики. Види юридичної практики. Функції юридичної практики. Шляхи вдосконалення юридичної практики в Україні. Поняття, зміст та ознаки юридичного процесу. Принципи юридичного процесу. Форми (класифікація) юридичного процесу. 22. Правові системи світу. Місце правової системи України серед них. Поняття, значення правової системи. Критерії класифікації правових сімей. Характеристика видів правових сімей. Тенденції розвитку правових систем сучасності. Місце правової системи України серед правових систем сучасності: стан та перспективи.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне та фронтальне опитування, виступи на практичних (семінарських) заняттях; виконання тестових завдань; контрольні роботи; підсумкова контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Поточний контроль (ПК) здійснюють під час практичних (семінарських) та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. Максимальна кількість балів, яку можна набрати під час практичних (семінарських) занять – 40 балів. За усну відповідь на занятті студент може отримати 5 балів. Письмова контрольна робота, передбачена навчальним планом, оцінюється 5 балами. Виконання тестів у ВНС оцінюються 10 балами. Максимальна кількість балів, яку можна отримати під час виконання підсумкової контрольної роботи – 50 балів. Отже, за результатами вивчення навчальної дисципліни студент може отримати 100 балів. Сумарну кількість балів отримуємо шляхом математичної дії додавання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Александрова О.С., Горбань О.В., Мартич Р.В. Філософія права: навчально-методичний посібник. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2020. 126с. 2. Барабаш Ю., Берченко Г. Чи здатна захистити себе демократія в умовах війни? (На досвіді державного будівництва під час російської агресії). Право України. 2023. №1. С. 54-75. 3. Загальна теорія права і держави: навчальний посібник /Я. Бариська, З. Погорєлова, Т. Попович. Ужгород, 2021. 550 с. 4. Загальна теорія права: [навчально-методичний посібник] /О.О. Орлова, А.М. Кучук, О.В. Мінченко. Суми: С.П. Цьома, 2020. 236 с. 5. Загальна теорія права: підручник / О.В. Петришин, Д.В. Лук’янов, С.І. Максимов, В.С. Смородинський та ін.; за ред.. О.В. Петришина Харків, 2020. 568с. 6. Загальна теорія права: підручник /за заг. ред.. М.І. Козюбри. К.: Ваіте, 2015. 392 с. 7. Кельзен Г. Чисте правознавство: з додатком: Проблеми справедливості / пер. з нім. О. Мокровольського. Київ: Юніверс, 2004. 496 с. 8. Кельман М.С. Загальна теорія права / М.С. Кельман. Тернопіль: ТОВ «Тернограф», 2023. 362 с. 9. Кельман М.С., Ярмол Л.В., Коваль І.М. Загальна теорія держави та права: навчально-методичний посібник (Імітаційно-схематична форма науково-пізнавальної діяльності). Тернопіль: ТзВО «Тернограф», 2021. 204 с. 10. Максимов С. Теорія природного права: концептуальний і доктринальний виміри. Право України. 2021. № 1. С. 43-65. 11. Незалежність України: права людини та національна безпека: збірник матеріалів Другої міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 28 квітня. 2023 р.) / Національний університет «Львівська політехніка»; упоряд. Л. В. Ярмол, О.І., Баскакова. Київ: КНТ, 2023. 190 с. 12. Оніщенко Н.М. Ефективність та якість законодавства в контексті регуляторної політики. Наука і техніка. 2022. № 6(6). С. 363-371. 13. Оніщенко Н.М. Правові детермінанти як фактори впливу на правовий розвиток: природа та сутнісні аспекти. Правова держава. 2022. Вип. 33. С. 95-102. 14. Онтологія принципу демократизму у праві: філософско-правовий зріз: монографія / О.В. Грищук, А.М. Шейна. Хмельницький. 2019. 216 с. 15. Петришин О. Зміст і форма права в контексті завдань правотворчості та правозастосування: основні концепції та підходи. Право України. 2021. № 12. С. 33-41. 16. Рабінович П.М. Основи теорії та філософії права: навч. посібник. Львів: Видавництво ЛОБФ «Медицина і право», 2021. 256 с. 17. Рабінович П., Рабінович С., Панкевич О. Праворозуміння – концептуально-методологічний фундамент формування та розвитку правової доктрин (за матеріалами журнальної дискусії 2021-2023 р.р.). Право України. 2023. № 3. С. 18-34. 18. Северінова О.Б. Теорія держави і права: навчальний посібник. Київ: Дакор, 2021. 103 с. 19. Сливка С. С., Романова А. С., Коваль І. М. Філософія права: визначники у термінах та сентенціях. Навч. посібник. Львів: Растр-7, 2020. 212 с. 20. Теорія держави і права: підручник /В.М. Марчук та ін.; за заг. ред. Л. Ніколаєвої, Т. Горжія. Київ: Київський національний торговельно-економічний університет, 2021. 423 с. 21. Тополевський Р.Б., Федіна Н.В. Теорія держави і права: навчальний посібник Львів : ЛьвДУВС, 2020. 267 с. 22. Кельман М.С., Ярмол Л.В., Колич О.І., Цебенко С.Б. Теорія та філософія права. Ч. 1: електронний навчально-методичний комплекс. Сертифікат № 05031. Номер та дата реєстрації: Е41-138-438/2022 від 01.12.2022 р. URL: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14290 23. Ярмол Л.В., Кельман М.С. Теорія та філософія права, частина 1: практикум для студентів денної форми навчання першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право». Львів: Галицька Видавнича Спілка, 2022. 140 с. 24. Теорія та філософія права, частина 1: методичні вказівки щодо виконання контрольних робіт для студентів заочної форми навчання для спеціальності 081 «Право» / Укладач: Ярмол Л.В. Львів: Національний Університет “Львівська політехніка”, 2022. 20 с. 25. Теорія та філософія права, частина 1: методичні вказівки до самостійної роботи для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 „Право”. / укладачі: Ярмол Л.В., Кельман М.С., Колич О.І. Львів: Національний Університет “Львівська політехніка”, 2022 57 с. 26. Теорія та філософія права: методичні вказівки щодо виконання та захисту курсових робіт для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право» / укладачі Л.В. Ярмол. Львів: Національний Університет «Львівська політехніка», 2022. 32 с. 27. Теорія та філософія права, частина 1: методичні вказівки щодо проведення семінарських занять для студентів заочної форми навчання першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 „Право” /укл.: Ярмол Л.В. Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2022. 58 с. 28. Офіційний сайт ООН. URL: http://www.un.org/ 29. Офіційний сайт Європейського суду з прав людини. URL: http://www.echr.coe.int/ 30. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: http:www.rada.gov.ua 31. Офіційне ітернет представництво Президента України. URL: http://www.president.gov.ua/ 32. Урядовий портал - Єдиний веб-ресурс органів виконавчої влади України. URL: http://www.kmu.gov.ua/ 33. Міністерство юстиції: офіц. веб-сайт. URL: https://minjust.gov.ua/cat_9329 34. Офіційний сайт Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. URL: http://www.ombudsman.gov.ua/ua/page/secretariat/docs/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).