ІТ-право
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.01.E.048
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Кантор Наталія Юріївна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Загальні компетентності:
• ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
• ЗК 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
• ЗК 3.Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
• ЗК 6. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології..
• ЗК 7.Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
• ЗК 9. Здатність працювати в команді.
• ЗК11. Здатність реалізувати свої права та обов’язки і обов'язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
• СК.4. Здатність застосовувати Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод, а також прецедентну практику Європейського суду з прав людини.
• СК.5 Здатність застосовувати норми та інститути міжнародного публічного права, а також міжнародного приватного права.
• СК 9 Здатність використовувати бази даних органів юстиції та інформаційні технології, необхідні під час здійснення юридичної діяльності.
• СК 10. Здатність використовувати різноманітні інформаційні джерела для повного та всебічного встановлення певних обставин.
• СК 12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиції.
• СК 13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ.
• СК 14.Здатність до консультування з правових питань, зокрема можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів, відповідно до вимог професійної етики, належного дотримання норм щодо нерозголошення персональних даних та конфіденційної інформації.
• СК 15. Здатність до самостійної підготовки проєктів актів правозастосування.
• СК 16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Компетентності професійного спрямування:
• ПК 1.4. Знання особливостей правового регулювання відносин в інформаційній та інформаційно-технологічній сферах.
• ПК 1.5. Знання змісту основних положень нормативно-правових актів у сфері інформаційної безпеки.
Результати навчання: Результати навчання
РН 5. Давати короткий правовий висновок щодо окремих фактичних обставин з достатньою обґрунтованістю.
РН 10. Знати та розуміти особливості реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
РН 12. Вільно використовувати для правничої діяльності доступні інформаційні технології і бази даних.
РН 19 Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях.
РН 20. Розуміти і враховувати особливості професійної діяльності та етичні норми діяльності юриста.
ПРН 1.3. Формувати обґрунтовані висновки та рекомендації щодо вирішення проблемних питань у публічній сфері.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Адміністративне право і процес, конституційне право України, правове забезпечення гендерної міжнародне приватне право, міжнародне публічне право.
Супутні й наступні навчальні дисципліни
Інформаційне право, правове забезпечення інформаційної безпеки, договори в цивільному праві.
Короткий зміст навчальної програми: У робочій програмі «ІТ-право» висвітлено питання взаємодії між правом і сферою інформаційних технологій, зокрема, правовий режим електронних документів, кібербезпеку, захист особистих даних, інтелектуальну власність у ІТ -галузі, правовий статус електронної комерції та інші важливі аспекти. Предметом навчальної дисципліни «ІТ- право» виступають юридичні аспекти, правові норми, та регуляторні вимоги, що стосуються інформаційних технологій. Метою вивчення цього предмету є розуміння і застосування правових принципів та норм для ефективного управління та регулювання сфери інформаційних технологій. Дана дисципліна містить в собі досягнення юридичної науки з приводу суспільних інформаційних технологій, що регулюються юридичними нормами.
Опис: Тема 1. Поняття та система ІТ- права;
Тема 2. Цифрове середовище. Мережа Інтернет;
Тема 3. Поняття і види інформації. Інформаційні відносини;
Тема 4. Загальна характеристика права інтелектуальної власності;
Тема 5. Інтернет-сайт і комп’ютерна програма як об’єкт ІТ - права. Захист інтелектуальної власності в ІТ - сфері;
Тема 6. Договори щодо розпорядження правами інтелектуальної власності в ІТ - сфері;
Тема 7. Доменні імена та доменні спори;
Тема 8. Електронний документ. Електронний цифровий підпис;
Тема 9. Поняття і правове регулювання обігу електронних грошей. Електронна комерція;
Тема 10. Інтернет-реклама: поняття і види;
Тема 11. Штучний інтелект;
Тема 12. Аналітика даних та OSINT-технології;
Тема 13. Хмарні технології;
Тема 14. Етика та відповідальність;
Тема 15. Гармонізація ІТ – права України з правом ЄС.
Методи та критерії оцінювання: Система оцінювання сформованих компетентностей у студентів враховує види занять, які згідно з програмою навчальної дисципліни передбачають лекційні, практичні заняття, а також виконання самостійної роботи. Оцінювання результатів засвоєння навчальної дисципліни «ІТ- право» передбачає проведення поточного та семестрового контролю і здійснюється на основі накопичувальної системи.
Для формувань уміння та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький.
Перевага продуктивним методам: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації - спрямовані на активізацію і стимулювання навчально-пізнавальної діяльності студентів.
Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «ІТ-право» для студентів денної форми навчання складається з оцінки за поточний контроль за результатами навчання упродовж семестру та оцінки при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену.
В Методичних вказівках до виконання контрольних робіт з навчальної дисципліни «ІТ-право» для студентів заочної форми навчання передбачені питання та вимоги для виконання контрольних робіт.
Поточний контроль знань студентів включає в себе контроль якості засвоєння студентами програмного матеріалу навчальної дисципліни на практичних заняттях із застосуванням таких засобів, як усне, письмове або експрес-опитування, виконання тестових завдань, розв’язання практичних завдань або задач, захист реферату за ініціативи студента тощо. Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни
Протягом семестру студенти виконують завдання для самостійної роботи та індивідуальної роботи. Самостійна робота передбачає засвоєння теоретичного матеріалу за темами практичних занять та колоквіумів, доопрацювання матеріалів лекцій, робота в інформаційних мережах, підготовка тез доповідей на науково-практичні конференції та статей, проходження он-лайн курсів з адміністративного процесу, проведення дослідження (проекту) з вузької проблематики з подальшою його презентацією.
При виконанні самостійної роботи студент зобов’язаний додержуватися правил щодо академічної доброчесності та безпосередньо недопущення плагіату.
Під час виконання індивідуального науково-дослідного завдання (написання реферату, підготовка тез-доповідей на конференції, презентація здійсненого дослідження з окремого проблемного питання) студент має можливість опанувати навичками добору і самостійної роботи з літературними та іншими джерелами, а також, на ґрунті вивченого, узагальнення, систематизації й аналізу матеріалу, робити відповідні висновки.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка - 100 балів
Поточний контроль (ПК)-усне опитування на практичних заняттях, виступ на практичних заняттях (реферат, тези, індивідуальне завдання) – 60 балів
Письмова компонента - 30 балів
Усна компонента - 10 балів
Разом - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичний комплекс дисципліни складається з таких структурних елементів:
1. Робоча програма навчальної дисципліни (укладачі – Кантор Н.Ю.)
2. Методичні вказівки для підготовки до семінарських занять (укладачі – Кантор Н.Ю.)
3. Курс забезпечений Віртуальним навчально-методичним комплексом з дисципліни.
Рекомендована література:
1. Брижко В.М., Фурашев В.М. Інформаційне право та інформаційне законодавство : наукове видання. – (НДІІП НАПрН України). Київ: Видавничий дім “АртЕК”, 2020. 288 с.
2. Гапотій В.Д. Інформаційне право: навчальний посібник для здобувачів вищої освіти спеціальності 081 «Право». Мелітополь: ФОП Однорог Т.В., 2021. 98 с.
3. Ковалів М. В., Єсімов С. С., Ярема О. Г. Інформаційне право України: навчальний посібник. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2022. 416 с.
4. Марущак А.І. Організаційно-правові основи забезпечення кібербезпеки: навчальний посібник. Ліра-К, 2022. 224 с.
5. Нашинець-Наумова А.Ю. Інформаційне право: навчальний посібник К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 136 с.
6. Присяжнюк М.М. Інформаційна безпека та кібербезпека держави: навчальний посібник. Ліра-К, 2024. 320 с.
7. Уткіна М. С. Інформаційне право (у схемах і таблицях) : навчальний посібник / М. С. Уткіна. – Суми: Сумський державний університет, 2022. – 221 с.
8. Харитонова О.І. Основи ІТ права: навчальний посібник К. : Юрінком Інтер, 2023. 244 с.
Інформаційні ресурси
1. Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. URL: http://rada.gov.ua/
2. Офіційний веб-сайт Кабінету Міністрів України. URL: http://www.kmu.gov.ua/
3. Офіційний веб-сайт Міністерство освіти і науки України. URL: http://mon.gov.ua
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).