Господарський процес
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.02.E.066
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: Х.М. Марич. І.І. Комарницька
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності (ЗК).
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК).
СК7. Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права, як. конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право.
СК8. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
СК11. Здатність визначати належні та прийнятні для юридичного аналізу факти.
СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Компетентності професійного спрямування (ПК).
ПК 2.6. Знання та розуміння порядку урегулювання господарських спорів, реалізації прав та обов’язків учасників господарського процесу.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмі результати навчання:
Програмні результати (ПР):
ПР2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв’язання.
ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми.
ПР16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів.
ПР17. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки.
ПР19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях.
ПР21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини.
ПР23. Аналізувати і правильно застосовувати норми матеріального та процесуального права.
Результати професійного спрямування
ПР33.Здатність тлумачити і правильно застосовувати норми права, що регламентують екологічні, аграрні, земельні правовідносини, складати проекти юридичних документів, необхідних для вирішення правових спорів у цих сферах, застосовувати набуті знання щодо урегулювання господарських спорів.
Комунікація (КОМ)
КОМ4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту.
Автономія і відповідальність (АіВ).
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
АіВ4. Здатність демонструвати розуміння чинного законодавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Господарське право, частина 1
Цивільний процес
Супутні і наступні навчальні дисципліни
Господарське право, частина 2
Короткий зміст навчальної програми: «Господарський процес» – навчальна дисципліна, що орієнтує студентів на вивчення порядку здійснення господарського судочинства в Україні. Вивчення дисципліни дозволить сформувати у студентів повне і об’єктивне уявлення про господарське процесуальне право, як галузь права, досудове врегулювання господарських спорів, учасників господарського процесу, юрисдикцію та повноваження господарських судів, позовне провадження, розгляд справи по суті, перегляд судових рішень в апеляційному та касаційному провадженнях. Засвоєння студентами основних положень цієї навчальної дисципліни є необхідною умовою формування кваліфікованих фахівців, зокрема, майбутніх адвокатів, юрисконсультів, суддів, нотаріусів, прокурорів тощо.
Опис: Поняття господарського процесуального права. Досудове врегулювання господарських спорів.
Склад суду. Учасники судового процесу.
Окремі питання господарського процесу.
Позов у господарському процесі.
Вирішення господарських спорів у першій інстанції.
Перегляд судових рішень в апеляційному порядку.
Перегляд судових рішень у касаційному порядку та перегляд рішення за нововиявленними обставинами.
Виконання судових рішень.
Методи та критерії оцінювання: Форми і методи навчання. В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах.
Для формувань уміння та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає пред’явлення готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький.
Засобами діагностики знань (успішності навчання, якісних та кількісних показників) виступають: проведення поточного контролю знань студентів, виконання індивідуальних науково-дослідних завдань, контрольної роботи.
Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з навчальної дисципліни. Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, розв’язання ситуативних завдань, підготовку доповідей, повідомлень, аналітичних матеріалів тощо.
Семестрова оцінка з навчальної дисципліни для студентів денної форми навчання складається з суми оцінок поточного контролю результатів навчання упродовж семестру.
Поточний контроль проводиться з метою виявлення готовності студентів до занять у таких форм: фронтального стандартизованого усного опитування студентів за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; розв’язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц-опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх студентів або вибіркове опитування частини присутніх.
Самостійна та індивідуальні робота студентів передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни, свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну літературу і нормативно-правову базу, планувати власну роботу.
Самостійна робота студента – робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, рефератів.
При написанні контрольної роботи студенти повинні продемонструвати вміння самостійно аналізувати матеріал та аргументовано розкривати питання контрольної роботи. Під час висвітлення питань контрольної роботи, студенту слід попередньо вивчити відповідні навчальні матеріали з навчальної дисципліни, а також відповідні нормативно-правові акти та спеціальну літературу. Контрольну роботу студент виконує за варіантом, номер якого відповідає порядковому номеру студента у списку академічної групи. Обсяг контрольної роботи – не менше 18 аркушів зошиту, або 15 сторінок формату А4 (Times New Roman, 14 шрифт,1,5 інтервал).
Виконання індивідуальних науково-дослідних завдань включає складання кросвордів, тестів, бібліографічного опису спеціальної правової літератури, фахових видань, а також написання під керівництвом викладача наукових доповідей. Теми індивідуальних науково-дослідних завдань студенти погоджують з викладачем.
Метою підготовки індивідуального завдання у формі наукових доповідей є набуття студентом поглиблених знань з предмету; набуття вміння аналізувати літературні джерела, що відображають сучасні наукові досягнення в галузі вивчення дисципліни; вміння самостійно працювати з науковими джерелами і давати їм належну власну оцінку.
СК з дисципліни «Господарський процес» проводиться у формі екзамену за накопичувальною системою, який складається з письмової та усної компоненти. Максимальна кількість балів за екзамен становить 60 балів і включає: 50 балів за письмову компоненту та 10 балів за усну компоненту.
Письмова компонента екзамену проводиться у формі письмової роботи, що включає тестові завдання трьох рівнів складності: тести першого рівня оцінюються в 1 бал, тести другого рівня складності – у 2 бали, а тести третього рівня – у 3 бали.
Письмова компонента екзаменаційного контролю проводиться в межах одного робочого дня. Результати оцінювання виконаних студентами робіт виставляються на роботах студентів.
Усна компонента проводиться не пізніше наступного робочого дня. Усна компонента екзаменаційного контролю проводиться у формі усного опитування студента за програмою дисципліни. Під час усної компоненти викладач фіксує запитання та оцінки кожної відповіді в балах на письмовій роботі студента.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється з огляду на здатність зібрати потрібну інформацію, засвоїти знання, що дозволяють відтворити факти, демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм права, розуміти їх зміст та природу, вміння застосовувати знання у новій ситуації зі змінними умовами, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки, давати оцінку, показати переваги та недоліки, зробити загальний висновок, виявлення інтересу до потрібної інформації, формування в нього уявлення про те, як потрібно діяти, та готовності виконувати дії під керівництвом викладача та самостійно, надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях, тощо.
При оцінюванні знань студентів під час поточного контролю враховується:
– здатність диференціювати, інтегрувати й уніфікувати знання;
– вміння застосовувати правила, методи, принципи у конкретних ситуаціях;
– навики співвідношення причин і наслідків;
– спроможність аналізувати й оцінювати факти, події, явища та прогнозувати бажані результати від прийнятих рішень;
– здатність викладати письмову відповідь граматично і стилістично грамотно, логічно, послідовно з використанням наукових термінів понять (три останні критерії стосуються й усної відповіді).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова:
1. Господарський кодекс України від 16 січня 2003 р. № 436-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 18, № 19-20, № 21-22. Ст.144.
2. Господарське процесуальне право : навчальний посібник для студентів спеціальності 081 «Право» уклад. С. І. Бевз. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. 103 с.
3. Господарський процесуальний кодекс України від 6 листопада 1991 р. № 1798-XII. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 6. Ст.56.
4. Іванюта Н.В., Ніколенко Л.М. Господарське процесуальне право України: підручник. К. : ВД Дакор. 2020. 276 с.
5. Кодекс України з процедур банкрутства від 18 жовтня 2018 р. № 2597-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2019. № 19. Ст.74.
6. Кодекс України з питань банкрутства. Науково-практичний коментар за ред. К. Чижмарь. Професіонал 2021. 314 с.
7. Конституція України від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
8. Короєд С.О. Господарського процесуального кодексу України. Станом на 22.02.2021 р. наук.-практ. комент. Професіонал 2021. 412 с.
9. Постанови Пленуму Верховного Суду в господарському судочинстві. Упорядник Вереша Р. В. К.: Алерта, 2021. 434 с.
10. Про виконавче провадження : Закон України від 2 червня 2016 року № 1404-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 30. Ст.542.
11. Про міжнародне приватне право : Закон України від 23 червня 2005 року № 2709-IV. Відомості Верховної Ради України. 2005. № 32. Ст.422.
12. Про міжнародний комерційний арбітраж : Закон України від 24 лютого 1994 р. № 4002-XII. Відомості Верховної Ради України. 1994. № 25. Ст.198.
13. Про судоустрій і статус суддів : Закон України від 02 червня 2016 р. № 1402-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 31. Ст.545.
14. Про третейські суди : Закон України від 11 травня 2004 р. № 1701-IV. Відомості Верховної Ради України. 2004. № 35. Ст.412.
15. Цивільний кодекс України від 16 січня 2003 р. № 435-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. №№ 40-44. Ст.356.
Допоміжна:
1.Беляневич В. Е. Господарський процесуальний кодекс України : (із змінами і допов. станом на 1 лип. 2011 р.) : наук.-практ. комент. 3-є вид., переробл. і допов. К. : Юстініан, 2011. 1160 с.
2. Васильєв С. В. Довідник з підготовки до судового розгляду окремих категорій господарських справ. Х. : Еспада, 2013. 560 с.
3. Господарський процес. Практикум : навч. посіб. Андрієвська Л. О. та ін. Дніпро : Біла К. О. [вид.], 2018. 191 с.
4. Господарське процесуальне право (у схемах і таблицях) : навч. посіб. за ред. Н. В. Никитченко. Чернігів : Десна Поліграф, 2019. 439 с.
5. С. Л. Дембіцька, Н. М. Зільник. Господарський процес : навч. посіб. Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2018. 267 с.
6. Збірник законів України в господарському судочинстві. упоряд. Баран О. І. та ін. Тернопіль : Осадца Ю. В. [вид.], 2019. 289 с.
7. Іванюта Н.В. Функції господарського процесуального права: теоретико-практичні аспекти. Монографія. Одеса : Фенікс, 2018. 514 с.
8. Мелех Л.В. Господарський процес: підручник. Львів: ЛьвДУВС, 2016. 368 c.
9. Науково-практичний коментар Господарського-процесуального кодексу України. за заг. ред. Короєда С.О. К. : Видавничий дім «Професіонал», 2018. 400 с.
10. Новели господарського процесуального законодавства. Позовне провадження. навч. посіб. Брус І. І. та ін. Київ : Нац. акад. прокуратури України, 2019.186 с.
11. Постанови Пленуму Верховного Суду в господарському судочинстві: Збірник : станом на 01 берез. 2018 р. упоряд. Р. В. Вереша. Київ : Правова Єдність : Алерта, 2018. 397 с.
12. Світличний О. П. Господарський процес : підручник. К. : НУБіП України, 2018. 342 с.
13. Ступник Я.В., Коблик М.В. Господарський процес: ключові теоретичні аспекти та зразки господарських процесуальних документів. Київ : Гуляєва В. М. [вид.]. 2019. 312 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).