Міжнародне публічне право

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.018
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: Сірант Мирослава Миколаївна Олійник Ярина Святославівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна «Міжнародне право» має на меті вивчення процесів формування, еволюції, реального функціонування та тенденцій розвитку міжнародно-правових відносин за участю суб’єктів міжнародного права. Формування цілісної системи професійних знань, умінь, навичок та інших компетентностей здобувачів вищої освіти у таких сферах як міжнародно-правове регулювання відносин між державами та іншими суб’єктами міжнародного права у сучасних галузях співробітництва. Дана навчальна дисципліна має велике значення у підготовці майбутніх юристів, оскільки, формує цілісне бачення майбутніх фахівців щодо сутності та змісту України як суверенної, демократичної, правової та соціальної держави, правового становища людини і громадянина в державі, розуміння міжнародних договорів та законодавства України як цілісної, логічно побудованої нормативно-правової системи, його значення і ролі для юриспруденції.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральної компетентності: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі комп’ютерних наук або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів інформаційних технологій і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК14. Цінування та повага різноманітності і мультикультурності. Фахові компетентності: СК3. Повага до честі і гідності людини як найвищої соціальної цінності, розуміння їх правової природи. СК4. Знання і розуміння міжнародних стандартів прав людини, положень Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, а також практики Європейського суду з прав людини. СК5. Здатність застосовувати знання засад і змісту інститутів міжнародного публічного права, а також міжнародного приватного права. СК13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ і застосування набутих знань у професійній діяльності. СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. ПР4. Формулювати власні обґрунтованісудження на основі аналізу відомої проблеми. ПР24. Демонструвати знання правових норм, що включають організацію і зміст органів державної влади. ПР25. Знати засади і зміст інститутів міжнародного права. КОМ4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного тасуспільного контексту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчавльні дисципліни: Теорія та філософія права, Конституційне право України Супутні і наступні навчальні дисципліни: Порівняльне конституційне право, Міжнародний захист прав людини, Міжнародне приватне право
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення міжнародного права для юристів має важливе значення не тільки тому, що закладає підвалини розуміння змісту міжнародних відносин, статусу суб’єктів міжнародного права, їх діяльності, а й надає практичні поради стосовно вміння укладати міжнародні договори, відстоювати права та свободи громадянина у внутрішньодержавному правопорядку та з використанням міжнародно-правових норм. Має структурно-логічні зв’язки з предметами: «Теорія та філософія права», «Конституційне право України», «Порівняльне конституційне право», «Міжнародний захист прав людини». Метою вивчення дисципліни «Міжнародне право» є ознайомлення студентів з особливостями міжнародного права як специфічної системи права. Програму складено з урахуванням специфіки завдань і діяльності Національного університету «Львівська політехніка», тому при вивченні даного курсу студенти повинні опанувати універсальні правові акти щодо права міжнародних договорів, правонаступництва держав, положень щодо захисту прав людини. Необхідно знати положення та практику діяльності України стосовно втілення принципів та загально визнаних норм міжнародного права на міжнародній арені, виконання нашою державою своїх зобов’язань у відносинах між суб’єктами міжнародного права. Міжнародне право є цілісним навчальним курсом. Його вивчення має бути послідовне й систематичне. Успішне вивчення курсу міжнародного права передбачає освоєння студентами лекційного матеріалу, його закріплення та поглиблення на практичних (семінарських) заняттях, самостійне вивчення нормативної, навчальної та наукової літератури.
Опис: 1. Поняття та особливості міжнародного права. 2. Норми, джерела та суб’єкти міжнародного права 3. Суб’єкти міжнародного права 4. Відповідальність і санкції у міжнародному праві. 5. Право міжнародних договорів. 6. Територія у міжнародному праві 7. Право міжнародних організацій. 8. Право зовнішніх зносин. 9. Міжнародне право захисту прав людини та основних свобод. 10. Міжнародне гуманітарне право. 11. Мирні засоби вирішення міжнародних спорів. 12. Міжнародне співробітництво держав у боротьбі зі злочинністю. 13. Міжнародне морське право. 14. Міжнародне повітряне та космічне право. 15. Міжнародне економічне право.
Методи та критерії оцінювання: Форми і методи навчання. В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекції, «активні» семінари з елементами «ділової гри», тренінги, заняття із застосуванням комп'ютерно-комунікаційної складової. Для формувань уміння та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); практичні (проведення експерименту, практики); пояснювально-ілюстративний або інформаційно- рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково- пошуковий або евристичний; дослідницький. Перевага продуктивним методам: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, кейс-стади, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації - спрямовані на активізацію і стимулювання навчально пізнавальної діяльності здобувачів освіти. Основними маркерами організації освітнього процесу з навчальної дисципліни є формування компетентностей, розвитку компетентностей, перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей, корекції основних компетентностей, комбіновані, інтерактивні, інтегровані заняття (заняття «дискусійна група», заняття з навчанням одних здобувачів освіти іншими), заняття формату «прес-конференції», ділові ігри, форуми, брифінги, квести, тощо. Методи діагностики знань, опосередком яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни, наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі. Під час контрольних заходів застосовується система об'єктивної оцінки знань, навичок та умінь, зокрема, з використанням інноваційних технічних засобів, інтерактивних платформ. Тестові завдання з навчальної дисципліни - для проміжного і підсумкового контролю знань здобувачів освіти, є складовими навчально-методичного комплексу, входять до пакетів кваліфікаційних завдань. з дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестрова оцінка складається із суми балів, передбачених цією робочою програмою навчальної дисципліни на поточний контроль (ПК) та екзаменаційний контроль (ЕК). Ця інформація доводиться здобувачам на першому занятті. Оцінювання поточної успішності здобувачів освіти здійснюється на кожному практичному занятті. Усна відповідь, доповідь, участь у ділових чи імітаційних іграх на практичному занятті оцінюється за 1-бальною шкалою і заноситься в журнал обліку академічної успішності. 2 бали – («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу вище від середнього рівня, включаючи аргументовані відповіді на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання задач; 1,5 бали – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу, включаючи аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання задач; 1 бал – («посередньо») виставляється за посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання задач; 0,5 бала – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання задач; 0,2 бали – («незадовільно») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання задач; 0 балів – виставляється за неготовність до заняття. Виконання тестів у ВНС оцінюється за 5-бальною шкалою за такими критеріями: 5 балів – добрі знання навчального матеріалу, відповідь на 100 – 80% тестових питань; 3-4 бали – посередні знання навчального матеріалу, відповідь на 80 – 30% тестових питань; 1-2 бали – слабкі знання навчального матеріалу, відповідь на менше 30% тестових питань; Відвідування лекційний занять і ведення конспекту лекцій: 15 лекційних занять – 5 балів; 8 лекційних занять – 2,5 бали. Індивідуальне науково-дослідне завдання оцінюється за 6-бальною шкалою і заноситься в журнал обліку академічної успішності. Якість індивідуального науково-дослідного завдання оцінюється за такими критеріями: відповідність індивідуального науково-дослідного завдання темі, рекомендаціям щодо його виконання (2 бал); самостійність розв’язання поставленої задачі (2 бал); наявність елементів науково-дослідного характеру (1 бал). Для здобувачів освіти заочної форми навчання передбачено написання контрольної роботи, яка має бути виконана відповідно до вимог, прописаних в методичних рекомендаціях, яка при якісному виконанні оцінюється за 7-ми- бальною шкалою і є допуском до екзаменаційного контролю. Якість контрольної роботи оцінюється за такими критеріями: відповідність змісту контрольної роботи завданню (1 бал) та вимогам навчально-методичних рекомендацій щодо його виконання (2 бали); самостійність розв’язання поставленої задачі (2 бали); наявність елементів науково-дослідного характеру (2 бали). Екзаменаційний контроль (60 балів) – у формі екзамену: тестові завдання різних рівнів складності, теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування). Письмова (50 балів) та усна (10 балів) компоненти.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Андрейченко С.С., Грушко М.В., Музика В.В. Міжнародне публічне право.Основні галузі та інститути. Навчально-методичний посібник. Одеса: Фенікс,2021. 292 с. 2. Антонович М. Міжнародне право: навч. посіб. К.: Юрінком Інтер, 2011.384 с. 3. Антонович М. Міжнародне публічне право: підруч. для студ. закладів вищоїосвіти. Київ: Юрінком Інтер, 2023. 516 с. 4. Батрименко В. І. Міжнародне право: навч. посіб. нац. торг.-екон. ун-т. К.: Київ.нац. торг-екон. ун-т, 2012. 323 с. 5. Бошицький Ю., Чернецька О., Дей М. та ін. Право міжнародних організацій іУкраїна: у схемах та таблицях: навчальний посібник. Київ: Ліра-М, 2014. 268 с. 6. Буроменський М. В. Міжнародне право: навч. посібник / за ред. М. В. Буроменського. К.: Юрінком Інтер, 2006. 336 с. 7. Буткевич В. Г. Міжнародне право: загальна частина. К. Либідь, 2004. 191 с. 8. Буткевич О. Міжнародне право. Київ: Ліра-М, 2021. 416 с. 9. Войціховський А. В. Міжнародне право: підручник Харків. нац. ун-т внутр.справ. Харків: Харків. нац. ун-т внутр. справ, 2020. 543 с. 10. Гуцуляк В., Клюєва Є. Україна та міжнародне морське право. Навчальнийпосібник. Київ: Ліра-К, 2022. 268 с. 11. Задорожній О.В. Ґенеза міжнародної правосуб’єктності України. Київ: К.І.С.,2014. 688 с. 12. Килимник І. І., Домбровська А. В. Конспект лекцій із навчальної дисципліни«Міжнародне право» (для студентів денної та заочної форм навчання усіхспеціальностей університету); Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова.Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. 64 с. 13. Мицик В. Права людини у міжнародному праві: Підручник. К.: Видавничий дім «Промені», 2010. 722 с. 14. Міжнародне гуманітарне право. / Укл.: Алієв Р.В., Ануфрієв М.І., Бортняк В.А. та ін. Київ. ВД «Професіонал», 2023. 598 с. 15. Міжнародне публічне право: основи теорії : навчально-методичний посібник/ Х. Н. Бехруз, С. С. Андрейченко, М. В. Грушко та ін. Одеса: Видавництво«Юридика», 2023. 252 с. 16. Міжнародне публічне право: підручник; за ред. В. М. Репецького. 2-ге вид.,стер. К.: Знання, 2012. 437 с. 17. Гнатовський М.М., Короткий Т.Р., Кориневич А.О., Лисик В.М., Поєдинок О.Р., Хендель Н.В. Міжнародне гуманітарне право. Посібник дляюриста; за ред. Т.Р. Короткого. Київ-Одеса: Українська гельсінська спілка з правлюдини, Фенікс. 2017. 145 с. 18. Григоров О. Міжнародне космічне право. Одеса: Фенікс, 2023. 130 с. 19. Григоров О. Міжнародне повітряне право. Одеса: Фенікс, 2023. 166 с. 20. Громовенко К., Грушко М., Мануїлова К. Міжнародно-правове регулюваннязбройних конфліктів. Київ: Видавництво "Юридика", 2023. 132 с. 21. Гутник В. Міжнародний кримінальний суд: навчальний посібник. Львів:ЛНУ імені Івана Франка, 2023. 194 с. 22. Мельниченко Р. Г. Міжнародне право. Навчальний посібник. Право, 2020.108 с. 23. Міжнародне публічне право. Міжнародний захист прав людини, Посібникидо іспитів та ЗНО, видавництво Право, Сироїд Т.Л., Гавриленко О.А.,Фоміна Л.О.; 2021. 462 с. 24. Міжнародне публічне право: підручник: у 2 т. / В. В. Мицик, М. В. Буроменський, М. М. Гнатовський та ін.; за ред. В. В. Мицика. 2-ге вид., змін.Харків: Право, 2020. Т. 1: Основи теорії. 2020. 416 с. 25. Міжнародне публічне право: підручник: у 2 т. / В. В. Мицик, М. В. Буроменський, М. М. Гнатовський та ін.; за ред. В. В. Мицика. 2-ге вид., змін.Харків: Право, 2020. Т. 2: Основні галузі. 2020. 624 с. 26. Міжнародне право: навч-метод. посіб. з тест. завданнями для підгот. до ЗНО;за ред. проф. М. Р. Аракеляна ; Нац. ун-т «Одес. юрид. Акад.». Одеса: Фенікс.2019. 212 с. 27. Микієвич М. М., БуроменськийМ. В., Гутник В.В. та ін. Міжнародне правоХХІ століття: сучасний стан та перспективи розвитку: колект. моногр.; ред.М. М. Микієвич. Львів: Піраміда, 2013. 319 c. 28. Міжнародне публічне право: підручник: у 2 т.; за заг. ред. В. В. Мицика.Харків: Т. 2: Основні галузі. 2019. 624 с. 29. Міжнародне публічне право: підруч.: у 2 т. / Київ. нац. ун-т ім. ТарасаШевченка, Ін-т міжнар. відносин, Каф. міжнар. права. Харків: Право, 2019. 528 с. 30. Сироїд Т. Л. та ін. Міжнародне публічне право. Міжнародний захист правлюдини: посіб. для підгот. до зовніш. незалеж. оцінювання; за заг. ред. д-ра юрид.наук, проф. Сироїд Т. Л.; Харків. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна, Юрид. ф-т, Каф.міжнар. і європ. права. Харків : Бровін О. В., 2018. 290 с. 31. Сироїд Т., Фоміна Л. Міжнародне публічне право. Міжнародний захист правлюдини: посіб. для підгот. до зовн. незалеж. оцінювання /за заг. ред. Т. Л. Сироїд.6?те вид., перероб. і допов. Харків: Право, 2024. 502 с. 32. Пронюк Н. В. Сучасне міжнародне право: навч. посіб. 2-ге вид., змін. тадопов. К.: КНТ, 2010. 344 с. 33. Репецький В.М. Дипломатичне і консульське право: Підручник. Львів: ВАТ «Бібльос», 2002. 352 с. 34. Репецький В.М., Лисик В.М. Міжнародне гуманітарне право: підручник.Київ: Знання, 2007. 467 с. 35. Саєнко М. І. Міжнародне право. Збірник тестових завдань: навч.-метод.посіб.; Дніпропетр. держ. ун-т внутр. справ. Дніпро: ДДУВС: Ліра ЛТД 2019. 70 с. 36. Сироїд Т. Міжнародне кримінальне право : підручник. Харків: Право, 2023.512 с. 37. Сироїд Т.Л. Міжнародне публічне право: підручник. Одеса: Фенікс, 2018. 744 с. 38. Сірант М.М. Міжнародне публічне право: схеми та дефініції: навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. 220 c. 39. Сучасні виклики міжнародному порядку: передумови появи та механізми протидії інформаційним і терористичним загрозам: монографія / авт. кол. (С. І. Авраменко, Н. М. Варенья, І. М. Рижов та ін.); за ред. Н. М. Варенья; УАМП. –Київ: Фенікс. Одеса, 2022. 302 с. 40. Теорія міжнародних відносин: підручник / за ред. М. П. Требіна. Харків: Право, 2022. 472 с. 41. Теліпко В., Овчаренко А. Міжнародне публічне право. Київ: «Центр учбової літератури», 2010. 608 с. 42. Теорія міжнародного права: навчально-методичний посібник / за ред. О. Бігняка. Херсон: Видавництво «Гельветика», 2020. 224 с. 43. Тимченко Л. Д., Кононенко В. П. Міжнародне право: підручник. К.: Знання, 2012. 631 с. 44. Черкес М. Ю. Міжнародне право: підручник. 6-те вид., виправ. і допов. К.: Знання, 2011. 397 с. 45. Чубарєв В. Міжнародне економічне право. Київ: Юрінком Інтер, 2021. 368 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).