Цивільний процес, частина 1

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.036
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: С.С. Василів
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни - надати теоретичні знання та практичні уміння і навички, достатні для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 081 «Право» та підготувати студентів для подальшого працевлаштування за обраною спеціальністю, формування системи знань про поняття, предмет та методи цивільного процесу, його джерела, основні інститути, правове регулювання повноважень суду, учасників процесу, доказову діяльність, провадження по розгляду справи по суті, перегляду судових рішень в апеляційному, касаційному порядку, провадження з перегляду справ за нововиявленими та виключними обставинами.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК). ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК). СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві. СК7. Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права, як. конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право. СК8. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права. СК11. Здатність визначати належні та прийнятні для юридичного аналізу факти. СК13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ і застосування набутих знань у професійній діяльності. СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни, студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: Програмні результати навчання (ПР): ПР2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв’язання. ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми. ПР16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів. ПР17. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки. ПР19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях. ПР21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини. ПР23. Аналізувати і правильно застосовувати норми матеріального та процесуального права. Комунікація (КОМ) КОМ 4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики; АіВ4. Здатність демонструвати розуміння чинного законодавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Цивільне право, частина 1; Цивільне право, частина 2; Цивільне право (курсова робота). Супутні й наступні навчальні дисципліни: Сімейне право; Господарський процес; Розгляд окремих категорій цивільних справ у цивільному судочинстві; Практикум з цивільного судочинства.
Короткий зміст навчальної програми: Зміст навчальної дисципліни становить поняття, предмет та джерела цивільного процесуального права, цивільні процесуальні правовідносини та їх суб’єкти, сторони та треті особи в цивільному процесі, представники в цивільному процесі, участь у судовому процесі органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, процесуальні строки, судові витрати, заходи процесуального примусу, докази і доказування у цивільному процесі, цивільна юрисдикція, підсудність цивільних справ, позов, пред’явлення позову, відкриття провадження у справі, підготовче провадження, врегулювання спору за участю судді, розгляд справи по суті, зупинення і закриття провадження у справі, залишення позову без розгляду, розгляд справ у порядку спрощеного позовного провадження, заочний розгляд справи, судові рішення, наказне провадження, окреме провадження, апеляційне провадження, касаційне провадження, перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами, виконання судових рішень.
Опис: Тема 1: Поняття, предмет та джерела цивільного процесуального права Тема 2: Цивільні процесуальні правовідносини та їх суб’єкти. Сторони та треті особи в цивільному процесі. Представники в цивільному процесі. Участь у судовому процесі органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб. Тема 3: Процесуальні строки. Судові витрати. Заходи процесуального примусу. Тема 4: Докази і доказування у цивільному процесі Тема 5: Цивільна юрисдикція, підсудність цивільних справ Тема 6: Позов. Пред’явлення позову. Відкриття провадження у справі Тема 7: Підготовче провадження. Врегулювання спору за участю судді. Тема 8: Розгляд справи по суті. Зупинення і закриття провадження у справі. Залишення позову без розгляду. Розгляд справ у порядку спрощеного позовного провадження. Заочний розгляд справи Тема 9: Судові рішення Тема 10: Наказне провадження. Тема 11: Окреме провадження. Тема 12: Апеляційне провадження. Тема 13: Касаційне провадження. Тема 14: Перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами. Виконання судових рішень.
Методи та критерії оцінювання: Контроль результатів навчання студентів є складовою навчального процесу, який проводиться з метою встановлення відповідності результатів навчання студентів вимогам освітніх програм. Основними видами контролю результатів навчання студентів є поточний та семестровий контроль. В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекції, «активні» семінари з елементами «ділової гри», тренінги, заняття із застосуванням комп'ютерно-комунікаційної складової. Для формувань уміння та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький. Перевага продуктивним методам: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, кейс-стади, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації - спрямовані на активізацію і стимулювання навчально пізнавальної діяльності студентів. Методи діагностики знань, опосередком яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни , наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється з огляду на здатність зібрати потрібну інформацію, засвоїти знання, що дозволяють відтворити факти, демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм права, розуміти їх зміст та природу, вміння застосовувати знання у новій ситуації зі змінними умовами, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки, давати оцінку, показати переваги та недоліки, зробити загальний висновок, виявлення інтересу до потрібної інформації, формування в нього уявлення про те, як потрібно діяти, та готовності виконувати дії під керівництвом викладача та самостійно, надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях, тощо. При оцінюванні знань студентів під час поточного контролю враховується: – здатність диференціювати, інтегрувати й уніфікувати знання; – вміння застосовувати правила, методи, принципи у конкретних ситуаціях; – навики співвідношення причин і наслідків; – спроможність аналізувати й оцінювати факти, події, явища та прогнозувати бажані результати від прийнятих рішень; – здатність викладати письмову відповідь граматично і стилістично грамотно, логічно, послідовно з використанням наукових термінів понять (три останні критерії стосуються й усної відповіді).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Загальна декларація прав людини проголошена Організацією Об'єднаних Націй 10 грудня 1948 року. Права людини Міжнародні договори України декларації документи. К.: Наукова думка. 1992. С 18-24 2. Міжнародний пакт про громадянські і політичні права прийнятий Генеральною асамблеєю Організації Об'єднаних Націй 16 грудня 1965 року Права людини Міжнародні договори України декларації документи. К.: Наукова думка. 1992. С 18-24 3. Європейська хартія про статус суддів. Вісник Верховного Суду України. 1998. №4. С 9-11 4. Конституція України від 28.06.1996 року. Офіційний вебсайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text 5. Цивільний процесуальний кодекс України від 18 березня 2004 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text 6. Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text. 7. Закон України «Про судоустрій та статус суддів» від 2 червня 2016 р. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text 8. Закон України «Про виконавче провадження» від 21 квітня 1999 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1404-19#Text 9. Закон України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-18#Text 10. Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05 липня 2012 р. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5076-17#Text ( 11. Сімейний кодекс України від 10.01.2002 р. № 2947-III. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2002. № 21-22. Ст.135. 12. Стратегія реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015–2020 рр., схвалена Указом Президента України від 20 травня 2015 р. № 276/2015 URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/276/2015.5. 13. Рішення Конституційного Суду України від 14 грудня 1999 року у справі за конституційним зверненням 51 народного депутата України про офіційне тлумачення положень статті 10 Конституції України щодо застосування державної мови органами державної влади, органами місцевого самоврядування та використання її у навчальному процесі в навчальних закладах України. Право України. 2000. №1. С 140 14. Постанова Пленуму Верховного Суду України «Про застосування судами норм Конституції України при здійсненні правосуддя». Право України. 1997. №8. С 7 15. Виконавче провадження : підручник. Одеса :Фенікс, 2020. 460 с 16. Електронне судочинство: навчально-методичнии? посібник (для студентів денної та заочної форми навчання) Одеса: Фенікс, 2020. 158 с. 17. Ізарова І. О., Ханик-Посполітак Р. Ю. Цивільний процес України : Навч. посіб. для студ. юрид. спец. вищих навчальних закладів. Київ : ВД «Дакор», 2019. 276 с 18. Карнаух Т. М. Цивільне процесуальне право України : навчальний посібник. Національний університет "Києво-Могилянська академія". Київ : Юстініан, 2011. 399 с. 19. Новели цивільного процесуального кодексу України. Нац. ун-т «Одес. юрид. акад.». Одеса : Фенікс. 2018. 112 c. 20. Розгляд окремих категорій цивільних справ в судах: навч.посібникОдеса : Видавничий дім «Гельветика», 2017. 480 с. 21. Судові витрати : науково-практичний посібник. Одесса: Фенікс, 2020. 120 с 22. Теоретичні проблеми цивільного процесуального права : Підручник К.: Алерта, 2016. 734с. 23. Цивільний процес України: Навч. посіб. для студ. юрид. спец. вищих навчальних закладів. Київ : ВД «Дакор». 2018. 276 с. 24. Цивільне процесуальне право України: навчальний посібник (для підготовки до іспитів і тестування). Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2018. 430 с. 25. Цивільне процесуальне право. Навчально-методичний посібник. Чернівці: Чернівецький національний університет, 2019. 446 с. 26. Цивільне право та процес: підготовка до іспиту. Частина друга : навч. посіб. Дніпро: Видавець Біла К. О., 2020. 216 с. 27. Ханик-Посполітак Р. Ю. Запровадження електронного правосуддя в цивільному судочинстві України. Право України. 2017. № 8. С. 122-129 28. Цивільне право та процес (2 частина) : навч. посіб. .Дніпро : Видавець Біла К. О., 2018. 128 с. 33. 29. Цивільний процесуальний кодекс України: Науково-практичний коментар. К.: Алерта, 2018. 604 с. 30. Цивільний процес: навч. посіб. Харків : Право, 2020. 390 с. 31. Цивільне судочинство України: основні засади та інститути: монографія. Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого. Харків: Право, 2016. 848 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).