Цивільний процес, частина 1
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.036
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: С.С. Василів
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності (ЗК).
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК).
СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві.
СК7. Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права, як. конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право.
СК8. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
СК11. Здатність визначати належні та прийнятні для юридичного аналізу факти.
СК13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ і застосування набутих знань у професійній діяльності.
СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни, студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
Програмні результати навчання (ПР):
ПР2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв’язання.
ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми.
ПР16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів.
ПР17. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки.
ПР19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях.
ПР21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини.
ПР23. Аналізувати і правильно застосовувати норми матеріального та процесуального права.
Комунікація (КОМ)
КОМ 4.
Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту.
Автономія і відповідальність (АіВ):
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики;
АіВ4. Здатність демонструвати розуміння чинного законодавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Цивільне право, частина 1;
Цивільне право, частина 2;
Цивільне право (курсова робота).
Супутні й наступні навчальні дисципліни:
Сімейне право;
Господарський процес;
Розгляд окремих категорій цивільних справ у цивільному судочинстві;
Практикум з цивільного судочинства.
Короткий зміст навчальної програми: Зміст навчальної дисципліни становить поняття, предмет та джерела цивільного процесуального права, цивільні процесуальні правовідносини та їх суб’єкти, сторони та треті особи в цивільному процесі, представники в цивільному процесі, участь у судовому процесі органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, процесуальні строки, судові витрати, заходи процесуального примусу, докази і доказування у цивільному процесі, цивільна юрисдикція, підсудність цивільних справ, позов, пред’явлення позову, відкриття провадження у справі, підготовче провадження, врегулювання спору за участю судді, розгляд справи по суті, зупинення і закриття провадження у справі, залишення позову без розгляду, розгляд справ у порядку спрощеного позовного провадження, заочний розгляд справи, судові рішення, наказне провадження, окреме провадження, апеляційне провадження, касаційне провадження, перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами, виконання судових рішень.
Опис: Тема 1: Поняття, предмет та джерела цивільного процесуального права
Тема 2: Цивільні процесуальні правовідносини та їх суб’єкти. Сторони та треті особи в цивільному процесі. Представники в цивільному процесі. Участь у судовому процесі органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.
Тема 3: Процесуальні строки. Судові витрати. Заходи процесуального примусу.
Тема 4: Докази і доказування у цивільному процесі
Тема 5: Цивільна юрисдикція, підсудність цивільних справ
Тема 6: Позов. Пред’явлення позову. Відкриття провадження у справі
Тема 7: Підготовче провадження. Врегулювання спору за участю судді.
Тема 8: Розгляд справи по суті. Зупинення і закриття провадження у справі. Залишення позову без розгляду. Розгляд справ у порядку спрощеного позовного провадження. Заочний розгляд справи
Тема 9: Судові рішення
Тема 10: Наказне провадження.
Тема 11: Окреме провадження.
Тема 12: Апеляційне провадження.
Тема 13: Касаційне провадження.
Тема 14: Перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами. Виконання судових рішень.
Методи та критерії оцінювання: Контроль результатів навчання студентів є складовою навчального процесу, який проводиться з метою встановлення відповідності результатів навчання студентів вимогам освітніх програм. Основними видами контролю результатів навчання студентів є поточний та семестровий контроль.
В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекції, «активні» семінари з елементами «ділової гри», тренінги, заняття із застосуванням комп'ютерно-комунікаційної складової.
Для формувань уміння та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький.
Перевага продуктивним методам: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, кейс-стади, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації - спрямовані на активізацію і стимулювання навчально пізнавальної діяльності студентів.
Методи діагностики знань, опосередком яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни , наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється з огляду на здатність зібрати потрібну інформацію, засвоїти знання, що дозволяють відтворити факти, демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм права, розуміти їх зміст та природу, вміння застосовувати знання у новій ситуації зі змінними умовами, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки, давати оцінку, показати переваги та недоліки, зробити загальний висновок, виявлення інтересу до потрібної інформації, формування в нього уявлення про те, як потрібно діяти, та готовності виконувати дії під керівництвом викладача та самостійно, надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях, тощо.
При оцінюванні знань студентів під час поточного контролю враховується:
– здатність диференціювати, інтегрувати й уніфікувати знання;
– вміння застосовувати правила, методи, принципи у конкретних ситуаціях;
– навики співвідношення причин і наслідків;
– спроможність аналізувати й оцінювати факти, події, явища та прогнозувати бажані результати від прийнятих рішень;
– здатність викладати письмову відповідь граматично і стилістично грамотно, логічно, послідовно з використанням наукових термінів понять (три останні критерії стосуються й усної відповіді).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Загальна декларація прав людини проголошена Організацією Об'єднаних Націй 10 грудня 1948 року. Права людини Міжнародні договори України декларації документи. К.: Наукова думка. 1992. С 18-24
2. Міжнародний пакт про громадянські і політичні права прийнятий Генеральною асамблеєю Організації Об'єднаних Націй 16 грудня 1965 року Права людини Міжнародні договори України декларації документи. К.: Наукова думка. 1992. С 18-24
3. Європейська хартія про статус суддів. Вісник Верховного Суду України. 1998. №4. С 9-11
4. Конституція України від 28.06.1996 року. Офіційний вебсайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text
5. Цивільний процесуальний кодекс України від 18 березня 2004 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text
6. Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
7. Закон України «Про судоустрій та статус суддів» від 2 червня 2016 р. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text
8. Закон України «Про виконавче провадження» від 21 квітня 1999 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1404-19#Text
9. Закон України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-18#Text
10. Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05 липня 2012 р. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5076-17#Text (
11. Сімейний кодекс України від 10.01.2002 р. № 2947-III. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2002. № 21-22. Ст.135.
12. Стратегія реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015–2020 рр., схвалена Указом Президента України від 20 травня 2015 р. № 276/2015 URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/276/2015.5.
13. Рішення Конституційного Суду України від 14 грудня 1999 року у справі за конституційним зверненням 51 народного депутата України про офіційне тлумачення положень статті 10 Конституції України щодо застосування державної мови органами державної влади, органами місцевого самоврядування та використання її у навчальному процесі в навчальних закладах України. Право України. 2000. №1. С 140
14. Постанова Пленуму Верховного Суду України «Про застосування судами норм Конституції України при здійсненні правосуддя». Право України. 1997. №8. С 7
15. Виконавче провадження : підручник. Одеса :Фенікс, 2020. 460 с
16. Електронне судочинство: навчально-методичнии? посібник (для студентів денної та заочної форми навчання) Одеса: Фенікс, 2020. 158 с.
17. Ізарова І. О., Ханик-Посполітак Р. Ю. Цивільний процес України : Навч. посіб. для студ. юрид. спец. вищих навчальних закладів. Київ : ВД «Дакор», 2019. 276 с
18. Карнаух Т. М. Цивільне процесуальне право України : навчальний посібник. Національний університет "Києво-Могилянська академія". Київ : Юстініан, 2011. 399 с.
19. Новели цивільного процесуального кодексу України. Нац. ун-т «Одес. юрид. акад.». Одеса : Фенікс. 2018. 112 c.
20. Розгляд окремих категорій цивільних справ в судах: навч.посібникОдеса : Видавничий дім «Гельветика», 2017. 480 с.
21. Судові витрати : науково-практичний посібник. Одесса: Фенікс, 2020. 120 с
22. Теоретичні проблеми цивільного процесуального права : Підручник К.: Алерта, 2016. 734с.
23. Цивільний процес України: Навч. посіб. для студ. юрид. спец. вищих навчальних закладів. Київ : ВД «Дакор». 2018. 276 с.
24. Цивільне процесуальне право України: навчальний посібник (для підготовки до іспитів і тестування). Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2018. 430 с.
25. Цивільне процесуальне право. Навчально-методичний посібник. Чернівці: Чернівецький національний університет, 2019. 446 с.
26. Цивільне право та процес: підготовка до іспиту. Частина друга : навч. посіб. Дніпро: Видавець Біла К. О., 2020. 216 с.
27. Ханик-Посполітак Р. Ю. Запровадження електронного правосуддя в цивільному судочинстві України. Право України. 2017. № 8. С. 122-129
28. Цивільне право та процес (2 частина) : навч. посіб. .Дніпро : Видавець Біла К. О., 2018. 128 с. 33.
29. Цивільний процесуальний кодекс України: Науково-практичний коментар. К.: Алерта, 2018. 604 с.
30. Цивільний процес: навч. посіб. Харків : Право, 2020. 390 с.
31. Цивільне судочинство України: основні засади та інститути: монографія. Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого. Харків: Право, 2016. 848 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).