Педагогіка відкритих освітніх систем

Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 7.011.01.O.001
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Носкова Маргарита Вячеславівна, д.пед.н., доцент
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Педагогіка відкритих освітніх систем» є формування у студентів теоретичної бази знань та уявлень про розвиток освіти у сучасному цифровому суспільстві; сприйняття освіти як динамічної системи, важливої складової економічного та суспільного розвитку інформаційного суспільства у ХХІ столітті. Формування у студентів практичних навичок розвитку власного інформаційного середовища та персонального навчального(освітнього) середовища, а також навичок взаємодії персональних навчальних середовищ учнів(студентів) та їх інтеграції у інформаційне середовище освітнього закладу як складника відкритої освітньої системи.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей: інтегральної компетентності: - Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі освітніх педагогічних наук, здійснення наукових досліджень у педагогіці, зокрема з використанням дистанційних форм та методів навчання, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів дистанційної освіти і харак- теризуються комплексністю та невизначеністю умов. загальні компетентності: - здатність до набуття спеціалізованих концептуальних знань на рівні новітніх досягнень, які є основою для оригінального мислення та інноваційної діяльності у галузі освітніх педагогічних наук; - Здатність сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними, здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел. фахові компетентності: - Базові знання в галузі освітніх педагогічних наук, необхідні для освоєння професійно- орієнтованих дисциплін; - Здатність організовувати освітню діяльність в умовах розвитку інформаційного суспільства з використанням сучасних педагогічних та інформаційних технологій, що відповідають потребам часу; - Здатність організовувати навчально-виховну роботу, реалізуючі основні функції управління в умовах навчального класу(групи) закладу освіти та використовуючи фактори ефективності управління процесом теоретичного і професійно-практичного навчання; - Здатність обирати форми навчання з урахуванням технічних можливостей, освітніх потреб та навчальних цілей, ефективно використовувати можливості дистанційної форми навчання та організації взаємодії учнів та студентів у віртуальному середовищі.
Результати навчання: • знати умови існування відкритих освітніх систем; переваги та недоліки відкритої освіти; • розуміти сутність відкритої освіти та принципи її існування та функціонування; • вміти аналізувати технології та ресурси відкритої освіти, їх створення та використання; створювати, наповнювати власне освітнє середовище та взаємодіяти з іншими учасниками відкритої освітньої системи; • використовувати отримані теоретичні та практичні знання у професійній діяльності викладача; • мати уявлення про основні напрямки розвитку відкритої освіти. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • педагогіка
Короткий зміст навчальної програми: Відкрита освіта: сутність, принципи, тенденції розвитку. Філософські основи відкритої освіти. Переваги відкритої освіти та бар’єри для її розвитку. Концепції відкритої освіти у країнах світу. Відкрита освіта в контексті неперервної освіти впродовж життя. Відкриті освітні технології. Проблема доступу у відкритих освітніх системах. Особисте освітнє середовище та середовище відкритого навчання. Відкриті освітні ресурси. Класифікація відкритого освітнього контенту. Основні виклики до створення та використання відкритого контенту. Типи користувачів відкритого освітнього контенту. Контроль якості навчання та навчальних ресурсів у відкритих освітніх системах. Передумови змін освітньої парадигми під впливом відкритої освіти. Відкрите викладання як умова до стабільної та ефективної освіти. Розбудова знань та обміну ними за допомогою нових технологій для інноваційного розвитку відкритої освіти.
Опис: Відкриті освітні системи – нове явище у педагогічній науці, що виникли наприкінці ХХ століття та активно розвиваються у інформаційному суспільстві. Відкритість та доступність знань у поєднанні із саморозвитком та освітою впродовж життя стає умовою для формування успішного фахівця та особистості, здатної адекватно реагувати на виклики сучасного суспільства та адаптуватись у нових умовах економіки знань. Вивчення дисципліни «Педагогіка відкритих освітніх систем» передбачає опанування студентами теоретичних знань про сутність, причини появи та розвитку відкритих освітніх систем, їхніх педагогічних можливостей, а також набуття студентами практичних навичок формування власного освітнього середовища та освітнього середовища учнів чи студентів, яких вони будуть навчати, навичок організації взаємодії освітніх середовищ учасників навчально-виховного процесу та освітніх закладів. Дисципліна «Педагогіка відкритих освітніх систем» дозволяє студенту усвідомити роль та педагогічні можливості сучасних інформаційних технологій, їх значення у формуванні особистості глобалізованого світу, яка житиме у розвинутому цифровому суспільстві, що висуває нові, відміні від вимог постіндустріального суспільства, вимоги до успішного фахівця та особистості.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лекційних та практичних заняттях проводиться з метою виявлення рівня засвоєння студентом навчального матеріалу. Запитання та завдання поточного контролю поділяються на: - перевірка виконання практичних завдань; - написання тез для виступу на науково-практичній конференції та їх публікація; - оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. - онлайн тестування; - проблемні питання та розв’язання проблемних ситуацій; - питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення.
Критерії оцінювання результатів навчання: • виконання практичних робіт, усне опитування (40%) • підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія / В. Ю. Биков. – К.: Атіка, 2008. – 684 с 2. Відкрита освіта: колективний розвиток освіти через відкриті технології, відкритий контент і відкрите знання / За ред. Торі Іійосі та М.С. Віджая Кумара; пер. з англ . А. Іщенко, А. Носика. – К.: Наука, 2009. – 256 c. 3. Педагогічні аспекти відкритого дистанційного навчання: Монографія. За ред. О.О. Андрєєва, В.М. Кухаренка. – ХНАДУ, Харків: «Міськдрук», 2013. – 212 с. 4. Формування інформаційного освітнього простору в процесі модернізації середньої загальної освіти: світові тенденціїю – К.: «Педагогічна думка», 2007. – 292 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Педагогіка відкритих освітніх систем (курсова робота)

Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 7.011.01.O.005
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Носкова Маргарита Вячеславівна, д.пед.н., доцент
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета написання курсової роботи з дисципліни «Педагогіка відкритих освітніх систем» є формування у студентів навичок проводити наукові дослідження, презентувати різні підходи до вивчення досліджуваної проблеми; організовувати самостійну роботу з джерелами; застосовувати загальнонаукові і спеціальні методи наукових досліджень.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей: інтегральної компетентності: - Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі освітніх педагогічних наук, здійснення наукових досліджень у педагогіці, зокрема з використанням дистанційних форм та методів навчання, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів дистанційної освіти і харак- теризуються комплексністю та невизначеністю умов. загальні компетентності: - здатність до набуття спеціалізованих концептуальних знань на рівні новітніх досягнень, які є основою для оригінального мислення та інноваційної діяльності у галузі освітніх педагогічних наук; - Здатність сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними, здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел. фахові компетентності: - Базові знання в галузі освітніх педагогічних наук, необхідні для освоєння професійно- орієнтованих дисциплін; - Здатність організовувати освітню діяльність в умовах розвитку інформаційного суспільства з використанням сучасних педагогічних та інформаційних технологій, що відповідають потребам часу; - Здатність організовувати навчально-виховну роботу, реалізуючі основні функції управління в умовах навчального класу(групи) закладу освіти та використовуючи фактори ефективності управління процесом теоретичного і професійно-практичного навчання; - Здатність обирати форми навчання з урахуванням технічних можливостей, освітніх потреб та навчальних цілей, ефективно використовувати можливості дистанційної форми навчання та організації взаємодії учнів та студентів у віртуальному середовищі.
Результати навчання: • знати умови існування відкритих освітніх систем; переваги та недоліки відкритої освіти; • розуміти сутність відкритої освіти та принципи її існування та функціонування; • вміти аналізувати технології та ресурси відкритої освіти, їх створення та використання; створювати, наповнювати власне освітнє середовище та взаємодіяти з іншими учасниками відкритої освітньої системи; • використовувати отримані теоретичні та практичні знання у професійній діяльності викладача; • мати уявлення про основні напрямки розвитку відкритої освіти. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • педагогіка
Короткий зміст навчальної програми: Відкрита освіта: сутність, принципи, тенденції розвитку. Філософські основи відкритої освіти. Переваги відкритої освіти та бар’єри для її розвитку. Концепції відкритої освіти у країнах світу. Відкрита освіта в контексті неперервної освіти впродовж життя. Відкриті освітні технології. Проблема доступу у відкритих освітніх системах. Особисте освітнє середовище та середовище відкритого навчання. Відкриті освітні ресурси. Класифікація відкритого освітнього контенту. Основні виклики до створення та використання відкритого контенту. Типи користувачів відкритого освітнього контенту. Контроль якості навчання та навчальних ресурсів у відкритих освітніх системах. Передумови змін освітньої парадигми під впливом відкритої освіти. Відкрите викладання як умова до стабільної та ефективної освіти. Розбудова знань та обміну ними за допомогою нових технологій для інноваційного розвитку відкритої освіти.
Опис: Курсова робота з дисципліни «Педагогіка відкритих освітніх систем» є самостійним дослідженням студента та виконується студентами в межах тематики однойменної дисципліни. Виконане студентом дослідження за обраною темою цілком може стати основою для теоретичного розділу майбутньої кваліфікаційної роботи на здобуття освітнього ступеня магістра за спеціальністю 011- Освітні, педагогічні науки. Курсова робота виконується під час вивчення дисципліни "Педагогіка відкритих освітніх систем".
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль проводиться на практичних заняттях та індивідуальних консультаціях з метою виявлення стану виконання завдань курсової роботи, дотримання правил оформлення курсових роботі, дотримання академічної доброчесності тощо
Критерії оцінювання результатів навчання: • виконання визначених дослідницьких завдань, • захист курсової роботи
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія / В. Ю. Биков. – К.: Атіка, 2008. – 684 с 2. Відкрита освіта: колективний розвиток освіти через відкриті технології, відкритий контент і відкрите знання / За ред. Торі Іійосі та М.С. Віджая Кумара; пер. з англ . А. Іщенко, А. Носика. – К.: Наука, 2009. – 256 c. 3. Педагогічні аспекти відкритого дистанційного навчання: Монографія. За ред. О.О. Андрєєва, В.М. Кухаренка. – ХНАДУ, Харків: «Міськдрук», 2013. – 212 с. 4. Формування інформаційного освітнього простору в процесі модернізації середньої загальної освіти: світові тенденціїю – К.: «Педагогічна думка», 2007. – 292 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).