Теорія та методика педагогічного дослідження

Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 7.011.01.O.004
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: професор Ієвлєв Олександр Миколайович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є надання майбутнім фахівцям (магістрам) знань, вмінь і навичок (компетентностей) із організації і проведення науково-педагогічних досліджень в системі освіти.
Завдання: Загальні компетентності: 1.Здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу. 2.Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. 4.Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. 5.Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. 6.Здатність виявляти, ставити та розв’язувати проблеми. Фахові компетентності: 2.Здатність застосовувати та розробляти нові підходи до вирішення задач дослідниць-кого та/або інноваційного характеру в сфері освіти й педагогіки. 7.Критичне осмислення проблем у сфері освіти, педагогіки й на межі галузей знань. 8.Здатність інтегрувати знання у сфері освіти/педагогіки та розв’язувати складні задачі у мультидисциплінарних та міждисциплінарних контекстах. 9.Здатність до використання сучасних інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій у освітній та дослідницькій діяльності.
Результати навчання: РН1.Знати на рівні новітніх досягнень концепції розвитку освіти і педагогіки, методологію відповідних досліджень. РН4. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення результатів освітньої, професійної діяльності, презентації наукових досліджень та інноваційних проєктів. РН5.Організовувати освітній процес на основі студентоцентрованого, компетентнісного, контекстного підходів та сучасних досягнень освітніх, педагогічних наук, управляти навчально-пізнавальною діяльністю, об’єктивно оцінювати результати навчання здобувачів освіти. РН6. Розробляти та реалізовувати інноваційні й дослідницькі проекти у сфері освіти/педагогіки та міждисциплінарного рівня із дотриманням правових, соціальних, економічних, етичних норм. РН9.Здійснювати пошук необхідної інформації з освітніх/педагогічних наук у друкованих, електронних та інших джерелах, аналізувати, систематизувати її, оцінюючи достовірність та релевантність.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Педагогіка вищої школи.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни дозволить студентам опанувати теорію педагогічного дослідження, навчитися визначати область, предмет (об'єкт) педагогічного дослідження, оцінювати актуальність намічених педагогічних досліджень в системі освіти, формулювати мету та завдання дослідження, виконувати аналітичний огляд літератури за темою дослідження, складати програму та план дослідження, володіти методикою науково-педагогічного дослідження, організовувати експеримент, виконувати збір та обробку інформації, оформляти результати проведеного дослідження.
Опис: Тема 1. Наука, наукознавство, методика наукового дослідження. Поняття науки. Промислові революції і розвиток науки. Наукознавство. Основні галузі наук. Педагогіка. Концепція методики наукового дослідження. Форма і зміст методики. Система підготовки наукових кадрів в Україні. Тема 2. Методика дослідницької діяльності: етапи науково-педагогічного дослідження. Методологія та її функції. Методика дослідницької роботи. Поняття і процес наукового дослідження. Класифікація наукових досліджень. Основні етапи науково-педагогічного дослідження. Види ефективності наукового дослідження. Інноваційні й дослідницькі проєкти у сфері освіти/педагогіки та міждисциплінарного рівня. Тема 3. Методи науково-педагогічного дослідження Метод наукового дослідження. Загальнонаукові і конкретнонаукові методи наукового дослідження в педагогіці. Поділ психодіагностичних методів у завершеному циклі психологічного дослідження: організаційні методи, емпіричні методи одержання наукових даних, методи обробки результатів експерименту і спостережень, інтерпретаційні методи. Основні види і етапи експерименту в педагогіці. Тема 4. Психодіагностика та психодіагностичний метод у науковому дослідженні. Малоформалізовані та високоформалізовані психодіагностичні методики Класифікації психодіагностичних методик. Організація і проведення психодіагностичного обстеження у закладах освіти. Етичні аспекти і соціальні проблеми тестування. Тема 5. Особливості науково-педагогічних дослідження в галузі 01 Освіта/Педагогіка. Організація освітнього процесу на основі студентоцентрованого, компетентнісного, контекстного підходів та основі сучасних досягнень освітніх, педагогічних наук як науково-педагогічна проблема. Дослідження професійно-педагогічної мобільності викладача як приклад науково-педагогічного дослідження. Тема 6. Інформаційне забезпечення науково-педагогічного дослідження. Основні галузі інформації: політична, економічна, духовна, науково-технічна, соціальна, екологічна, міжнародна. Поняття про наукову інформацію та її роль у наукових дослідженнях. Джерела науково-технічної інформації. Види наукових документів в педагогіці: монографія, дисертація, наукова стаття у журналах та інших виданнях, науково-технічний звіт тощо. Міжнародні наукометричні бази даних та індекси цитування. Техніка роботи з першоджерелами. Бібліографічний опис першоджерел. Пошук необхідної інформації з освітніх/педагогічних наук у друкованих, електронних та інших джерелах, аналізувати, систематизувати її. Тема 7. Магістерська робота як кваліфікаційне дослідження Зміст, мета і завдання практики за темою кваліфікаційної роботи магістра спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки». Загальні вимоги до оформлення результатів науково-педагогічного дослідження. Структура кваліфікаційної роботи. Рецензування роботи. Порядок захисту. Презентація. Доповідь про роботу. Друк результатів дослідження у наукових виданнях.
Методи та критерії оцінювання: - спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю; - усне опитування (фронтальне, індивідуальне, комбіноване); - письмовий контроль знань і умінь здійснюється за допомогою виконання індивідуальних завдань: ессе, презентація, реферати, тестові завдання.
Критерії оцінювання результатів навчання: На поточний контроль відводиться 45 балів, що передбачає: 7 балів - виконання і захист індивідуальної самостійної роботи; 24 білів - виконання тестового завдання змістовних модулів. Всього 6 тестових завдань кожне із яких оцінюється максимально 4 бали у віртуальному навчальному середовищі автоматично. 14 – виконання 7 практичних робіт, кожна з яких оцінюється максимально у 2 бали, виконується студентом відповідно до методичних рекомендацій і оцінюється викладачем . На екзаменаційний контроль відводиться 55 балів: 50 балів - письмова компонента, 5 балів - усна компонента Максимальна оцінка за курс складає 100 балів (поточний контроль - 45 балів, екзаменаційний контроль – 55 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Вихрущ В.О. Методологія і методика наукового дослідження/ В.О.Вихрущ. – Тернопіль: вид. ТНПУ, 2014. – 224 с.; 2. Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. - К.: АПН України, 2012. - 145 с. 3. Козловський Ю. М. Методика науково-педагогічного дослідження : конспект лекцій для здобувачів третього освітньо-наукового рівня вищої освіти спеціальностей «Науки про осві-ту» та «Професійна освіта» / Ю. М. Козловський. - Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. - 80 с. 4. Методології наукових досліджень: Конспект лекцій для вивчення дисципліни для студентів освітнього рівня «магістр» спеціальності 073 «Менеджмент» спеціалізації 073.07 «Управління навчальним закладом»/ Укл.: О.М. Ієвлєв. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2017. – 28 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).