Освітній менеджмент
Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 7.011.01.O.008
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Гелеш Анна Валентинівна, кандидат історичних наук (PhD), доцент, доцент кафедри педагогіки та інноваційної освіти Інституту права, психології та інноваційної освіти
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни є: формування поняття про освіту як цілісну синергетичну систему; про управління як суспільне явище, соціальний феномен, галузь знань; усвідомлення ієрархії рівнів управління освітою, сутності управлінської діяльності менеджера; розвиток потреби займатися управлінською діяльністю і усвідомлення її професійної та соціальної значущості.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
РН1. Знати на рівні новітніх досягнень концепції розвитку освіти і педагогіки, методологію відповідних досліджень.
РН3. Формувати педагогічно доцільну партнерську міжособистісну взаємодію, здійснювати ділову комунікацію, зрозуміло і недвозначно доносити власні міркування, висновки та аргументацію з питань освіти і педагогіки до фахівців і широкого загалу, вести проблемно-тематичну дискусію.
РН5. Організовувати освітній процес на основі студентоцентрованого, компетентнісного контектсного підходів та сучасних досягнень освітніх, педагогічних наук, управляти навчально-пізнавальною діяльністю, об’єктивно оцінювати результати навчання здобувачів освіти.
РН6. Розробляти та реалізовувати інноваційні й дослідницькі проєкти у сфері освіти/педагогіки та міждисциплінарного рівня із дотриманням правових, соціальних, економічних, етичних норм.
РН10. Приймати ефективні, відповідальні рішення з питань управління в сфері освіти/педагогіки, зокрема у нових або незнайомих середовищах, за наявності багатьох критеріїв та неповної або обмеженої інформації.
РН14., 18. Вміти проєктувати функціонування педагогічної системи та освітнього процесу із використанням сучасних педагогічних інструментів та технологій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Педагогічний дизайн освітнього середовища
Педагогічна практика
Короткий зміст навчальної програми: Система освітнього менеджменту забезпечує становлення суб’єкт-суб’єктних відносин в освітніх закладах, підвищує особистісну значущість кожного учасника педагогічного процесу. Так як, стратегії освітнього менеджменту спрямовані на досягнення оптимальних результатів діяльності освітніх закладів, сучасному фахівцю системи освіти необхідно володіти ґрунтовними знаннями в галузі освітнього менеджменту. Навчальна дисципліна «Освітній менеджмент» дозволить студентам опанувати елементи сучасного управлінського мислення та системи спеціальних знань у галузі освітнього менеджменту, сформувати окреме розуміння концептуальних основ системного управління закладами освіти, набути умінь аналізу внутрішнього та зовнішнього освітнього середовища закладів та прийняття адекватних управлінських рішень.
Вивчення навчальної дисципліни «Освітні менеджмент» забезпечить формування у магістрів таких умінь та навичок, як: знати на рівні новітніх досягнень концепції розвитку освіти і педагогіки, методологію відповідних досліджень; формувати педагогічно доцільну партнерську міжособистісну взаємодію, здійснювати ділову комунікацію, зрозуміло і недвозначно доносити власні міркування, висновки та аргументацію з питань освіти і педагогіки до фахівців і широкого загалу, вести проблемно-тематичну дискусію; організовувати освітній процес на основі студентоцентрованого, компетентнісного контектсного підходів та сучасних досягнень освітніх, педагогічних наук, управляти навчально-пізнавальною діяльністю, об’єктивно оцінювати результати навчання здобувачів освіти; розробляти та реалізовувати інноваційні й дослідницькі проєкти у сфері освіти/педагогіки та міждисциплінарного рівня із дотриманням правових, соціальних, економічних, етичних норм; приймати ефективні, відповідальні рішення з питань управління в сфері освіти/педагогіки, зокрема у нових або незнайомих середовищах, за наявності багатьох критеріїв та неповної або обмеженої інформації; вміти проєктувати функціонування педагогічної системи та освітнього процесу із використанням сучасних педагогічних інструментів та технологій.
Опис: Навчальна дисципліна «Освітній менеджмент» містить такі теми: Тема 1. Методологічні та теоретичні складові менеджменту в освіті. Тема 2. Типи менеджменту в освіті: інформаційний, кадровий, інноваційний. Тема 3. Сутність і специфіка стратегічного управління освітнім закладом. Тема 4. Аналізування та планування як загальні функції управління: порівняння традиційного та інноваційного підходів. Тема 5. Організування, контролювання та регулювання як загальні функції управління: порівняння традиційного та інноваційного підходів. Тема 6. Менеджмент вищої освіти: система забезпечення якості вищої освіти України. Тема 7. Менеджер в освіті: ключова роль, якості та властивості. Тема 8. Імідж у професійній діяльності менеджера закладу освіти.
Методи та критерії оцінювання: Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод. Поточний та заліковий контроль: вибіркове усне опитування перед початком занять; фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5-10 хв; фронтальна перевірка виконаних домашніх завдань; оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо.
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів за формою контролю навчальної роботи студента денної форми навчання з навчальної дисципліни «Освітній менеджменту», яка завершується у формі заліку:
- виконання практичних завдань, робота на практичних заняттях – 40 балів;
- виконання тестових завдань – 30 балів;
- виконання контрольної роботи – 30 балів;
- всього за навчальну дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова:
1. Андросюк В. М. Педагогічний менеджмент :навчальний посібник /Віталій Андросюк ; Міністерство освіти і науки України. Тернопіль : ТНЕУ, 2010. 199 с.
2. Берека В. Є. Актуальні проблеми управління освітою /В.Є. Берека, І.М. Шоробура ; Міністерство освіти і науки України, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія. Хмельницький : [Видавництво ХГПА], 2006. 142 с.
3. Галіцина Л.В. Керівник : мистецтво стратегії і тактики / Людмила Галіцина . – К.: Шк. світ, 2010. – 128 с .
4. Гелеш А.В. Державна система забезпечення якості вищої освіти: навчальний посібник / А.В. Гелеш. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 180 с.
5. Гелеш А. Основи освітнього менеджменту: навчальний посібник / Анна Гелеш. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2024. – 198 с.
6. Даниленко Л.І. Інноваційний освітній менеджмент: Навч. Посібник. – К.: Главник, 2006. – 144 с.
7. Даниленко Л.І. Менеджмент інновацій в освіті. – К.: Шкільний світ, 2007. – 120 с.
8. Демчук В . С. Основи освітнього менеджменту . – К .: Ленвіт , 2007. – 263 с.
9. Єльникова Г.В. Основи адаптивного управління: (тексти лекцій) / Г.В.Єльникова. – Х.: Видавн. група ?Основа?, 2004. – 128 с. – (Сер. ?Б-ка журн.?Управління школою?; Вип. 3 (15)).
10. Іванова Т. Культура педагогічного менеджменту викладача ВНЗ непедагогічного профілю :навчально-методичний посібник /[Т.В. Іванова] ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут педагогічної освіти та освіти дорослих. Київ : Педагогічна думка, 2012. 137 с.
11. Карамушка Л.М. Психологія управління закладами середньої освіти.- К.: Нікацентр, 2000. – 332 с.
12. Коломінський Н. Л. Психологія менеджменту в освіті (соціально-психологічний аспект): [Монографія]. – МАУП, 2000. – 286 с.
13. Крижко В.В. Теорія та практика менеджменту в освіті. – Запоріжжя: Просвіта, 2003. – 272 с.
14. Левченко, Л. С. Стратегічний менеджмент навчального закладу [Текст] : навчально-методичний посібник / Л. С. Левченко ; Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка, Інститут педагогіки і психології. – Суми : Видавництво Сум ДПУ ім. А. С. Макаренка, 2011. – 140 с.
15. Мармаза О. І. (Олександра Іванівна) Менеджмент в освіті : дорожня карта керівника : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів /О.І. Мармаза..Х. : Основа, 2007. 444 с
16. Мороз, І. В. Менеджмент і маркетинг в освіті [Текст] : навч.-метод. посібник / І. В. Мороз ; Переяслав-Хмельницький ДПУ. – К. : Освіта України, 2005. – 141 с.
17. Освітній менеджмент : Навч. посібник /За заг. редакцією Л.І.Даниленко, Л.М.Карамушки. – К. : Шкільний світ, 2003. – 400 с.
18. Пшенична, Л. В. Менеджмент в освіті [Текст] : навчально-методичний посібник / Л. В. Пшенична ; Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Сумський держ. пед. ун.-т ім. А. С. Макаренка. – Суми : ВВП «Мрія» ТОВ, 2012. – 214 с.
19. Свидрук І. І. Креативний менеджмент. Навч. посіб. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 224 с.
20. Хриков, Є. М. Управління навчальним закладом [Текст] : навч. посібник / Є. М. Хриков. – К. : Знання, 2006. – 365 с.
21. Шоробура І. М. Педагогічний менеджмент :(курс лекцій) /І.М. Шоробура ; Міністерство освіти і науки України, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія. Кам'янець-Подільський : [Видавець Зволейко Д. Г.], 2010. 190 с.
Додаткова:
1. Адаптивне управління :прикладний аспект, поширення в освітній системі України : колективна монографія /[Г.В. Єльникова ... [та ін.] ; за загальною редакцією Г.В. Єльникової] ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут професійно-технічної освіти. Тернопіль: Крок, 2015. 420с.
2. Андросюк В. М. (Віталій Миколайович). Педагогічний менеджмент і психодидактика :навчальний посібник /Віталій Андросюк. Тернопіль : Економічна думка, 2008. 214 с
3. Єльникова Галина Василівна. Наукові основи розвитку управління загальною середньою освітою в регіоні /Г.В. Єльникова ; АПН УКраїни, Державна академія керівних кадрів освіти. Харків : Крок, 1999. 301 с.
4. Коломінський Н. Л. Психологія менеджменту в освіті (соціально-психологічний аспект): [Монографія]. – МАУП, 2000. – 286 с.
5. Конаржевский Ю. А. Педагогический анализ учебно – воспитательного процесса и управления школой. – М., Педагогика, 1986. – 144 с.
6. Крижко В.В., Павлютенков Є.М. Менеджмент в освіті. – К.: 1998. ІЗМН. – 192 с.
7. Лунячек Вадим Едуардович, Педагогічний менеджмент: навчальний посібник /В.Е. Лунячек ; Національна академія державного управління при Президентові України, Харківський регіональний інститут державного управління. Харків: Магістр, 2014. 511 с.
8. Мармаза О.І. Менеджмент в освіті: дорожня карта керівника. – Х.: Видав. група «Основа», 2007. – 448 с.
9. Педагогічний менеджмент : проблеми і перспективи вищої школи: монографія /[В.В. Хачванкян ... [та ін.]; під редакцією В.В. Хачванкяна; Донецький університет економіки та права, Донецький національний університет, Донецький національний університет економіки і торгівлі ім. М.І. Туган-Барановського. Донецьк : ДонУЕП, 2012. 154 с.
10. Семез А. А. Менеджмент в освіті: навчальний посібник /А.А. Семез; Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. Кіровоград: М.В. Александрова, 2011. 167 с.
11. Цехмістрова, Г.С. Управління в освіті та педагогічна діагностика [Текст] : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Г. С. Цехмістрова, Н. А. Фоменко. – К. : Слово, 2005. – 277 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).