Загальна та вікова педагогіка

Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 7.011.01.O.006
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Любов Василівна Дольнікова
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни “Загальна та вікова педагогіка” є формування у здобувачів освіти магістерського рівня методологічних і теоретико-методичних основ педагогіки як феномена формування, розвитку і виховання особистості з урахуванням вікових особливостей формування і розвитку особистості, створення передумов для її успішного професійного зростання в умовах функціонування різних освітніх систем, урахуванням вікової періодизації та психологічних особливостей здобувачів освіти під час організування та проведення освітнього процесу.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: здатність розв’язувати проблеми, задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері освітніх, педагогічних наук. загальні компетентності: ЗК1.Здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу; ЗК4.Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; ЗК5.Здатність до адаптації та дії в новій ситуації; ЗК6.Здатність виявляти, ставити та розв’язувати проблеми; ЗК8.Здатність діяти соціально відповідально і свідомо. фахові компетентності: ФК3.Здатність враховувати різноманітність, індивідуальні особливості у плануванні та реалізації освітнього процесу у закладі освіти; ФК8.Здатність інтегрувати знання у сфері освіти/педагогіки та розв’язувати складні задачі у мультидисциплінарних та міждисциплінарних контекстах . фахові компетентності професійного спрямування: ФКС 1.1 , 2.1: уміння проєктувати функціонування педагогічної системи та освітнього процесу із використанням сучасних педагогічних інструментів та технологій.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН01. Знати на рівні новітніх досягнень концепції розвитку освіти і педагогіки, методологію відповідних досліджень. РН05. Організовувати освітній процес на основі студентоцентрованого, компетентнісного, контекстного підходів та сучасних досягнень освітніх, педагогічних наук, управляти навчально-пізнавальною діяльністю, об’єктивно оцінювати результати навчання здобувачів освіти. РН07. Створювати відкрите освітньо-наукове середовище, сприятливе для здобувачів освіти та спрямоване на забезпечення результатів навчання. РН14, РН18. Вміти проєктувати функціонування педагогічної системи та освітнього процесу із використанням сучасних педагогічних інструментів та технологій
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни Педагогіка вищої школи Педагогіка відритих освітніх систем Педагогічні основи проєктування та супроводу дистанційного курсу. Інноваційні освітні технології.
Короткий зміст навчальної програми: «Загальна та вікова педагогіка» є обов’язковою навчальною дисципліною циклу загальної підготовки фахівців спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки. Її вивчення передбачає розв'язання низки завдань професійної підготовки фахівців, зокрема: оволодіння теоретичними знаннями основ історії освіти та загальної педагогіки (ознайомлення із суперечностями, предметом і завданнями історії педагогіки та загальної педагогіки на сучасному етапі, із сутністю педагогічного процесу, методами та змістом виховання, віковою періодизацією та забезпеченням індивідуальної траєкторії навчання на кожному віковому етапі, формами співпраці особистості, особливостями функціонування освітнього закладу, змістом та особливостями організування і проведення позааудиторної роботи відповідно до вікових особливостей особистості, що є базою для забезпечення системи педагогічної взаємодії в цілому. Зміст навчальної дисципліни передбачає аналіз таких розділів: «Завдання та основні категорії педагогіки в контексті її історичного становлення і розвитку» , «Нормативно-правове забезпечення освітньої діяльності в Україні на сучасному етапі», «Педагогічний процес як система», «Система стандартів освітньої діяльності», «Основи педагогіки», «Теорія навчання», «Теорія виховання», «Вікова періодизація здобувачів освіти та психологічні особливості розвитку особистості на кожному віковому етапі», «Робота з важковиховуваними та обдарованими дітьми», «Педагог сучасного закладу освіти як ключова фігура в реалізації цілей освітнього процесу».
Опис: Тема 1.Педагогіка як наука, її становлення і розвиток. Педагогіка в контексті сучасних викликів та історичного розвитку. Система освіти в Україні, характеристика педагогічних систем. Завдання сучасної української педагогіки. Тема 2. Система освіти в Україні. Освітні стандарти України, їх функції. Основні законодавчі документи, що регламентують роботу освітньої галузі. Тема 3. Педагогічний процес як система. Характеристика компонентів педагогічного процесу. Педагогічна діяльність: суть, основні види, специфіка, структура. Тема 4. Вікова періодизація здобувачів освіти. Характеристика особливостей особистості на кожному етапі її розвитку та урахування їх під час освітнього процесу. Тема 5. Дидактика як галузь педагогіки. Основні категорії дидактики. Закони і закономірності навчання, сучасні види і концепції навчання. Тема 6. Принципи, правила та засоби навчання. Ознаки класифікації принципів навчання та характеристика правил навчання. Тема 7. Методи навчання та їх класифікація. Вибір методів навчання з урахуванням вікових та психологічних особливостей здобувачів освіти, змісту навчального предмету загалом і кожної теми зокрема. Тема 8. Організаційні форми навчання. Класифікація організаційних форм навчання відповідно до дидактичної мети. Сучасні організаційні форми навчання в закладах освіти різних педагогічних систем. Тема 9. Організаційні форми навчання. Сучасний урок, підготовка і самоаналіз уроку. Тема 10. Діагностика результатів навчання. Контроль, оцінювання та облік навчальних досягнень здобувача освіти. Тестування досягнень та розвитку. Діагностика навченості. Тема 11. Виховання як педагогічна категорія. Мистецтво і технології виховання. Сучасні напрями і особливості виховної роботи в закладах освіти відповідно до вікових та особистісних властивостей особистості. Тема 12. Важковиховуваність як педагогічна проблема. Відставання учнів у навчанні. Виховна робота з педагогічно занедбаними дітьми. Взаємодія школи і сім’ї у вихованні здобувачів різних вікових груп. Тема 13. Навчання обдарованих дітей та молоді. Зовнішня і внутрішня диференціація організування навчання з обдарованими дітьми на різних етапах формування особистості. Тема 14. Педагог сучасної школи. Професійно-значимі якості, педагогічна культура, педагогічний етикет, професійна компетентність. Тема 15. Формування учнівського колективу. Вплив учнівського колективу на виховання особистості різних вікових груп.
Методи та критерії оцінювання: Ґрунтуючись на принципах професійної спрямованості, виховного характеру, систематичності і всебічності контролю, вивчення навчальної дисципліни «Загальна та вікова педагогіка» передбачає такі методи контролю, оцінювання та діагностики знань: усне опитування (фронтальне, індивідуальне, комбіноване, доповіді, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень, участь в дискусіях під час вирішення проблемних ситуацій), письмове опитування (формування розповіді як педагогічної дії; есе, відповіді на питання; розв’язування педагогічних задач; самостійна робота; підготовка, виконання та захист індивідуальних творчих завдань); стандартизований контроль (тестова методика з альтернативним вибором відповідей); екзаменаційний контроль (письмова, усна компонента).
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання практичних робіт – по 2 бали – 30 балів Виконання індивідуального завдання – 10 балів Виконання завдань самостійної роботи – 5 балів Разом за ПК - 45 балів Екзамен - 55 балів : 45 балів - письмова компонента 10 балів - усна компонента
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Башкір О. І. Теорія виховання : навч.-метод. посіб. Харків: Видавництво ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016. 96 с. 2. Березюк О. С. Дидактика: теорія і практика. / Березюк О.С., Власенко, О. М навч. посібн. – Житомир : Вид–во ЖДУ ім. І. Франка.2017. - 168с. 3. Волкова Н.П. Педагогіка: Посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Академвидав, 2007. 576 с 4. Воротникова, І. П., Якунін, Я. Ю., Хоменко, О. А., Наумова, В. Ю., Рудик, О. Б., Олексюк, О. А., Кульбедюк, А. Ю. (2022). Дистанційне та змішане навчання як засіб реалізації індивідуальної траєкторії професійного зростання педагога. Київ: Київський університет ім. Б. Грінченка - 2022 5. Задорожна-Княгницька?Л.?В. Загальні основи педагогіки : навч. посіб. для здоб. вищої освіти за освітнім ступенем «Бакалавр» спец. 013 «Початкова освіта» / Л.?В.?Задорожна - Княгницька, І.?Б.?Тимофєєва. – Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2020. – 192 с. 6. Лисянська Т. М. Педагогічна психологія: навч. посіб. / Таїсія Миколаївна Лисянська. – [2-ге вид., випр. і доп.]. – К.: Каравела, 2012. – 264 с. 7. Педагогіка: підручник / Ю.М.Козловський, В.Л.Ортинський, Л.В. Дольнікова. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. - 372 с. 8. Кулішов В.С. (2022). Дидактика вищої школи: навчально-методичний посібник. Біла Церква: БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України. 9. Мартиненко С.М., Хоружа Л.Л. Загальна педагогіка. Київ : МАУП, 2022. 176 с. 10. Поліщук В. М. Вікова і педагогічна психологія : навчальний посібник / В. М. Поліщук. – 5те вид., стер. – Суми : Університетська книга, 2023. – 352 с. 11. Резван, О. О., Приходько, А. М., Долгопол, О. О. Педагогіка вищої школи: навчальний посібник. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова.-2021р.- 356с. 12. Сікорський П.І. Теорія і методика виховної роботи : підручник, Львів. Видавництво «СПОЛОМ» , 2023. – 198с. 13. Сікорський П.І. Нова педагогіка : підручник. Видавництво Львівської політехніки, 2021. 540 с. 14. Фіцула М.М. Педагогіка: Навч. посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. Київ : Академія, 2004. 528 с. Теорія і методика виховної роботи.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).