Педагогічні основи проєктування та супроводу дистанційного курсу

Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 7.011.01.O.009
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Носкова Маргарита Вячеславівна, л.пед.н, доцент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни " Педагогічні основи проєктування і супроводу дистанційного курсу" є формування у студентів теоретичної бази знань та уявлень про основні прийоми та принципи організації освітнього процесу за дистанційною формою, спільні та відмінні риси у діяльності викладача дистанційного навчання та викладача очного навчання. А також практичні навички створення дистанційного курсу та опануванняі особливостей викладання навчальних дисциплін дистанційно за допомогою он-лайн платформ та цифрових технологій. Набуття студентами початкових практичних навичок провадження викладацької діяльності у віртуальному навчальному середовищі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей: загальні компетентності: - уміння думати абстрактно, виявляти здатність до аналізу та синтезу, що дозволяє формулювати висновки для різних типів педагогічних задач, здійснювати планування, аналіз, контроль та оцінювання власної роботи інших осіб; - уміння адаптуватися та працювати в нових ситуаціях самостійно і в команді, розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення використовуючи для цього інформаційні та комунікаційні технології. фахові компетентності: - Базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи та функціонального призначення устаткування та засобів у сфері дистанційного навчання; - Здатність організовувати освітню діяльність в умовах розвитку інформаційного суспільства з використанням сучасних педагогічних та інформаційних технологій, що відповідають потребам часу; - Здатність з’ясовувати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати й узагальнювати зовнішню і внутрішню інформацію для здійснення навчально-виховного процесу у закладі освіти, мотивування учнів та студентів, контролю їх навчальних досягнень; - Здатність обирати ефективні форми та методи навчання з урахуванням освітніх цілей, потреб та здатностей учнів та студентів, їхньої мотивації.
Результати навчання: • знати основні етапи педагогічного проектування та створення дистанційного курсу; • вміти проектувати зміст дистанційного курсу та обирати оптимальні інструменти для його створення та представлення; • вміти забезпечувати моніторинг якості навчання у дистанційному курсі та аналіз одержаних результатів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Педагогіка відкритих освітніх систем,
Короткий зміст навчальної програми: Система відкритої та дистанційної освіти висуває особливі вимоги до рівня професійної підготовки та кваліфікації фахівців, які організовують, розробляють дистанційній курси та здійснюють навчання за дистанційною та змішаною формою навчання. Визначальною постаттю, яка безпосередньо впливає на якість та успішність дистанційного навчання, стає його автор та викладач. Підготовка викладачів здатних створити дистанційний курс та забезпечити процес дистанційного навчання є нагальною потребою часу, продиктована ринком освітніх послуг, попит на таких спеціалістів у закладах освіти постійно зростає. Педагогічна діяльність викладача дистанційного навчання суттєво відрізняється від аналогічної діяльності викладача очної форми. Така діяльність вимагає від викладача високого рівня педагогічної майстерності, передбачає окрім професійних знань дидактики та методики викладання, навичок та вмінь володіння аудиторією, а й вміння певним чином моделювати можливі сценарії навчальної діяльності студентів (слухачів), прогнозувати та стимулювати педагогічні процеси та ситуації, використовувати їх у навчальних цілях. Окрім суто педагогічних знань та навичок автор та викладач дистанційного курсу повинен на високому рівні володіти сучасними інформаційними технологіями, вміти обирати та ефективно використовувати їх у освітньому процесі, організовувати за їх допомогою діяльність та співпрацю учасників освітнього процесу у віртуальному середовищі, організовувати та модерувати спілкування учасників дистанційного навчання, вести діалог та полілог за допомогою відповідного програмного забезпечення та інтернет-сервісів тощо. В процесі вивчення теоретичного матеріалу курсу та виконання практичних робіт, студенти оволодіють теоретичними знаннями та практичними навичками розроблення дистанційного курсу, набудуть навичок планування, реалізації та аналізу такої діяльності; матимуть можливість на практиці оволодіти основами спілкування викладача з студентами дистанційного курсу Дисципліна «Педагогічні основи проєктування і супроводу дистанційного курсу» дозволяє студенту спробувати себе в ролі викладача дистанційного курсу, усвідомити значення та педагогічні можливості дистанційного навчання у формуванні особистості цифрового суспільства, що висуває нові, відмінні від вимог постіндустріального суспільства, вимоги до успішного фахівця та особистості.
Опис: Педагогічний дизайн дистанційного курсу. Структура та вимоги до дистанційного курсу. Цілепокладання дистанційного курсу та його складників. Змістове наповнення дистанційного курсу. Структурування заняття та розділів (модулів) курсу. Дизайн тексту. Вибір інструментів представлення змісту. Організація взаємодії учасників дистанційного курсу. Контроль навчального процесу у дистанційному курсі. Способи оцінювання у дистанційному курсі.
Методи та критерії оцінювання: • виконання практичних робіт, тестів, створення власногодистанційного курсу (60%), • усне опитування (20%), • презентація розробленого дистанційного курсу (20%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль на лекційних та практичних заняттях проводиться з метою виявлення рівня засвоєння студентом навчального матеріалу. Запитання та завдання поточного контролю поділяються на: - перевірка виконання практичних завдань; - онлайн тестування; - написання тез для виступу на науково-практичній конференції та їх публікація; - оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей; -презентація створеного дистанційного курсу тощо.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Технологія створення дистанційного курсу: Навчальний посібник / За заг. ред. В.Ю. Бикова та В.М. Кухаренка – К.: Міленіум, 2008. – 324 с. 2. Google-сервіси для вчителя. Перші кроки новачка : навчальний посібник / Л. М. Калініна, М. В. Носкова. ? Львів : ЗУКЦ, 2013. ? 182 с. 3. Кадемія М. Ю., Шахіна І. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі : Навчальний посібник / Кадемія М. Ю., Шахіна І. Ю. / – Вінниця, ТОВ «Планер». - 2011. – 220 с 4. Дистанційне навчання: Умови застосування. Дистанційний курс : Навчальний посібник. – 2-ге вид. доп. / за заг. ред. В.М. Кухаренка. – Харків: Торсінг, 2001. – 320 с. 5. Теорія і практика змішаного навчання: монографія За ред. В.М. Кухаренка. – Харків: «Міськдрук», НТУ «ХПІ», 2016. – 284 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).