Фінансова статистика
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 6.072.00.O.043
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Фінансів, обліку і аналізу
Лектор: к.е.н., професор Лапішко Марія Львівна,
к.е.н. доцент щербан Ореста Ярославівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення дисципліни передбачає оволодіння статистичними прийомами і методами, технікою систематизування та класифікування, застосовування графічних та автоматизованих методів обробки вихідних даних при плануванні і прогнозуванні фінансової діяльності суб’єктів господарювання, узагальнення та аналізу інформації, шляхом обчислення показників, формулювання узагальнень та висновків, вибору ефективного фінансового рішення при здійсненні фінансових операцій і аналізування доцільності їх проведення та формування у здобувачів таких компетентностей:
Загальних:
ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК05. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій.
ЗК06. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні
ЗК07. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК08. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Фахових (спеціальних):
СК01. Здатність досліджувати тенденції розвитку економіки за допомогою інструментарію макро- та мікроекономічного аналізу, оцінювати сучасні економічні явища.
СК04. Здатність застосовувати економіко-математичні методи та моделі для вирішення фінансових задач.
СК06. Здатність застосовувати сучасне інформаційне та програмне забезпечення для отримання та обробки даних у сфері фінансів, банківської справи та страхування.
СК07. Здатність складати та аналізувати фінансову звітність.
СК08. Здатність виконувати контрольні функції у сфері фінансів, банківської справи та страхування.
СК10. Здатність визначати, обґрунтовувати та брати відповідальність за професійні рішення.
СК12. Здатність проводити дослідження ринку фінансових послуг, розробляти елементи продуктової, цінової, збутової політики фінансових установ.
СК14 Здатність до цілісного уявлення про взаємозв’язок, взаємовплив та взаємообумовленість показників фінансового стану суб’єктів господарювання та організацій, що функціонують у сучасних ринкових умовах.
СК15. Вміння використовувати теоретичний та методичний інструментарій для діагностики стану ринку цінних паперів та ефективності державного регулювання.
Результати навчання: ПР02. Знати і розуміти теоретичні основи та принципи фінансової науки, особливості функціонування фінансових систем.
ПР05. Володіти методичним інструментарієм діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у т.ч. бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування).
ПР06. Застосовувати відповідні економіко-математичні методи та моделі для вирішення фінансових задач.
ПР08. Застосовувати спеціалізовані інформаційні системи, сучасні фінансові технології та програмні продукти.
ПР09. Формувати і аналізувати фінансову звітність та правильно інтерпретувати отриману інформацію.
ПР11. Володіти методичним інструментарієм здійснення контрольних функцій у сфері фінансів, банківської справи та страхування.
ПР12. Використовувати професійну аргументацію для донесення інформації, ідей, проблем та способів їх вирішення до фахівців і нефахівців у фінансовій сфері діяльності.
ПР13. Володіти загальнонауковими та спеціальними методами дослідження фінансових процесів.
ПР14. Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик фінансових систем, а також особливостей поведінки їх суб’єктів.
ПР16. Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати.
ПР19. Виявляти навички самостійної роботи, гнучкого мислення, відкритості до нових знань.
ПР24.Уміння застосовувати методи фінансування операційної та інвестиційної діяльності суб’єктів господарювання.
ПР26.Уміння здійснювати операції на фінансовому ринку.
ПР27. Володіння навичками роботи з комп’ютером, вміння користуватися програмним забезпеченням обробки даних у сфері професійної діяльності.
ПР28. Здатність використовувати професійні знання для статистичної обробки даних та математичного моделювання фінансово-економічних процесів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Статистика, Банківська справа, Фінанси підприємств, Фінансовий аналіз;
кореквізити: Фінансові ризики, Страхові послуги;
Короткий зміст навчальної програми: Поєднання теоретичних знань з фінансових дисциплін, загальної теорії статистики із практичними прийомами та методами статистичної обробки і аналізу фінансової інформації, здійснення фінансово – економічних розрахунків, формування у здобувачів теоретичних знань, практичних навичок, необхідних професійних якостей фінансистів та ознайомлення з статистичною методологією для дослідження економічних явищ і процесів у сфері фінансів на макро та мікроекономічному рівнях, вивчення тенденції та прогнозування попиту і пропозиції, прийняття оптимальних рішень на всіх рівнях підприємницької діяльності, на ринку товарів та послуг.
Опис: Тема 1. Методологія фінансової статистики.
Тема 2. Національні статистичні класифікації
Тема 3. Методи оцінювання вартості грошей (капіталу) під впливом фактора часу
Тема 4. Еквівалентність процентних ставок та платежів
Тема 5. Аналіз фінансових потоків
Тема 6. Використання теорії фінансових рент у фінансовій практиці.
Тема 7. Статистичний аналіз банківської діяльності.
Тема 8. Статистика кредитування
Тема 9. Статистичний аналіз ліквідності та платоспроможності
Тема 10. Статистичний аналіз прибутку і прибутковості
Тема 11. Статистика державного бюджету.
Тема 12 Статистика грошового обігу.
Тема 13. Статистика платіжного балансу.
Тема 14. Статистика ринку цінних паперів
Тема 15. Статистика страхування.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (70 %): індивідуальне завдання, розв’язування задач, тести, усне опитування.
- Підсумковий контроль (30% , диференційований залік).
Методи контролю знань та умінь здобувача при вивченні дисципліни включають:
1. Поточний контроль роботи здобувача:
Тестове опитування;
Усне опитування на семінарських і практичних заняттях;
Розв’язування задач і оформлення розв’язків у вигляді самостійних робіт;
Виконання індивідуального завдання (за варіантом) та його захист;
2. Підсумковий контроль: Складання заліку (письмової та усної компонент)
Письмова компонента:
Завдання 1-го рівня – тести -10 балів ;
Завдання 2-го рівня – розкрити зміст поняття, дати визначення - 5 балів ;
Завдання 3-го рівня – розв’язати задачі - 10 балів;
Усна компонента:
Розкриття суті понять - 5 балів;
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль-70 балів
Заліковий контроль контроль-30 балів (письмова компонента -20 балів, усна-10 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Фінансова статистика: навчальний посібник / А.З. Підгорний, Т.В.Погорєлова. – К. : ФОП Гуляєва В.М, 2020. – 204 с.
2.Банківська статистика: Навчальний посібник/ Уклад. І.В.Бєлова. – Суми: Університетська книга, 2013. – 431 с. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.uabs.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/10843/1/Banking%20Statistics%20Bielova%202.pdf
3. Головач А.В. Фінансова статистика (з основами теорії статистики). / А.В. Головач, Н.А. Головач, В.Б. Захожай, Г.Ф. Шепітко - Київ: МАУП, 2002.
4. Єлейко Я.І., Кандибка О.М., Лапішко М.Л., Смовженко Т.С. Основи фінансового аналізу – Львів: ЛБІ НБУ, 2015, - с.141
5. Мальчик, М. В. Фінансова статистика [Текст] : навчальний посібник/ М. В. Мальчик, С. І. Малашко, А. І. Пелех. – К. : Центр учбової літератури, 2011. – 184 с.
6. Маслій, В. В. Фінансова статистика [Текст] : навчальний посібник / В. В. Маслій. – Тернопіль: Карт-бланш, 2007. – 298 с.
7. Шустіков А. А. Фінансова статистика. Практикум. - Київ : Київський національний економічний університет, 2011.
8. Офіційний сайт Верховної Ради України // www.rada.gov.ua
9. Офіційний сайт Національного банку України // www.bank.gov.ua
10. Офіційний сайт Державної служби статистики України // www.ukrstat.gov.ua
11. Офіційний сайт Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку // www.nssmc.gov.ua
12. Статистична сторінка Міжнародного валютного Фонду // http://www.imf.org/external/data.htm
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).