Фінансовий ринок
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 6.072.00.O.044
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Фінансів, обліку і аналізу
Лектор: Кандидат економічних наук, доцент Садура О.Б.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей:
загальних:
ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК06. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні
ЗК08. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
фахових (спеціальних):
СК01. Здатність досліджувати тенденції розвитку економіки за допомогою інструментарію макро- та мікроекономічного аналізу, оцінювати сучасні економічні явища.
СК02. Розуміння особливостей функціонування сучасних світових та національних фінансових систем та їх структури.
СКОЗ. Здатність до діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у тому числі бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування).
СК04. Здатність застосовувати економіко-математичні методи та моделі для вирішення фінансових задач.
СК05. Здатність застосовувати знання законодавства у сфері монетарного, фіскального регулювання та регулювання фінансового ринку.
СК06. Здатність застосовувати сучасне інформаційне та програмне забезпечення для отримання та обробки даних у сфері фінансів, банківської справи та страхування.
СК07. Здатність складати та аналізувати фінансову звітність.
СК08. Здатність виконувати контрольні функції у сфері фінансів, банківської справи та страхування.
СК10. Здатність визначати, обґрунтовувати та брати відповідальність за професійні рішення.
СК12. Здатність проводити дослідження ринку фінансових послуг, розробляти елементи продуктової, цінової, збутової політики фінансових установ.
СК13. Уміння надавати фінансові послуги, включаючи організування обслуговування клієнтів фінансових установ в процесі споживання фінансових послуг, налагоджувати довготривалу співпрацю зі споживачами, фінансовими посередниками, фінансово-кредитними установами, страховими компаніями, використовуючи регламентуючі документи на засадах договірного права.
СК14. Здатність до цілісного уявлення про взаємозв’язок, взаємовплив та взаємообумовленість показників фінансового стану суб’єктів господарювання та організацій, що функціонують у сучасних ринкових умовах.
СК15. Вміння використовувати теоретичний та методичний інструментарій для діагностики стану ринку цінних паперів та ефективності державного регулювання.
фахових професійного спрямування.
Результати навчання: ПР01. Знати та розуміти економічні категорії, закони, причинно-наслідкові та функціональні зв’язки, які існують між процесами та явищами на різних рівнях економічних систем.
ПР02. Знати і розуміти теоретичні основи та принципи фінансової науки, особливості функціонування фінансових систем.
ПР03. Визначати особливості функціонування сучасних світових та національних фінансових систем та їх структури.
ПР04. Знати механізм функціонування державних фінансів, у т.ч. бюджетної та податкової систем, фінансів суб’єктів господарювання, фінансів домогосподарств, фінансових ринків, банківської системи та страхування.
ПР05. Володіти методичним інструментарієм діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у т.ч. бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування).
ПР06. Застосовувати відповідні економіко-математичні методи та моделі для вирішення фінансових задач.
ПР07. Розуміти принципи, методи та інструменти державного та ринкового регулювання діяльності в сфері фінансів, банківської справи та страхування.
ПР08. Застосовувати спеціалізовані інформаційні системи, сучасні фінансові технології та програмні продукти.
ПР09. Формувати і аналізувати фінансову звітність та правильно інтерпретувати отриману інформацію.
ПР10. Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання економічних даних, збирати та аналізувати необхідну фінансову інформацію, розраховувати показники, що характеризують стан фінансових систем.
ПР11. Володіти методичним інструментарієм здійснення контрольних функцій у сфері фінансів, банківської справи та страхування.
ПР13. Володіти загальнонауковими та спеціальними методами дослідження фінансових процесів.
ПР14. Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик фінансових систем, а також особливостей поведінки їх суб’єктів.
ПР16. Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати.
ПР24.Уміння застосовувати методи фінансування операційної та інвестиційної діяльності суб’єктів господарювання.
ПР26.Уміння здійснювати операції на фінансовому ринку.
ПР27. Володіння навичками роботи з комп’ютером, вміння користуватися програмним забезпеченням обробки даних у сфері професійної діяльності.
ПР28. Здатність використовувати професійні знання для статистичної обробки даних та математичного моделювання фінансово-економічних процесів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Податкова система, Страхові послуги
Фінанси підприємств, Банківська система, нвестування
Кореквізити: Управління фінансовими ризиками, Фінансова діяльність суб’єктів підприємництва, Фінансова статистика
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Фінансовий ринок» є однією з важливих навчальних дисциплін бакалаврської підготовки, що забезпечує оволодіння студентами фахових теоретичних знань і практичних навичок з дослідницьких компетентностей. Дисципліна закладає наукові основи і навички фахово орієнтованої практичної діяльності майбутніх фахівців, формує комплекс знань і умінь щодо організування й ведення досліджень на фінансовому ринку.
Опис: 1. Фінансовий ринок: сутність, функції та роль в економіці. Сутність фінансового ринку. Класифікація фінансових ринків. Функції фінансового ринку. Суб’єкти фінансового ринку. Об’єкти фінансових ринків.
2. Регулювання фінансового ринку. Мета та завдання регулювання фінансового ринку. Моделі регулювання фінансових ринків. Державне регулювання фінансового ринку. Методи державного регулювання фінансового ринку. Саморегулівні організації на фінансовому ринку.
3. Фінансові інструменти. Суть і види фінансових інструментів. Характеристики фінансових інструментів. Оцінювання фінансових інструментів.
4. Організація діяльності на кредитному ринку. Сутність кредитного ринку. Суб’єкти кредитного ринку. Кредитні спілки як установи парабанківської системи. Ломбардна діяльність на кредитному ринку. Юридичні особи публічного права та інші суб’єкти кредитного ринку.
5. Інструменти кредитного ринку. Кредитні гроші: види та характеристика. Цінні папери кредитного ринку. Ощадні (депозитні) сертифікати.Депозитний сертифікат НБУ.
Іпотечні сертифікати. Планування витрат і надходжень суб'єктів господарювання при користуванні чи наданні фінансових ресурсів.
6. Організація діяльності на валютному ринку. Сутність валютного ринку. Основи функціонування валютного ринку. Валютний контроль. Валютні операції. Операції з банківськими металами.
7. Ринок похідних фінансових інструментів. Визначення і види строкових угод. Ф’ючерсні угоди. Форвардні угоди.
Опціони. Свопи. Обґрунтовування стратегій хеджування з використанням похідних фінансових інструментів
8. Грошовий ринок та ринок банківських позичок. Структура і суть грошового ринку. Об’єкти і суб’єкти. Характеристика облікового ринку та його особливості. Характеристика міжбанківського ринку. Операції на міжбанківському ринку.
9. Акція як основний вид пайових цінних паперів.
Сутність та види акцій. Права власників простих акцій.
Види цін на акції. Доходи акціонерів. Оцінювання простих акцій. Оцінювання привілейованих акцій.
10. Фондова біржа та біржові операції. Основи функціонування фондового ринку. Біржовий ринок. Українська фондова біржа. Державне регулювання фондового ринку України
11. Фондові індекси та рейтинги. Індексна оцінка фондового ринку. Визначення майбутньої вартості цінних паперів.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю знань та умінь здобувача при вивченні дисципліни включають:
1. Поточний контроль роботи здобувача:
? Тестове опитування;
? Усне опитування на практичних заняттях;
? Розв’язування задач з використанням витратного, порівняльного, дохідного методичних підходів оцінювання майна та оформлення розв’язків у вигляді самостійних робіт;
? Виконання індивідуального завдання (за варіантом) та його захист.
2. Підсумковий контроль: Складання екзамену (письмової та усної компонент)
Письмова компонента:
? Завдання 1-го рівня – тести;
? Завдання 2-го рівня – розкрити зміст поняття, дати визначення;
? Завдання 3-го рівня – розв’язати задачі;
Робота в умовах дистанційного навчання
? Дистанційне навчання може передбачатися як для окремих видів навчальної роботи, наприклад, лекції, та/або практичні, та/ чи лабораторні заняття, так і у зв’язку з карантинними заходами.
? Дистанційна робота на кафедрі фінансів, обліку та аналізу ІППТ проводиться за допомогою онлайн платформи MS Teams .
? При дистанційній роботі (у тому числі за умов карантину) передбачається співбесіда зі студентами під час проведення відео конференцій на лекційних та практичних заняттях. Письмові роботи пересилаються до ВНС, або на електронну пошту викладача в домені @lpnu.ua. Дистанційні заняття проводяться на платформах MS Teams.
Критерії оцінювання результатів навчання: За набуті знання та вміння на практичних заняттях здобувачі денної та заочної форм навчання можуть отримати всього 30 балів (від 2 до 3 балів за кожне практичне заняття (всього 11 практичних занять). При виставленні фактичної оцінки в журналі обліку викладач на практичних заняттях враховує:
- активність студента під час опитування теоретичного матеріалу (0,5-2 бали);
- правильність розв’язання ситуаційних задач (1-2 бали);
- глибину аналізу проблемних ситуацій (1-2 бали).
Поточну оцінку виставляє викладач, який проводить практичні заняття, доводить цю оцінку до студентів на кожному занятті і записує у відповідній графі «Журналу обліку поточної успішності та відвідування студентів».
Підсумкова (екзаменаційна) оцінка виставляється в результаті здійснення екзаменаційного контролю, який передбачає виконання письмової та усної компонент. Письмова компонента включає завдання трьох рівнів складності. Перший рівень передбачає виконання тестових завдань, за які студент максимально може отримати 10 балів (всього 10 тестових завдань, кожне тестове завдання по 1 балу). Завдання другого рівня передбачають виконання двох тестових задач, по 5 балів кожна, та завдання на відповідність термінів, за яке студент максимально може отримати 10 балів. Всього за виконання завдань другого рівня – 20 балів. Третій рівень передбачає виконання двох задач. За повний та правильний розв’язок з поясненнями та формулами однієї задачі студент може отримати 15 балів. Максимальна сума балів за письмову компоненту екзаменаційного контролю – 60 балів.
Усна компонента екзаменаційного контролю передбачає відповідь на 2 теоретичних питання, за які студент максимально може отримати 10 балів (кожне питання по 5 балів). При відповіді на теоретичне питання враховується:
- глибина, правильність та розуміння – 3 бали;
- вміння наводити приклади, робити порівняння – 2 бали.
Загальна кількість балів за письмову та усну компоненту додається до поточної оцінки. Фактична кількість балів, отримана студентом, переводиться в державну підсумкову оцінку за такими критеріями.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Стратегія фінансового сектору України до 2025 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/Strategy_FS_2025.pdf
2. Аналітичний огляд валютного ринку України [Електронний ресурс] // Національне рейтингове агентство «Рюрік», 2015. – Режим доступу: http://www.rurik.com.ua/documents/research/ Currency_2_2015.pdf
3. Близнюк О.П., Іванюта І.М. Ринок фінансових послуг: навчальний посібник для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» галузі знань 07 «Управління та адміністрування» / О.П. Близнюк, І.М. Іванюта. – Х.: ХДУХТ, 2017. – 255с. URL : http://elib.hduht.edu.ua/bitstream/123456789/1711/1/Навч_посіб_РФП_2017.pdf
4. Добровольська О. В. Фінансовий ринок : навчальний посібник / О.В. Добровольська, С.М. Халатур. Дніпропетровськ : Монолит, 2015. – 383 с.
5. Клименко В. В. Фінансовий ринок : навчальний посібник / В.В. Клименко, Л.М. Акімова, Л.М. Докієнко ; Міністерство освіти і науки України, Національний університет водного господарства та природокористування. Київ : Центр учбової літератури, 2015. – 357 с.
6. Кухарєва О. О. Фінансовий ринок :навчально-методичний посібник /О.О. Кухарєва, М.В. Корнєєв. - Дніпропетровськ : ДНУ, 2008. – 60 с.
7. Ковальов В.В., Ковальов О.І.. Фінансовий ринок: Навчальний посібник. К.: КНЕУ, 2022.
8. Липницький І.В., Козярська О.О.. Фінансовий ринок: Навчальний посібник. К.: Центр учбової літератури, 2022.
9. Супрун М.М. Фінансовий ринок: Навчальний посібник. К.: Знання, 2022.
10. Сльозко О. О. Проблеми становлення фінансового ринку країн СНД : монографія / О.О. Сльозко. Київ : LAT & K, 2014. – 347 с.
11. Фондовий ринок: навч. посіб. / В.Д. Базилевич, В.М. Шелудько, В.В. Вірченко та ін.; за ред. В.Д. Базилевича; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Київ: Знання, 2017. 718 с.
12. Фінанси підприємств: підручник / О.Б.Курило, Л.П.Бондаренко, О.И Вівчар, О.М.Чубка. — К.: Видавничий дім «Кондор», 2020. — 340 с.
13. Фінансовий ринок [Текст] : навч. посіб. / О. С. Бадзим, Т. С. Наконечний, С. В. Рибчинський ; Київ. нац. ун-т технологій та дизайну. - К. : КНУТД, 2011. - 110 с.
14. Шкварчук Л. О. Навчальний посібник — К., 2013. — 382 с., тв. пал. (ст. 14 пр.). ISBN 978-617-07-0095-7.
15. Фінансовий ринок : навчальний посібник / Г.В. Блакита ... [та ін.]; Міністерство освіти і науки України, Київський національний торговельно-економічний університет, Вінницький торговельно-економічний інститут. Вінниця : Центр підготовки наукових та навчально-методичних видань ВТЕІ КНТЕУ, 2014. – 296 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).