Основи економічної теорії

Спеціальність: Туризм
Код дисципліни: 6.242.00.O.015
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: доцент, к.е.н. Косовська Віра Василівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: є формування у студентів глибоких теоретичних знань та практичних навичок з питань механізму функціонування та розвитку національної економіки, формування ринково-орієнтованого економічного світогляду учасника суспільного виробництва, здатного до самостійної підприємницької діяльності в умовах динамічної ринкової кон’юнктури
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна: - Здатність комплексно розв’язувати складні професійні задачі та практичні проблеми у сфері туризму і рекреації як в процесі навчання, так і в процесі роботи, що передбачає застосування теорій і методів системи наук, які формують туризмознавство, і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. загальні компетентності: - ЗК4. Здатність до критичного мислення, аналізу і синтезу - ЗК7. Здатність працювати у міжнародному контексті. фахові компетентності: - ФК2.Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань - Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: - ПР18. Адекватно оцінювати свої знання і застосовувати їх в різних професійних ситуаціях. - ПР21. Приймати обгрунтовані рішення та нести відповідальність за результати своєї професійної діяльності. - КОМ1. Уміння спілкуватися, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Менеджмент в туризмі Економіка підприємств туристичної галузі
Короткий зміст навчальної програми: Економічна теорія має справу зі сферою господарської діяльності, яка тісно пов’язана зі створенням (виробництвом) матеріальних умов існування людини, їх розподілом і обміном. Вона допомагає збагнути глибинні господарські процеси, їх взаємозв’язок, розкриває закони, які керують господарством, відтворює реальну модель господарської діяльності
Опис: Тема 1. Економічна теорія як наука. Предмет вивчення економічної теорії. Методологія економічних досліджень. Функції економічного знання. Економічна теорія, політика та господарська практика. Тема 2. Потреби і ресурси. Ефективність використання ресурсів Суть та принципи класифікації потреб в економічній науці. Ієрархія потреб за А.Маслоу. Потреби та економічні інтереси. Економічні ресурси та їх класифікація. Земля, праця, капітал і підприємницький хист. Альтернативна вартість товару. Крива виробничих можливостей. Тема 3. Форми організації виробництва. Товарна економіка. Форми суспільного виробництва. Поняття товару і його властивості. Закон вартості. Розвиток форм вартості. Виникнення, суть і функції грошей. Тема 4. Економічні системи країн Поняття економічної системи. Сутність, цілі й основні структурні елементи економічної системи. Ринкова економіка. Традиційна економічна система. Планова економіка. Змішана система. Власність в сучасній економіці. Чинники, що визначають специфіку форм власності. Приватна та державна власність. Суб’єкти та об’єкти прав власності. Приватизація та роздержавлення. Тема 5. Ринкова економіка. Основні принципи організації ринкової економіки. Схема кругообігу в ринковій економіці. Суть ринку. Конкуренція. Види ринкових структур. Тема 6. Ринковий механізм Попит та величина попиту. Закон попиту. Пропозиція та величина пропозиції. Закон пропозиції. Ціна і конкуренція. Суть ринкової рівноваги. Тема 7. Економічна роль держави Економічні функції держави. Державні видатки. Державні закупівлі та трансферні платежі. Соціальне страхування. Податки та їх види. Державний бюджет. Дефіцит державного бюджету. Способи фінансування дефіцитного державного бюджету Тема 8. Підприємство та підприємництво. Підприємство та його функції. Організаційні форми підприємства. Підприємництво. Підприємець та його функції. Види підприємницької діяльності. Тема 9. Національна економіка та система національних рахунків Національна економіка та макроекономічний рівень господарювання, СНР. Валовий внутрішній продукт (ВВП) та методи нарахування. Інші показники системи національних рахунків (СНР). Роль цін у вимірюванні макроекономічних показників. Тема 10. Макроекономічна нестабільність та економічне зростання Сутність і типи економічного зростання. Циклічний характер економічного розвитку. Безробіття та його форми. Сутність інфляції, її вимірювання та наслідки.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного контролю. Поточний контроль (100%) здійснюється під час проведення занять: виконання практичних робіт (15%), виконання контрольної роботи (15%), усного опитування (10%), поточного тестування (10%) та підсумкового тестування (50%).
Критерії оцінювання результатів навчання: За виконання усіх видів індивідуальних робіт виставляють максимальну кількість балів за такими критеріями: своєчасність виконання; самостійність виконання; правильність методики вирішення завдання та алгоритму її реалізації; достовірність результатів; відповідність одиниць вимірювання; аргументованість висновків.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Основи економічної теорії : курс лекцій / уклад. : О. В. Довгаль, І. М. Лесік. – Миколаїв : МНАУ, 2021. – 129 с. 2. М.І. Горлач, М.О. Соколов, М.І. Кримов, С.Ф. Лисенко. Економіч на теорія. – Підручник. 2017. – 532 с. 3. Економічна теорія : підручник / за ред. В. М. Тарасевича. - К. : Центр навчальної літератури, 2011. - 784 с. 4. . Кокарєв І. В. Основи економічної теорії : курс лекцій / І. В. Кокарєв. – Дніпро : Дніпроп. держ. ун-т внутр. справ, 2017. – 220 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).