Основи охорони праці та безпека життєдіяльності

Спеціальність: Туризм
Код дисципліни: 6.242.00.O.034
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н. Корчак Богдан Орестович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: - надання студентам знань про загальні закономірності виникнення і розвитку небезпек, надзвичайних ситуацій, їх властивості, можливий вплив на життя і здоров'я людини; - формування необхідних у майбутній практичній діяльності студента навичок та умінь щодо запобігання і ліквідації надзвичайних ситуацій, захисту людей та навколишнього середовища; - надання студентам знань та умінь для виконання ефективної професійної діяльності шляхом забезпечення оптимального управління охороною праці на об’єктах туристичної галузі; - формування у студентів відповідальності за особисту та колективну безпеку й усвідомлення необхідності обов’язкового виконання в повному обсязі всіх заходів гарантування безпеки праці при виконанні ними професійної діяльності.
Завдання: 1. Визначати сферу своїх службових обов’язків з питань охорони праці на робочому місці. 2. Оцінювати відповідність санітарно-гігієнічних умов праці на робочому місці державним нормам. 3. Забезпечувати безпеку працівників в умовах небезпечних і надзвичайних ситуацій природного чи/і техногенного характеру. 4. Застосовувати механізми управління охороною праці для створення безпечних умов праці.
Результати навчання: Студенти повинні: знати правові, нормативно-технічні та організаційні основи охорони праці, основи виробничої безпеки, пожежної безпеки; вміти забезпечувати безпеку працівників в умовах небезпечних і надзвичайних ситуацій природного чи/і техногенного характеру; вміти вирішувати завдання професійної діяльності з обов’язковим урахуванням вимог охорони праці та безпеки життєдіяльності; знати засади ефективного управління охороною праці та створення безпечних умов праці; вміти організувати безпеку праці кваліфікованих працівників в умовах праці; володіти загальнокультурними та професійними компетенціями з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності для забезпечення особистої та колективної безпеки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Правознавство
Короткий зміст навчальної програми: Правові та організаційні основи охорони праці. Cистемa управління охороною праці та її організація на підприємстві. Санітарно-гігієнічні питання охорони праці. Повітря робочої зони. Освітлення робочих місць. Чинники, що впливають на наслідки ураження електричним струмом. Заходи і засоби електробезпеки. Характеристика людини як елемента системи «людина – середовище існування». Працездатність людини та її динаміка. Стрес й адаптація. Заходи щодо підтримки оптимальної працездатності. Ризик як кількісна оцінка небезпек. Поняття ризику. Оцінка ступеня ризику. Методологія дослідження ризику. Соціальні небезпеки, їх причини та класифікація. Техногенні небезпеки та їх наслідки. Пожежна безпека. Засоби гасіння пожеж та виявлення пожежі. Природні небезпеки. Класифікація стихійних лих. Етапи локалізації та ліквідації загроз.
Опис: Правові й організаційні основи охорони праці. Гігієна праці та виробнича санітарія. Характеристика людини як елемента системи «людина – середовище існування». Теоретичні основи забезпечення безпеки життєдіяльності в туристичній індустрії. Види надзвичайних ситуацій та забезпечення захисту туристів і працівників туристичної індустрії. Забезпечення пожежної та електробезпеки у туристичній індустрії.
Методи та критерії оцінювання: 40%: лабораторні і практичні роботи; 20%: виконання індивідуальної роботи; 40%: тестування за матеріалами лекції.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–80 балів – («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу компонента вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 79–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 –61 бал – («посередньо») виставляється за посередні знання навчального матеріалу компонента, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 60–50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («незадовільно» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Батлук В.А., Кулик В.М., Яцюк Р.А. Охорона праці: навч. посібник.– Львів: – Видавництво Львівської політехніки, 2011. – 388 с. 2. Запорожець О.І., Протоєрейський О.С., Франчук Г.М., Боровик І. М. Основи охорони праці. Підручник. – К.: Центр учбової літератури, 2009. – 264 с. 3. Охорона праці: навч. посіб. / З.М. Яремко, С.В. Тимошук, О.І. Третяк, Р.М. Ковтун; за ред. проф. З.М. Яремка. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2010. – 374 с. 4. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці. Курс лекцій. Практикум: Навч. посіб. – Суми: Університетська книга, 2009. – 540 с. 5. Петрук М.П., Гіщак Х.Я., Гончарук В.Є., Васійчук В.О., та ін. Безпека життєдіяльності: Конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей і форм навчання – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2011. – 226 с. 6. Холмовой Ю. П., Гончарова С. А. , Бакланов О.М. Безпека життєдіяльності – Краматорськ : ДДМА, 2008. – 100 с. 7. Зеркалов Д.В. Безпека життєдіяльності. Навч. посіб. – К.: Основа, 2011. – 526с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).