Дослідницький семінар у галузі соціальних та поведінкових наук
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Доктор психологічних наук, професор Карпенко Зіновія Степанівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Знання (ЗН):
ЗН 1. Володіти сучасними знаннями методології наукового пізнання: філософського, загально-предметного, конкретно
предметного і технологічно-методичного рівнів.
ЗН 2. Знати основні вітчизняні та закордонні психологічні концепції, парадигми, теоретичні та практичні проблеми
сучасної психології.
Уміння (УН):
УН 1. Здійснювати обґрунтування, аналіз, оцінку та синтез знань з різних предметних сфер для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній сфері психологічної діяльності та у конкретному психологічному дослідженні.
Комунікація (КОМ):
КОМ 1. Здійснювати спілкування діловою науковою та професійною мовою з науковою спільнотою та громадськістю в певній галузі наукової та/або професійної діяльності.
КОМ 2. Застосовувати сучасні інформаційно-цифрові інструменти і технології для забезпечення ефективних наукових та професійних комунікацій.
КОМ 3. Презентувати результати своїх досліджень на наукових заходах, використовувати українську та/або іноземну мову (в першу чергу – англійську) у науковій, інноваційній та педагогічній діяльності.
Автономія і відповідальність (АіВ)
АіВ 1. Вміти діяти відповідально та свідомо, на основі етичних засад, з дотриманням норм академічної та професійної доброчесності
АіВ 2. Вміти вчитися самостійно, розробляти власну траєкторію саморозвитку та самовдосконалення.
АіВ 4. Проявляти повагу до мультикультурності та різноманіття, демонструвати толерантність щодо релігійних, расових та гендерних приналежностей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки.
Статистичні методи психологічного дослідження.
Управління науковими проєктами.
Методологія підготовки наукових публікацій.
Наукові дослідження в психологічній науці.
Короткий зміст навчальної програми: Тема 1. Основні атрибути теоретико-методологічного аналізу в психології
Тема 2. Методологічний паралелізм у психології та способи методологічного синтезу
Тема 3. Принцип детермінізму, його історичні модифікації та практичні імплікації
Тема 4. Метод моделювання у психологічних дослідженнях
Тема 5. Методологічні критерії валідизації та презентації результатів психологічних досліджень
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання аспірантів з навчальної дисципліни «Дослідницький семінар в галузі соціальних та поведінкових наук» є такі:
– фронтальне (усне чи письмове) опитування на практичних заняттях;
– групові дискусія з проблемних питань;
– колоквіум у спосіб обговорення опрацьованих першоджерел;
– тестування;
– аналітичний огляд релевантної джерельної бази на тему дисертації (1);
– презентація плану-проспекту власного науково-психологічного дослідження (індивідуальна науково-дослідна робота);
– залік.
Рекомендована література: 1. Балл Г.О. Раціогуманістична орієнтація в методології людинознавства. К.: Вид-во ПП «СКД», 2017. 204 с.
2. Велитченко Л.К., Подшивалкіна В.І. Методологічні та теоретичні проблеми психології: програмний конспективний довідник. Одеса: СВД Черкасов, 2009. 279 с.
3. Вітакультурна методологія: антологія 25-річчя наукової школи професора А.В. Фурмана: колективна монографія. Тернопіль: ТНЕУ, 2019. 980 с.
5. Гребенюк О.О. Основи метамодерністської психології. Метамодерн: журнал про метамодернізм. 2017. http://metamodernizm.ru/ metamodernism-psychology
6. Карпенко 3. Аксіологічна психологія особистості. 2-ге вид., перероб., доповн. Івано-Франківськ: ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2018. 720 с.
7. Рибалка В.В. Методологічні питання наукової психології: навчально-методичний посібник. Київ: Ніка-Центр, 2003. 204 с.
8. Савчин М. Методологеми психології. К.: Академвидав, 2013. 224 с.
9. Стьопін В. Наукова раціональність у техногенній культурі: типи та історична еволюція. Система сучасних методологій: хрестоматія у 4-х т. Тернопіль: ТНЕУ, 2015. Т. 2. С. 5–10.
10. Татенко В. Методологія суб’єктно-вчинкового підходу: соціально-психологічний вимір. К.: Міленіум, 2017. 184 с.
11. Титаренко Т.М. Сучасна психологія особистості. К.: Каравела, 2013. 312 с.
12. Abramson S. Ten Basic Principles of Metamodernism. The blog. 2015. http://www.huffingtonpost.com/seth-abramson/ten-key-principles inmet_b_7143202.html