Дослідницький семінар у галузі соціальних та поведінкових наук
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Доктор психологічних наук, професор Карпенко Зіновія Степанівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Знання (ЗН):
ЗН 1. Володіти сучасними знаннями методології наукового пізнання: філософського, загально-предметного, конкретно
предметного і технологічно-методичного рівнів.
ЗН 2. Знати основні вітчизняні та закордонні психологічні концепції, парадигми, теоретичні та практичні проблеми
сучасної психології.
ЗН 3. Володіти іноземною мовою для усного та письмового представлення результатів наукових досліджень, ведення фахового наукового діалогу, повного розуміння іншомовних наукових текстів.
Уміння (УН):
УН 1. Здійснювати обґрунтування, аналіз, оцінку та синтез знань з різних предметних сфер для формулювання та
обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній сфері психологічної діяльності та у конкретному психологічному дослідженні.
УН 2. Проводити наукові психологічні дослідження з різних проблем життєдіяльності особистості, адекватно
формулювати гіпотези, визначати їхню мету та завдання, критично аналізувати отримані результати з використанням
методів математичної статистики, формулювати авторські висновки і розробляти пропозиції, комерціалізувати
результати дослідження.
УН 3. Продукувати нові вміння, навички і методи
психологічних та соціально-психологічних досліджень і
психологічної практики, за їх допомогою розв'язувати
нагальні психологічні проблеми, які розширюють і
переглядають існуючі психологічні знання.
УН 4. Працювати в групі науковців для розв’язання спільних дослідницьких завдань, дотримуватися норм академічної доброчесності, етичних норм та принципів наукової діяльності та міжособистісної взаємодії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки.
Статистичні методи психологічного дослідження.
Управління науковими проєктами.
Методологія підготовки наукових публікацій.
Наукові дослідження в психологічній науці.
Короткий зміст навчальної програми: Дослідницький семінар для аспірантів у галузі соціальних і поведінкових наук спрямовано на орієнтування індивідуальної та колективної науково- дослідної діяльності аспірантів відповідно до: а) сучасного контексту наукової методології психологічних досліджень; б) напрямів науково-психологічної діяльності кафедри теоретичної та практичної психології; в) тематики дисертаційних досліджень аспірантів; г) критеріїв валідності, репрезентативності, прогностичності, евристичної цінності результатів психологічних досліджень; д) формальних вимог до структури та оформлення текстів дисертацій. Підхід викладача до роботи з аспірантами полягає в організації активної дослідницької взаємодії та обговорення базових проблем і поточних питань виконуваних досліджень.
Методи та критерії оцінювання: 1. Огляд релевантної джерельної бази на тему дисертації.
2. Порівняльний аналіз 3-х концептуальних моделей психологічних досліджень, пов’язаних із темою дисертації аспіранта.
3. Рецензування програм емпіричних досліджень інших науковців та їх узгодженості із запропонованою ними концептуальною моделлю.
4. Підготовка та презентація плану-проспекту власного науково-психологічного дослідження.
5. Групова дискусія з проблемних питань.
Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти.
1. Огляд літератури – 10 балів.
2. Порівняння концепцій – 20 балів.
3. Рецензування програм емпіричних досліджень – 20 балів.
4. План-проспект власного дослідження – 30 балів.
5. Участь у груповій дискусії – 10 балів.
Залік – 100 балів, являє собою суму балів, отриманих за кожне з виконаних завдань.
Рекомендована література: 1. Балл Г.О.
Раціогуманістична орієнтація в методології людинознавства. К.: Вид-во ПП «СКД», 2017. 204 с.
2. Велитченко Л.К., Подшивалкіна В.І. Методологічні та теоретичні проблеми психології: програмний конспективний довідник. Одеса: СВД Черкасов, 2009. 279 с.
3. Вітакультурна методологія: антологія. До 25-річчя наукової школи професора А.В. Фурмана: колективна монографія. Тернопіль: ТНЕУ, 2019. 980 с.
4. Карпенко 3. Аксіологічна психологія особистості. 2-ге вид., перероб., доповн. Івано-Франківськ: ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2018. 720 с.
5. Савчин М. Методологеми психології. К.: Академвидав, 2013. 224 с.
6. Татенко В. Методологія суб’єктно-вчинкового підходу: соціально-психологічний вимір. К.: Міленіум, 2017. 184 с.
7. Титаренко Т.М. Сучасна психологія особистості. К.: Каравела, 2013. 312 с.
http://www.bronnikov.kiev.ua – бібліотека психологічної літератури.
http://vuzlib.com/content/category
http://www.nbuv.gov.ua/
http://lib.kture.kharkov.ua/
http://www.psy-science.com.ua/PsInsUa.html
http://www.social-science.com.ua/jornal_content/
http://chitalka.info/ps_26/index.html
https://www.ted.com/talks
http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/_Index.php http://krotov.info/spravki/essays/16_p/psihologia.htm
http://www.nbuv.gov.ua/ - Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського.
http://upsihologa.com.ua/ - портал професійних психологів України
http://pl.bookos.org/ - електронна англомовна бібліотека
https://www.worldhealth.net/e-journal/
https://uk.wikipedia.org/wiki
https://www.worldhealth.net/