Методика викладання психології у вищій школі
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.025
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: к. психол. н., доцент Лялюк Галина Миколаївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: ЗН 2. Знати основні вітчизняні та закордонні психологічні концепції, парадигми, теоретичні та практичні проблеми сучасної психології.
ЗН 4. Знати та розуміти різні підходи, теорії та концепції навчання студентів, методичної і виховної роботи науково-педагогічного працівника.
УН 1. Здійснювати обґрунтування, аналіз, оцінку та синтез знань з різних предметних сфер для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній сфері психологічної діяльності та у конкретному психологічному дослідженні
УН 3. Продукувати нові вміння, навички і методи психологічних та соціально-психологічних досліджень і психологічної практики, за їх допомогою розв'язувати нагальні психологічні проблеми, які розширюють і переглядають існуючі психологічні знання.
УН 4. Працювати в групі науковців для розв’язання спільних дослідницьких завдань, дотримуватися норм академічної доброчесності, етичних норм та принципів наукової діяльності та міжособистісної взаємодії.
УН. 5 Вміти організовувати та проводити навчальні заняття, зокрема, із застосуванням сучасних інформаційних технологій.
КОМ 1. Здійснювати спілкування діловою науковою та професійною мовою з науковою спільнотою та громадськістю в певній галузі наукової та/або професійній діяльності
КОМ 2. Застосовувати сучасні інформаційно-цифрові інструменти і технології для забезпечення ефективних наукових та професійних комунікацій
КОМ 3. Презентувати результати своїх досліджень на наукових заходах, використовувати українську та/або іноземну мову (в першу чергу – англійську) у науковій, інноваційній та педагогічній діяльності.
АіВ 1. Вміти діяти відповідально та свідомо, на основі етичних засад, з дотриманням норм академічної та професійної доброчесності
АіВ 2. Вміти вчитися самостійно, розробляти власну траєкторію саморозвитку та самовдосконалення
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Психологія творчості та винахідництва. Теоретичні та практичні проблеми психології благополуччя. Педагогічна практика. Риторика. Якість вищої освіти (формування внутрішніх систем забезпечення якості).
Професійна педагогіка.
Короткий зміст навчальної програми: Методика викладання психології у вищій школі – це дисципліна, що розглядає процес викладання психології, її закономірності, зв’язок з іншими науками з метою підвищення ефективності навчання; зміст психологічної освіти; сутність навчальної діяльності студентів-психологів; основні засади та особливості організації процесу підготовки психологів у вищій школі; особливості педагогічної майстерності викладача психології; методологічні основи організації навчального процесу викладання психології у вищій школі.
Тема 1. Сучасна освіта в психологічному вимірі/
Тема 2. Предмет, концептуальне підґрунтя та завдання методики викладання психології у вищій школі.
Тема 3. Організація вивчення психологічних дисциплін у закладі вищої освіти.
Тема 4. Технологія проведення лекції з психології.
Тема 5. Особливості організації та проведення практичних, семінарських і лабораторних занять з психологічних дисциплін.
Тема 6. Контроль та особливості оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої освіти з психологічних дисциплін.
Тема 7. Активізація навчальної діяльності здобувачів освіти під час вивчення психологічних дисциплін.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання аспірантів з навчальної дисципліни «Методика викладання психології у вищій школі» є такі:
усне опитування;
контрольна робота;
тестовий експрес-контроль;
само- та взаємооцінювання;
особиста рефлексія;
імітаційна діяльність (моделювання ситуацій) та її аналіз;
екзамен.
Рекомендована література: 1. Джеджула О.М. Методика викладання у вищій школі: навчальний посібник. Вінниця: Вид-во ВНАУ, 2020. 208 с.
2. Методика викладання психології: навч.-метод посібник / О. Романовський, С. Резнік. Харків: ФОП Панов А.М., 2019. 51 с.
3. Тарасова Т. Методика навчання психології у вищій школі: навч. посіб. Суми: Вид-во СумДПУ, 2019. 361 с.
4. Прищак М., Залюбівська О. Педагогіка, психологія та методика викладання у вищій школі: навч. посібник. Вінниця: ВНТУ, 2020. 160 с.
5. Гуляс І. Методика викладання психології. Київ: Вид-во Людмила, 2018. 403 с..
6. Ткачук Т. Методика викладання психології: навч.-метод. посібник. Київ: ДП «Вид. дім «Персонал», 2017. 110 с.
7. Методика викладання психології у вищій школі: курс лекцій для студентів спеціальності 053 «Психологія» ОС «магістр» / Укл.: Т. Щербан, С. Алмаші. Мукачево: МДУ, 2017. 53 с.
8. Жуков С., Самойлов В. Викладання психологічних дисциплін у сучасних навчальних закладах: навч. посіб. Артемівськ: ДонУЕП, 2015. 435 с.
9. Каплінський В. Методика викладання у вищій школі: навч. посібник. Вінниця: ТОВ «Ніланд ЛТД», 2015. 224 с.
10. Власова О. Методика викладання психології: підручник. Київ: Геопринт, 2012. 369 с.
11. Методика викладання психології у вищій школі / Ю. Бойко-Бузиль, С. Горбенко та ін. Київ: Атіка, 2012. 272 с.
12. Козлова Г. Методика викладання у вищій школі: навч. посібник. Одеса: ОНЕУ, 2014. URL: http://oneu.edu.ua/pages/dep/csot/files/metod/navchalnij_posibnikmetodika_vikladannya_u_vishhij_shkoli.pdf.