Психологія соціального пізнання

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: професор, д. психол. н., доц. Лещинська Олена Альбертівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни «Психологія соціального пізнання» здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати програмні результати навчання, які корелюються з компетентностями за освітньо-науковою програмою підготовки докторів філософії: ЗН 1. Володіти сучасними знаннями методології наукового пізнання: філософського, загально-предметного, конкретно предметного і технологічно-методичного рівнів. ЗН 2. Знати основні вітчизняні та закордонні психологічні концепції, парадигми, теоретичні та практичні проблеми сучасної психології. ЗН 3. Володіти іноземною мовою для усного та письмового представлення результатів наукових досліджень, ведення фахового наукового діалогу, повного розуміння іншомовних наукових текстів. УН 1. Здійснювати обґрунтування, аналіз, оцінку та синтез знань з різних предметних сфер для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній сфері психологічної діяльності та у конкретному психологічному дослідженні. УН 3. Продукувати нові вміння, навички і методи психологічних та соціально-психологічних досліджень і психологічної практики, за їх допомогою розв'язувати нагальні психологічні проблеми, які розширюють і переглядають існуючі психологічні знання. КОМ 1. Здійснювати спілкування діловою науковою та професійною мовою з науковою спільнотою та громадськістю в певній галузі наукової та/або професійної діяльності. АіВ 2. Вміти вчитися самостійно, розробляти власну траєкторію саморозвитку та самовдосконалення. АіВ 4. Проявляти повагу до мультикультурності та різноманіття, демонструвати толерантність щодо релігійних, расових та гендерних приналежностей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Наукові дослідження у психологічній науці Дослідницький семінар у галузі соціальних та поведінкових наук Психологія професійної діяльності
Короткий зміст навчальної програми: Тема 1. Феномен соціального, соцієтальної психіки. Уявлення Р. Декарта, Г. Лейбніца, І. Канта, Гегеля. Школа неокантианства про соціальну природу знання. Фрейбургська школа у тлумаченні соціального пізнання. Тема 2. Сцієнтиський і гуманістичний підходи до проблеми пізання соціальних явищ.Соціальна і культурна динаміка у М. Вебера, Е. Дюркгейма. Тема 3. Когнітивна психологія як основа психології соціального пізнання. Соціальна зумовленість процесу пізнання. Дотеоретичне знання. П. Бергер, Т. Лукман. Соціальне сприйняття, перцепція як основа соціального пізнання. Дж. Брунер. Поняття «соціальне пізнання», «розуміння соціальних об’єктів» Р. Тажиурі. Соціально-перцептивні процеси. Механізми соціального сприйняття (рефлексія, ідентифікація). Рефлексивна структура міжособистісного сприймання Дж. Холмса. Тема 4. Теорія каузальних схем. Принцип коваріації. Принцип конфігурації. Помилки атрибуції. Фундаментальна помилка атрибуції. Мотиваційна помилка атрибуції. Умови виникнення атрибуції Л. Росс. Експеримент Е. Джонса і В. Харріса. Експерименти Дж. Тібо і X. Ріккена. Тема 5. Теорія структурного балансу Ф. Хайдера. Теорія комунікативних актів Т. Ньюкома. Теорії конгруентності У. Осгуда і П. Танненбаума. Теорія когнітивного дисонансу Л. Фестінгера. Поняття категоризації, рекатегоризації. Концепція категоризації Дж. Брунера. Тема 6. Роль оцінювання у соціальному пізнанні С. Фіске. «Афект, включений схемою». Роль аттитюдів у сприйнятті соціальної інформації. Характеристики аттитюдів, структура, функції. Когнітивий, афективний, конативний компоненти аттитюдів. Тема 7. Соціальна ідентичність як співвіднесення себе з групою. Образ соціального Я. Образ Я в групі.Теорія самокатегоризації Дж. Тернера. Теорія соціальної ідентичності А. Тешфела.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни «Психологія соціального пізнання» є такі: – усне опитування на практичних заняттях; – письмовий контроль: розв’язання практичних завдань, опрацювання емпіричних результатів наукових досліджень; – індивідуальна перевірка виконання практичних робіт; – дискусії: під час практичних та індивідуально-консультативних занять; – експрес-тестування та підсумкове тестування; – екзамен. Поточний контроль на практичних заняттях: Відповіді на заняттях - 30 балів Контрольна робота - 10 балів Кінцевий контроль: Письмова компонента - 40 балів Усна компонента - 20 балів
Рекомендована література: Соціальне пізнання : монографія / В. М. Бабаєв, О. С. Пономарьов,С. М. Пазиніч, С. О. Завєтний ; за заг. ред. О. С. Пономарьова; Харк.нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Х. : ХНУМГ, 2014. – 320 с. Belin, ?. & Zatorre, R. J. (2000). 'What', 'where' and 'how' in auditory cortex. Nature Neuroscience C, 965-966. Bloom, ?. & German, O.?. (2000). Two reasons to abandon the false belief task as a test of theory of mind. Cognition, 77, A25-A31. Bratman, I.A. (1992). Shared cooperative activity. The philosophical review, 101, 327- 341. Carlson, S.M., Moses, L.J. (1998). The role of inhibitory processes in young children's difficulties with deception and false belief. Child Dev, 69, 672-91. Decety, J., Grezes, J., Costes, N., Perani, D., Jeannerod, I., Procyk, A., Grassi, F., Fazio, F. (1997). Brain activity during observation of actions. Influence of action content and subject's strategy. Brain, 120, 1763-77.