Платіжні системи та платіжна інфраструктура

Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 8.072.00.M.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Фінанси
Лектор: Професор Віталій Рисін
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування системи знань щодо функціонування платіжних систем як складової сучасного глобального фінансового ринку, видів платіжних інструментів та технологій, специфіки та перспектив розвитку платіжних систем в Україні, а також вмінь та навичок щодо застосування цих знань у практичній діяльності у фінансовій сфері.
Завдання: ФК1. Спеціалізовані уміння/навички і методи, необхідні для розв’язання значущих проблем у сфері фінансів, банківської справи і страхування, науки та/або інновацій, розширення та переоцінки вже існуючих знань і професійної практики. ФК3. Управління фінансовими ресурсами суб’єктів фінансового ринку; оцінювання ризиків банків, страхових компаній та інших небанківських установ в умовах економічної нестабільності
Результати навчання: ПРН 4. Застосовувати спеціалізовані уміння/навички і методи, необхідні для розв’язання значущих проблем у сфері фінансів, банківської справи, страхування, фондового ринку, науки та/або інновацій, розширення та переоцінки вже існуючих знань і професійної практики ПРН 8. Розробляти проекти у сфері фінансів, банківської справи, страхування, фондового ринку, управляти ними і здійснювати пошук партнерів для їх реалізації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні: Дослідницький семінар у галузі фінансів, банківської справи та страхування
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна орієнтована на ознайомлення здобувачів освіти із основами та специфікою функціонування сучасних платіжних систем, роллю банківського сектора та інноваціями у сфері платіжних інструментів; розуміння механізмів функціонування міжнародних платіжних систем, особливостей розвитку платіжних систем у Україні; шляхів захисту прав користувачів платіжних систем; формування у здобувачів освіти теоретичної і методичної базу, що необхідна для подальшого оволодіння практикою діяльності з платіжних систем; вироблення уміння аналізувати діяльність платіжних систем та адекватно оцінювати їх ризики.
Опис: Основи функціонування сучасних платіжних систем. Оверсайт платіжних систем. Платіжні інструменти та технології. Міжнародні платіжні системи. Розвиток платіжних систем в Україні. Ризики та безпека платіжних систем. Перспективи розвитку платіжних систем: глобальний контекст
Методи та критерії оцінювання: Лекції, семінарські заняття: метод евристичний, метод проблемного викладу, науково-дослідницький метод Самостійна робота: проблемно-пошуковий метод, дослідницький метод
Критерії оцінювання результатів навчання: В процесі навчання здобувач повинен продемонструвати активну навчальну діяльність протягом семестру і за результатами поточного контролю набрати від 50 до 100 балів. До обов’язкових видів робіт поточного контролю входять: 1. Дві письмові роботи, що виконуються у ВНС, які оцінюються максимум в 20 балів кожна. 2. Робота на семінарських заняттях, участь в обговоренні кейсів, доповіді оцінюється максимум у 20 балів. 3. Виконання індивідуальних завдань за окремим варіантом. Індивідуальне завдання 1 з дисципліни виконується шляхом підготовки студентом тез доповіді обсягом 3-4 сторінки на одну із рекомендованих тем. Здобувач має право запропонувати власну тему індивідуального завдання у разі, якщо вона пов’язана із тематикою наукового дослідження. Індивідуальне завдання 1 оцінюється в 20 балів, з яких 15 балів за зміст і оформлення завдання і максимально 5 балів за захист. Індивідуальне завдання 2 виконується шляхом підготовки студентом есе на тему «Особливості надання платіжних послуг фінансовими та нефінансовими установами». Індивідуальне завдання 2 оцінюється в 20 балів, з яких 15 балів за зміст і оформлення завдання і максимально 5 балів за захист.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Закон України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» 2346-III, Редакція від 03.07.2020 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2346-14#Text 2. Закон України «Про платіжні послуги» 1591-IX від 30.06.2021 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1591-20#Text 3. Джусов, О. А., Піляк, О. І. (2020). Поточний стан, проблеми та перспективи розвитку платіжних систем в Україні. Економічний простір, (154), 190-196. https://doi.org/10.32782/2224-6282/154-36 4. Рисін В.В., Борик І.Р. Переваги та ризики розвитку новітніх технологій у банківській діяльності. Науковий Вісник ХДУ. Серія «Економічні науки». 2020. №38. С. 69-73. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2020-38-12
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).