Інноваційні процеси в хімічних технологіях
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 8.161.00.M.033
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: професор Знак Зеновій Орестович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: - знати основні характеристики різних видів енергії (електромагнітної, світлової, акустичної) та особливості їх взаємодії з речовинами та матеріалами різної природи;
- знати методи передачі різних видів енергії хіміко-технологічним системам та їх технологічні, екологічні і економічні показники;
- знати фізико-хімічні та технологічні засади процесів, які відбуваються у хіміко-технологічних системах, у полі дії відповідних видів енергії;
- знати принципи застосування методів передачі енергії хіміко-технологічним системам під час розроблення та оптимізації технологічних процесів хімічної технології та охорони довкілля;
- знати загальні конструкції пристроїв для підведення різних видів енергії у хіміко-технологічні системи;
- вміти аналізувати існуючі технологічні процеси та аргументовано вибирати оптимальний спосіб їх інтенсифікації зі застосуванням інноваційних методів підведення енергії;
- вміти застосовувати сучасні методи передачі енергії хіміко-технологічним системам для вирішення конкретних виробничих завдань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Хімія та технології наноматеріалів
- Сучасні неорганічні технології у промисловості та охороні довкілля
- Нові електрохімічні системи й технології в промисловості та енергетиці
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна охоплює теоретичні засади, технологічні аспекти, апаратурне оформлення для здійснення сучасних інноваційних процесів, зокрема акустичних, електромагнітних, плазмохімічних, мембранних процесів у реальних технологіях у технологіях неорганічних та органічних продуктів та охорони навколишнього середовища.
Методи та критерії оцінювання: Семестровий контроль – екзамен.
Письмова компонента – 80 балів.
Усна компонента – 20 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова
1. Вітенько Т.М. Гідродинамічна кавітація у масообмінних, хімічних і біологічних процесах: монографія / Вітенько Т.М.– Тернопіль, (видавництво ТДТУ ім. Івана Полюя). 2009. – 224 с.
2. Долинский А.А. Тепломассобмен и гидродинимика в парожидкостных дисперсных средах. Теплофизические основы дискретно-импульсного ввода энергии / А.А. Долинский, Г.К. Иваницкий – К.: Наукова думка. – 2008. – 381 с.
3. Федоткин , И.М. Кавитация кавитационная техника и технология, их использование в промышленности (Теоритические основы производства избыточной енергии, расчет и конструирование кавитационных теплогенераторов) / И.М. Федоткин, И.С. Гулый. – К.: АО «ГЛАЗ», 2000.– Часть ІІ. –898 с.
4. Пархоменко В.Д., Цыбулев П.И., Краснокутский Ю.И. Технология плазмохимических производств. - Киев: Вища школа, 1991, - 255 с.
5. Кардашев Т.А. Физические методы интенсификации процессов химической технологии. - М.: Химия, 1991. – 208 с.
Допоміжна
1. Кардашев Т.А., П.Е.Михайлов. Тепломассообменные акустические процессы и аппараты. - М.: Машиностроение, 1983.
2. Крапивина С.А. Плазмохимические технологические процессы. - Л.: Химия, 1981.
3. Маргулис М.А. Основы звукохимии. - М.: Высшая школа, 1984. – 324 с.
4. Низкотемпературный плазменный электролиз: Теория и практика / Кравченко А.В., Кублановский В.С., Пивоваров А.А., Пустовойтенко В.П.: Монография. – Днепропетровск: ООО «Акцент ПП», 2013. – 229 с.
5. Microwave Discharges. Fundamentals and Applications / Ed.Yu. Lebedev. Moscow: Yanus – K. – 2001. – 296 p.