Процеси промислової нафтохімії

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 8.161.00.M.043
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: Братичак Михайло Миколайович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння аспірантами промисловими технологіями одержання органічних продуктів з нафтової сировини, принципами їх вибору.
Завдання: Систематичні знання сучасних методів проведення досліджень в галузі хімічних технологій та інженерії і в суміжних галузях; уміння ефективно спілкуватися з широкою науковою спільнотою в міжнародному контексті та громадськістю з актуальних питань хімічних технологій та інженерії і суміжних галузях; ініціювання оригінальних дослідницько-інноваційних комплексних проектів; знання про сучасні тенденції розвитку з найважливіших наукових досягнень в області хімії, хімічних технологій та інженерії, хімічного матеріалознавства та суміжних галузях; систематичні знання і розуміння сучасних наукових теорій і методів та вміння їх ефективно застосовувати для синтезу нових хімічних сполук, технологічних процесів, безвідходних хімічних технологій та хімічного обладнання, енергозбереження й екологічної безпеки; здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати новітній системний підхід, враховувати нетехнічні аспекти під час проведення експериментальних досліджень та розв’язанні інженерних задач.
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни фахівець повинен оволодіти промисловими технологіями одержання органічних продуктів з нафтової сировини та принципами їх вибору. Підготовлений фахівець повинен орієнтуватися у виборі технології одержання конкретних органічних продуктів із заданими властивостями, свідомо і кваліфіковано керувати ними, використовуючи наукові досягнення. Знати перелік і вимоги до сировини для отримання нафтохімічних продуктів та закономірності перебігу хімічних реакцій у присутності різних за природою каталізаторів. Володіти умовами експлуатації технологічних установок та заходами безпечної їх експлуатації. Крім цього, володіти економікою процесів та охороною довкілля при виробництві нафтохімічних продуктів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізико-хімічні процеси в технології полімерів та композитів Сучасні технології переробки горючих копалин
Короткий зміст навчальної програми: Дана дисципліна включає сучасні технології отримання органічних продуктів, буде зроблено акцент на їх отримання, виходячи із нафтових фракцій.
Опис: 1. Методи одержання первинних нафтохімічних продуктів. Каталітичний риформінг. Піроліз. Ізомеризація 2. Основні процеси одержання нафтохімічних продуктів. Окиснення. Галогенування. Алкілування. Нітрування. Сульфування. Дегідрування. Гідрування. Гідратація. Естерифікація. Амідування. 3. Синтези на основі оксиду карбону і гідрогену 4. Методи одержання ненасичених функціональних сполук. Стирен, вінілхлорид, вінілацетат, акрилонітрил, акрилова і метакрилова кислоти, метилметакрилат, малеїновий ангідрид 5. Методи одержання мономерів для поліконденсації. Фенол, діоксидифенілпропан, адипінова кислота, фталева та перфталева кислоти, гліколі, епіхлоргідрин, гліцерин, фталевий ангідрид
Методи та критерії оцінювання: підсумковий контроль письмова компонента 70 % усна компонента 30%
Критерії оцінювання результатів навчання: Екзамен – письмово – усна форма.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Братичак М.М., Гринишин О.Б., Технологія нафти і газу. - Львів: вид-во НУЛП, 2013.- 180 с. 2. Братичак М.М. Основи промислової нафтохімії. - Львів: вид-во НУЛП, 2008.- 604 с. 3. Братичак М.М., Гунька В.М. Хімія нафти та газу. - Львів: вид-во НУЛП, 2017.- 448 с. 4. Гетьманчук Ю.П., Братичак М.М. Хімія та технологія полімерів. - Львів: вид-во Бескид БіТ, 2006.- 496 с. 5. Братичак М.М., Гетьманчук Ю.П. Хімічна технологія синтезу високомолекулярних сполук. - Львів: вид-во НУЛП, 2009.- 416 с. 6. https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1167
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).