Технологія одержання емульгаторів і стабілізаторів та їх використання в харчовій та косметичній промисловості
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 8.161.00.M.049
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: Самарик Володимир Ярославович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання:
знання:
1) здатність продемонструвати системні знання та навички сучасних методів проведення досліджень в області хімічних технологій одержання і використання поверхнево-активних сполук, одержання матеріалів на їх основі для використання у харчовій, фармацевтичній та косметичній промисловості;
2) здатність продемонструвати поглиблені теоретичні знання в області створення колоїдних систем різних типів з оптимальним використанням стабілізуючих та/або емульгуючи систем, наукових досліджень їх ефективності і оптимальності до вирішення конкретного завдання;
3) розуміння сучасних технологій хімічного виробництва поверхнево-активних сполук й тенденцій розвитку цієї галузі;
4) здатність продемонструвати розуміння впливу інноваційних технічних рішень у технології одержання поверхнево-активних сполук та їх використання на здоров’я суспільства та в економічному і соціальному контексті.
Уміння:
1) здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати наукову та науково-технічну інформацію стосовно нових технологій і досліджень у галузі одержання і використання поверхнево-активних сполук різної природи з різних джерел ЄС та інших країн світу;
2) застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу елементів та систем характерних для наукових досліджень у галузі одержання поверхнево-активних сполук синтетичного, або природного походження;
3) досліджувати і моделювати явища та процеси в складних колоїдних системах (гідрогелях, емульсіях різної природи, дисперсіях тощо) з використанням різних за природою індивідуальних поверхнево-активних сполук чи композицій на їх основі;
4) застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін (фізичної хімії, колоїдної хімії, органічної хімії, хімії високомолекулярних сполук, медицини і фармації) та враховуючи нетехнічні аспекти, під час розв’язання теоретичних і прикладних задач в області наукових досліджень;
5) поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію розв’язання науково-прикладних задач з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів, чинного законодавства;
6) ефективно працювати як індивідуально, так і у складі команди, включаючи міжнародне партнерство;
7) самостійно виконувати експериментальні дослідження у галузях колоїдної хімії і хімічної технології косметичних засобів на сучасному рівні та застосовувати дослідницькі навички;
8) оцінити доцільність та можливість застосування інноваційних процесів у хімічних технологіях та суміжних галузях;
9) аргументувати вибір методів розв’язування науково-прикладної задачі, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: ОК2.4 Фізико-хімічні процеси в технології полімерів і композитів (2 сем)
ВБ2.10 Технологія одержання гідрогелів на основі природних і синтетичних полімерів для застосування в харчовій та косметичній промисловості (4 сем)
ВБ2.12 Технологія одержання колоїдних систем різного типу як основи косметичних засобів (4 сем)
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Технологія одержання емульгаторів та стабілізаторів та їх використання в харчовій та косметичній промисловості» присвячений поглибленню теоретичних знань в області дисципліни «Колоїдна хімія» та знань в області технології продуктів органічного синтезу. Курс надає знання про методи і технології одержання поверхнево-активних сполук різного типу, призначення, способів та методів їх використання; знання в галузі основ створення різних колоїдних систем (суспензій, емульсій, гелів тощо) в хімічній, харчовій, фармацевтичній та косметичній промисловості.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: реферати.
Реферат 1 12 балів
Реферат 2 12 балів
Семестровий контроль: екзамен - 76 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Ван-Чин-Сян Ю.Я., Дібрівний В.М., Сергеєв В.В. Курс колоїдної хімії (Поверхневі явища та дисперсні системи) // Львів. — 2008. — 156 с.
2.К.Р. Ланге Поверхностно-активные вещества: синтез, свойства, анализ, применение / Перевод с английского Научный редактор, канд. хим. наук Л.П. Зайченко Санкт-Петербург Профессия. 2004. — 240 стр.
3.Будішевська О.Г., Воронов С.А., Варваренко С.М. Методичні вказівки з курсу «Хімія та технологія косметичних засобів» Вид-во Львівської політехніка, Львів, 2015 р.- 38 с.
4.Ф. А. Жогло. Жиросахара (Получение, свойства, применение) // Изд. «Медицина». – Москва. – 1975. – 112 с.
5.Ковалев В.М., Петренко Д.С. Технология производства синтетических моющих средств: Учеб. пособие для ПТУ. – Mосква, 1992. - 272 с.
6.Ф. Шерман Эмульсии / Перевод с английского Н. В. Абрамова, Е. Малахова, Л. И. Дорофеева; Под ред. А. А. Абрамзона. — Химия, 1972. — 447 с. — 4600 экз.
7.Воюцкий С.С. Курс коллоидной химии. // Изд. 2-е, перераб. и доп. «Химия»,- Москва.- 1975.-512 с.