Фізико-хімічні методи аналізу силікатів
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 8.161.00.M.051
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: проф. Луцюк Ірина Володимирівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
1. Систематичні знання сучасних методів проведення досліджень в галузі хімічної технології та інженерії і в суміжних галузях.
2. Критичний аналіз, оцінка та синтез нових ідей.
3. Соціальна відповідальність за результати прийняття стратегічних рішень.
4. Лідерство та здатність до автономії та командної роботи під час реалізації проектів.
фахові компетентності:
1. Знання про сучасні тенденції розвитку з найважливіших наукових досягнень в області хімії, хімічної технології та інженерії та суміжних галузях.
2. Систематичні знання і розуміння сучасних наукових теорій і методів та вміння їх ефективно застосовувати для синтезу нових хімічних сполук, технологічних процесів, безвідходних хімічних технологій та хімічного обладнання, енергозбереження й екологічної безпеки.
3. Здатність ефективно застосовувати сучасні методи аналізу, чисельного моделювання, виконувати експериментальні дослідження з об?єктами хімічної технології в лабораторних і промислових умовах.
4. Здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати новітній системний підхід, враховувати нетехнічні аспекти під час проведення експериментальних досліджень та розв’язанні інженерних задач.
5. Здатність аргументувати вибір методу розв?язування спеціалізованої задачі, критично оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення.
Результати навчання: - знання сучасних методів проведення досліджень матеріалів та виробів;
- знання і розуміння сучасних наукових теорій і методів та вміння їх ефективно застосовувати для синтезу нових хімічних сполук, технологічних процесів, безвідходних хімічних технологій та хімічного обладнання, енергозбереження й екологічної безпеки;
- здатність ефективно застосовувати сучасні методи аналізу, чисельного моделювання, виконувати експериментальні дослідження з об'єктами хімічної технології в лабораторних і промислових умовах;
- досліджувати і моделювати явища та процеси у складних хімічних та фізико-хімічних системах
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Інноваційні процеси в хімічних технологіях
Чисельне моделювання процесів хімічної технології
Кристалохімія силікатів
Хімічна технологія силікатів
Короткий зміст навчальної програми: Стандартні методи досліджень силікатних матеріалів і виробів. Сучасні методи дослідження властивостей та контролю якості сировинних матеріалів. Фізичні методи досліджень. Неруйнівні методи. Термічні методи аналізу. Дилатометричні вимірювання. Рентгенографічні методи аналізу кристалічних речовин. Кристалооптичні методи дослідження мінералів. Електронномікроскопічні методи аналізу речовин. Інфрачервона спектроскопія. Проблеми дослідження структури оксидного скла. Поверхня скла та його властивості. Проблеми фізико-хімічного дослідження тонких шарів скла.
Опис: Стандартні методи досліджень силікатних матеріалів і виробів
Сучасні методи дослідження властивостей та контролю якості сировинних матеріалів. Фізичні методи досліджень. Неруйнівні методи.
Термічні методи аналізу: види, суть, устаткування
Диференційно-термічний аналіз: підготовка зразків до аналізу, еталонні речовини, оптимальні умови проведення аналізу, розшифровка термограм
Дилатометричні вимірювання
Методики визначення ТКЛР силікатних матеріалів
Рентгенографічні методи аналізу кристалічних речовин
Інфрачервона спектроскопія
Кристалооптичні методи дослідження мінералів
Методи мікроскопічних досліджень і мікроскопічні препарати (об?єкти)
Електронномікроскопічні методи аналізу речовин
Растрова електронна мікроскопія
Проблеми дослідження структури оксидного скла
Поверхня скла та його властивості. Проблеми фізико-хімічного дослідження тонких шарів скла
Оптичні властивості скла
Методи та критерії оцінювання: контрольна робота (40%);
іспит (письмово-усна форма, 60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: контрольна робота - 40 балів
іспит (письмово-усна форма) - 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Рижова О. П. Методи дослідження структури силікатів / О. П. Рижова, О. С. Михайлюта, О. О. Сігунов. – Дніпропетровськ : ДВНЗ УДХТУ, 2012. – 208 с.
2. Куровець М. І. Кристалографія і мінералогія : у 2-х част. – Ч. 2 : Систематика, короткий опис і методика визначення мінералів : навч. посіб. / М. І. Куровець. – Львів : Світ, 1996. – 216 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).